eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3655
  • Data wpłynięcia: 2010-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192

3655

§ 3. Złożenie do zbioru odnotowywane jest przez kierownika sekretariatu w wykazie
złożonych projektów prowadzonym odrębnie przy każdym zbiorze, ze wskazaniem
sygnatury akt sprawy, w której projekt został sporządzony oraz daty jego złożenia do
zbioru.

§ 4. Asystent sędziego może zdecydować
o wyborze projektów orzeczeń lub
uzasadnień, które przedstawia do poświadczenia i składa do zbioru.
§ 5. Poświadczenie projektu orzeczenia lub uzasadnienia następuje niezwłocznie po ich
przedstawieniu przez asystenta sędziego i polega na złożeniu przez sędziego, pod
nadzorem którego asystent sędziego wykonywał czynności, podpisu opatrzonego
imienną pieczęcią i datą oraz adnotacji stwierdzającej, że jest to pierwszy projekt
orzeczenia lub uzasadnienia sporządzony przez asystenta sędziego wskazanego jego
imieniem i nazwiskiem.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem wejścia w życie ustawy.


MINISTER
SPRAWIEDLIWO CI

2
UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 57i § 4
pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr
98, poz. 1070, z późn. zm. ).
Zgodnie z treścią ww. przepisu Minister Sprawiedliwości określi w drodze
rozporządzenia sposób gromadzenia, poświadczania i przechowywania dokumentów,
na podstawie których dokonywana jest ocena kwalifikacji kandydata zajmującego
stanowisko asystenta sędziego, mając na uwadze konieczność uzyskania materiału
pozwalającego na rzetelną i kompleksową ocenę kwalifikacji.
Dokumentami tymi są projekty orzeczeń i uzasadnień sporządzone przez
asystenta sędziego. W projekcie zostało określone miejsce i sposób gromadzenia
i przechowywania powyższych dokumentów.
W § 2 ust.1 projektu rozporządzenia postanowiono, że projekty orzeczeń
i uzasadnień są gromadzone i przechowywane w wydziale, w którym kandydat wykonuje
czynności asystenta sędziego w zbiorach prowadzonych przez kierownika sekretariatu
oddzielnie dla każdego asystenta.
Taka regulacja z jednej strony systematyzuje sposób gromadzenia dokumentów,
o których mowa w art. 57 § 1 f ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, z drugiej
zaś strony określa optymalne warunki ich przechowywania

i zapewnienia ich ochrony.
Za umiejscowieniem gromadzenia projektów w wydziale, w którym kandydat
wykonuje czynności asystenta sędziego, przemawia przede wszystkim racjonalność
takiego rozwiązania. Nie można bowiem wykluczyć sytuacji zmiany wydziału przez
asystenta sędziego, wówczas projekty jego orzeczeń i uzasadnień pozostaną w tym
wydziale, w którym wykonywał on dotychczas czynności asystenta sędziego.
Utworzenie imiennego zbioru wraz z wykazem złożonych do niego projektów
oddzielnie dla każdego asystenta sędziego, co ułatwi nadto katalogowanie omawianych
dokumentów. Natomiast powierzenie prowadzenia zbioru kierownikowi sekretariatu
dostosowane zostało do organizacji pracy panującej w wydziale i jego sekretariacie.

3
Przewidziana w § 2 ust. 2 projektu rozporządzenia procedura złożenia przez
asystenta sędziego niezwłoczne po ich poświadczeniu pierwszych wersji projektów
orzeczeń i uzasadnień zapewni systematyczne tworzenie zbioru. Rozwiązanie
polegające na przyjęciu, że do zbioru składane są pierwsze wersje projektów tych
dokumentów, uzasadnia natomiast konieczność uzyskania materiału pozwalającego na
rzetelną i kompleksową ocenę kwalifikacji kandydata. Pierwsze wersje dokumentów w
optymalny sposób zapewnią dokonanie oceny poziomu wiedzy prawniczej, jakości i
prawidłowości czynności podejmowanych przez asystenta sędziego.
Rozwiązanie przyjęte w § 3 projektu rozporządzenia uporządkuje i zapewni
kontrolę nad prowadzonym zbiorem projektów dokumentów składanych przez
kandydata.
Natomiast regulacja zawarta w § 4 projektowanego rozporządzenia uwzględnia
prawo asystenta sędziego do wyboru projektów, które stanowić mają w przyszłości
materiał do oceny jego kwalifikacji.



W § 5 projektowanego rozporządzenia postanowiono, że poświadczenie
następuje niezwłocznie po przedstawieniu projektu poprzez złożenie przez sędziego,
pod nadzorem którego asystent wykonywał czynności, podpisu opatrzonego imienną
pieczęcią i datą, i stwierdzenie, że jest to pierwszy projekt orzeczenia lub uzasadnienia
sporządzony przez asystenta sędziego wskazanego z imienia i nazwiska.
Tak skonstruowane poświadczenie obejmujące w swej treści podpis sędziego, jego
imienną pieczęć, datę oraz stwierdzenie, że jest to pierwszy projekt orzeczenia lub
uzasadnienia sporządzony przez wskazanego imiennie asystenta sędziego zawiera
informacje niezbędne dla właściwej identyfikacji osoby dokonującej poświadczenia,
poświadczanego dokumentu i jego autora.

Ocena skutków regulacji:
Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie.
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na asystentów sędziów
i sędziów.
Konsultacje społeczne:

4
Przedmiotowy projekt podlegać będzie zaopiniowaniu przez Krajową Radę
Sądownictwa, Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia”, Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Asystentów Sędziów, trzem wybranym prezesom sądów apelacyjnych
oraz sześciu wybranym prezesom sądów okręgowych i sądów rejonowych różnej
wielkości.

Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe rozporządzenia:
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie skutkowało zwiększeniem
wydatków z budżetu państwa.
Projektowane rozporządzenie nie ma negatywnego wpływu na rynek pracy ani na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Przedmiotowy projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z wymogami ustawy z dnia 7 lipca 2005r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa ( Dz. U. nr 169, poz. 1414 ) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.



49/11/KC

5


Projekt
Rozporządzenie
Ministra Sprawiedliwości
z dnia ……………………………..
w sprawie konkursu na stanowisko referendarza sądowego

Na podstawie art. 150 § 5 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób i tryb przeprowadzania oraz etapy i przebieg konkursu na stanowisko
referendarza sądowego, zwanego dalej "konkursem";
2) skład komisji konkursowej, zwanej dalej "komisją", oraz sposób i tryb jej działania;
3) zakres i sposób udostępniania kandydatowi informacji o przebiegu i wynikach
konkursu.
§ 2. 1. Prezes sądu apelacyjnego (dalej: prezes sądu) wyznacza termin i miejsce
konkursu oraz informuje o konkursie co najmniej na 60 dni przed terminem jego
rozpoczęcia.
2. Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:
1) nazwę i adres sądu;
2) oznaczenie konkursu;
3) liczbę wolnych stanowisk na referendarza sądowego;
4) termin i miejsce przeprowadzenia konkursu;
5) określenie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu.
3. Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, nie może być krótszy niż 21 dni od
dnia opublikowania ogłoszenia o konkursie.
§ 3. 1. Do zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu, zawierającego dane osobowe
i numer PESEL, należy dołączyć:
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: