Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3655
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192
3655
rozpatrzenia tej osobie.
§ 13. Jeżeli w trybie właściwym dla rozpatrywania skarg i wniosków rozpatrzono
sprawę będącą wynikiem przesłania organowi materiału prasowego lub innej
opublikowanej wiadomości, mającej znamiona skargi lub wniosku, organ właściwy do
rozpatrzenia skargi lub wniosku dotyczącego działalności sądów zawiadamia właściwą
redakcję prasową, radiową lub telewizyjną o wynikach rozpatrzenia sprawy.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu wejścia w życie ustawy.
MINISTER
SPRAWIEDLIWO CI
4
Uzasadnienie
Obecnie do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów
powszechnych stosuje się § 56 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia
23 lutego 2007r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. 2007 r. Nr 38,
poz. 249, z późn. zm.), z którego wynika, że skargi i wnioski załatwiane są zgodnie
z przepisami działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania
i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46). Rozporządzenie Rady Ministrów
reguluje jednakże organizację przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
składanych do wszystkich organów państwowych, organów jednostek samorządu
terytorialnego oraz organów samorządowych jednostek organizacyjnych. Tymczasem
skargi i wnioski dotyczące działalności sądów powszechnych często dotykają sfery
związanej z działalnością orzeczniczą sądów. Z uwagi na ich specyfikę konieczne jest
zatem szczególne uregulowanie trybu i organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg
i wniosków dotyczących działalności sądów. Zmiany w tym zakresie przewiduje ustawa
nowelizująca ustawę Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych
innych wprowadza odrębny od określonego w Kodeksie postępowania
administracyjnego tryb rozpoznawania skarg i wniosków dotyczących działalności
sądów. Delegację do wydania rozporządzenia określającego tryb i organizację
przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów.
zawiera art. 41e ustawy. Na podstawie tego przepisu Minister Sprawiedliwości ma
określić tryb i organizacje przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących
działalności sądów w taki sposób aby zapewnić realizacje prawa do składania skarg i
wniosków oraz rzetelność i wszechstronność rozpatrywania skarg i wniosków.
Projekt rozporządzenia zawiera propozycje rozwiązań w zakresie komórek
przyjmujących skargi i wnioski oraz koordynujących ich rozpatrywanie, sposobów i form
wnoszenia skarg i wniosków, zasad przekazywania skarg i wniosków organom
właściwym do ich rozpatrzenia. Jako zasadę przewiduje się w projekcie składanie skarg
i wniosków w biurze obsługi interesantów, co pozwoli na ich wyodrębnienie już na tym
5
etapie spośród innych pism procesowych, a tym samym przyspieszy proces ich
załatwienia. Temu samemu służyć będzie także niezwłoczne przekazywanie skarg i
wniosków do właściwego organu w przypadku wniesienia ich do organu niewłaściwego.
Rozwiązania dotyczące sposobu wnoszenia skarg i wniosków, w zasadzie
nieograniczone, służyć mają w jak najszerszym stopniu realizacji prawa strony do
składania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych.
Projekt odnosi się również do sytuacji, gdy pismo określone przez wnoszącego
określone zostanie jako skarga lub wniosek, a po przystąpieniu do jego rozpoznania
okaże się że ma charakter pisma procesowego. Takie pismo pozostanie bez
rozpoznania, jednak z rozporządzenia wynikał będzie obowiązek powiadomienia
skarżącego lub wnioskodawcy o przyczynie nie rozpoznania skargi lub wniosku.
Oceniając projekt pod kątem skutków określonych w uchwale Nr 49 Rady
Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz.
221, z późn. zm.) wskazać należy przede wszystkim, że projektowane rozporządzenie
powinno przyczynić się do usprawnienia pracy sądów powszechnych i ułatwienia
dostępu do sądów.
Wpływ na:
- sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa – tworzenie w sądach biur obsługi
interesantów i ich wyposażenie wiąże się z określonymi skutkami finansowymi dla
budżetów sądów, a w konsekwencji dla budżetu państwa. Wejście w życie
rozporządzenia nie powinno jednak spowodować bezpośredniego zmniejszenia
dochodów budżetu Państwa. Wydatki niezbędne, związane będą
z wymogiem utworzenia biur obsługi interesantów we wszystkich sądach nie powinny
one jednak znacząco przekroczyć wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie sądów
powszechnych w roku budżetowym,
- konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw - każda forma usprawnienia pracy sądów skutkuje pozytywnie na
rozwój gospodarki, poprawę konkurencyjności i poziomu przedsiębiorczości,
- sytuację i rozwój regionalny – brak wpływu na rozwój regionalny
- na rynek pracy - projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
6
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, nie podlega też
notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
W ramach konsultacji społecznych projekt założeń ustawy zostanie przesłany
Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”. Zostanie także przedłożony do
zaopiniowania Sądowi Najwyższemu, Krajowej Radzie Sądownictwa oraz prezesom
sądów apelacyjnych.
15/11-kt
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia……………………
w sprawie dokumentów, na podstawie których dokonywana jest ocena kwalifikacji
kandydata zajmuj cego stanowisko asystenta sędziego na wolne stanowisko
sędziowskie
Na podstawie art. 57i § 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju
sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.¹)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób gromadzenia, poświadczania i przechowywania
dokumentów, o których mowa w art. 57 § 1 f ustawy Prawo o ustroju sądów
powszechnych, na podstawie których dokonywana jest ocena kwalifikacji kandydata
zajmującego stanowisko asystenta sędziego na wolne stanowisko sędziowskie.
§ 2. 1. Projekty orzeczeń i uzasadnień gromadzone i przechowywane są w wydziale,
w którym kandydat wykonuje czynności asystenta sędziego w formie zbiorów
prowadzonych przez kierownika sekretariatu oddzielnie dla każdego asystenta.
2. Zbiór stanowią poświadczone przez sędziego pierwsze wersje projektów
orzeczeń lub uzasadnień w sprawach różnych kategorii sporządzone przez asystenta
sędziego, składane przez kandydata zajmującego stanowisko asystenta sędziego
niezwłocznie po poświadczeniu.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153,
poz. 1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z
2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr
13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i
Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64,
poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 136, poz. 959, Nr 138, poz. 976, Nr
204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698, z 2008 r. Nr 223, poz. 1457, Nr 228, poz. 1507 i Nr 234, poz. 1571
oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 9, poz. 57, Nr 26, poz. 156 i 157, Nr 56, poz. 459, Nr 157, poz. 1241, Nr
178, poz. 1375, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223, poz. 1777.