eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3514
  • Data wpłynięcia: 2010-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o efektywności energetycznej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 551

3514-I

4. Ministerstwo Finansów10) przeprowadziło analizę efektów oszczędnościowych
możliwych do uzyskania w związku z zastosowaniem tzw. „miękkich” mechanizmów
wsparcia efektywności energetycznej (tabela poniżej). Z informacji przekazanych
przez Ministerstwo Finansów wynika, że potencjał w zakresie oszczędności energii
do 2016 r. ze wszystkich tzw. „miękkich” działań wyniesie ok. 1,5 Mtoe.
I Działania miękkie wynikające z ustawy o efektywności energetycznej
1 Monitorowanie i raportowanie realizacji celu indykatywnego w zakresie oszczędnego
gospodarowania energią
2 Audyt energetyczny raz na 10 lat dla wszystkich budynków użyteczności publicznej
3 Ustawowy obowiązek informacyjny o realizacji celu w zakresie oszczędnego
gospodarowania energią
4 Wzorcowa rola sektora publicznego
• wprowadzenie wymagań określonych z załączniku VI dyrektywy 2006/32/WE
takich jak:
– wymogi dotyczące wykorzystywania do oszczędności energetycznych
instrumentów finansowych (umowy o poprawę efektywności energetycznej),
– wymóg zakupu wyposażenia i pojazdów charakteryzujących się niskim
zużyciem energii,
– wymóg nabywania urządzeń efektywnych energetycznie,
– wymogi nabywania lub wynajmowania efektywnych energetycznie
budynków lub ich części.
• kampanie informacyjne zachęcające gminy do zawierania umów z podmiotami
realizującymi przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej.

5 Prowadzenie kampanii informacyjnej o sposobach oszczędnego gospodarowania energią
6 Nowa konstrukcja faktury informująca odbiorcę:
– o zużyciu energii w poprzednim okresie
– o przeciętnym zużyciu energii w danej grupie odbiorców
7 Informowanie o punktach kontaktowych, gdzie możliwe jest uzyskanie informacji
o dostępnych środkach poprawy efektywności energetycznej
II Działania miękkie funkcjonujące na podstawie innych przepisów niż projekt ustawy o
efektywności energetycznej
1 Stworzenie podstaw formalno-prawnych dla administracji centralnej do korzystania ze
wsparcia ze środków Unii Europejskiej przy inwestycjach proefektywnościowych
2 Wprowadzenie klas energetycznych budynków oraz informowanie potencjalnych
nabywców o klasie energetycznej budynku
3 Obowiązek informowania nabywców o klasach energetycznych produktów (w zakresie
sprzętu AGD, urządzeń klimatyzujących i wentylacyjnych)

Realizacja wzorcowej roli przez sektor publiczny, wprowadzenie systemu białych
certyfikatów, realizacja projektów w zakresie efektywności energetycznej wspieranych
przez Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej oraz Fundusz
Termomodernizacji i Remontów, a także stosowanie tzw. miękkich środków poprawy

10) Pismo Ministerstwa Finansów z dnia 26 marca 2010 r. znak:GN3/63/CBV/10/262

43
efektywności energetycznej powinno przyczynić się do realizacji w 2016 r. celu
indykatywnego w zakresie oszczędności energii wskazanego w dyrektywie 2006/32/WE.

6.
Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Przepisy projektu nie zawierają wprost odniesień do poszczególnych regionów, jednakże jak
już wcześniej wskazano, wystąpią pozytywne efekty oddziaływania na rozwój rynku usług
związanych z dostawą środków poprawy efektywności energetycznej oraz związany z tym
wzrost inwestycji proefektywnościowych. To z kolei będzie pozytywnie oddziaływać
na lokalne rynki pracy.

7.
Skutki ekologiczne
Bezpośrednie korzyści ekologiczne jakie wiążą się z wdrożeniem przepisów projektu ustawy,
to zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co w skali nie tylko naszego
kraju będzie bardzo pozytywnym efektem na drodze dążenia do poprawy stanu środowiska.
W procesie spalania paliw wykorzystywanych w energetyce występuje znacząca emisja
do atmosfery dwutlenku węgla, tlenków azotu, dwutlenku siarki i pyłów. Należy zwrócić
uwagę, że w Polsce ponad 90 % energii elektrycznej i ok. 80 % cieplnej wytwarza się
z węgla brunatnego i kamiennego. Te nośniki energii w porównaniu z innymi emitują
znacznie więcej zanieczyszczeń. Należy również podkreślić, że szereg elektrowni

i elektrociepłowni w Polsce charakteryzuje się stanem technicznym, który nie odpowiada
najnowszym, obowiązującym standardom w zakresie ochrony środowiska, co oznacza
podwyższoną emisję. Z prognoz Agencji Rynku Energii wynika, że zapotrzebowanie
na energię w Polsce będzie rosnąć w podobnym tempie, jak dotychczas, czyli ok. 7 %
rocznie. Uchwalenie projektowanej ustawy, a w ślad za tym wprowadzenie mechanizmów
poprawiających efektywność energetyczną, zmniejszy ryzyko dodatkowego obciążenia
związanego z opłatami za zanieczyszczenie środowiska.
Wprowadzenie kompleksowego mechanizmu wsparcia dla działań mających na celu poprawę
efektywności energetycznej gospodarki doprowadzi w konsekwencji nie tylko

do ograniczenia szkodliwego oddziaływania sektora energetycznego na środowisko, ale także
będzie się przyczyniać do poprawy bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Poprawa efektywności wytwarzania, przesyłu i wykorzystania energii przyczynia się
do zmniejszenia zużycia paliw, a tym samym do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji.

44
Oszczędność paliw i energii stanowi jeden z najszybszych, najskuteczniejszych i najbardziej
opłacalnych sposobów ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i innych szkodliwych
substancji oraz poprawy jakości powietrza, szczególnie na terenach gęsto zaludnionych.
W tym kontekście, projekt ustawy wpisuje się w unijną politykę ochrony klimatu,

jako jednego z trzech głównych filarów europejskiej polityki energetycznej

(obok zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii oraz rozwoju wewnętrznego rynku
energetycznego). Celem pakietu klimatyczno-energetycznego przyjętego przez Unię
Europejską w kwietniu 2009 r. jest, w znaczącym stopniu, realizacja postanowień Rady
Europejskiej zawartych w konkluzjach z dnia 31 marca 2007 r., czyli tzw. celów „3x20”, dot.:
– osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych o 20 % w stosunku do roku 1990
(30 % w przypadku osiągnięcia w tym zakresie porozumienia międzynarodowego),
– 20 % udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w całkowitym zużyciu energii
w Unii Europejskiej, w tym minimalnego dla każdego z państw członkowskich celu
10 % udziału OZE w transporcie na terytorium Unii Europejskiej,
– osiągnięcia unijnego celu zmniejszenia zużycia energii o 20 % w odniesieniu
do prognoz na rok 2020, zgodnie z szacunkami zawartymi w opublikowanej
przez Komisję Zielonej Księdze w sprawie racjonalizacji zużycia energii.

Ponadto należy podkreślić, że zwiększenie efektywności energetycznej w polskiej gospodarce
w skutek wdrożenia przepisów projektu ustawy zmniejszy koszty wypełniania przez sektory
przemysłu i energetyki wymogów dyrektywy dotyczącej handlu emisjami CO2 (tzw.
dyrektywa ETS). Wskutek wdrożenia odpowiednich działań w zakresie zwiększenia
efektywności energetycznej (w sektorach gdzie jest to technologicznie możliwe), operatorzy
instalacji przemysłowych i energetycznych mogą znacząco zmniejszyć koszty uczestnictwa
w systemie ETS przez zmniejszenie zapotrzebowania na uprawnienia do emisji, znaczną
część których, po wejściu w życie pakietu klimatyczno-energetycznego, będzie trzeba
kupować na aukcjach. Analizy ekspertów dowodzą, że działania na rzecz zwiększenia
efektywności energetycznej są najbardziej efektywnym kosztowo sposobem redukcji emisji
gazów cieplarnianych. Poprawa efektywności energetycznej ułatwi także właściwą
implementację dyrektywy dot. emisji przemysłowych, ustalającej m.in. limity wartości emisji
SO2, NOx oraz pyłów (tzw. dyrektywa IPPC) w dużych instalacjach spalania.


45
Ponadto poprawa efektywności energetycznej oraz racjonalne wykorzystanie istniejących
zasobów energetycznych jest szczególnie istotne w perspektywie ograniczonych zasobów
surowców kopalnych oraz w perspektywie wzrastającego zapotrzebowania na energię.

8.
Wskazanie źródeł finansowania
Wprowadzane regulacje powinny przyczynić się do lepszego wykorzystania paliw
w energetyce w procesach wytwarzania energii elektrycznej, zmniejszania strat energii
elektrycznej w przesyle i dystrybucji oraz sukcesywnego zmniejszania zużycia energii
przez odbiorców końcowych. Istniejące w Polsce instalacje mają stosunkowo niską
efektywność, a jej podniesienie w znacznym stopniu ograniczy zużycie paliwa pierwotnego
i zredukuje emisje substancji szkodliwych do atmosfery. Zwiększenie efektywności
energetycznej przyczynia się zatem do zmniejszenia kosztów zewnętrznych powodowanych
przez zanieczyszczenie środowiska, które powinny być uwzględniane w kosztach energii.
Nie przewiduje się zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych
w stosunku do wielkości wynikających z obecnie obowiązujących przepisów. Oczekiwana
poprawa efektywności energetycznej związana będzie z zastępowaniem zużytego
i wymagającego wymiany sprzętu na energooszczędny oraz z racjonalizacją zużycia energii
(np. przez bardziej skuteczne zarządzanie popytem na energię). Natomiast wartość i ilość
sprzedaży energii wynikająca z zapotrzebowania odbiorców i związane z tym wpływy
z podatków i opłat w skali kraju nie powinny się zmniejszyć. Natomiast uzyskane
oszczędności i zmniejszenie kosztów paliw w wytwarzaniu energii pozwoli na pozyskanie
środków na nowe inwestycje i ograniczenie wzrostu cen energii.
Ponadto projekt ustawy przewiduje kary pieniężne za niedopełnienie obowiązków
związanych z uzyskaniem i przedstawieniem do umorzenia Prezesowi URE świadectw
efektywności energetycznej oraz wpływy z opłat zastępczych, o których mowa

w art. 13 ust. 1 pkt 2, które będą stanowiły przychód Narodowego Funduszu Ochrony
rodowiska i Gospodarki Wodnej. Kwoty z opłat zastępczych będą wpływały na rachunek
bankowy tego funduszu, do dnia 31 marca każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy.
rodki zgromadzone na tym funduszu będą przeznaczone na wspieranie rozwoju
odnawialnych źródeł energii oraz budowy lub przebudowy sieci elektroenergetycznych
służących przyłączeniu tych źródeł lub na wspieranie poprawy efektywności energetycznej,
w tym wysokosprawnej kogeneracji.


46
9.
Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Na podstawie art. 18 ust. 1 i 2
dyrektywy państwa członkowskie zostały zobowiązane do wprowadzenia w życie przepisów
ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, niezbędnych do stosowania dyrektywy
w terminie do dnia 17 maja 2008 r. oraz do przekazania Komisji Europejskiej tekstów
przyjętych przepisów (uchwalonej przez Sejm RP ustawy).


37/10/EP

47
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: