Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje zmiany przepisów ustanawiających wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej wynikające z konieczności dostosowania przepisów krajowych do przepisów UE
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3781
- Data wpłynięcia: 2011-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-02-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 54, poz. 278
3781
lub przepisów wydanych na podstawie ust. 6, art. 17
przypadku podejmuje się odpowiednie środki, aby
ust. 1 pkt 2 lit. a lub art. 24c wynika obowiązek
zapewnić w szczególności:
dołączenia do wniosku dokumentów, to do tego
wniosku dołącza się:
a) jednoznaczną identyfikację rolnika;
1) w przypadku dokumentów, na których
b) spełnienie przez rolnika wszelkich wymagań
wymagany jest podpis osoby trzeciej:
przedmiotowego systemu pomocy;
a) kopie tych dokumentów w formie
c) wiarygodność przekazywanych danych na potrzeby
elektronicznej w postaci pliku w formacie
prawidłowego zarządzania przedmiotowym systemem
określonym w przepisach wydanych na
pomocy; jeśli wykorzystuje się dane zawarte w
podstawie ust. 7 lub
skomputeryzowanej bazie danych bydła – odpowiedni
b) te dokumenty w formie elektronicznej
poziom zabezpieczenia oraz wdrożenia bazy
opatrzone bezpiecznym podpisem
niezbędny do właściwego zarządzania
elektronicznym;
przedmiotowymi systemami pomocy;
2) w przypadku pozostałych dokumentów - te
d) jeśli dokumenty uzupełniające nie mogą być
dokumenty, w formie elektronicznej, utworzone
przekazane w formie elektronicznej – otrzymanie ich
za pomocą formularza umieszczonego na stronie
przez właściwe organy w takich samych limitach
internetowej Agencji.
czasu jak w przypadku przekazywania ich drogą
4b. Dokumenty, o których mowa w ust. 4a pkt 1 lit.
nieelektroniczną;
a, których kopie w formie elektronicznej w postaci
pliku nie zostały dołączone do wniosku złożonego za
e) brak jakiejkolwiek dyskryminacji względem
pomocą formularza umieszczonego na stronie
rolników wykorzystujących nieelektroniczne środki
internetowej Agencji, mogą zostać złożone
składania dokumentów w odróżnieniu do
bezpośrednio do kierownika biura powiatowego
wybierających przekaz elektroniczny.
Agencji lub nadane w polskiej placówce pocztowej
2. Odnośnie do składania wniosków o przyznanie
operatora publicznego.”,
pomocy, państwa członkowskie, zgodnie z warunkami
b) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
przewidzianymi w ust. 1, mogą ustanowić procedury
uproszczone, jeżeli właściwe organy mają już dostęp
„7. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w
do danych, w szczególności jeśli sytuacja nie uległa
drodze rozporządzenia szczegółowe wymagania
6
zmianie od ostatniego złożenia wniosku o przyznanie
drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania,
pomocy w ramach przedmiotowego systemu pomocy
jakie powinien spełniać formularz wniosku
umieszczany na stronie internetowej Agencji, oraz
szczegółowe warunki i tryb składnia wniosków za
pomocą formularza umieszczonego na stronie
internetowej Agencji, w tym format pliku, w jakim
będą dołączane do wniosku kopie dokumentów w
formie elektronicznej, mając na względzie
identyfikację rolnika oraz zabezpieczenie danych
przed dostępem do nich osób nieuprawnionych.”;
Artykuł 1. Za przeprowadzanie kontroli i inspekcji w zakresie
T
Art. 1 pkt. 9
w art. 31a:
48 ust. 1 przedmiotowych wymogów i norm odpowiadają
lit. a-c oraz
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
wyspecjalizowane organy kontroli.
pkt 10,
„1. Powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze
względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę
Agencje płatnicze odpowiedzialne są za ustalanie
Art. 3 pkt 1
rolnika, jako organ kontroli, o którym mowa w art.
obniżek płatności lub wykluczeń w konkretnych
48 ust. 1 rozporządzenia nr 1122/2009, jest właściwy
przypadkach zgodnie z tytułem IV rozdział III.
do przeprowadzania kontroli administracyjnych
i kontroli na miejscu przestrzegania wymogów
wskazanych w rozporządzeniu nr 73/2009 w
załączniku II określonych w przepisach wydanych na
podstawie ust. 13.
2. Czynności kontrolne w ramach kontroli na
miejscu, o której mowa w ust. 1, zwanej dalej
„kontrolą wymogów”, są wykonywane przez osoby
posiadające imienne upoważnienie wydane przez
powiatowego lekarza weterynarii, o którym mowa w
ust. 1.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
7
„4. W przypadku konieczności wykonania czynności
kontrolnych w ramach kontroli,
o których mowa w ust. 1, poza obszarem działania
powiatowego lekarza weterynarii, o którym mowa w
ust. 1, lekarz ten upoważnia do wykonania tych
czynności powiatowego lekarza weterynarii
właściwego ze względu na położenie siedziby stada
w rozumieniu przepisów o systemie identyfikacji i
rejestracji zwierząt. Do czynności kontrolnych
przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.”,
c) w ust. 8 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) pobierania próbek do badań;”,
art. 31b otrzymuje brzmienie:
„Art. 31b. ust. 1. Główny Lekarz Weterynarii, po
zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, ustala czynniki do
analizy ryzyka, na podstawie których jest
przeprowadzane typowanie rolników do kontroli, o
których mowa w art. 31a ust. 1, oraz liczbę gospodarstw,
które zostaną objęte tymi kontrolami.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi oraz
minister właściwy do spraw rolnictwa określą, w drodze
zarządzenia, warunki i tryb współpracy Agencji i
Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie przeprowadzania
8
kontroli, o których mowa w art. 31a ust. 1.”;
Art. 3. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o
Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2010 r. Nr 112, poz. 744)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 2 w pkt 4 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu
przestrzegania wymogów, w zakresie określonym w
przepisach o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego, jako organ kontroli, o którym mowa w
art. 48 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009
z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe
zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr
73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności,
modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i
kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz
wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w
odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach
systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz.
Urz. UE L 316 z 02.12.2009, str. 65, z późn. zm.),”;
Art. 49
Właściwy organ kontroli.
T
Art. 1 pkt 9
d) dodaje się ust. 13 w brzmieniu:
Za przeprowadzanie kontroli i inspekcji w zakresie
lit. d
przedmiotowych wymogów i norm odpowiadają
„13. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w
wyspecjalizowane organy kontroli.
drodze rozporządzenia, wymogi wskazane w
rozporządzeniu nr 73/2009 w załączniku II, do
kontroli których jest właściwy powiatowy lekarz
weterynarii oraz rodzaj przeprowadzanych kontroli z
9
uwzględnieniem kontroli administracyjnych lub
kontroli na miejscu, mając na względzie zapewnienie
prawidłowego przeprowadzenia tej kontroli.”;
Art. 50
Minimalny poziom kontroli
T
Art. 1 pkt. 10 art. 31b otrzymuje brzmienie:
1. Właściwy organ kontroli
„Art. 31b. ust. 1. Główny Lekarz Weterynarii, po
przeprowadza kontrole na miejscu w
zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, ustala czynniki do
zakresie wymogów lub norm, za które
analizy ryzyka, na podstawie których jest
odpowiada, obejmujące przynajmniej 1
przeprowadzane typowanie rolników do kontroli, o
% wszystkich rolników składających
których mowa w art. 31a ust. 1, oraz liczbę gospodarstw,
wnioski o przyznanie płatności
które zostaną objęte tymi kontrolami.
bezpośrednich w ramach systemów
pomocy w rozumieniu art. 2 lit. d)
2. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi oraz
rozporządzenia (WE) nr 73/2009, i za
minister właściwy do spraw rolnictwa określą, w drodze
które przedmiotowy organ kontroli jest
zarządzenia, warunki i tryb współpracy Agencji i
odpowiedzialny. Właściwy organ
Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie przeprowadzania
kontroli przeprowadza również kontrolę
kontroli, o których mowa w art. 31a ust. 1.”;
w zakresie wymogów lub norm, za
które odpowiada, obejmującą
przynajmniej 1 % wszystkich rolników
podlegających obowiązkowi
przestrzegania zasady wzajemnej
zgodności zgodnie z art. 85t i 103z
rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 w
odnośnym roku kalendarzowym, i za
które przedmiotowy organ kontroli jest
odpowiedzialny.
Minimalny poziom przeprowadzanych
kontroli, o którym mowa w akapicie
pierwszym, może być realizowany na
szczeblu każdego właściwego organu
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3781 › Pobierz plik