eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o sieci szpitali

Poselski projekt ustawy o sieci szpitali

- określenie zasad tworzenia sieci szpitali, wymagań jakie muszą spełniać szpitale włączone do sieci szpitali, szczególnych warunków funkcjonowania oraz zasad finansowania szpitali włączonych do sieci szpitali, zasad monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej szpitali oraz monitorowania i oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalach włączonych do sieci szpitali, zasad i zakresu sprawowania nadzoru i kontroli nad tworzeniem i funkcjonowaniem sieci szpitali;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3492
  • Data wpłynięcia: 2010-09-28
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 77 dn. 29-10-2010

3492


razowe koszty wyposażenia stanowisk pracy wynios ok. 120 tys. zł
(20 osób x 6000 zł).
Ad. 2. Koszty zwi zane z powołaniem i działalno ci Krajowej Rady ds. Szpi-
tali
Krajowa Rada do Spraw Szpitali składać się będzie z 11 osób.
Zakłada się, że członkowi Krajowej Rady do Spraw Szpitali, w miesi -
cach w których odbyły się posiedzenia, za udział w posiedzeniach
przysługuje wynagrodzenie w wysoko ci przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku
w poprzednim roku ogłaszanego w drodze obwieszczenia przez Preze-
sa Głównego Urzędu Statystycznego. Zgodnie z obwieszczeniem Pre-
zesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie przeciętnego mie-
sięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat na-
gród z zysku w 2006 r., wynagrodzenie to wynosi 2 637,72 zł. Rocznie
koszty zwi zane z wynagrodzeniem członków rady szacuje się na ok.
413 tys. zł (2 637,72 zł x 12 m-cy x 11 osób + pochodne od wynagro-
dzeń). Obsługa organizacyjno-techniczna Rady, realizowana przez
wła ciw komórkę organizacyjn Ministerstwa Zdrowia, szacowana jest
na 22 tys. zł miesięcznie, rocznie – ok. 264 tys. zł.
Ponadto należy zabezpieczyć rodki finansowe na konieczne analizy
i opracowania zewnętrzne wykorzystywane przez Radę w zwi zku z
pełnion przez ni funkcj ciała opiniodawczego Ministra. Aktualnie
analizy o założonym stopniu trudno ci kosztuj rednio ok. 300 tys. zł.
Szacuje się, że na tę czę ć działalno ci należy zarezerwować rodki
w wysoko ci ok. 3 mln zł. rodki te dotycz jedynie okresu przed usta-
nowieniem sieci szpitali, ponoszone jednorazowo w celu dokonania
analizy stanu faktycznego. W kolejnych okresach należy jedynie ocze-
kiwać minimalnych kosztów zwi zanych z aktualizacj wstępnie doko-
nanych wyników analiz.
Szacuje się, że w drugim roku obowi zywania ustawy o sieci szpitali
koszty funkcjonowania Krajowej Rady ds. Szpitali nie przekrocz po-

70

ziomu ok. 3,68 mln zł. Jednakże wielko ć faktycznie poniesionych na
ten cel wydatków będzie zależna od ilo ci i kosztów analiz eksperckich,
które Rada zleci podmiotom zewnętrznym w zwi zku z wykonywanymi
zadaniami, a zatem po rednio również jako ci projektów regionalnych
planów opieki szpitalnej przedkładanych przez marszałków wojewódz-
twa.
W pierwszym i kolejnych latach po drugim roku roczne koszty pono-
szone na zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady szacowane s
na ok. 677 tys. zł. Wynagrodzenia członków Krajowej Rady do Spraw
Szpitali, wynagrodzenia ekspertów oraz obsługa finansowane będ ze
rodków budżetu państwa będ cych w dyspozycji Ministra Zdrowia.
Ad. 3. Koszty zwi zane z wdrożeniem systemu oceny sytuacji ekonomiczno-
finansowej i systemu oceny jako ci
Koszty zwi zane z wdrożeniem systemu oceny jako ci w szpitalach to
przede wszystkim koszty dodatkowych etatów pracy gwarantuj cych
realizację przez Narodowy Fundusz Zdrowia zadań okre lonych w
ustawie. Oszacowano, że należy w NFZ dodatkowo zatrudnić 21 osób
w pełnym wymiarze pracy.
Przy oszacowaniu dodatkowych potrzeb kadrowych niezbędnych do
realizacji zadań w zakresie monitorowania i oceny jako ci wiadczeń
zdrowotnych udzielanych przez szpitale w sieci wzięto pod uwagę mię-
dzy innymi udział procentowy szpitali w danym województwie do ogółu
szpitali. Szacowane koszty zatrudnienia w NFZ dodatkowych 21 osób
wynios rocznie ok. 1,56 mln zł. Wyliczony wzrost kosztów zatrudnie-
nia w zwi zku z dodatkowymi zadaniami nałożonymi na NFZ obejmuje
koszty wynagrodzeń dla pracowników, przy założeniu płacy brutto w
wysoko ci 5 200 zł, oraz pochodnych od wynagrodzeń. Jednorazowe
koszty wyposażenia dodatkowych stanowisk pracy wynios ok. 126
tys. zł (21 osób x 6000 zł).

71

Ad. 4. Koszty zwi zane z programami osłonowymi
W zwi zku z realizacj projektu Sieci Szpitali należy zaplanować do-
datkowe rodki finansowe na przeprowadzenie działań dostosowaw-
czych (działania osłonowe i zmiany organizacyjno-strukturalne). Reali-
zacja projektu będzie wymagała przeprofilowania czę ci jednostek, a
zatem również przekwalifikowania czę ci personelu medycznego czy
też zwolnień pracowników. Należy również przyj ć, że szpitale które
nie wejd do sieci szpitali zmieni rodzaj i zakres udzielanych wiad-
czeń zdrowotnych. Jedynie niewielki procent szpitali będzie wymagał
podjęcia działań likwidacyjnych.
Przewidziane w ustawie programy osłonowe finansowane będ ze
rodków budżetu państwa. Ł czna kwota wydatków z budżetu państwa
na realizację tych programów wynosić będzie ok. 375 mln zł. rodki te
zostan przeznaczone na szkolenia i kursy dla personelu medycznego,
odprawy pracownicze oraz dopłaty i umorzenia kredytów.
Na podstawie danych z Państwowego Zakładu Higieny uznać należy,
że zlikwidowanych będzie około 7 400 łóżek w skali kraju. W sumie na
pokrycie kosztów kursów lub szkoleń specjalistycznych lub kwalifika-
cyjnych dla pracowników, w przypadku likwidacji łóżek, należałoby
przeznaczyć kwotę ok. 96,2 mln zł. Przyjęto następuj cy algorytm obli-
czenia tej kwoty 7 400 (łóżka do likwidacji) x 2 (liczba pracowników
przypadaj ca na jedno likwidowane łóżko) x 6 500 (szacunkowy koszt
kursu).
Na podstawie danych z Państwowego Zakładu Higieny uznać należy,
że przekształconych będzie około 7 200 łóżek w skali kraju. W sumie
na pokrycie kosztów kursów lub szkoleń specjalistycznych lub kwalifi-
kacyjnych dla pracowników, w przypadku przekształcenia łóżek, nale-
żałoby przeznaczyć kwotę ok. 93,6 mln zł. Przyjęto następuj cy algo-
rytm obliczenia tej kwoty 7 200 (łóżka do przekształcenia) x 2 (liczba
pracowników na jedno przekształcane łóżko) x 6 500 (szacunkowy
koszt kursu).

72

W zakresie zmiany ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów
udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom i położ-
nym oraz o umarzaniu tych kredytów, przyjmuj c, że z kredytu zechce
skorzystać 3 000 osób, a kwota kredytu będzie wynosić 70 000 zł, do-
płaty z budżetu państwa do odsetek od kredytu w ci gu pięcioletniego
okresu kredytowania wynosić będ 53 812 500 zł, za kwota umorze-
nia wynosiłaby 42 000 000 zł. Na potrzeby wyliczeń przyjęto, że kwota
kredytu wynosić będzie 70 000 zł, czyli w maksymalnej wysoko ci kre-
dytu dla lekarzy i lekarzy dentystów. Wynika to z faktu, że największe
zainteresowanie kredytami wykazuj lekarze.
Ad. 5. Koszty zwi zane z likwidacj i przekształceniem łóżek szpitalnych
Na podstawie przeprowadzonej analizy wynika, że do roku 2014 należy
zlikwidować 7400 łóżek. Szacuje się, że koszt likwidacji jednego łóżka
wyniesie ok. 12 tys. zł. Koszt obejmuje wydatki zwi zane z wypłaca-
niem odpraw i odszkodowań dla zwalnianych pracowników. Całkowity
koszt likwidacji łóżek oszacowano na 88,8 mln zł.
Jednocze nie oszacowano, że ok. 7200 łóżek zostanie przekształco-
nych. Przy założeniu, że redni koszt przekształcenia łóżka szpitalnego
wyniesie ok. 30 tys. zł, całkowity koszt przekształceń wyniesie 216 mln
zł. Koszty przekształcenia obejmuj wydatki na dostosowanie i moder-
nizację pomieszczeń.
Szczegółowe koszty likwidacji i przekształcenia łóżek jakie będ musia-
ły być poniesione przez budżet państwa, jak również budżety podmio-
tów tworz cych zakłady opieki zdrowotnej oraz szpitale będ znane po
zaakceptowaniu przez Ministra Zdrowia regionalnych planów działań
dostosowawczych. W chwili obecnej precyzyjne oszacowanie poziomu
kosztów, które zostan poniesione przez poszczególne jednostki sekto-
ra finansów publicznych, w szczególno ci jednostki samorz du teryto-
rialnego, w zwi zku z wdrożeniem przepisów projektowanej ustawy o
sieci szpitali jest niemożliwe.

73



2. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia ludno ci
Regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego
ludno ci kraju. Cel ten zostanie osi gnięty w szczególno ci przez:
– dostosowanie struktury opieki szpitalnej i jej potencjału diagnostycz-
no-terapeutycznego do uwarunkowań demograficznych i epidemiolo-
gicznych, co umożliwi optymalne wykorzystanie zasobów ochrony
zdrowia,
– zwiększenie dostępno ci do wiadczeń zdrowotnych o wysokiej jako-
ci, poprawę efektywno ci wykorzystania publicznych rodków finan-
sowych systemu ochrony zdrowia,
– rozwój opieki długoterminowej.


III. Zgodno ć regulacji z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Eu-
ropejskiej.
Projektowana ustawa nie jest objęta notyfikacj norm i aktów prawnych
umożliwiaj c uczestnictwo Rzeczypospolitej Polskiej w procedurach in-
formacji okre lonych w przepisach Wspólnoty Europejskiej.


74
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 . 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: