Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3655
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192
3655
20
4) złożenia przez sędziego, o którym mowa w § 7, rezygnacji z członkostwa
w zgromadzeniu.
§ 9. W przypadkach, o których mowa w § 8, przeprowadza się wybory uzupełniające. Kadencja
nowo wybranego członka trwa do czasu upływu kadencji pozostałych członków
zgromadzenia ogólnego sędziów apelacji.
§ 10. Jeżeli zgromadzenie ogólne sędziów apelacji, utworzone na podstawie § 1, miałoby liczyć
więcej niż stu dwudziestu sześciu członków, jego funkcje wykonuje zgromadzenie
przedstawicieli sędziów apelacji, w skład którego wchodzi czterdziestu przedstawicieli
sędziów sądu apelacyjnego, czterdziestu przedstawicieli sędziów sądów okręgowych
i czterdziestu przedstawicieli sędziów sądów rejonowych, działających na obszarze apelacji.
Liczbę przedstawicieli sędziów poszczególnych sądów okręgowych oraz liczbę
przedstawicieli sędziów sądów rejonowych, działających w poszczególnych okręgach
sądowych, ustala kolegium sądu apelacyjnego, w miarę możliwości proporcjonalnie do
liczby sędziów, odpowiednio, w danym sądzie okręgowym i w poszczególnych sądach
rejonowych, działających w danym okręgu.
§ 11. Do zgromadzenia przedstawicieli sędziów apelacji stosuje się odpowiednio przepisy
§ 2 – 9, z tym że wyboru przedstawicieli sędziów sądu apelacyjnego dokonują zebrania
sędziów danego sądu apelacyjnego.
§ 12. Wybory przedstawicieli, o których mowa w § 7 i 11, odbywają się w głosowaniu tajnym.
Do ważności wyborów jest wymagany udział w głosowaniu co najmniej połowy wszystkich
członków zgromadzenia lub zebrania.
Art. 34. Zgromadzenie ogólne sędziów apelacji realizuje zadania określone w ustawach,
a ponadto:
1) ocenia kandydatów na stanowiska sędziów sądu apelacyjnego oraz sędziów sądów
okręgowych, działających na obszarze apelacji,
2) wybiera ze swojego grona członka Krajowej Rady Sądownictwa,
3) wyraża opinię o informacji rocznej prezesa sądu apelacyjnego o działalności sądów,
o której mowa w art. 37h § 1,
4) wyraża opinię o rocznym sprawozdaniu, o którym mowa w art. 31a § 2.”;
26) w art. 35:
a) § 1 otrzymuje brzmienie:
21
„§ 1. Zgromadzenie ogólne sędziów okręgu składa się z sędziów sądu okręgowego oraz
przedstawicieli sędziów sądów rejonowych, działających w okręgu sądowym, w liczbie
odpowiadającej liczbie sędziów sądu okręgowego. Liczbę przedstawicieli sędziów
poszczególnych sądów rejonowych ustala kolegium sądu okręgowego, w miarę
możliwości proporcjonalnie do liczby sędziów w danym sądzie.”,
b) uchyla się § 2 i 3,
c) § 7 i 8 otrzymują brzmienie:
„§ 7. Do podjęcia uchwał zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu jest wymagana obecność
co najmniej połowy wszystkich członków zgromadzenia. Uchwały zapadają bezwzględną
większością głosów. Głosowanie jest tajne w sprawach, o których mowa w art. 30 § 1,
art. 33 § 7 i art. 36 pkt 1, a ponadto, jeżeli żądanie takie zgłosi chociażby jeden
z obecnych członków zgromadzenia.
§ 8. Zgromadzenie ogólne sędziów okręgu zbiera się co najmniej raz w roku; posiedzenia
zgromadzenia zwołuje prezes sądu okręgowego z własnej inicjatywy lub na wniosek
prezesa sądu apelacyjnego, kolegium sądu okręgowego, jednej piątej liczby członków
zgromadzenia albo na wniosek Ministra Sprawiedliwości. O terminie zgromadzenia
prezes sądu okręgowego zawiadamia z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem,
przedstawiając planowany porządek obrad, a jeżeli w porządku obrad przewidziano ocenę
kandydatów na stanowiska sędziowskie, jednocześnie zarządza wyłożenie sporządzonych
ocen kwalifikacji kandydatów w sekretariacie prezesa sądu okręgowego, do zapoznania
się przez członków zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu.”,
d) po § 8 dodaje się § 8a – 8d w brzmieniu:
„§ 8a. Przedstawicieli sędziów sądów rejonowych wybierają, na okres trzech lat, zebrania
sędziów danego sądu rejonowego z okręgu sądowego.
§ 8b. Wybory przedstawicieli, o których mowa w § 8a, odbywają się w głosowaniu tajnym.
Do ważności wyborów jest wymagany udział w głosowaniu co najmniej połowy
wszystkich członków zebrania.
§ 8c. Kadencja członka zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu wygasa przed jej upływem
w przypadku:
1) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku służbowego sędziego,
2) przejścia albo przeniesienia sędziego w stan spoczynku,
3) przeniesienia sędziego na inne miejsce służbowe albo powołania na inne stanowisko
22
sędziowskie,
4) złożenia przez sędziego, o którym mowa w § 8a, rezygnacji z członkostwa
w zgromadzeniu.
§ 8d. W przypadkach, o których mowa w § 8c, przeprowadza się wybory uzupełniające.
Kadencja nowo wybranego członka trwa do czasu upływu kadencji pozostałych członków
zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu.”,
e) § 9 otrzymuje brzmienie:
„§ 9. Jeżeli zgromadzenie ogólne sędziów okręgu, utworzone na podstawie § 1, miałoby
liczyć więcej niż stu dwudziestu sześciu członków, jego funkcje wykonuje zgromadzenie
przedstawicieli sędziów okręgu, w skład którego wchodzi sześćdziesięciu przedstawicieli
sędziów sądu okręgowego i sześćdziesięciu przedstawicieli sędziów sądów rejonowych,
działających w okręgu sądowym. Liczbę przedstawicieli sędziów poszczególnych sądów
ustala kolegium sądu okręgowego, w miarę możliwości, proporcjonalnie do liczby
sędziów w danym sądzie. Przepisy § 4 – 8d stosuje się odpowiednio.”;
27) art. 36 otrzymuje brzmienie:
„Art. 36. Zgromadzenie ogólne sędziów okręgu realizuje zadania określone w ustawie, a ponadto:
1) ocenia kandydatów na stanowiska sędziów sądów rejonowych, działających w okręgu
sądowym,
2) wysłuchuje informacji prezesa sądu okręgowego o działalności sądów oraz wyraża
opinię w tym zakresie.”;
28) po art. 36 dodaje się art. 36a w brzmieniu:
„Art. 36a. § 1. Zebranie sędziów danego sądu składa się z wszystkich sędziów tego sądu.
Zebraniu przewodniczy prezes sądu. W razie nieobecności prezesa sądu obowiązki
przewodniczącego zebrania pełni najstarszy służbą wiceprezes sądu, a jeżeli w sądzie nie
został powołany wiceprezes sądu – najstarszy służbą przewodniczący wydziału w tym
sądzie.
§ 2. Zebranie sędziów danego sądu zwołuje prezes sądu z własnej inicjatywy lub na wniosek
jednej piątej liczby sędziów tego sądu.
§ 3. Zebranie sędziów danego sądu realizuje zadania określone w ustawie, wysłuchuje
informacji prezesa sądu o działalności sądu i wyraża opinię w tym zakresie.”;
29) w dziale I tytuł rozdziału 5 otrzymuje brzmienie:
„Wewnętrzny i zewnętrzny nadzór administracyjny nad działalnością administracyjną
23
sądów w
zakresie zapewnienia właściwego toku wewnętrznego urzędowania sądu
związanego bezpośrednio ze sprawowaniem wymiaru sprawiedliwości oraz wykonywaniem
innych zadań z zakresu ochrony prawnej”;
30) art. 37 otrzymuje brzmienie:
„Art. 37. § 1. Czynności z zakresu wewnętrznego nadzoru administracyjnego prezes sądu może
powierzyć sędziemu wizytatorowi, a także, z zastrzeżeniem art. 37c, wiceprezesowi sądu,
przewodniczącemu wydziału, a także, w uzasadnionych przypadkach, innemu
wyznaczonemu sędziemu lub referendarzowi sądowemu. Osoby sprawujące wewnętrzny
nadzór administracyjny mają prawo wglądu w czynności sądów, mogą żądać wyjaśnień
oraz usunięcia uchybień oraz być obecne na rozprawie toczącej się z wyłączeniem jawności.
§ 2. Czynności z zakresu wewnętrznego nadzoru administracyjnego, o których mowa
w art. 37b § 1 pkt 2, prezes sądu może powierzyć inspektorowi do spraw biurowości.
§ 3. Prezes sądu uchyla czynności administracyjne niezgodne z prawem, naruszające
sprawność postępowania sądowego lub z innych przyczyn niecelowe.
§ 4. W przypadku stwierdzenia uchybienia w zakresie sprawności postępowania sądowego,
prezes sądu, niezwłocznie po powzięciu wiadomości o uchybieniu, może zwrócić na nie
uwagę na piśmie i żądać usunięcia skutków tego uchybienia. Sędzia, którego dotyczy
zwrócona uwaga, może w terminie siedmiu dni złożyć prezesowi sądu pisemne
zastrzeżenie. Przepis art. 108 § 1 stosuje się odpowiednio.
§ 5. W przypadku złożenia zastrzeżenia prezes sądu w terminie 14 dni uchyla uwagę albo
przekazuje sprawę do rozpoznania sądowi dyscyplinarnemu, zawiadamiając sędziego
o sposobie rozpatrzenia zastrzeżenia.
§ 6. Do akt osobowych sędziego dołącza się odpis pisma zawierającego stwierdzenie
uchybienia i zwrócenie uwagi, jednak nie wcześniej niż po bezskutecznym upływie
terminu do złożenia zastrzeżenia, a w przypadku jego złożenia – po uprawomocnieniu się
uchwały sądu dyscyplinarnego odmawiającej uwzględnienia zastrzeżenia. W takim
przypadku do akt osobowych sędziego dołącza się także odpis pisma obejmującego
zastrzeżenie oraz odpis uchwały sądu dyscyplinarnego odmawiającej uwzględnienia
zastrzeżenia. Jeżeli zastrzeżenie sędziego zostało uwzględnione, dokumentów
dotyczących zwrócenia uwagi nie dołącza się do akt osobowych sędziego i nie dokonuje
się wzmianki w wykazie służbowym, o którym mowa w art. 67.
§ 7. Po upływie pięciu lat od dnia zwrócenia uwagi, na wniosek sędziego, prezes sądu zarządza
24
usunięcie z akt osobowych sędziego dokumentów, o których mowa w § 6. Jednocześnie
z usunięciem dokumentów z akt osobowych, wszelkie dane dotyczące zwrócenia uwagi
usuwa się z wykazu służbowego, o którym mowa w art. 67. Jeżeli jednak w tym okresie
stwierdzono kolejne uchybienie w zakresie sprawności postępowania sądowego,
skutkujące zwróceniem uwagi lub wytknięto uchybienie w trybie art. 40 § 1, jest
dopuszczalne tylko jednoczesne usunięcie wszystkich dokumentów i danych.
§ 8. Prezes sądu przełożonego niezwłocznie zawiadamia prezesa sądu podlegającego jego
nadzorowi o stwierdzonych uchybieniach w działaniu tego sądu. W razie stwierdzenia
istotnych uchybień w działaniu sądu, prezes tego sądu niezwłocznie zawiadamia
o stwierdzonych uchybieniach prezesa sądu przełożonego, a prezes sądu apelacyjnego –
Ministra Sprawiedliwości; równocześnie prezes sądu informuje o działaniach podjętych
w celu usunięcia uchybień.”;
31) po art. 37 dodaje się art. 37a – 37i w brzmieniu:
„Art. 37a. § 1. Prezes sądu apelacyjnego sprawuje wewnętrzny nadzór administracyjny nad
działalnością administracyjną sądu apelacyjnego oraz sądów okręgowych i rejonowych,
działających na obszarze apelacji.
§ 2. Prezes sądu okręgowego sprawuje wewnętrzny nadzór administracyjny nad działalnością
administracyjną sądu okręgowego oraz sądów rejonowych, działających w okręgu
sądowym.
§ 3. Prezes sądu rejonowego sprawuje wewnętrzny nadzór administracyjny nad działalnością
administracyjną sądu rejonowego.
Art. 37b. § 1. Prezes sądu, w ramach zakresu wewnętrznego nadzoru administracyjnego,
w szczególności:
1) bada sprawność postępowania w poszczególnych sprawach,
2) kontroluje działalność sekretariatu wydziału,
3) bada prawidłowość przydzielania sędziom i referendarzom sądowym spraw oraz
równomiernego obciążenia ich pracą.
§ 2. Czynnościami z zakresu wewnętrznego nadzoru administracyjnego wykonywanymi przez
prezesa sądu apelacyjnego i prezesa sądu okręgowego są ponadto:
1) wizytacja, obejmująca pełną działalność administracyjną sądu lub wydziału sądu,
2) lustracja, obejmująca wybrane zagadnienia z działalności administracyjnej sądu lub
wydziału sądu.