Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej (m.in. rozszerzenie zakresu nielinearnych i linearnych audiowizualnych usług medialnych, wprowadzenie zasady identyfikacji dostawcy usług medialnych, liberalizacja przekazów handlowych w programach telewizyjnych, dostępność usług medialnych dla niepełnosprawnych, rozwój edukacji medialnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3812
- Data wpłynięcia: 2011-01-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-03-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 459
3812
Krajowej Rady, warunki koncesji lub wiążące go akty współregulacji.
4. Przewodniczący Krajowej Rady na podstawie uchwały tej Rady może wydać decyzję
nakazującą zaniechanie przez dostawcę usługi medialnej działań w zakresie, o którym mowa
w ust. 3.”;
10) po art. 14 dodaje się art. 14a w brzmieniu:
„Art. 14a. 1. Nadawca jest obowiązany do zapewnienia odbiorcom łatwego, bezpośredniego
i stałego dostępu do informacji umożliwiających identyfikację programu i jego nadawcy,
a w szczególności do informacji o:
1) nazwie programu;
2) nazwisku, nazwie lub firmie tego nadawcy;
3) adresie jego siedziby;
4) danych kontaktowych, w tym adresu korespondencyjnego, adresu poczty elektronicznej
oraz witryny internetowej.
2. Nadawca jest obowiązany do wskazania Krajowej Rady jako organu właściwego
w sprawach radiofonii i telewizji.
3. Krajowa Rada może określić, w drodze rozporządzenia, sposób zapewniania przez
nadawców dostępu do informacji umożliwiających identyfikację programu i jego nadawcy oraz
inne niż wskazane w ust. 1 informacje, uwzględniając potrzeby odbiorców, integralność
przekazów, sposób rozpowszechniania programu i oddziaływanie na interesy odbiorców oraz
dążąc do nieobciążania dostawców nadmiernymi utrudnieniami i kosztami w związku
z zapewnianiem informacji.”;
11) w art. 15:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Nadawcy programów radiowych, z wyłączeniem programów tworzonych w całości
w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, lub w języku regionalnym w rozumieniu art. 19
ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku
10
regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.), przeznaczają co najmniej 33 % kwartalnego
czasu nadawania w programie utworów słowno-muzycznych na utwory, które są wykonywane
w języku polskim.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4.
Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, niższy udział w programie
telewizyjnym audycji, o których mowa w ust. 1 i 3, oraz w programie radiowym utworów,
o których mowa w ust. 2, dla:
1) nadawców w pierwszym roku rozpowszechniania przez nich programu,
2) programów wyspecjalizowanych, dla których brak jest wystarczającej liczby audycji,
o których mowa w ust. 1 i 3, lub utworów, o których mowa w ust. 2,
3) programów, na których nadawanie przyznano koncesję określającą, że programy te są
przeznaczone dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się
językiem regionalnym,
4) programów rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych
– uwzględniając konieczność zachowania proporcji audycji wytworzonych pierwotnie w języku
polskim i audycji europejskich, wpływ danej kategorii programów na odbiorców
i zróżnicowanie kulturowe audycji i utworów w programach.”;
12) w art. 15b:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Audycją europejską jest audycja:
1)
pochodząca z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub
2) pochodząca z innego państwa będącego stroną Europejskiej konwencji o telewizji
ponadgranicznej, sporządzonej w Strasburgu dnia 5 maja 1989 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 32,
poz. 160 oraz z 2004 r. Nr 28, poz. 250), zwanej dalej „Europejską konwencją o telewizji
ponadgranicznej”, niestosującego środków dyskryminacyjnych w stosunku do audycji
pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej, lub
3) wytworzona w koprodukcji w ramach umowy dotyczącej sektora audiowizualnego
zawartej między Unią Europejską a innym państwem trzecim spełniająca wymagania
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 62, poz. 550 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206
i Nr 157, poz. 1241.
11
określone w tej umowie, jeżeli państwo to nie stosuje środków dyskryminacyjnych
w stosunku do audycji pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.”,
b) uchyla się ust. 3 i 5;
13) art. 16 i 16a otrzymują brzmienie:
„Art. 16. 1. Przekazy handlowe powinny być łatwo rozpoznawalne. Reklamy i telesprzedaż
powinny także być łatwo odróżnialne od materiału redakcyjnego.
2. Reklamy i telesprzedaż odróżnia się w programie za pomocą środków wizualnych,
dźwiękowych lub przestrzennych.
3. Pojedyncze spoty reklamowe i telesprzedażowe są zakazane w programie, którego
nadawca uzyskał koncesję na rozpowszechnianie rozsiewcze naziemne.
4. Spoty reklamowe i telesprzedażowe nie mogą zajmować więcej niż 12 minut w ciągu
godziny zegarowej.
5. Ograniczenia określonego w ust. 4 nie stosuje się do:
1) ogłoszeń nadawcy niestanowiących autopromocji, zawierających jedynie informację
o jego audycjach lub produktach towarzyszących, wywodzących się bezpośrednio z audycji;
2) wymaganych prawem oznaczeń przekazów handlowych, w tym wskazań sponsorów.
6. Bloki programowe poświęcone wyłącznie telesprzedaży powinny być wyraźnie oznaczone
w sposób wizualny i dźwiękowy oraz nadawane w sposób nieprzerwany przez co najmniej
15 minut. Do bloków takich nie stosuje się ograniczenia określonego w ust. 4.
7. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia w programach
radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży, w tym:
1) szczegółowy sposób ustalania czasu, o którym mowa w ust. 4,
2) warunki nadawania, w tym wyodrębniania, oznaczania i umieszczania, reklam
i telesprzedaży w programach,
3) wymagania dotyczące osób, których głos lub wizerunek jest wykorzystywany w reklamach,
z uwzględnieniem zakresu ograniczeń w prowadzeniu przez nie innych audycji
w programach radiowych i telewizyjnych,
4) zakres udostępniania przez nadawcę czasu wykorzystywanego na reklamy i telesprzedaż,
w tym maksymalny wymiar czasu w okresie rocznym dla jednego przedsiębiorcy lub
ugrupowania gospodarczego,
12
5) sposób prowadzenia i przechowywania przez nadawcę ewidencji czasu nadawanych reklam
i telesprzedaży oraz zakres danych objętych tą ewidencją,
6) szczegółowe wymagania dla ogłoszeń nadawców, o których mowa w ust. 5 pkt 1
– kierując się ochroną interesu odbiorców i samodzielności nadawców oraz uwzględniając
rozwój technik reklamowych.
Art. 16a. 1. Umieszczanie reklam lub telesprzedaży podczas audycji nie może naruszać
integralności audycji, przy uwzględnieniu naturalnych przerw w audycji, jej czasu trwania
i charakteru, ani uprawnień podmiotów praw do audycji.
2. W transmisjach zawodów sportowych zawierających przerwy wynikające z przepisów ich
rozgrywania oraz w transmisjach innych wydarzeń zawierających przerwy, reklamy lub
telesprzedaż mogą być nadawane wyłącznie w tych przerwach.
3. Filmy wyprodukowane dla telewizji, z wyłączeniem serii, seriali i audycji
dokumentalnych, oraz filmy kinematograficzne mogą zostać przerwane, w celu nadania reklam
lub telesprzedaży, wyłącznie jeden raz podczas każdego okresu pełnych 30 minut
przewidzianych w programie.
4. Audycje inne niż określone w ust. 2 mogą być przerywane w celu nadania reklam lub
telesprzedaży, jeżeli okres między kolejnymi przerwami w danej audycji wynosi w programie
telewizyjnym co najmniej 20 minut, a w programie radiowym co najmniej 10 minut.
5. Nie można przerywać w celu nadania reklam lub telesprzedaży:
1)
serwisów
informacyjnych;
2) audycji o treści religijnej;
3) audycji publicystycznych i dokumentalnych o czasie krótszym niż 30 minut;
4) audycji dla dzieci.
6. Nie można przerywać w celu nadania reklam lub telesprzedaży audycji w programach
publicznej radiofonii i telewizji, z wyjątkiem audycji, o których mowa w ust. 2.”;
14) w art. 16b:
a) w ust. 1:
– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Zakazane jest nadawanie przekazu handlowego:”,
– w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) substancji psychotropowych lub środków odurzających oraz środków spożywczych
13
lub innych produktów, w zakresie uregulowanym ustawą z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z późn. zm.).”,
b) w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Zakazane jest nadawanie przekazów handlowych:”,
c) w ust. 3:
– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Przekaz handlowy nie może:”,
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, płeć, narodowość, pochodzenie
etniczne, wyznanie lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek czy orientację seksualną;”,
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
„3a. Audycjom dla dzieci nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów
spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach
w codziennej diecie jest niewskazana.
3b. Krajowa Rada, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zdrowia, może
określić, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność
w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana,
2) sposób umieszczania w programach przekazów handlowych dotyczących tych artykułów, tak
aby przekazy te nie towarzyszyły audycjom dla dzieci
– dążąc do zachęcenia nadawców do przeciwdziałania promowaniu niezdrowego odżywiania
wśród dzieci oraz uwzględniając charakter programów, ich wpływ na kształtowanie opinii
publicznej i oddziaływanie na interesy odbiorców, bez nakładania nieuzasadnionych obowiązków
na nadawców.”,
e) uchyla się ust. 4;
15) art. 16c otrzymuje brzmienie:
„Art. 16c. Zakazane są:
1) ukryte przekazy handlowe;
7) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 66, poz. 469 i Nr 120, poz. 826, z 2007 r.
Nr 7, poz. 48 i Nr 82, poz. 558, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 63, poz. 520, Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817 oraz
z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 143, poz. 962, Nr 213, poz. 1396 i Nr 228, poz. 1486.
14
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3812 › Pobierz plik
- 3812-001 › Pobierz plik
- 3812-002 › Pobierz plik
- 3812-003 › Pobierz plik
- 3812-004 › Pobierz plik