eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3514
  • Data wpłynięcia: 2010-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o efektywności energetycznej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 551

3514-I

za równorzędne szkoleniu uznaje się odbycie co najmniej rocznych studiów podyplomowych,
przy czym program tych studiów powinien obejmować zagadnienia z zakresu programowego
szkolenia.
Zarówno specjalistyczne szkolenie dla osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień audytora
efektywności energetycznej, jak i studia podyplomowe, mają zatem przygotować
w wystarczającym stopniu do wykonywania oceny przedsięwzięcia służącego poprawie
efektywności energetycznej.

Przesłanki utraty uprawnień do sporządzania audytu efektywności energetycznej zostały
zawarte w art. 31 projektu ustawy. Audytor efektywności energetycznej traci

ww. uprawnienia z dniem wykreślenia z rejestru audytorów, które następuje w przypadku:
1) wniosku audytora efektywności energetycznej o wykreślenie z rejestru;
2) ograniczenia lub utraty zdolności do czynności prawnych;
3) pozbawienia audytora efektywności energetycznej z mocy prawomocnego wyroku
sądowego praw publicznych;
4) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślnie popełnione przestępstwo
przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi
pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
5) niedopełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC;
6) sporządzenia audytu efektywności energetycznej zawierającego oczywiste i rażące
błędy stwierdzone w wyniku weryfikacji;
7) śmierci audytora efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 32 projektu ustawy audytor efektywności energetycznej ma obowiązek
zawrzeć umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone
w związku ze sporządzaniem audytu efektywności energetycznej oraz przekazać Prezesowi
URE kopię ubezpieczenia w terminie 7 dni od dnia zawarcia tej umowy.

Na podstawie art. 33 projektu ustawy jednym z zadań Prezesa URE, obok prowadzenia
rejestru audytorów efektywności energetycznej, będzie powoływanie komisji
kwalifikacyjnych przeprowadzających egzaminy na audytora efektywności energetycznej
oraz odwoływanie tych komisji albo jej członków w określonych przypadkach. Komisje
kwalifikacyjne będą miały charakter kadencyjny – będą powoływane na okres 5 lat.
Zgodnie z art. 33 ust. 2 Prezes URE może powołać komisje kwalifikacyjne:

23
1) przy stowarzyszeniach naukowo-technicznych, agencjach i fundacjach, których
działalność statutowa związana jest z problematyką oszczędnego gospodarowania
energią,
2) w jednostkach podległych ministrowi właściwemu do spraw transportu

oraz ministrom i Szefom Agencji, o których mowa w art. 21a ustawy z dnia 10
kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne,
3) na uczelniach wyższych oraz w instytucjach badawczych, o których mowa w ustawie
z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytucjach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618)
podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki
– na ich wniosek.

Powyższe regulacje, zawarte w art. 28 – 33 projektu ustawy, stanowią wypełnienie ustaleń
art. 8 i 12 dyrektywy.

2.6. Kary pieniężne (rozdz. 6)
Przepisy tego rozdziału regulują zasady odpowiedzialności karnej. Zgodnie z art. 34 ust. 1
projektu ustawy w przypadku niedopełnienia obowiązku uzyskania i przedstawienia

do umorzenia Prezesowi URE świadectwa efektywności energetycznej

lub nieuiszczenia opłaty zastępczej albo nieprzedstawienia w wyznaczonym terminie
dokumentów lub informacji niezbędnych do oceny wykonania obowiązku albo przedłożenia
Prezesowi URE wniosku o umorzenie świadectwa efektywności energetycznej zawierającego
nieprawdziwe dane, na przedsiębiorstwo energetyczne sprzedające odbiorcom końcowym
energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny może być nałożona przez Prezesa URE kara
pieniężna w wysokości nie większej niż 10 % przychodu osiągniętego w roku podatkowym
poprzedzającym rok nałożenia kary.
Na podstawie art. 34 ust. 2 projektu ustawy Prezes URE może nałożyć, w drodze decyzji,
na podmiot realizujący przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej karę
pieniężną w wysokości stanowiącej równowartość do 20 000 euro, jeżeli podmiot ten:
1) w deklaracji przetargowej podał nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje;
2) nie zrealizował przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej
wbrew zobowiązaniu;

24
3) nie zawiadomił Prezesa URE o zakończeniu przedsięwzięcia służącego
poprawie efektywności energetycznej w przewidzianym terminie, lub zawiadamiając
udzielił nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji;
4) uzyskał oszczędność energii niższą niż określona w deklaracji przetargowej;
5) nie dopełnia obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw
efektywności energetycznej, związanego z negatywną weryfikacją oszczędności
energii;
6) pomimo zakazu uczestniczył w przetargach.


2.7. Zmiany w przepisach obowiązujących (rozdz. 7)
Zmiany w przepisach obowiązujących dotyczą m.in. ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r.
– Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), gdzie zostaną
wprowadzone, poprzez dodanie ust. 6c w art. 5 i pkt 15 w art. 9 ust. 4, regulacje dotyczące
obowiązku informowania odbiorcy przez przedsiębiorstwo sprzedające energię elektryczną
o ilości zużytej przez tego odbiorcę energii elektrycznej w poprzednim roku oraz o miejscu,
w którym są dostępne informacje o przeciętnym zużyciu energii elektrycznej dla danej grupy
przyłączeniowej odbiorców, środkach poprawy efektywności energetycznej w rozumieniu
ustawy z dnia ... o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr ..., poz. ...) oraz charakterystykach
technicznych efektywnych energetycznie urządzeń.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne wprowadza się również zmiany
w art. 18 ust. 1, art. 19 ust. 3 oraz art. 20 ust. 2. Zmiany w art. 18 ust. 1 polegają na dodaniu
do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa
gazowe nowego zadania dotyczącego planowania i organizacji działań mających na celu
racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii
na obszarze gminy. W art. 19 w ust. 3 dodaje się pkt 3a, a w art. 20 w ust. 2 punkt 1b,
które uwypuklają rolę przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej
w opracowywanych przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) projektach założeń
do planów oraz w planach zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
W związku z tym, że prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności
energetycznej będą stanowiły towar giełdowy, wprowadza się również zmiany w ustawie
z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284,
Nr 81, poz. 530 i Nr 182, poz. 1228) poprzez dodanie lit. f. w art. 2 pkt 2. Zgodnie z tą

25
zmianą, towarem giełdowym będą również dopuszczone do obrotu na danej giełdzie
towarowej lub do obrotu organizowanego zgodnie z odrębnymi przepisami prawa majątkowe
wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej, o których mowa w art. 25 ust. 1
ustawy z dnia ... o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr …, poz….).

Wprowadza się także zmiany w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) – w art. 401 ust. 7 i art. 401c
ust. 5. Zmiany w art. 401 ust. 7 polegają na dodaniu pkt 4a, zgodnie z którym do przychodów
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej (NFO iGW) zaliczone
zostaną również wpływy z opłat zastępczych oraz wpływy z kar pieniężnych związanych
z wprowadzanymi świadectwami efektywności energetycznej. Ponadto zgodnie z nowym
brzmieniem ust. 5 w art. 401c przychody te będą przeznaczane między innymi na wspieranie
poprawy efektywności energetycznej.

2.8. Przepisy dostosowujące i końcowe (rozdz. 8)
W art. 40 projektu ustawy określono termin sporządzenia przez ministra właściwego
do spraw gospodarki i przedstawienia Radzie Ministrów do zatwierdzania po raz pierwszy
krajowego planu działań dotyczącego efektywności energetycznej na dzień 15 maja 2011 r.
Powyższa regulacja stanowi wypełnienie art. 14 ust. 2 dyrektywy, zgodnie z którym
przekazanie Komisji Europejskiej tego krajowego planu zostało określone w terminie do dnia
30 czerwca 2011 r.
W art. 41 projektu ustawy określono, że minister właściwy do spraw gospodarki ogłosi
pierwszy raport zawierający w szczególności informacje dotyczące realizacji krajowego celu
w zakresie oszczędnego gospodarowania energią oraz realizacji krajowego planu działań
dotyczącego efektywności energetycznej wraz z oceną i wnioskami z ich realizacji
do dnia 30 listopada 2012 r.
Z uwagi na fakt, że dyrektywa ustanawia cel indykatywny w zakresie oszczędności
energii w wysokości 9 % w dziewiątym roku stosowania tej dyrektywy, okres obowiązywania
ustawy o efektywności energetycznej został w art. 43 projektu ustawy ograniczony
do dnia 31 grudnia 2016 r., z wyjątkiem:
1) art. 16, art. 18 – 21, art. 24, które obowiązują do dnia 31 grudnia 2015 r.;
2) art. 13 – 15, art. 23 ust. 3 – 6, art. 26 i art. 27, które obowiązują do dnia 31 marca 2016 r.;
3) art. 25, który obowiązuje do dnia 1 kwietnia 2016 r.

26

Ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 15 – 23 ust. 1 i 2, art. 24 i 25, art. 34 ust. 2, art. 35, 36 i 38 oraz 39 w zakresie
wpływów z kar pieniężnych, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.;
2) art. 13 i 14, art. 23 ust. 3 – 6, art. 26 i 27, art. 34 ust. 1 oraz art. 39 w zakresie
wpływów z opłat zastępczych, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Rok 2013 będzie zatem pierwszym rokiem realnego obciążenia ustawowym obowiązkiem
przedsiębiorstw energetycznych sprzedających energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny
odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą przekazania
go do uzgodnień międzyresortowych. W dniu 17 czerwca 2009 r. w Ministerstwie
Gospodarki została zorganizowana międzyministerialna konferencja uzgodnieniowa,

w wyniku której uwagi zgłoszone do projektu ustawy zostały w dużej mierze uwzględnione
w kolejnej jego wersji. Druga tura uzgodnień międzyresortowych odbywała się na zasadzie
bilateralnych spotkań.

Projekt ustawy przekazano również do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego w zakresie dotyczącym zmian zadań samorządów. Proponowana
wersja projektu ustawy została przyjęta przez ww. komisję na posiedzeniu

w dniu
26
sierpnia
2009 r. Uwagi do projektu ustawy przesłała również działająca
przy Prezesie Rady Ministrów Rada Legislacyjna, do których Ministerstwo Gospodarki
odniosło się na piśmie.
W dniu 2 października 2009 r. Komitet Europejski Rady Ministrów przyjął projekt ustawy
o efektywności energetycznej z zastrzeżeniem konieczności dokonania zmian, uzgodnionych
w czasie obrad komitetu, w treści projektu ustawy oraz w uzasadnieniu i OSR. Uwagi
Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa rodowiska, Kancelarii

27
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: