eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3514
  • Data wpłynięcia: 2010-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o efektywności energetycznej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 551

3514-I

energetycznej, do wartości świadectwa efektywności energetycznej, o które ubiega się dany
podmiot.
Rozstrzygnięcie przetargu będzie następować przez odrzucenie tych ofert, dla których
wartość efektu energetycznego nie zawiera się w przedziale (t x ωśr ; ωmax ), gdzie t oznacza
współczynnik akceptacji ofert określany przez ministra właściwego do spraw gospodarki,
ωśr =ΣVś/ΣVo oznacza średnią wartość efektu energetycznego obliczaną na podstawie
wszystkich zgłoszonych wartości efektów energetycznych i rozumianą jako średnia ważona
sumą ilości energii zaoszczędzonej dla wszystkich zgłoszonych przedsięwzięć służących
poprawie efektywności energetycznej, a ωmax oznacza najwyższą zgłoszoną do przetargu
wartość efektu energetycznego.
Ponadto, zgodnie z art. 20 projektu ustawy, Prezes URE będzie przyznawał świadectwa
efektywności energetycznej tylko do wartości świadectw efektywności energetycznej
przewidzianych do wydania w danym przetargu (określonej przez Prezesa URE w ogłoszeniu
o przeprowadzeniu przetargu), w kolejności odpowiadającej wartości zadeklarowanych
efektów energetycznych. Prezes URE nie przyzna świadectwa efektywności energetycznej
następnemu według kolejności podmiotowi, jeżeli wartość świadectw efektywności
energetycznej pozostałych do wydania w danym przetargu jest niewystarczająca,
aby przyznać temu podmiotowi świadectwo efektywności energetycznej o wartości,
o którą się ubiegał, określonej w deklaracji przetargowej.

Art. 21 projektu ustawy stanowi, że potwierdzeniem deklarowanej oszczędności energii
wynikającej z przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej

przez podmiot, który wygrał przetarg, jest świadectwo efektywności energetycznej.
wiadectwo efektywności energetycznej wydaje Prezes URE na wniosek podmiotu,
który wygrał przetarg, w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku. Do wydawania
świadectw efektywności energetycznej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego o wydawaniu zaświadczeń.

W art. 22 projektu ustawy określono obowiązki podmiotu, któremu przyznano świadectwo
efektywności energetycznej. Obowiązki te dotyczą zawiadomienia Prezesa URE
o zakończeniu przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej, w terminie
30 dni od dnia jego zakończenia. W art. 22 nakłada się również na ww. podmioty obowiązek
dołączenia do zawiadomienia oświadczenia potwierdzającego zgodność zrealizowanego

18
przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej z deklaracją przetargową
oraz audytu efektywności energetycznej, w przypadku gdy jest on wymagany, sporządzonego
po zrealizowaniu tego przedsięwzięcia. Jednocześnie należy podkreślić, że nie jest wymagane
wykonanie audytu efektywności energetycznej dla zrealizowanego przedsięwzięcia służącego
poprawie efektywności energetycznej, w związku z którym zadeklarowano osiągnięcie
oszczędności energii w ilości nieprzekraczającej 100 toe średnio w ciągu roku.

Na podstawie art. 23 projektu ustawy zrealizowane przedsięwzięcia służące poprawie
efektywności energetycznej, w związku z którymi zadeklarowano osiągnięcie oszczędności
energii w ilości nieprzekraczającej równowartości 100 toe średnio w ciągu roku, będą mogły
być poddane wyrywkowej weryfikacji zgodności oszczędności energii osiągniętej w wyniku
realizacji tego przedsięwzięcia z ilością energii zaoszczędzonej określonej w deklaracji
przetargowej. Weryfikacji dokonuje Prezes URE albo zleca jej dokonanie innym podmiotom
wyłonionym zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Prezes URE będzie mógł
również dokonać lub zlecić dokonanie innym podmiotom wyrywkowej weryfikacji audytu
efektywności energetycznej przedkładanego Prezesowi URE wraz z deklaracją przetargową
w celu przystąpienia do przetargu, jak i audytu efektywności energetycznej sporządzonego
po zrealizowaniu przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 23 ust. 3 – 6, jeżeli w wyniku weryfikacji zgodności oszczędności energii
Prezes URE stwierdzi, iż danemu podmiotowi przyznano świadectwo efektywności
energetycznej o wartości odpowiadającej ilości energii większej niż ilość energii
zaoszczędzonej w wyniku realizacji przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności
energetycznej, podmiot ten jest obowiązany w terminie 6 miesięcy od dnia zawiadomienia,
uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej
o wartości stanowiącej różnicę między ilością energii wynikającą ze świadectwa
efektywności energetycznej przyznanego temu podmiotowi a ilością energii zaoszczędzonej,
wyrażoną w tonach oleju ekwiwalentnego. Prezes URE zawiadamia niezwłocznie dany
podmiot o obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectwa efektywności
energetycznej.
Do wykonywania tego obowiązku stosuje się odpowiednio przepisy art. 26 i 27, które dotyczą
wykonywania obowiązku nałożonego na przedsiębiorstwa energetyczne sprzedające energię
elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym, w zakresie uzyskania

i przedstawienia do umorzenia Prezesowi URE świadectwa efektywności energetycznej.

19

Na podstawie art. 24 projektu ustawy podmiot, który nie zawiadomił Prezesa URE
o zakończeniu przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej

lub zawiadamiając udzielił nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o jego
zrealizowaniu, a także w przypadku negatywnej weryfikacji oszczędności energii, nie może
brać udziału w przetargu, organizowanym w celu wyboru przedsięwzięć służących poprawie
efektywności energetycznej, za które można uzyskać świadectwa efektywności
energetycznej, przez okres 5 lat od dnia, w którym przedsięwzięcie to powinno być
zrealizowane. W odniesieniu do podmiotu, który przystępował do przetargu

ze zrealizowanym przedsięwzięciem służącym poprawie efektywności energetycznej

lub podmiotu przez niego upoważnionego, ww. termin liczy się od dnia otrzymania
świadectwa efektywności energetycznej.

wiadectwa efektywności energetycznej (zgodnie z art. 25 ust. 2) będą zapisywane
w rejestrze świadectw prowadzonym przez podmiot prowadzący giełdę towarową
w
rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych

(Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284, Nr 81, poz. 530 i Nr 182, poz. 1228). Informacje o
wydanych i umorzonych świadectwach efektywności energetycznej Prezes URE będzie
przekazywał podmiotowi prowadzącemu rejestr. Prawa majątkowe wynikające ze świadectw
efektywności energetycznej będą zbywalne i będą stanowić towar giełdowy w rozumieniu
ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Wpis do rejestru świadectw
efektywności energetycznej oraz dokonane zmiany w rejestrze będą podlegały opłacie
w wysokości odzwierciedlającej koszty prowadzenia rejestru.
Zgodnie z art. 26 projektu ustawy podmiot prowadzący rejestr świadectw efektywności
energetycznej będzie obowiązany, na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego
się sprzedażą energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego odbiorcom końcowym, wydać
dokument stwierdzający prawa majątkowe wynikające z zarejestrowanego świadectwa
efektywności energetycznej przysługujące wnioskodawcy.
Należy podkreślić, iż zgodnie z projektowaną ustawą prawa majątkowe wynikające
ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa
efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie ewidencyjnym w rejestrze świadectw
efektywności energetycznej, na podstawie informacji Prezesa URE o świadectwie
efektywności energetycznej wydanym dla zrealizowanego przedsięwzięcia służącego
poprawie efektywności energetycznej, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego

20
konta. Przeniesienie praw majątkowych wynikających ze świadectwa efektywności
energetycznej następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw
efektywności energetycznej.
Zagadnienia dotyczące umarzania świadectwa efektywności energetycznej są uregulowane
w art. 27 projektu ustawy. Prezes URE, na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego,
któremu przysługują prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności
energetycznej, będzie umarzał, w drodze decyzji, to świadectwo w całości albo w części.
Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej wygasają z chwilą
jego umorzenia.
Towarowa Giełda Energii S.A. szacuje, że maksymalny koszt obsługi przez nią rynku białych
certyfikatów nie powinien przekroczyć 0,5 % wartości certyfikatów w pierwszym roku
funkcjonowania systemu i stopniowo maleć w kolejnych latach. Ostateczna wielkość kosztów
ponoszonych przez Towarową Giełdę Energii S.A. w poszczególnych latach zależeć będzie
od szybkości rozwoju tego rynku. Zasadą jest, że im bardziej płynny rynek, tym staje się
on tańszy dla uczestników. Opłaty jednostkowe za wykonanie poszczególnych czynności
na rzecz uczestników w rejestrze i systemie notująco-rozliczeniowym będą kalkulowane
corocznie w oparciu o wielkość rynku i
prognozowane koszty do poniesienia

przez Towarową Giełdę Energii S.A.

2.5. Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz uzyskania uprawnień
audytora efektywności energetycznej (rozdz. 5)

Rozdział 5 projektu ustawy określa zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej
oraz uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej.
W art. 28 projektu ustawy zostało wskazane, że audyt efektywności energetycznej powinien
zawierać:
1) imię, nazwisko i adres zamieszkania albo nazwę i adres siedziby podmiotu, u którego
zostanie zrealizowane przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej
lub podmiotu przez niego upoważnionego;
2) kartę audytu efektywności energetycznej;
3) oznaczenie miejsca lokalizacji przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności
energetycznej;

21
4) ocenę stanu technicznego oraz analizę zużycia energii obiektu, urządzenia
technicznego lub instalacji;
5) ocenę efektów uzyskanych w wyniku realizacji przedsięwzięcia służącego poprawie
efektywności energetycznej, w tym w szczególności określenie osiągniętej
oszczędności energii.
Ponadto audyt efektywności energetycznej, przedkładany Prezesowi URE przez podmiot,
u którego zostanie zrealizowane przedsięwzięcie służące poprawie efektywności
energetycznej lub podmiot przez niego upoważniony, wraz z deklaracją przetargową, w celu
przystąpienia do przetargu, powinien zawierać także opis możliwych rodzajów i wariantów
realizacji przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej wraz z oceną
opłacalności ekonomicznej tych przedsięwzięć i możliwej do uzyskania oszczędności energii.
Zgodnie z art. 29 projektu ustawy audyt efektywności energetycznej będzie mogła
sporządzać osoba, która została wpisana do rejestru audytorów efektywności energetycznej.
Zgodnie z art. 29 ust. 2 projektu ustawy do rejestru audytorów efektywności energetycznej
wpisywana jest osoba, która:
1) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślnie popełnione przestępstwo
przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu,

obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
3) ukończyła magisterskie studia wyższe w rozumieniu przepisów

o szkolnictwie wyższym, w zakresie technicznym;
4) odbyła szkolenie dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień audytora
efektywności energetycznej lub ukończyła co najmniej roczne studia podyplomowe,
umożliwiające uzyskanie wiedzy z zakresu programowego szkolenia;
5) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin na audytora efektywności energetycznej.
Proponowane rozwiązanie skierowane jest do absolwentów wyższych uczelni, szczególnie
kierunków technicznych, którzy po odbyciu specjalistycznego szkolenia w
zakresie
efektywności energetycznej zostaną poddani weryfikacji, polegającej na egzaminie
państwowym, w wyniku której nastąpi sprawdzenie przygotowania merytorycznego

do uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej.
Chcąc stworzyć warunki do szybkiego wzrostu liczebności środowiska audytorów
efektywności energetycznej oraz zwiększyć dostępność nowych miejsc pracy dla osób,
które ich aktywnie poszukują, a ukończyły inne kierunki na uczelniach wyższych,

22
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: