eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472


Druk nr 472

Warszawa, 31 marca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-21-08



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o ochronie żeglugi i portów morskich
wraz z projektami aktów wykonawczych.

Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.


(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia
o ochronie żeglugi i portów morskich1), 2)

Rozdział 1
Przepisy ogólne

Art. 1. 1. Ustawa określa zasady ochrony żeglugi morskiej i portów
morskich, w tym ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie por-
tów, obiektów portowych lub na statkach morskich, oraz ochrony portów, obiek-
tów portowych i statków morskich, zgodnie z wymaganiami określonymi w:
1) Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na
morzu, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r.
(Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 2005 r. Nr
120, poz. 1016), wraz z Protokołem dotyczącym Między-
narodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu,
1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r.
(Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321 oraz z 1986 r. Nr
35, poz. 177), zwanej dalej „Konwencją SOLAS”;
2) Międzynarodowym kodeksie dla ochrony statków i obiek-
tów portowych, przyjętym w dniu 12 grudnia 2002 r. Re-
zolucją Nr 2 Konferencji Umawiających się Rządów-Stron
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na
morzu, 1974 (Dz. U. z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), zwa-
nym dalej „Kodeksem ISPS”;
3) rozporządzeniu (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europej-
skiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie wzmoc-
nienia ochrony statków i obiektów portowych (Dz. Urz. UE
L 129 z 9.04.2004, str. 6; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 74), zwanym dalej „rozporzą-
dzeniem (WE) nr 725/2004”.
2. Ustawa reguluje sprawy ochrony statków morskich i obiektów
portowych w zakresie nieobjętym przepisami rozporządzenia (WE) nr 725/2004.

Art. 2. 1. Przepisy ustawy stosuje się do:
1) następujących rodzajów statków morskich o polskiej
przynależności uprawiających żeglugę międzynarodową:
a) statków pasażerskich, włączając pasażerskie jednost-
ki szybkie,
b) statków towarowych, włączając jednostki szybkie, o
pojemności brutto 500 i powyżej,
c) ruchomych platform wiertniczych;
2) następujących rodzajów statków morskich o obcej
przynależności uprawiających żeglugę międzynarodową,
znajdujących się na polskim morzu terytorialnym i mor-
skich wodach wewnętrznych:
a) statków pasażerskich, włączając pasażerskie jednost-
ki szybkie,
b) statków towarowych, włączając jednostki szybkie,

o pojemności brutto 500 i powyżej,
c) ruchomych platform wiertniczych;
3) morskich statków pasażerskich o polskiej i obcej przyna-
leżności uprawiających żeglugę krajową, w trakcie której
znajdują się dalej niż 20 mil morskich od brzegu,
a prawdopodobieństwo napotkania fal o znaczącej wyso-
kości przekraczającej 2,5 m jest większe niż 10 %, zwa-
nych dalej „statkami pasażerskimi klasy A”;

2
4) morskich statków pasażerskich, innych niż statki pasa-
żerskie klasy A, uprawiających żeglugę krajową, określo-
nych w przepisach wydanych na podstawie ust. 6;
5) obiektów portowych obsługujących statki, o których mowa
w pkt 1-3;
6) innych obiektów portowych obsługujących statki, o któ-
rych mowa w pkt 4, określonych w przepisach wydanych
na podstawie ust. 6;
7) portów morskich, na terenie których znajdują się obiekty
portowe, o których mowa w pkt 5 i 6.

2. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Gra-
nicznej, Policji oraz Służby Celnej;
2) innych statków pełniących specjalną służbę państwową;
3) instalacji wojskowych w portach.
3.

Minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej ogłasza,
w drodze obwieszczenia, listę portów podlegających przepisom ustawy, w któ-
rych znajduje się jeden lub więcej obiektów portowych objętych postanowie-
niami Kodeksu ISPS, rozporządzenia (WE) nr 725/2004 lub ustawy, z uwzględ-
nieniem obszarów portowych mających znaczenie z punktu widzenia ochrony.
4.

Minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej przekazuje
Komisji Europejskiej listę portów podlegających przepisom ustawy oraz informu-
je ją o zmianach w tej liście.
5.

Dyrektor
Urzędu Morskiego ogłasza, w drodze obwieszcze-
nia, listę obiektów portowych, o których mowa w ust. 1 pkt 5, znajdujących się
w jego terytorialnym zakresie działania.
6.

Minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej, mając na
uwadze art. 3 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 oraz konieczność za-
pewnienia ochrony żeglugi i portów, może określić, w drodze rozporządzenia,
wykaz poszczególnych:

3
1) rodzajów statków morskich, innych niż statki pasażerskie
klasy A, uprawiających żeglugę krajową, do których sto-
suje się przepisy ustawy;
2) obiektów portowych obsługujących te statki.

Art. 3. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) zdarzeniu naruszającym ochronę – oznacza to zdarzenie,
o którym mowa w Prawidle 1/13 Rozdziału XI-2 Konwen-
cji SOLAS;
2) porcie – oznacza to akweny i grunty oraz związaną z nimi
infrastrukturę portową, na obszarze których znajduje się
jeden lub więcej obiektów portowych, objętych postano-
wieniami Kodeksu ISPS, rozporządzenia (WE)
nr 725/2004 lub ustawy;
3) obiekcie portowym – oznacza to obiekt, o którym mowa
w Prawidle 1/9 Rozdziału XI-2 Konwencji SOLAS;
4) planie ochrony portu – oznacza to plan zastosowania
środków ochrony portu, statków, osób, ładunków, jedno-
stek ładunkowych i zapasów statkowych, znajdujących
się w obrębie tego portu – przed powstaniem zdarzeń na-
ruszających ochronę; plan ochrony portu integruje plany
ochrony obiektów portowych, które znajdują się w jego
granicach;
5) planie ochrony obiektu portowego – oznacza to plan,
o którym mowa w sekcji 2.1.5 w części A Kodeksu ISPS;
6) planie ochrony statku – oznacza to plan, o którym mowa
w sekcji 2.1.4 w części A Kodeksu ISPS;
7) oficerze ochrony portu – oznacza to kapitana portu;
8) PFSO – oznacza to oficera ochrony obiektu portowego;
9) SSO – oznacza to oficera ochrony statku;

4
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 50 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: