Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje zmiany przepisów ustanawiających wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej wynikające z konieczności dostosowania przepisów krajowych do przepisów UE
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3781
- Data wpłynięcia: 2011-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-02-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 54, poz. 278
3781
aktu prawnego lub normy bądź grupy
aktów lub norm. W przypadkach gdy
kontrole nie są przeprowadzane przez
agencję płatniczą jak przewidziano w
art. 48, minimalny poziom kontroli
może jednak być realizowany na
szczeblu każdej agencji płatniczej.
Jeżeli przepisy stosowane w odniesieniu
do danego aktu prawnego lub normy
ustalają minimalne poziomy kontroli,
należy stosować się do tych ustaleń
zamiast do minimalnego poziomu, o
którym mowa w akapicie pierwszym.
Państwa członkowskie mogą również
zadecydować, że o wszelkich
stwierdzonych w trakcie kontroli na
miejscu przypadkach niezgodności z
przepisami stosowanymi w odniesieniu
do danego aktu prawnego lub normy,
które zostały przeprowadzone na próbie
innej niż wymieniona w akapicie
pierwszym, informuje się właściwy
organ kontroli, odpowiedzialny za dany
akt prawny lub normę. W takich
przypadkach stosuje się postanowienia
niniejszego tytułu.
2. Przy ustalaniu minimalnego poziomu
kontroli, o którym mowa w niniejszym
artykule ust. 1, nie uwzględnia się
wymaganych działań, o których mowa
w art. 23 ust. 2 lub w art. 24 ust. 2
11
akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr
73/2009.
3. Jeżeli kontrole na miejscu wykazują
istotny poziom niezgodności względem
danego aktu prawnego lub danej normy,
w następnym okresie kontrolnym
zwiększa się poziom kontroli na
miejscu przeprowadzanych odnośnie do
tego aktu lub tej normy. W odniesieniu
do danego aktu prawnego właściwy
organ kontroli może podjąć decyzję o
ograniczeniu zakresu przyszłych
kontroli na miejscu do najczęściej
naruszanych wymogów.
Art. 58
Jeśli różnica ta przekracza 50 %, rolnika wyklucza się
T
Art. 1 pkt 2
w art. 19 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
akapit
również z otrzymywania pomocy do wysokości
„1) określa się zmniejszenia i wykluczenia z tych
trzeci.
równej kwocie odpowiadającej różnicy między
płatności, jeżeli te zmniejszenia
obszarem zadeklarowanym a zatwierdzonym zgodnie
i wykluczenia wynikają z przepisów Unii Europejskiej, o
z art. 57 niniejszego rozporządzenia. Kwota ta zostaje
których mowa w art. 1 pkt 1, oraz”;
odliczona zgodnie z art. 5b rozporządzenia Komisji
(WE) nr 885/2006 (1). Jeśli nie jest możliwe
odliczenie całej kwoty zgodnie z wymienionym
artykułem w ciągu trzech kolejnych lat
kalendarzowych następujących po roku
kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia,
pozostałe saldo zostaje anulowane.
W przypadku gdy różnica stwierdzona zgodnie z
Art. 65
niniejszym artykułem ust. 3 przekracza 20 %, rolnika
ust. 4
wyklucza się również z otrzymywania pomocy do
12
akapit
wysokości równej kwocie odpowiadającej różnicy
drugi
między liczbą zwierząt zadeklarowanych a liczbą
zwierząt zatwierdzonych zgodnie z art. 63 ust. 3.
Kwota ta podlega odliczeniu zgodnie z art. 5b
rozporządzenia (WE) nr 885/2006. Jeśli nie jest
możliwe odliczenie całej kwoty zgodnie z
wymienionym artykułem w ciągu trzech kolejnych lat
kalendarzowych następujących po roku
kalendarzowym, w którym dokonano stwierdzenia,
pozostałe saldo zostaje anulowane.
art. 66
W takim przypadku rolnika wyklucza się również z
ust. 6
otrzymywania pomocy do wysokości równej tej
akapit
kwocie. Kwota ta podlega odliczeniu zgodnie z art. 5b
drugi
rozporządzenia (WE) nr 885/2006. Jeśli nie jest
możliwe odliczenie całej kwoty zgodnie z
wymienionym artykułem w ciągu trzech kolejnych lat
kalendarzowych następujących po roku
kalendarzowym, w którym dokonano stwierdzenia,
pozostałe saldo zostaje anulowane.
71 ust 2 Jeżeli państwo członkowskie korzysta z możliwości
T
Art. 1 pkt. 11 w art. 37a dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
niestosowania obniżki płatności lub wykluczenia, o
„5. W przypadku gdy rolnik nie podjął działań
których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr
naprawczych, o których mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie
73/2009, a dany rolnik nie podjął działań
wyznaczonym w decyzji w sprawie przyznania płatności
naprawczych w określonym terminie, stosuje się
obszarowych, płatności cukrowej, płatności do
obniżkę płatności lub wykluczenie.
pomidorów lub płatności do krów i owiec, stosuje się art.
Termin ustala właściwy organ i przypada on przed
29 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji
końcem roku następującego po roku, w którym
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr
stwierdzono niezgodność.
98, poz. 634 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 115, poz.
961 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 490).”;
art. 75
Przypadki siły wyższej lub okoliczności
T
Art. 1 pkt. 3
W art. 20 uchyla się ust. 3;
ust 2
nadzwyczajnych w rozumieniu art 31 rozporządzenia
lit b
13
ust. 2
nadzwyczajnych w rozumieniu art. 31 rozporządzenia
lit. b
(WE) nr 73/2009 wraz z odpowiednią dokumentacją
wymaganą przez właściwy organ zgłaszane są temu
organowi na piśmie w terminie dziesięciu dni
roboczych od dnia, w którym rolnik uzyskuje taką
możliwość.
Art. 82
Przekazywanie gospodarstw
T
Art. 1 pkt. 5, w art. 22 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
6 i 8
1. Do celów niniejszego artykułu:
„6.
Jeżeli z postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia
a) "przekazanie gospodarstwa" oznacza
spadku albo z zarejestrowanego aktu poświadczenia
sprzedaż, dzierżawę lub jakikolwiek
dziedziczenia sporządzonego przez notariusza wynika,
inny podobny rodzaj transakcji z tytułu
że uprawnionych do nabycia spadku jest więcej niż
przedmiotowych jednostek
jeden spadkobierca, spadkobierca wstępujący do
produkcyjnych;
postępowania w sprawie przyznania płatności lub
b) "przekazujący" oznacza rolnika,
wsparcia, o których mowa w ust. 1 i 1a:
którego gospodarstwo jest
1) dołącza do wniosku, o którym mowa w ust. 2, albo
przekazywane innemu rolnikowi;
c) "przejmujący" oznacza rolnika,
2) składa wraz z postanowieniem sądu, o którym mowa
któremu gospodarstwo jest
w ust. 5
przekazywane.
- oświadczenia pozostałych spadkobierców o wyrażeniu
2. W przypadku gdy całe gospodarstwo
zgody na wstąpienie tego spadkobiercy na miejsce
przekazywane jest przez jednego
spadkodawcy i przyznanie mu płatności lub wsparcia.”;
rolnika na rzecz drugiego, po złożeniu
wniosku o przyznanie pomocy i przed
spełnieniem wszystkich warunków
przyznania pomocy, przekazującemu
nie przyznaje się żadnej pomocy z
tytułu przekazywanego gospodarstwa.
3. Pomoc, o którą ubiega się
po art. 22 dodaje się art. 22a w brzmieniu:
przekazujący, przyznaje się
przejmującemu w przypadku gdy:
„Art. 22a. 1. W przypadku rozwiązania albo
14
przejmującemu w przypadku gdy:
przekształcenia rolnika albo wystąpienia innego
a) w okresie przekazywania, który ma
zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistniało
być ustalony przez państwa
następstwo prawne, z wyłączeniem przypadku, o którym
członkowskie, przejmujący poinformuje
mowa w art. 22 ust. 1, w okresie od dnia złożenia
właściwy organ o przekazaniu i zwróci
wniosku o przyznanie jednolitej płatności obszarowej,
się o wypłacenie pomocy;
płatności uzupełniającej lub wsparcia specjalnego do
dnia doręczenia decyzji w sprawie przyznania tych
b) przejmujący przedstawi wszystkie
płatności lub tego wsparcia, płatności te lub wsparcie to
dowody przekazania wymagane przez
przysługują następcy prawnemu, jeżeli:
właściwy organ;
c) spełnione są wszystkie warunki
1) odpowiednio grunty rolne, które były objęte
przyznania pomocy z tytułu
wnioskiem o przyznanie jednolitej płatności
przekazywanego gospodarstwa.
obszarowej, płatności uzupełniającej lub specjalnej
4. Po tym, jak przejmujący poinformuje
płatności obszarowej do powierzchni upraw roślin
właściwe władze i zwróci się o
strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych,
wypłacenie pomocy zgodnie z ust. 3 lit.
lub zwierzęta, które były objęte wnioskiem o
a):
przyznanie płatności do krów i owiec, były w dniu 31
maja roku, w którym został złożony ten wniosek, w
a) wszystkie prawa i obowiązki
posiadaniu rolnika lub następcy prawnego;
przekazującego, wynikające ze stosunku
prawnego między przekazującym a
2) spełnia on warunki do przyznania danej płatności lub
właściwym organem, powstałe na
wsparcia, z tym że w przypadku płatności
skutek złożenia wniosku o przyznanie
uzupełniającej do powierzchni uprawy chmielu
pomocy, przechodzą na przejmującego;
niezwiązanej z produkcją i płatności uzupełniającej
b) wszelkie działania niezbędne do
do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na
przyznania pomocy i wszystkie
paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych,
deklaracje złożone przez
płatności te przysługują, o ile rolnik spełniał lub
przekazującego przed przekazaniem
następca prawny spełnia warunki do przyznania
przypisane zostają przejmującemu do
jednolitej płatności obszarowej i złożył wniosek o
celów stosowania odpowiednich zasad
wstąpienie odpowiednio do postępowania w sprawie
wspólnotowych;
przyznania jednolitej płatności obszarowej, płatności
uzupełniającej lub wsparcia specjalnego.
c) przekazane gospodarstwo uważa się,
h
dk h
d b
15
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3781 › Pobierz plik