eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje zmiany przepisów ustanawiających wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej wynikające z konieczności dostosowania przepisów krajowych do przepisów UE

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3781
  • Data wpłynięcia: 2011-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-02-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 54, poz. 278

3781

1) dyrektywie Rady 91/629/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającej minimalne
normy ochrony cieląt - art. 3 i 4, która została zastąpiona dyrektywą Rady
2008/119/WE z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony
cieląt (Dz. Urz. UE L 10 z 15.01.2009, str. 7);
2) dyrektywie Rady 91/630/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającej minimalne
normy ochrony świń - art. 3 i art. 4 ust. 1, która została zastąpiona dyrektywą Rady
2008/120/WE z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony
świń (Dz. Urz. UE L 47 z 18.02.2009, str. 5);
3) dyrektywie Rady 98/58/WE z dnia 20 lipca 1998 r. dotyczącej ochrony zwierząt
gospodarskich (Dz. Urz. UE L 221 z 08.08.1998, str. 23; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 23, str. 316) - art. 4.
W związku z powy szym od dnia 1 stycznia 2011 r. kontroli będą podlegały wymogi
dotyczące zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt i zgłaszania niektórych chorób

w szczególności w zakresie:
− przestrzegania zakazu stosowania w gospodarstwach niektórych związków
o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i β-agonistycznym oraz zachowanie
okresów karencji,
− przestrzegania zakazu wprowadzania na rynek środków spo ywczych i pasz
uznawanych za niebezpieczne tzn. szkodliwych dla zdrowia, nienadających się do
spo ycia dla ludzi, zanieczyszczonych substancjami niebezpiecznymi;
− zgłaszania niektórych chorób zwierząt: przenośnych gąbczastych encefalopatii
prze uwaczy, choroby pęcherzykowej świń, pryszczycy, choroby niebieskiego języka;
obowiązku rolnika do niezwłocznego zawiadomienia organu IW albo najbli szego
podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej albo wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) o wystąpieniu lub podejrzeniu tych chorób;
pozostawienia zwierząt w miejscu ich przebywania i niewyprowadzania tam innych
zwierząt w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zaka nej zwierząt.
Wymogi zostaną określone w obwieszczeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi

w sprawie wykazu wymogów określonych w przepisach Unii Europejskiej z uwzględnieniem
przepisów krajowych wdra ających te przepisy. Od dnia 1 stycznia 2013 r., kontrolą zostaną
objęte wymogi dotyczące dobrostanu zwierząt w szczególności w zakresie:
6

− utrzymania cieląt - przestrzegania przez rolnika sposobu chowu lub utrzymania
cieląt w zale ności od wieku, zachowania standardów w odniesieniu do
pomieszczeń, w których przebywają zwierzęta, sprzętu i mikroklimatu,
− utrzymania świń - przestrzegania standardów dotyczących pomieszczeń,
tj. oświetlenia, hałasu, mikroklimatu, stę enia gazów, podłogi; zapewnienie
komfortu karmienia i pojenia na ądanie; przeprowadzania zabiegów mających na
celu zmniejszenie agresji, dopiero gdy zawiodą środki poprawiające warunki
utrzymania,
− ochrony zwierząt gospodarskich - zobowiązujące rolnika do posiadania
odpowiednich kwalifikacji m.in. w zakresie ywienia zwierząt, stosowania
właściwych technologii chowu, kontrolowania zwierząt, sprawowania opieki nad
zwierzętami chorymi i izolowania ich, zapewniania odpowiedniego oświetlenia,
wentylacji i mikroklimatu w budynkach i pomieszczeniach, w których przebywają
zwierzęta, zapewnienia odpowiedniej paszy, wody, urządzeń do karmienia i pojenia
zwierząt oraz swobody ruchu, właściwego wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych.
W § 5 projektu rozporządzenia proponuje się, aby przepisy weszły w ycie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 4, który wchodzi w ycie z dniem 1 stycznia 2013
roku.
Projekt rozporządzenia zgodnie z regulacjami wynikającymi z przepisów ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414 z pó n. zm.) – zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
Projektowane rozporządzenie ma na celu wdro enie przepisów Unii Europejskiej,
w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i przepisów technicznych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.).

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny:
Projekt
rozporządzenia będzie oddziaływał na Inspekcję Weterynaryjną z uwagi
na fakt, i zgodnie z ustawą została wyznaczona jako organ właściwy do przeprowadzania
kontroli przestrzegania wymogów wzajemnej zgodności.

7

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji:
Projekt
rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
,,Solidarność";
4) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”;
5) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
7) Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
8) Krajowym
Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego;
9) Federacją Związków Pracodawców - Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
10) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
11) Federacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
12) Krajową Radą Izb Rolniczych;
13) Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
14) Krajową Izbą Biopaliw;
15) Krajową Zrzeszenie Producentów Rzepaku;
16) Związkiem Zawodowym Rolnictwa ,,Samoobrona”;
17) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
18) Forum Związków Zawodowych;
19) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych;
20) Konfederacją Pracodawców Polskich;
21) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
22) Business Centre Club;
23) Krajową Izbą Lekarsko – Weterynaryjną;
24) Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy Weterynarii Inspekcji Weterynaryjnej;
25) Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Lekarzy Weterynarii Wolnej Praktyki „Medicus
Veterinarius”;
26) Polskim Towarzystwem Nauk Weterynaryjnych;
27) Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Techników Weterynarii „ESKULAP”;
8

28) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
29) Krajową Radą Spółdzielczą;
30) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
31) Radą Gospodarki ywnościowej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego:
Z uwagi na fakt, e rozporządzenie wykonuje przepisy ustawy o zmianie ustawy

o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw,
która powierza Inspekcji Weterynaryjnej wykonywanie kontroli wymogów wzajemnej
zgodności w obszarze B i C, nie będzie miało ono wpływu na sektor finansów publicznych.
Koszty związane z powierzeniem Inspekcji weterynaryjnej kontroli wymogów w obszarze
B i C zostały oszacowane i uwzględnione w uzasadnieniu do projektu powy szej ustawy.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację na rynku pracy
w kraju.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/07rch
9

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: