eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472

1) certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego wraz z wykazem wyposażenia (formularz P) -
wystawiony na okres 1 roku;
2) certyfikat zwolnienia - jeżeli został wystawiony, na podstawie Prawidła I/12 Konwencji
SOLAS;
3) wykaz ograniczeń żeglugi statku pasażerskiego sporządzony zgodnie z postanowieniami
Konwencji SOLAS;
4) plan współpracy w poszukiwaniu i ratownictwie - jeżeli został wystawiony na podstawie
Prawidła V/7.3 Konwencji SOLAS.
3. Statek towarowy, oprócz dokumentów bezpieczeństwa statku, o których mowa w ust. 1,
powinien posiadać:
1) certyfikat bezpieczeństwa statku towarowego wraz z wykazem wyposażenia (formularz C) -
wystawiony na okres 5 lat i corocznie potwierdzany, przy czym potwierdzenie może nastąpić w
okresie od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicy;
2) certyfikat zwolnienia - jeżeli został wystawiony na podstawie Prawidła I/12 Konwencji SOLAS.
4. Jednostka szybka, oprócz dokumentów bezpieczeństwa statku, o których mowa w ust. 1,
powinna posiadać następujące dokumenty wymagane w rozdziale X Konwencji SOLAS:
1) certyfikat bezpieczeństwa jednostki szybkiej wraz z wykazem wyposażenia (formularz H) -
wystawiony na okres 5 lat i corocznie potwierdzany, przy czym potwierdzenie może nastąpić w
okresie od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicy;
2) pozwolenie na eksploatację jednostki szybkiej - wystawione na okres 5 lat.
5. Jednostka dynamicznie unoszona, oprócz dokumentów bezpieczeństwa statku, o których
mowa w ust. 1, powinna posiadać następujące dokumenty:
1) certyfikat konstrukcji i wyposażenia jednostki dynamicznie unoszonej - wystawiony na okres 1
roku;
2) pozwolenie na eksploatację jednostki dynamicznie unoszonej - wystawione na okres 1 roku;
3) certyfikat zwolnienia - jeżeli został wystawiony na podstawie Prawidła I/12 Konwencji SOLAS.
6.
Statek specjalistyczny o pojemności brutto 500 i większej, oprócz dokumentów
bezpieczeństwa statku, o których mowa w ust. 1, powinien posiadać następujące dokumenty:
1) certyfikat bezpieczeństwa statku specjalistycznego wraz z wykazem wyposażenia (formularz
SPS) - wystawiony na okres 5 lat, corocznie potwierdzany, przy czym potwierdzenie może
nastąpić w okresie od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicy;
2) certyfikat zwolnienia - jeżeli został wystawiony na podstawie Prawidła I/12 Konwencji SOLAS.

13
7. Certyfikat zwolnienia wystawia się na okres nie dłuższy niż okres ważności certyfikatu, do
którego się odnosi.
8. Wzory dokumentów bezpieczeństwa statku, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 1-3 oraz ust.
3-6, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 21. 1. Statki pasażerskie o długości pomiarowej 24 m i większej oraz szybkie statki
pasażerskie, uprawiające pasażerską żeglugę krajową w rozumieniu przepisów o bezpiecznym
uprawianiu żeglugi, powinny posiadać certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego
w pasażerskiej żegludze krajowej, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. Certyfikat, o którym mowa w ust. 1, jest wystawiany na okres jednego roku, a jego ważność
może zostać przedłużona przez organ inspekcyjny o 30 dni od dnia upływu okresu jego ważności. W
takim przypadku nowy okres ważności certyfikatu liczy się od dnia upływu daty jego ważności
przed przedłużeniem.
3. Przed wydaniem statkowi uprawiającemu pasażerską żeglugę krajową pozwolenia na
eksploatację jednostki szybkiej, o którym mowa w § 20 ust. 4 pkt 2, należy uwzględnić i uzgodnić z
właściwymi organami administracji państwa przyjmującego warunki eksploatacyjne wynikające z
lokalnych warunków żeglugi. Warunki te powinny zostać określone w wydanym pozwoleniu.
§ 22. 1. Statek pasażerski uprawiający regularną żeglugę promów pasażerskich typu ro-ro,
oprócz dokumentów określonych w § 20 ust. 2 albo w § 21, powinien posiadać certyfikat
bezpieczeństwa promu pasażerskiego typu ro-ro lub szybkiego statku pasażerskiego, którego wzór
określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. Organ inspekcyjny uznaje świadectwo wydane przez inne państwo członkowskie Unii
Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) -
stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym potwierdzające spełnienie szczególnych
wymogów stateczności przez prom pasażerski typu ro-ro lub szybki statek pasażerski, za
równoważne certyfikatowi, o którym mowa w ust. 1.
3. Organ inspekcyjny akceptuje świadectwo wydane przez państwo inne niż określone w ust. 2,
potwierdzające spełnienie szczególnych wymogów stateczności przez prom pasażerski typu ro-ro
lub szybki statek pasażerski, za równoważne certyfikatowi, o którym mowa w ust. 1.
4. Wydanie lub uznanie statkowi uprawiającemu regularną żeglugę promów pasażerskich typu
ro-ro certyfikatu zwolnienia, o którym mowa w § 20 ust. 2 pkt 2, przed przeprowadzeniem w trakcie
weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji wstępnej czynności, o których mowa w § 11 ust. 2,
powinno zostać poprzedzone wyjaśnieniem występujących zastrzeżeń dotyczących zasadności

14
wydania tego certyfikatu, w drodze ustaleń z właściwym państwem przyjmującym lub administracją
państwa bandery.
5. Przed wydaniem statkowi uprawiającemu regularną żeglugę promów pasażerskich typu ro-ro
pozwolenia na eksploatację jednostki szybkiej, o którym mowa w § 20 ust. 4 pkt 2, należy
uwzględnić ograniczenia operacyjne wynikające z lokalnych warunków żeglugi.
§ 23. 1. Statek rybacki o długości pomiarowej 24 m i większej powinien posiadać:
1) certyfikat zgodności statku rybackiego wraz z wykazem wyposażenia (formularz F) -
wystawiony na okres 5 lat, corocznie potwierdzany, przy czym potwierdzenie może nastąpić w
okresie od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicy;
2) certyfikat zwolnienia statku rybackiego - jeżeli został wystawiony.
2. Wzory dokumentów bezpieczeństwa statku, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5
do rozporządzenia.
§ 24. 1. Statki inne niż wymienione w § 20-23 powinny posiadać odpowiednio:
1) kartę bezpieczeństwa - wystawioną na okres 5 lat, corocznie potwierdzaną, przy czym
potwierdzenie może nastąpić w okresie od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicy, z
zastrzeżeniem ust. 1a;
2) kartę bezpieczeństwa na podróż jednorazową;
3) kartę bezpieczeństwa "Ł", którą wydaje się dla statków małych o prostej budowie,
uprawiających żeglugę krajową - wystawianą na okres 5 lat, corocznie potwierdzaną, przy czym
potwierdzenie może nastąpić w okresie od 3 miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicy.
1a. Statek morski używany do celów sportowych lub rekreacyjnych, o długości całkowitej od 15
do 24 m, który nie jest używany do prowadzenia działalności gospodarczej, powinien posiadać kartę
bezpieczeństwa wystawioną na okres 5 lat, potwierdzoną pomiędzy 2 i 3 rocznicą daty jej wydania.
2. Wzory dokumentów bezpieczeństwa statku, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 6
do rozporządzenia.
3. Statek towarowy o pojemności brutto od 300 do 500, uprawiający żeglugę międzynarodową,
oprócz dokumentów bezpieczeństwa statku określonych w ust. 1, powinien posiadać certyfikat
bezpieczeństwa radiowego statku towarowego, wystawiony na okres 5 lat i corocznie potwierdzany,
wraz z wykazem wyposażenia w urządzenia radiowe (formularz R), którego wzór określa załącznik
nr 7 do rozporządzenia.

15
§ 25. Okresy ważności dokumentów bezpieczeństwa statku, o których mowa w § 20, 23 oraz
24, mogą być przedłużone o okres do trzech miesięcy, w przypadku określonym w Prawidle I/14
Konwencji SOLAS.
§ 26. 1. Organ inspekcyjny może, bez przeprowadzenia inspekcji, przedłużyć jednorazowo
dokumenty bezpieczeństwa statku na okres do trzech miesięcy, a dla statków uprawiających krótkie
podróże morskie na okres do jednego miesiąca od daty utraty ich ważności, w celu dopłynięcia
statku do portu, w którym może być przeprowadzona inspekcja.
2. W przypadku przedłużenia ważności dokumentów bezpieczeństwa statku przez konsula
powiadamia on o tym fakcie dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego
statku.
3. Konsul może, powiadamiając dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu
macierzystego statku, upoważnić wyznaczoną w tym celu osobę w porcie, w którym statek
przebywa, lub uznaną instytucję klasyfikacyjną do wykonania czynności inspekcyjnych.

Rozdział 5
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 27. 1. Statki niepoddane inspekcji wstępnej, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, które w dniu
wejścia w życie rozporządzenia uprawiają pasażerską żeglugę krajową w rozumieniu przepisów o
bezpiecznym uprawianiu żeglugi, podlegają inspekcji wstępnej:
1) w ciągu 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
2) przy pierwszym zawinięciu statku do portu Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku, gdy
przeprowadzenie inspekcji w okresie, o którym mowa w pkt 1, nie było możliwe.
2. Statki niepoddane weryfikacji wstępnej, o której mowa w § 4 ust. 2, które w dniu wejścia w
życie rozporządzenia uprawiają regularną żeglugę promów pasażerskich typu ro-ro, podlegają
weryfikacji wstępnej:
1) w ciągu 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia;

2) przy pierwszym zawinięciu do portu Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku, gdy
przeprowadzenie inspekcji w okresie, o którym mowa w pkt 1, nie było możliwe.

16
§ 28. Dokumenty bezpieczeństwa statku wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia
zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§ 29. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie
inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego (Dz. U. Nr 144, poz. 1211 oraz z 2007 r.
Nr 175, poz. 1228).
§ 30. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury

17
strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: