eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej (m.in. rozszerzenie zakresu nielinearnych i linearnych audiowizualnych usług medialnych, wprowadzenie zasady identyfikacji dostawcy usług medialnych, liberalizacja przekazów handlowych w programach telewizyjnych, dostępność usług medialnych dla niepełnosprawnych, rozwój edukacji medialnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3812
  • Data wpłynięcia: 2011-01-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 459

3812

2) audycją jest ciąg ruchomych obrazów z dźwiękiem lub bez niego (audycja audiowizualna)
albo ciąg dźwięków (audycja radiowa), stanowiący, ze względu na treść, formę,
przeznaczenie lub autorstwo, odrębną całość w stworzonym przez dostawcę usługi
medialnej programie lub katalogu audycji udostępnianych publicznie w ramach
audiowizualnej usługi medialnej na żądanie, zwanym dalej „katalogiem”;
3) odpowiedzialnością redakcyjną jest sprawowanie faktycznej kontroli nad wyborem audycji
i sposobem ich zestawienia w programie lub w katalogu; nie uchybia to zasadom
odpowiedzialności prawnej za treść audycji lub świadczenie usługi;
4) dostawcą usługi medialnej jest osoba fizyczna, osoba prawna lub osobowa spółka handlowa
ponosząca odpowiedzialność redakcyjną za wybór treści usługi medialnej i decydująca
o sposobie zestawienia tej treści, będąca nadawcą albo dostawcą audiowizualnej usługi
medialnej na żądanie;
5) nadawcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub osobowa spółka handlowa, która tworzy
i zestawia program oraz rozpowszechnia go lub przekazuje innym osobom w celu
rozpowszechniania;
6) programem jest usługa medialna stanowiąca uporządkowany zestaw audycji, przekazów
handlowych lub innych przekazów, rozpowszechniany w całości, w sposób umożliwiający
jednoczesny odbiór przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę układzie;
7) audiowizualną usługą medialną na żądanie jest usługa medialna umożliwiająca odbiór
audycji audiowizualnych w wybranym przez odbiorcę momencie, na jego zamówienie,
w oparciu o katalog ustalony przez dostawcę tej usługi;
8) rozpowszechnianiem jest emisja programu drogą bezprzewodową lub przewodową do
odbioru przez odbiorców;
9) rozprowadzaniem jest przejmowanie rozpowszechnionego programu w całości i bez zmian
oraz równoczesne, wtórne jego rozpowszechnianie;
10) udostępnianiem publicznym audiowizualnej usługi medialnej na żądanie jest jej świadczenie
w sposób umożliwiający odbiorcy w wybranym przez niego momencie zapoznanie się
z audycją z katalogu w ramach takiej usługi lub utrwalenie takiej audycji;
11) dostarczaniem usługi medialnej jest rozpowszechnianie albo udostępnianie publiczne
audiowizualnej usługi medialnej na żądanie;
12) nadawcą społecznym jest nadawca:

5
a) którego program upowszechnia działalność wychowawczą i edukacyjną, działalność
charytatywną, respektuje chrześcijański system wartości, za podstawę przyjmując
uniwersalne zasady etyki, oraz zmierza do ugruntowania tożsamości narodowej,
b) w którego programie nie są rozpowszechniane audycje ani inne przekazy, o których mowa
w art. 18 ust. 5,
c) który nie nadaje przekazów handlowych,
d) który nie pobiera opłat z tytułu rozpowszechniania, rozprowadzania lub odbierania jego
programu;
13) osobą zagraniczną jest osoba zagraniczna w rozumieniu art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447
i Nr 239, poz. 1593);
14) zespołem twórczym jest zespół osób tworzących audycje, do którego zalicza się
w szczególności: reżysera, autora scenariusza, scenografa, operatora, odtwórców głównych
ról i kompozytora;
15) programem wyspecjalizowanym jest program, w którym nie mniej niż 70 % czasu nadawania
programu w ciągu miesiąca, w godzinach 6 – 23, stanowią audycje i inne przekazy
realizujące przyjętą specjalizację programu;

16) audycją wytworzoną pierwotnie w języku polskim jest audycja spełniająca wymogi audycji
europejskiej w rozumieniu niniejszej ustawy i powstała na podstawie scenariusza
wytworzonego pierwotnie w języku polskim, której pierwotna rejestracja została dokonana
w języku polskim;
17) audycją dla dzieci jest audycja, która ze względu na czas nadania i zawartość programową
jest skierowana głównie do dzieci w wieku do 12 lat;
18) przekazem handlowym jest każdy przekaz, w tym obrazy z dźwiękiem lub bez dźwięku albo
tylko dźwięki, mający służyć bezpośrednio lub pośrednio promocji towarów, usług lub
renomy podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą lub zawodową, towarzyszący
audycji lub włączony do niej, w zamian za opłatę lub podobne wynagrodzenie, albo w celach
autopromocji, w szczególności reklama, sponsorowanie, telesprzedaż i lokowanie produktu;
19) reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego,
w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji
sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług oraz autopromocja;

6
20) sponsorowaniem jest każdy wkład w finansowanie usługi medialnej lub audycji, przez
podmiot, który nie dostarcza usług medialnych i nie produkuje audycji, w celu promocji jego
nazwy, firmy, renomy, działalności, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego
oznaczenia indywidualizującego;
21) telesprzedażą jest przekaz handlowy zawierający bezpośrednią ofertę sprzedaży towarów lub
odpłatnego świadczenia usług;
22) ukrytym przekazem handlowym jest przedstawianie w audycjach towarów, usług, nazwy,
firmy, znaku towarowego lub działalności przedsiębiorcy będącego producentem towaru lub
świadczącego usługi, jeżeli zamiarem dostawcy usługi medialnej, w szczególności
związanym z wynagrodzeniem lub uzyskaniem innej korzyści, jest osiągnięcie skutku
reklamowego oraz możliwe jest wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru
przekazu;
23) lokowaniem produktu jest przekaz handlowy polegający na przedstawieniu lub nawiązywaniu
do towaru, usługi lub ich znaku towarowego w taki sposób, że stanowią one element samej
audycji w zamian za opłatę lub podobne wynagrodzenie, a także w postaci nieodpłatnego
udostępnienia towaru lub usługi;
24) lokowaniem tematu jest przekaz handlowy polegający na nawiązywaniu do towaru, usługi lub
ich znaku towarowego w scenariuszu lub liście dialogowej audycji w zamian za opłatę lub
podobne wynagrodzenie;
25) autopromocją jest każdy przekaz pochodzący od dostawcy usługi medialnej mający służyć
bezpośrednio lub pośrednio promocji jego audycji, towarów lub usług;
26) przekazem tekstowym jest zbiór tekstów i nieruchomych obrazów, rozpowszechnianych za
pomocą sygnału telewizyjnego równocześnie z programem;
27) producentem jest osoba fizyczna lub osoba prawna, lub jednostka organizacyjna, o której
mowa w art. 331 § 1 Kodeksu cywilnego, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje
i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji utworu
audiowizualnego;
28) producentem niezależnym wobec danego nadawcy jest producent niepozostający w stosunku
pracy z danym nadawcą, niebędący sam nadawcą i nieposiadający udziałów w organizacji
nadawcy oraz w którym nadawca ani żaden podmiot od niego zależny bądź należący do tej
samej grupy kapitałowej nie posiada żadnych udziałów, a w zarządach nie zasiadają żadne

7
osoby pozostające w stosunku pracy z danym nadawcą lub będące nadawcami;
29) przedsiębiorcą jest przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej;
30) audiodeskrypcją jest werbalny, dźwiękowy opis obrazu i treści wizualnych zawartych
w audycji audiowizualnej przeznaczony dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji
narządu wzroku, umieszczony w audycji lub rozpowszechniany równocześnie z audycją;
31) systemem teleinformatycznym jest system teleinformatyczny w rozumieniu ustawy z dnia
18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z późn.
zm.
32) siecią telekomunikacyjną jest sieć telekomunikacyjna w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca
2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).”;

7) w art. 6:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności
dostawców usług medialnych i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny
charakter radiofonii i telewizji.”,

b) w ust. 2:
– pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) określanie, w granicach upoważnień ustawowych, warunków prowadzenia działalności przez
dostawców usług medialnych;
3) podejmowanie, w zakresie przewidzianym ustawą, rozstrzygnięć w sprawach koncesji na
rozpowszechnianie programów, wpisu do rejestru programów oraz wykazu audiowizualnych
usług medialnych na żądanie, jak również prowadzenie tego rejestru i wykazu;”,

– pkt 4 – 6 otrzymują brzmienie:

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808, z 2007 r.
Nr 50, poz. 331, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1371 oraz z 2009 r. Nr 201, poz. 1540.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362
i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600,
Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 556, z 2008 r.
Nr 17, poz. 101 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 18, poz. 97 i Nr 85, poz. 716 oraz z 2010 r. Nr 81,
poz. 530, Nr 86, poz. 554, Nr 106, poz. 675, Nr 182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 229, poz. 1499 i Nr 238,
poz. 1578.

8
„4)
sprawowanie w granicach określonych ustawą kontroli działalności dostawców usług
medialnych;
5) organizowanie badań treści i odbioru programów radiowych i telewizyjnych oraz
audiowizualnych usług medialnych na żądanie;
6) ustalanie wysokości opłat za udzielenie koncesji oraz wpis do rejestru lub wykazu;”,

– pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) organizowanie i inicjowanie współpracy z zagranicą w dziedzinie radiofonii i telewizji,
w tym współpracy z organami regulacyjnymi państw członkowskich Unii Europejskiej,
właściwymi w sprawach usług medialnych;”,

– w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12 i 13 w brzmieniu:

„12) zachęcanie dostawców usług medialnych do samoregulacji lub współregulacji w zakresie
świadczenia usług medialnych objętych ustawą, w tym przedstawianie, na wniosek dostawcy
usługi medialnej, opinii o kodeksie, o którym mowa w art. 3a;
13) upowszechnianie umiejętności świadomego korzystania z mediów (edukacji medialnej) oraz
współpraca z innymi organami państwowymi, organizacjami pozarządowymi i innymi
instytucjami w zakresie edukacji medialnej.”;

8) w art. 8 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Nie można łączyć funkcji członka Krajowej Rady z posiadaniem udziałów albo akcji
spółki bądź w inny sposób uczestniczyć w podmiocie będącym dostawcą usługi medialnej lub
producentem radiowym lub telewizyjnym oraz wszelką działalnością zarobkową, z wyjątkiem
pracy dydaktyczno-naukowej w charakterze nauczyciela akademickiego lub pracy twórczej.”;

9) w art. 10 ust. 2 – 4 otrzymują brzmienie:

„2. Przewodniczący Krajowej Rady może żądać od dostawcy usługi medialnej
przedstawienia materiałów, dokumentów i udzielenia wyjaśnień w zakresie niezbędnym dla
kontroli zgodności działania tego dostawcy z przepisami ustawy, warunkami koncesji lub
wiążącymi go aktami samoregulacji lub współregulacji.
3. Przewodniczący Krajowej Rady może wezwać dostawcę usługi medialnej do zaniechania

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: