Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3655
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192
3655
rocznych sprawozdań o działalności sądów. Pozwoli to na wyeliminowanie sytuacji,
gdy złożona informacja nie będzie zawierała niezbędnych danych. Stąd też ze
względu na doniosłe znaczenie tego dokumentu celowe jest także odpowiednie
uregulowanie trybu uzupełnienia tej informacji (§ 16 pkt 7).
Informacja roczna, jaką mają sporządzać prezesi sądów apelacyjnych,
powinna przede wszystkim zawierać analizę działalności orzeczniczej sądów
w oparciu o dane statystyczne dotyczące wpływu, załatwień, pozostałości
i wskaźników czasu trwania postępowań poszczególnych rodzajów spraw, oraz tzw.
spaw starych, wraz z wnioskami co do załatwienia strukturalnych zaległości.
W rocznej informacji o działalności sądów prezesi sądów apelacyjnych winni
nadto przedstawić ogólne dane dotyczące zmian organizacyjnych sądów, w tym
informacje o utworzeniu lub likwidacji sekcji, wydziału czy też całego sądu, dane na
temat etatów sędziów, referendarzy, kuratorów, aplikantów, urzędników sadowych
oraz innych pracowników według stanu na dzień 31 grudnia roku kalendarzowego,
którego informacja dotyczy. Poza tym informacja roczna powinna zawierać: analizę
dotyczącą spraw przewlekłych na tle rozpoznawanych w nadzorowanych przez
prezesów sądach skarg na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy
w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki, obciążenie orzecznicze
sędziów w poszczególnych pionach, przeprowadzonych postępowań mediacyjnych.
Informacja roczna powinna także zawierać analizę przeprowadzonych przez sędziów
wizytatorów lustracji i wizytacji oraz informację o wykonaniu planów nadzorczych
opracowanych na dany rok kalendarzowy przez prezesów sądów apelacyjnych
i sądów okręgowych, a także o wykonaniu planów nadzorczych Ministerstwa
Sprawiedliwości.
Informacja roczna o działalności sądów ma służyć zarówno organom
bezpośrednio nadzorującym sądy, jak i Ministrowi Sprawiedliwości, jako istotny
instrument w sprawowaniu właściwego nadzoru zarówno wewnętrznego jak i
zewnętrznego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych. Celem
przygotowania takiej informacji jest także przedstawienie obrazu sytuacji w
najważniejszej działalności sądów, jaką jest działalność orzecznicza oraz
opracowanie instrumentów mających służyć poprawie sprawności postępowań
sądowych, w tym przede wszystkim usunięcie ewentualnych strukturalnych
zaległości.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów przejściowych natomiast określa datę
21
jego wejścia w życie, która powinna być powiązana z datą wejścia w życie
znowelizowanej ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych z uwagi na
uchylenie między innymi przepisu, który stanowił podstawę ustawową wydania
obowiązującego rozporządzenia i odmienne uregulowanie w ustawie kwestii
będących przedmiotem rozporządzenia w zakresie właściwym dla aktu
wykonawczego.
Oceniając projekt pod kątem skutków określonych w uchwale Nr 49 Rady
Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13,
poz. 221 ze zm.) wskazać należy przede wszystkim, że projektowane
rozporządzenie powinno przyczynić się do usprawnienia nadzoru nad działalnością
administracyjną sądów , jego przejrzystości a konsekwencji do usprawnienia pracy
sądów .
Wejście w życie rozporządzenia nie spowodować bezpośredniego
zmniejszenia dochodów budżetu Państwa. Jak każda forma usprawnienia pracy
sądów powinno pozytywnie wpłynąć na rozwój gospodarki, poprawę
konkurencyjności i poziomu przedsiębiorczości. Brak natomiast wpływu sytuację
i rozwój regionalny, a także na rynek pracy.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, nie podlega
też notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
W ramach konsultacji społecznych projekt założeń ustawy zostanie przesłany
Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, a ponadto zostanie przedłożony do
zaopiniowania Sądowi Najwyższemu i Krajowej Radzie Sądownictwa oraz prezesom
sądów apelacyjnych.
14/11-kt
22
Projekt
ROZPORZ DZENIE
Ministra Sprawiedliwości
z dnia …………………..
w sprawie trybu i organizacji przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków
dotycz cych działalności s dów powszechnych
Na podstawie art. 41e ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie reguluje tryb i organizację przyjmowania oraz rozpatrywania
skarg i wniosków składanych do sądów powszechnych.
§ 2. W siedzibie sądu, w widocznym miejscu, umieszcza się informację o sposobie
wnoszenia skarg i wniosków dotyczących działalności sądów, organie właściwym do ich
rozpatrzenia, adresie poczty elektronicznej, siedzibie, adresie i nazwie sądu.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153,
poz. 1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z
2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr
13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i
Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64,
poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 136, poz. 959, Nr 138, poz. 976, Nr
204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698, z 2008 r. Nr 223, poz. 1457, Nr 228, poz. 1507 i Nr 234, poz. 1571
oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 9, poz. 57, Nr 26, poz. 156 i 157, Nr 56, poz. 459, Nr 157, poz. 1241, Nr
178, poz. 1375, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223, poz. 1777.
§ 3. Informację, o której mowa w § 2, umieszcza się także na stronie internetowej
sądu.
Rozdział 2
Tryb i organizacja przyjmowania skarg i wniosków
§ 4. 1. Przyjmowaniem skarg i wniosków zajmuje się biuro obsługi interesantów.
2. Jeżeli w sądzie nie zostało utworzone biuro obsługi interesantów,
przyjmowanie skarg i wniosków należy do biura podawczego.
§ 5. 1. Skargi i wnioski mogą być wnoszone w każdy dostępny dla
zainteresowanych sposób i wybranej przez nich formie, zarówno pisemnie, jak i ustnie
do protokołu, składane osobiście w siedzibie sądu, przesyłane w formie papierowej na
adres sądu, za pomocą systemów teleinformatycznych (drogą elektroniczną) lub w inny
sposób.
2.
W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie
sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący
zgłoszenie.
3. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko
(nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) zgłaszającego oraz zwięzły opis treści skargi
lub wniosku.
§ 6. Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza przyjęcie skargi lub wniosku, jeżeli
zażąda tego wnoszący.
§ 7. W przypadku wniesienia skargi lub wniosku do organu niewłaściwego, skargę
lub wniosek przekazuje się niezwłocznie do organu właściwego do ich rozpatrzenia,
zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę.
2
Rozdział 3
Rozpatrywanie skarg i wniosków
§ 8. Koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków prezes sądu powierza
wyodrębnionej komórce organizacyjnej lub imiennie wyznaczonemu pracownikowi.
§ 9. 1. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu
zamieszkania (siedziby) wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
2. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu,
a w szczególności sygnatury akt sprawy sądowej, której toku postępowania skarga lub
wniosek dotyczy, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie
siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem,
że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez
rozpoznania.
3. Skargi i wnioski mające charakter pisma procesowego organ pozostawia bez
rozpoznania, o czym zawiadamia skarżącego lub wnioskodawcę wskazując przyczynę.
§ 10. 1. Jeżeli rozpatrzenie skargi lub wniosku wymaga uprzedniego zbadania
i wyjaśnienia sprawy, organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku zbiera
niezbędne materiały. W tym celu może zwrócić się do innych organów o przekazanie
niezbędnych materiałów i wyjaśnień.
2. Jeżeli w wypadku, o którym mowa w ustępie 1, skarga lub wniosek nie
mogą być załatwione w terminie, organ zawiadamia wnoszącego skargę lub wniosek o
przyczynach niezałatwienia sprawy w terminie, określając nowy termin jej załatwienia.
§ 11. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu
przez różne organy, organ, do którego wniesiono skargę lub wniosek, rozpatruje sprawy
należące do jego właściwości, a pozostałe przekazuje niezwłocznie właściwym
organom, przesyłając odpis skargi lub wniosku. O
przekazaniu zawiadamia się
skarżącego lub wnioskodawcę.
3