eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

projekt dotyczy zapewnienia zgodności przepisów ustawy o roszczeniach pracowniczych - w szczególności dot. Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - z rozporządzeniami Komisji Europejskiej poprzez dalsze rozszerzenie kompetencji Funduszu w zakresie wypłaty niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4344
  • Data wpłynięcia: 2011-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 197, poz. 1170

4344

de minimis określonymi w
rozporzą-
dzeniu Komisji (WE) nr
1998/2006
z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu do
pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379
z 28.12.2006, str. 5), lub
2) znajdują się w trudnej sytuacji
ekonomicznej w rozumieniu pkt 9 − 11
komunikatu Komisji – Wytyczne
wspólnotowe dotyczące pomocy
państwa w celu ratowania i restruktu-
ryzacji zagrożonych przedsiębiorstw,
zgodnie z przepisami dotyczącymi
pomocy publicznej na restrukturyzację.
6.
Dysponent Funduszu może umorzyć
należność w całości lub w części
w przypadkach
całkowitej jej
nieściągalności, gdy:
1) zachodzi uzasadnione przypuszczenie,
że w postępowaniu egzekucyjnym nie
uzyska się kwoty wyższej od kosztów
dochodzenia i egzekucji należności, lub
2)
osoba fizyczna zmarła, nie
pozostawiając żadnego majątku, lub
pozostawiła ruchomości niepodlegają-
ce egzekucji na podstawie odrębnych
przepisów i jednocześnie nie ma
spadkobierców innych niż Skarb
Państwa lub jednostka samorządu
terytorialnego, lub
3)
osoba prawna lub jednostka
organizacyjna nieposiadająca
10


osobowości prawnej, której odrębna
ustawa przyznaje zdolność prawną,
została wykreślona z właściwego
rejestru, przy jednoczesnym braku
majątku, z którego można by
egzekwować należność, a odpowie-
dzialność nie przechodzi z mocy prawa
na osoby trzecie, lub
4) sąd upadłościowy wydał postanowie-
nie, o którym mowa w art. 3 ust. 1
pkt 4 lub 5 lub art. 8 ust. 1 pkt 1 lit. a.
7. Całkowita nieściągalność zachodzi również
w przypadku, gdy osoba prawna lub
jednostka organizacyjna, o których mowa
w ust. 6 pkt 3, pomimo niewykreślenia
z właściwego rejestru faktycznie nie
istnieje.
8.
Dysponent Funduszu może umorzyć
należność w całości lub w części, gdy
postępowanie egzekucyjne w stosunku do
osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej albo
przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali
prowadzenia działalności gospodarczej,
zostało umorzone w całości z urzędu.
9. W razie wystąpienia przesłanek, o których
mowa w ust. 3 − 8, marszałek woje-
wództwa właściwy ze względu na siedzibę
pracodawcy wnioskuje do dysponenta
Funduszu o określenie warunków zwrotu
należności, w szczególności rozłożenie na
raty, odroczenie terminu spłaty należności
11


lub odstąpienie w całości lub w części od
dochodzenia zwrotu należności lub
umorzenie w całości lub w części
należności.
10. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do
wypłaty
świadczeń w przypadkach,
o których mowa w art. 17 ust. 1.
11. Minister właściwy do spraw pracy określi,
w drodze rozporządzenia, szczegółowy
zakres informacji zawartych we wniosku,
o którym mowa w ust. 9, mając na uwadze
konieczność zapewnienia prawidłowości
i szybkości postępowania.
Art. 23a. 1. Dysponent
Funduszu
może zawrzeć
z dłużnikiem, który zawarł układ
z wierzycielami
w
postępowaniu
upadłościowym, porozumienie w przed-
miocie określenia warunków zwrotu
należności, w szczególności rozłożyć na
raty, odroczyć termin spłaty należności,
jeżeli prowadzi to do zwrotu należności
w całości.
2. Jeżeli warunki zwrotu, o których mowa
w ust. 1, stanowią pomoc publiczną,
porozumienie może zostać zawarte
wyłącznie zgodnie z przepisami
dotyczącymi pomocy publicznej na
restrukturyzację w rozumieniu komuni-
katu Komisji – Wytyczne wspólnotowe
dotyczące pomocy państwa w celu
ratowania i restrukturyzacji zagrożonych
przedsiębiorstw.
12


3. W razie wystąpienia przesłanek, o których
mowa w ust. 1, marszałek województwa
właściwy ze względu na siedzibę
pracodawcy wnioskuje do dysponenta
Funduszu o określenie warunków zwrotu
należności.”;
7) w art. 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Fundusz jest państwowym funduszem celowym.”;
8) w art. 25:
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) zwroty sum wypłaconych z tytułu świadczeń
pracowniczych oraz równowartość
w nieruchomościach i związanych z nimi
prawach przejętych przez dysponenta Funduszu
za niespłacone w terminie wierzytelności
z tytułu wypłaconych świadczeń oraz
ustanowionych zabezpieczeń;”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Wymienione w ust. 1 i 2 dochody i przychody
są przekazywane na rachunek bankowy
Funduszu.”;
9) art. 26a otrzymuje brzmienie:
„Art. 26a. Dysponent Funduszu może podejmować
działania związane z realizacją ustawowych
zadań z wykorzystaniem środków
zagranicznych.”;
10) w art. 27:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. rodki Funduszu przeznacza się na
finansowanie świadczeń, o których mowa

13


w art. 14, z tytułu roszczeń, o których mowa
w


art. 12, oraz na pokrycie kosztów
dochodzenia zwrotu i egzekucji należności
Funduszu, a także kosztów, o których mowa
w art. 31 ust. 3.”,
b) dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3.
Dysponent Funduszu przekazuje na
wyodrębniony rachunek bankowy samorządu
województwa środki Funduszu na realizację
zadań związanych z zaspokojeniem roszczeń,
a także dochodzeniem ich zwrotu w zakresie
i na zasadach określonych w ustawie, środki na
sfinansowanie kosztów zatrudnienia osób,
o których mowa w art. 31 ust. 3, oraz na
sfinansowanie kosztów obsługi związanych
z realizacją zadań.
4.
rodki Funduszu przekazywane na rachunek
bankowy mogą być wykorzystywane wyłącznie
na zadania określone w ust. 3.”;
11) po art. 27 dodaje się art. 27a w brzmieniu:
„Art. 27a. Minister właściwy do spraw pracy określi,
w drodze rozporządzenia, zakres informacji
dotyczących gospodarki środkami Funduszu,
przekazywanych przez marszałków
województw dysponentowi Funduszu, oraz
terminy ich przekazywania, mając na
uwadze konieczność zapewnienia pra-
widłowej gospodarki środkami Funduszu.”;
12) w art. 30:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
14


strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: