eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3514
  • Data wpłynięcia: 2010-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o efektywności energetycznej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 551

3514-I

Prezesa Rady Ministrów oraz Rządowego Centrum Legislacji zostały w zdecydowanej
większości uwzględnione w projekcie ustawy, natomiast pozostałe (dwie uwagi Ministerstwa
Finansów oraz jedna KRPM) umieszczono w protokole rozbieżności.



28
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Podstawowym zadaniem projektu ustawy jest wdrożenie dyrektywy, której celem jest
określenie ram służących do wprowadzenia środków wzrostu efektywności energetycznej
oraz promowania rozwoju rynku tych środków.

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Zgodnie z projektem ustawy proponowane rozwiązania będą bezpośrednio dotyczyły
następujących grup podmiotów:
a) podmiotów
zajmujących się wytwarzaniem energii lub jej obrotem,
b) podmiotów
zajmujących się transportem energii w celu jej dostarczania

do odbiorców końcowych lub stacji dystrybucyjnych, które dostarczają ją
odbiorcom końcowym,
c) podmiotów
zajmujących się dystrybucją paliw gazowych oraz energii elektrycznej
sieciami dystrybucyjnymi w celu ich dostarczenia odbiorcom końcowym,
odpowiedzialnych za ruch sieciowy w systemie dystrybucyjnym gazowym

albo elektroenergetycznym, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo
funkcjonowania tego systemu, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną
rozbudowę sieci dystrybucyjnej, w tym połączeń z innymi systemami gazowymi
albo elektroenergetycznymi,
d)
sprzedawców energii odbiorcom końcowym,
e)
dostawców środków poprawy efektywności energetycznej,
f)
jednostek sektora publicznego, w tym jednostek administracji rządowej
i samorządowej,
g)
osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nieposiadających osobowości
prawnej, dokonujących zakupu energii na własny użytek.
Projekt ustawy oddziałuje również na wiele innych podmiotów, w tym na podmioty
realizujące przedsięwzięcia energooszczędne, przedsiębiorstwa oszczędzania energii typu
ESCO, podmioty wykonujące audyty energetyczne, przez generowanie popytu na ich
produkty i usługi.
Pośrednio, korzyści z projektowanej regulacji odniosą również wszyscy obywatele,

gdyż wzrośnie poziom bezpieczeństwa energetycznego kraju i będzie niższy poziom
zanieczyszczeń generowanych w procesie wytwarzania, przesyłu i wykorzystywania energii.

29

2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy w dniu 17 lipca 2009 r. został skierowany do konsultacji społecznych
z organizacjami pracodawców i związkami zawodowymi działającymi w sektorze paliwowo-
-energetycznym. W ich wyniku uwagi do projektu ustawy zgłosiła Polska Konfederacja
Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz Konfederacja Pracodawców Polskich. Powyższe
uwagi zostały w zdecydowanej większości uwzględnione w projekcie ustawy. Zgodnie
z art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r.
Nr 79, poz. 854, z późn. zm.), w związku z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r.
o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.), Ministerstwo
Gospodarki ustosunkowało się do nich na piśmie.
Projekt ustawy oraz zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem ustawy zostały
zamieszczone na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki w Biuletynie Informacji
Publicznej zgodnie z art. 5 i 7 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Projekt ustawy w dużej mierze uwzględnia wnioski płynące z tych konsultacji, jednak
z uwagi na sporą liczbę propozycji, które częściowo wykluczały się wzajemnie, część uwag
nie mogła być wzięta pod uwagę.
Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy zgłosili:
1) Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej,
2) Wojciech Woszczek,
3) Polka Izba Przemysłu Chemicznego,
4) Stowarzyszenie Papierników Polskich,
5) Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych,
6) Związek Producentów Sprzętu Oświetleniowego „Pol-lighting”,
7) Towarzystwo Obrotu Energią,
8) Vattenfall Poland Sp. z o.o.,
9) Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie,
10) CECED Polska Członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD,
11) Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.,
12) Agencja Rynku Energii S.A.,
13) Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.,

30
14) Izba Gospodarcza Gazownictwa,
15) Zakłady Pomiarowo-Badawcze Energetyki ENERGOPOMIAR Sp. z o.o.,
16) Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości,
17) Zespół Projektowo Wdrożeniowy Techniki Górniczej Władysław Szymański.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie przepisów projektu ustawy będzie oddziaływać na podmioty sektora
publicznego, w tym na ich budżety, generując zarówno wydatki, jak i przychody.

Należy podkreślić, że przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej
realizowane w ramach krajowego celu w zakresie oszczędnego gospodarowania energią będą
generować oszczędności roczne na poziomie 250 – 350 mln PLN, przy założeniu, że cena
za 1 toe wynosi ok. 500 – 700 PLN. Oznacza to, że realizacja celu określonego
w przedmiotowej dyrektywie, przyniesie w okresie 10 – 15 lat odbiorcom energii, w tym
również jednostkom sektora finansów publicznych, oszczędności łączne w wysokości
2,5 – 5,2 mld PLN.

Projekt ustawy określa przepisy służące realizacji celów dyrektywy, w tym kompetencje
i obowiązki organów państwowych. Zwiększenia wymaga ilość osób monitorujących sektor
energetyczny w urzędzie ministra właściwego do spraw gospodarki. Dodatkowe obowiązki
w
zakresie monitorowania uzyskiwanych oszczędności energii i sprawozdawczości
oraz przygotowania mechanizmów wsparcia i rozporządzeń wykonawczych wymagają
zwiększenia zaangażowania osobowego. Ponadto zgodnie z art. 11 projektu ustawy minister
właściwy do spraw gospodarki będzie realizować zadania dotyczące efektywności
energetycznej takie jak: organizowanie kampanii promujących stosowanie środków poprawy
efektywności energetycznej, w tym wprowadzanie innowacyjnych technologii; prowadzenie
działań informacyjno-edukacyjnych oraz szkoleniowych o dostępnych środkach poprawy
efektywności energetycznej; monitorowanie stosowania środków poprawy efektywności
energetycznej, co również spowoduje dodatkowe wydatki dla budżetu państwa.
Dokładne określenie skutków dla sektora finansów publicznych z tytułu realizacji ww. zadań
jest trudne na obecnym etapie. Zakłada się, że koszty sektora finansów publicznych z tytułu
realizacji ww. zadań będą wynosiły ok. 3 mln PLN rocznie.

31
ródłem dodatkowych wydatków z budżetu krajowego, będą w szczególności następujące
rozwiązania przewidziane projektem ustawy:
– pełnienie wzorcowej roli w zakresie oszczędności energii przez jednostki sektora
publicznego, z którą – jak wspomniano powyżej – wiązać się będą wydatki m.in. na audyty
energetyczne, podwyższanie efektywności energetycznej użytkowanych budynków
i urządzeń oraz informowanie społeczeństwa o prowadzonych działaniach i uzyskiwanych
oszczędnościach energii,
– powierzenie Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki roli organu wydającego
i umarzającego świadectwa efektywności energetycznej, z pełnieniem której wiązać się
będzie wzmocnienie kadrowe w Urzędzie Regulacji Energetyki.
Zgodnie z projektem ustawy sektor publiczny zostanie zobowiązany do pełnienia wzorcowej
roli w zakresie oszczędnego gospodarowania energią, a o osiąganych efektach

ma informować społeczeństwo, przekonując i edukując w ten sposób opinię społeczną,
co do celowości podejmowania działań energooszczędnych. Jest to szczególnie istotny aspekt
dążenia do osiągnięcia założonego celu w zakresie oszczędnego gospodarowania energią
w skali całego kraju.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 projektu ustawy jednostki sektora publicznego, realizując zadania,
zobowiązane są do stosowania co najmniej jednego z następujących środków poprawy
efektywności energetycznej:
1) umowa, której podmiotem jest realizacja przedsięwzięcia służącego poprawie
efektywności energetycznej;
2) nabycie nowego urządzenia, instalacji lub pojazdu charakteryzujących się niskim
zużyciem energii oraz niskimi kosztami eksploatacji;
3) wymiana eksploatowanego urządzenia, instalacji lub pojazdu na urządzenie, instalację
lub pojazd, o których mowa w pkt 2, albo ich modernizacja;
4) nabycie lub wynajęcie efektywnych energetycznie budynków lub ich części,
albo przebudowa lub remont użytkowanych budynków, w tym realizacja
przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada
2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459,
z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 493).
Jednostki sektora publicznego stosując środek poprawy efektywności energetycznej,

o którym mowa w pkt 1 art. 10 ust. 2 projektu ustawy, będą mogły zawierać umowy, których

32
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: