eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472


OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na osoby zamierzające przewozić przedmioty lub
substancje, których posiadanie oraz transport na teren portu, obiektu portowego lub na statek
jest zabronione, w tym broń palną oraz amunicję, a także przewoźników, kapitanów statku
oraz SSO.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny.

5. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.

9-03-aa

7
Projekt

ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia

w sprawie metod i środków kontroli w celu zapewnienia ochrony żeglugi
i portów morskich

Na podstawie art. 42 ustawy z dnia ……….………2008 r. o ochronie żeglugi i portów
morskich (Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa metody i środki kontroli w celu zapewnienia ochrony
żeglugi i portów morskich.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o akcie bezprawnej ingerencji – oznacza to
zagrożenie ochrony w porcie morskim lub na statku morskim polegające między innymi na:
1) użyciu przemocy przeciwko osobie znajdującej się na pokładzie statku lub w obiekcie
portowym;
2) porwaniu statku morskiego;
3) bezprawnym i celowym użyciu urządzeń, materiałów niebezpiecznych lub broni na
pokładzie statku morskiego lub w obiekcie portowym;
4) umieszczeniu na pokładzie statku morskiego lub w obiekcie portowym urządzenia lub
substancji, które mogą zniszczyć lub spowodować uszkodzenie statku morskiego lub
obiektu portowego;
5) świadomym przekazaniu fałszywej informacji, które powoduje narażenie
bezpieczeństwa statku morskiego lub znajdujących się na nim osób;
6) zniszczeniu lub uszkodzeniu urządzeń nawigacyjnych, zakłóceniu ich działania,
w przypadku gdy stanowi to zagrożenie dla bezpieczeństwa statku morskiego lub
obiektu portowego;
7) innym zdarzeniu mogącym mieć wpływ na poziom ochrony statku lub obiektu
portowego.

Rozdział 2
Metody i środki ochrony w porcie, obiekcie portowym i na statku

§ 3. 1. W granicach obiektu portowego zarządzający obiektem portowym wyznacza
obszary ogólnodostępne oraz obszary o ograniczonym dostępie lub tymczasowo
ograniczonym dostępie, jeżeli wymagają tego względy ochrony.
2. Obszarami o ograniczonym dostępie są w szczególności:
1) obszary, z których jest bezpośredni dostęp do statku;
2) miejsca odpraw pasażera;
3) miejsca wyładunku/załadunku, operacji na zapasach statkowych;
4) miejsca składowania materiałów niebezpiecznych;
5) centra i punkty koordynacji ruchu statków;
6) infrastruktura nawigacyjna;
7) miejsca przechowywania i składowania wyposażenia sprzętu ochrony i monitoringu;
8) miejsca dystrybucji mediów technicznych i teletechnicznych.
§ 4. 1. Port, obiekt portowy i statek są chronione przed dostępem osób nieupoważnionych
przy zastosowaniu osobowych i technicznych środków ochrony.
2. Port oraz obiekt portowy wydziela się przy użyciu barier technicznych, które są
kontrolowane przez służby ochrony.
3. Dostęp do portu i obiektu portowego jest kontrolowany przy wykorzystaniu urządzeń
elektronicznych i zastosowaniu systemu kart identyfikacyjnych uprawniających do wstępu do
obiektu, zwanego dalej "systemem przepustkowym".
4. Dostęp do statku kontrolowany jest co najmniej przy zastosowaniu systemu kart
identyfikacyjnych uprawniających do wstępu na statek, zwanego dalej "systemem
przepustkowym".

2
5. Karty identyfikacyjne, zwane dalej "przepustkami", wydaje się w sposób określony
w planie ochrony obiektu portowego oraz w planie ochrony statku.
6. Zarządzający portem lub obiektem portowym wydaje przepustki i nadzoruje, we
współdziałaniu ze Strażą Graniczną i Policją, prawidłowość funkcjonowania systemu
przepustkowego.
§ 5. Prawo dostępu do obszarów o ograniczonym dostępie, przeznaczonych do
dokonywania czynności związanych z odprawą przed wejściem na pokład statku, mają:
1) osoby posiadający ważne dokumenty podróży oraz dokumenty potwierdzające ich
tożsamość wydane przez państwo, z którego te osoby pochodzą, wraz z wizami, o ile
są wymagane;
2) osoby posiadające przepustki, o których mowa w § 4 ust. 3 i 4;
3) upoważnieni przez dyrektora urzędu morskiego pracownicy urzędu morskiego,
w zakresie określonym w upoważnieniu.
§ 6. Zarządzający portem lub obiektem portowym:
1) zapewnia utrzymanie w dobrym stanie technicznym barier otaczających port lub
obiekt portowy;
2) zapewnia ochronę miejsc dojścia na teren portu lub obiektu portowego przed
dostępem osób innych niż te, o których mowa w § 5, oraz przedostaniem się
przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla transportu morskiego.

§ 7. 1. Oficer ochrony portu wyznacza osobę odpowiedzialną za wydawanie przepustek na
teren portu oraz nadzoruje prawidłowe funkcjonowanie systemu przepustkowego.
2. Oficer ochrony obiektu portowego wyznacza osobę odpowiedzialną za wydawanie
przepustek na teren obiektu portowego oraz nadzoruje prawidłowe funkcjonowanie systemu
przepustkowego.
3. Oficer ochrony armatora wyznacza osobę odpowiedzialną za wydawanie przepustek na
statek i nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu przepustkowego.
§ 8. 1. Przepustki wydaje się dla osób i pojazdów jako przepustki:
1) stałe;
2) tymczasowe;
3) jednorazowe.

3

2.
Każda osoba poruszająca się po terenie portu, obiektu portowego i statku powinna
posiadać ważną przepustkę.
3. W przypadku osoby ubiegającej się o przepustkę jednorazową osoba, o której mowa w
§ 7, sprawdza dokument tożsamości osoby ubiegającej się o tę przepustkę i potwierdza cel
wizyty.
4. Przepustka dla osoby zawiera co najmniej:
1) imię i nazwisko posiadacza;
2) numer przepustki;
3) datę ważności przepustki;
4) oznaczenie, przy użyciu kolorów lub liter, obszarów obiektu portowego, do których jej
posiadacz ma dostęp;
5) zabezpieczenie uniemożliwiające podrobienie przepustki.
§ 9. 1. Każdy pojazd poruszający się po terenie portu lub obiektu portowego powinien
posiadać ważną przepustkę.
2. Wymóg, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy pojazdów:
1) biorących udział w akcji ratowniczej na terenie portu lub obiektu portowego;
2) Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu w szczególnie uzasadnionych
przypadkach w trakcie realizacji czynności służbowych, pod warunkiem zapewnienia
asysty przez służbę ochrony.
3. Przepustka, o której mowa w ust. 1, zawiera co najmniej następujące dane:
1) numer rejestracyjny pojazdu;
2) imię i nazwisko lub nazwę użytkownika pojazdu;
3) datę jej ważności;
4) oznaczenie, do wjazdu na teren których terenów obiektu portowego przepustka
uprawnia;
5) oznaczenie bram wjazdu i wyjazdu;
6) zabezpieczenie uniemożliwiające jej podrobienie.
4. Przepustkę, o której mowa w ust. 1, w czasie przebywania na terenie obiektu portowego
umieszcza się w pojeździe na widocznym miejscu.
§ 10. 1. Ochronę statku zapewniają:
1)
kapitan statku, oficer ochrony statku oraz służby ochrony statku – w zakresie
określonym w planie ochrony statku;

4
strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: