eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej (m.in. rozszerzenie zakresu nielinearnych i linearnych audiowizualnych usług medialnych, wprowadzenie zasady identyfikacji dostawcy usług medialnych, liberalizacja przekazów handlowych w programach telewizyjnych, dostępność usług medialnych dla niepełnosprawnych, rozwój edukacji medialnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3812
  • Data wpłynięcia: 2011-01-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 459

3812

z dniem wejścia w życie projektowanej ustawy jest niewłaściwe, z uwagi na konieczność
dostosowania programu do nowych obowiązków, a także konieczność zawarcia przez
nadawców nowych umów i stworzenia systemu udogodnień dla osób niepełnosprawnych. W
związku z powyższym, w art. 8 projektu proponuje się stopniowe zwiększanie obowiązku
wprowadzania udogodnień dla osób niepełnosprawnych w szczególności audiodeskrypcji,
napisów dla niesłyszących, języka migowego, tak aby:
– w roku 2011 przynajmniej 5 % programu, z wyłączeniem reklam i telesprzedaży,
posiadało takie udogodnienia,
– w roku 2012 osiągnąć wartość 10 % wskazaną w art. 18a ust. 1 Ustawy.
W celu zapewnienia pewności prawa i uniknięcia wątpliwości, jakie przepisy prawa należy
stosować do postępowań, które zostały wszczęte przed wejściem w życie projektowanej
ustawy konieczne jest wprowadzenie art. 10 ust. 1, zgodnie z którym do postępowań
wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy
dotychczasowe. Ponadto, z uwagi na fakt uchylenia art. 47 Ustawy regulującego obowiązek
uzyskania koncesji na rozprowadzanie programów w sposób bezprzewodowy, konieczne jest
dodanie art. 10 ust. 2. Zgodnie z brzmieniem proponowanego przepisu, postępowania w
sprawie udzielenia koncesji na rozprowadzanie programów w sposób bezprzewodowy, który
nie wymaga rezerwacji częstotliwości, wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy, będą ulegały umorzeniu.
Art. 11 projektu określa, że ustawa wejdzie w życie w terminie 30 dni od dnia jej ogłoszenia
w Dzienniku Ustaw.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) przedmiotowy
projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ( opublikowaną przez KRRiT w marcu 2010 r., w Polsce – obok nadawców
publicznych – jest trzech koncesjonowanych ogólnokrajowych nadawców radiowych („RMF
FM”, „Radio ZET” i „Radio Maryja”), czterech nadawców ponadregionalnych („Chilli ZET”,
„ESKA Rock”, „TOK FM”, „RMF Classic”) oraz 248 lokalnych nadawców radiowych.
W przypadku rynku telewizyjnego, znowelizowana ustawa będzie oddziaływać na Telewizję
Polską, jednego koncesjonowanego nadawcę ogólnokrajowego (Telewizja Polsat), trzech
nadawców ponadregionalnych programów uniwersalnych (TVN, TV 4, PULS), osiem
naziemnych programów lokalnych (TV Łużyce, Niezależna Telewizja Lokalna Radomsko
i Telewizja TVT (nadająca program w orach), które są emitowane samodzielnie, oraz
programy nadawane przez spółkę Telewizja ODRA Sp. z o.o.: TV Odra – Jelenia Góra; TV
Odra – Zielona Góra; TV Odra – widnica, Wrocław, Opole; TV Odra – Głogów, Legnica,
Lubin; TV Odra – Gorzów Wielkopolski), oraz koncesjonowane programy nadawane przez
satelitarne „platformy cyfrowe” („Cyfra+”, „Polsat Cyfrowy”, „n”), w tym 67 polskich
programów satelitarnych, a także programy telewizji kablowej.
W rejestrach KRRiT zarejestrowanych było w 2009 r. ponad 450 operatorów telewizji
kablowej. Zarządzali oni ponad 4,5 mln gniazd abonenckich.

57)„Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2009 roku”, marzec 2010, dostępna pod adresem:
http://www.krrit.gov.pl/bip/LinkClick.aspx?fileticket=w3FDtl82kFA%3d&tabid=61
58


W Polsce rozwija się rynek usług IPTV (Internet Protocol Television). Usługa ta jest
świadczona m.in. przez: TP S.A. i Multimedia Polska S.A, ląską Grupę Telekomunikacyjną
S.A., czy Play 5 S.A.
Zgodnie z wynikami przeprowadzonej przez KRRiT Analiz w Polsce w grudniu
2008 roku funkcjonowało co najmniej 19 serwisów wideo na żądanie (VoD), z czego 14
w Internecie (system otwarty). 12 z nich powstało w latach 2007 – 2008. Na rok 2009
zapowiedziano premierę kolejnych usług na żądanie, gdyż rynek ten dynamicznie się rozwija
i trudno dokładnie oszacować ilość przedsiębiorców świadczących te usługi. Obecnie
większość stanowią serwisy płatne, wśród których dominuje model oparty na opłacie za
wypożyczenie pojedynczego pliku audiowizualnego. Główni oferenci tej usługi to: TP S.A.;
Platforma „n” (ITI Neovision, Grupa TVN); tvp.pl (TVP S.A.); Fulmido.pl (Grupa Interia);
Multimedia Polska S.A.; Netino.pl (Akson Net); HBO (Time Warner); Plejada.pl (Grupa
TVN); Iplex.pl; multimopleks.pl (GTS Energis Sp. z o. o.); Cyfra Plus (Groupe CANAL+);
Interia.pl; WP TV (Wirtualna Polska); Onet.pl; Tivi.pl (Agora i ATM Grupa); Ipla.pl
(Telewizja Polsat); MTV Polska (MTV); TV Fly (Abra MEDIA i Loco Group); Gazeta.pl
(Agora), UPC Polska Sp. z o.o., ląska Grupa Telekomunikacyjna S.A. (usługa JAMBOX),
Aster Sp. z o.o., VECTRA S.A.
W październiku 2008 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej ogłosił
w uzgodnieniu z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji konkurs na rezerwację częstotliwości
z zakresu 470-790 MHz dla świadczenia audiowizualnych usług medialnych w służbie
radiodyfuzyjnej (telewizja mobilna DVB-H). Minimalny procentowy udział audiowizualnych
składników sygnału multipleksu DVB-H w postaci programów radiofonicznych lub
telewizyjnych w jego przepływności całkowitej został ustalony na 66 %, a liczba programów
rtv na minimum 10. Konkurs został rozstrzygnięty 6 marca 2009 r. Jako operator świadczący
usługi telewizji mobilnej został wybrany INFO – TV – FM Sp. z o. o. Zgodnie z decyzją
Prezesa UKE, INFO – TV – FM Sp. z o.o. zostało zobowiązane do rozpoczęcia komercyjnego
oferowania usług audiowizualnych nie później niż od dnia 26 września 2009 r.
Ustawa oddziaływać będzie także na Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, której
zostaną przyznane nowe kompetencje i obowiązki.



58) Por. P. Stępka, Rynek wideo na żądanie w Polsce, w: Analiza Biura KRRiT nr 1/2009, luty 2009, s. 10 i n., dostępna pod
adresem:
przeznaczają co najmniej 33 % kwartalnego czasu nadawania w
programie utworów słowno-muzycznych na utwory, które są
wykonywane w języku polskim.



4. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia, niższy udział Wynika on pośrednio z art. 16 Dyrektywy 2010/13/UE o audiowizualnych
w programie telewizyjnym audycji, o których mowa w ust. 1 i 3 oraz usługach medialnych.
w programie radiowym utworów, o których mowa w ust. 2, dla:
1) nadawców w pierwszym roku rozpowszechniania przez nich
programu,

2)
programów wyspecjalizowanych, dla których brak jest
wystarczającej liczby audycji, o których mowa w ust. 1 i 3, lub
utworów, o których mowa w ust. 2,
3) programów, na których nadawanie przyznano koncesję
określającą, że programy te przeznaczone są dla mniejszości
narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się
językiem regionalnym,
4) programów rozpowszechnianych wyłącznie w systemach
teleinformatycznych
- uwzględniając konieczność zachowania proporcji audycji
wytworzonych pierwotnie w języku polskim i audycji europejskich,
wpływ danej kategorii programów na odbiorców i zróżnicowanie
kulturowe audycji i utworów w programach.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r., Nr 62, poz. 550 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 157, poz. 1241.
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-ste="http://www.e-step.pl/urzednik"). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy





01/28rch
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: