eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3514
  • Data wpłynięcia: 2010-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o efektywności energetycznej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 551

3514-I

7)
prowadzenie rejestru akredytowanych oszczędności energetycznych

oraz aprobowanie obrotu oszczędnościami oraz zobowiązaniami pomiędzy
podmiotami zobligowanymi.
Kolejny przykład to włoski regulator narodowy, tj. Autorità per l'Energia Elettrica e il Gas,
który wypełnia w systemie następujące zadania:
1) zbiera informacje o wielkości sprzedaży energii odbiorcom końcowym za rok ubiegły,
na podstawie czego definiowane są roczne wielkości obligacji zakupowej

dla poszczególnych podmiotów;
2) ustala wartości przeliczeniowe dla ustalenia uniwersalnej wartości uzyskanej
oszczędności energetycznej (Mtoe): konwersja GJ/toe, kWh/toe;
3) przyjmuje wnioski o przyznanie białych certyfikatów oraz weryfikuje ich
poprawność, w tym załączoną dokumentację;
4) przygotowuje i publikuje zasady dotyczące przygotowania, wykonania i końcowej
oceny projektów energetycznych, biorąc przy tym pod uwagę wymogi wynikające
z konieczności promowania konkurencji, postępu technologicznego oraz ochrony
najmniej zamożnych;
5) opracowuje i zatwierdza zasady, na podstawie których dokonuje się oceny wielkości
oszczędności energii oraz wybiera podmiot albo podmioty, które dokonują kontroli
na wybranej próbie podmiotów;
6) konsultuje swoje działania z Administracją Regionów i Autonomicznych Prowincji;
7) ustala zasady ujęcia kosztów związanych z ograniczeniem zużycia energii
elektrycznej i gazu (możliwe częściowo w taryfach za przesył i dystrybucję energii);
8) podaje do publicznej wiadomości stopień wypełnienia obligacji zakupowej za rok
poprzedni (jako relację ilości wydanych certyfikatów i wielkości sprzedaży energii);
9) umarza tytuły efektywności otrzymane do 31 maja każdego roku od zobligowanych
dostawców oraz weryfikuje stopień wypełnienia obowiązku zakupowego w tym
względzie;
10) nakłada sankcje i informuje o tym władze Regionów i odpowiednie Ministerstwa
oraz Zarządcę rynku energii.

Należy podkreślić, iż zakres zadań, jakie zostały powierzone projektowaną ustawą Prezesowi
URE, jest węższy niż w przypadku innych regulatorów administrujących białymi
certyfikatami.


13
Proponowane rozwiązania zawarte w rozdz. 4 i rozdz. 5 projektu ustawy (art. 13, 14, 16,
20 – 23, 27, 30 i 33) określają m.in. obowiązki i zadania Prezesa URE związane
z wydawaniem i umarzaniem świadectw efektywności energetycznej oraz prowadzeniem
rejestru audytorów efektywności energetycznej. Do zadań Prezesa URE należeć będzie
w szczególności:
1) ogłaszanie przetargów na realizację przedsięwzięć służących poprawie efektywności
energetycznej,
2) określanie wartości świadectw efektywności energetycznej przewidzianych

do wydania w danym przetargu,
3) wydawanie świadectw efektywności energetycznej,
4) umarzanie świadectw efektywności energetycznej,
5) kontrola wypełniania obowiązku umorzenia wymaganej wartości świadectw
efektywności energetycznej przez przedsiębiorstwa energetyczne,
6) wymierzanie kar pieniężnych,
7) wyrywkowa weryfikacja oszczędności energii osiągniętej w wyniku realizacji
przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej oraz audytu
efektywności energetycznej.
wiadectwa efektywności energetycznej będą przyznawane w drodze przetargu i wydawane
w formie zaświadczenia przez Prezesa URE. Zasady ogłaszania i organizacji przetargu
zostały określone w art. 16 oraz art. 18 – 21 projektu ustawy.
Zgodnie z art. 16 ust. 3 przetarg prowadzony będzie oddzielnie dla trzech kategorii
przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej: zwiększenia oszczędności
energii przez odbiorców końcowych, zwiększenia oszczędności energii przez urządzenia
potrzeb własnych oraz zmniejszenia strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego
w przesyle lub dystrybucji.
Proponowana formuła przetargu w systemie białych certyfikatów stanowić będzie element
mający na celu stymulowanie zachowań energooszczędnych; wybierane będą najlepsze
projekty, przewidujące najbardziej efektywne rozwiązania, tzn. dające największe
oszczędności energii przy najniższych kosztach.
W ogłoszeniu o przeprowadzeniu przetargu, umieszczanym w Biuletynie Informacji
Publicznej Urzędu Regulacji Energetyki na dwa miesiące przed dniem wyznaczonym
do jego przeprowadzenia, Prezes URE określa wartość świadectw efektywności

14
energetycznej przewidzianych do wydania w danym przetargu oraz zamieszcza informację
o wartości współczynnika akceptacji ofert „t”.
W celu zapewnienia kategorii przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej
dotyczących zwiększenia oszczędności energii przez odbiorców końcowych większego
udziału w puli świadectw efektywności energetycznej przeznaczonych do wydania w danym
przetargu, Prezes URE określa dla tej kategorii przedsięwzięć wartość świadectw nie niższą
niż 80 % całkowitej wartości świadectw efektywności energetycznej przewidzianych
do wydania w danym przetargu.
W przypadku gdy suma wartości świadectw efektywności energetycznej przyznanych
w danym przetargu w ramach ww. kategorii przedsięwzięć jest mniejsza od wartości
świadectw efektywności energetycznej przewidzianych do wydania dla tej kategorii, w art. 16
ust. 9 projektu ustawy przewidziano możliwość przyznania przez Prezesa URE pozostałych
świadectw efektywności energetycznej dla kategorii przedsięwzięć służących poprawie
efektywności energetycznej dotyczących: zwiększenia oszczędności energii przez urządzenia
potrzeb własnych oraz zmniejszenia strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego
w przesyle lub dystrybucji.

W art. 18 projektu ustawy określono warunki, jakie muszą spełniać przedsięwzięcia
służące poprawie efektywności energetycznej, aby mogły być zgłaszane do przetargu.
Zgodnie z art. 18 projektu ustawy do przetargu mogą być zgłoszone przedsięwzięcia służące
poprawie efektywności energetycznej, w wyniku których uzyskuje się oszczędność energii
w ilości stanowiącej równowartość co najmniej 10 toe z jednego przedsięwzięcia
albo co najmniej łącznie 10 toe średnio w ciągu roku z przedsięwzięć o jednorodnym
charakterze.

Ponadto do przetargu nie może być zgłoszone przedsięwzięcie służące poprawie
efektywności energetycznej:
1) zakończone przed dniem 1 stycznia 2008 r.;
2) na którego realizację:
a)
przyznano premię termomodernizacyjną, o której mowa w art. 3 ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów lub
b)
uzyskano środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej lub z budżetu państwa.


15
Szczegółowy wykaz tych przedsięwzięć, które będzie można zgłaszać do przetargu, zostanie
określony, w drodze obwieszczenia, przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Art. 17 ust. 1 określa następujące rodzaje przedsięwzięć, które służą poprawie efektywności
energetycznej:
1) izolacja instalacji przemysłowych;
2) przebudowa lub remont budynków;
3) modernizacja:
a) urządzeń przeznaczonych do użytku domowego,
b) oświetlenia,
c) urządzeń potrzeb własnych,
d) urządzeń i instalacji wykorzystywanych w procesach przemysłowych,
e) lokalnych sieci ciepłowniczych i lokalnych źródeł ciepła;
4) odzysk energii w procesach przemysłowych;
5) ograniczenie:
a) przepływów mocy biernej,
b) strat sieciowych w ciągach liniowych,
c) strat w transformatorach.

W art. 19 projektu ustawy określono warunki uczestnictwa w przetargu. Udział w przetargu
będzie bezpłatny. Każdy, kto będzie chciał do niego przystąpić, musi przedłożyć Prezesowi
URE prawidłowo wypełnioną deklarację przetargową wraz z audytem efektywności
energetycznej sporządzonym dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności
energetycznej zgłaszanego do przetargu. W przetargu będzie mógł brać udział zarówno
podmiot, u którego zostało już zrealizowane przedsięwzięcie służące poprawie efektywności
energetycznej, podmiot u którego zostanie ono dopiero zrealizowane oraz podmiot
upoważniony przez ww. podmioty do brania udziału w przetargu i wystąpienia o wydanie
świadectwa efektywności energetycznej. Będą mogły w nim zatem uczestniczyć między
innymi przedsiębiorstwa oszczędzania energii typu ESCO. Powyższa regulacja ma na celu
umożliwienie agregowania oszczędności i przystąpienia do przetargu podmiotowi,
upoważnionemu przez inne podmioty, u których zrealizowano przedsięwzięcia służące
poprawie efektywności energetycznej, w sumie osiągające oszczędność energii na poziomie
10 toe. Wzór deklaracji przetargowej będzie określony, w drodze rozporządzenia, przez
ministra właściwego do spraw gospodarki. Deklaracja przetargowa będzie zawierać
w szczególności:

16
1) imię, nazwisko i adres zamieszkania albo nazwę, adres siedziby, oraz numer
identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu:
a) u którego zostało zrealizowane przedsięwzięcie służące poprawie efektywności
energetycznej inne niż przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 18 ust. 2,
b) u którego zostanie zrealizowane przedsięwzięcie służące poprawie efektywności
energetycznej,
c) upoważnionego przez podmiot, o którym mowa w lit. a lub b;
2) określenie wartości świadectwa efektywności energetycznej, o które ubiega się
podmiot, o którym mowa w pkt 1, wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego;
3) dane dotyczące ilości energii zaoszczędzonej średnio w ciągu roku w wyniku
realizacji przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej, wyrażonej
w tonach oleju ekwiwalentnego;
4) wskazanie okresu uzyskiwania oszczędności energii dla danego przedsięwzięcia
służącego poprawie efektywności energetycznej, wyrażonego w latach
kalendarzowych;
5) określenie wartości efektu energetycznego (ω) – rozumianego jako stosunek ilości
energii zaoszczędzonej średnio w ciągu roku w wyniku realizacji przedsięwzięcia
służącego poprawie efektywności energetycznej do wartości świadectwa efektywności
energetycznej, o której mowa w pkt 2;
6) określenie przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej

oraz miejsca jego lokalizacji;
7) określenie terminu realizacji przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności
energetycznej;
8) oświadczenie o tym, że nie występują okoliczności, o których mowa w art. 18 ust. 2;
9) zobowiązanie do zrealizowania przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności
energetycznej zgodnie z deklaracją przetargową – w przypadku złożenia tej deklaracji
przez podmiot, o którym mowa w pkt 1 lit. b, albo podmiot przez niego upoważniony;
10) upoważnienie do występowania w przetargu – w przypadku podmiotu o którym
mowa w pkt 1 lit. c.

Zgodnie z art. 19 projektu ustawy uczestnik przetargu będzie musiał zadeklarować wartość
efektu energetycznego (ω) rozumianego jako stosunek ilości energii zaoszczędzonej, średnio
w ciągu roku, w wyniku realizacji przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności

17
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: