eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o sieci szpitali

Poselski projekt ustawy o sieci szpitali

- określenie zasad tworzenia sieci szpitali, wymagań jakie muszą spełniać szpitale włączone do sieci szpitali, szczególnych warunków funkcjonowania oraz zasad finansowania szpitali włączonych do sieci szpitali, zasad monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej szpitali oraz monitorowania i oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalach włączonych do sieci szpitali, zasad i zakresu sprawowania nadzoru i kontroli nad tworzeniem i funkcjonowaniem sieci szpitali;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3492
  • Data wpłynięcia: 2010-09-28
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 77 dn. 29-10-2010

3492


warunkach oraz warunków czę ciowego umorzenia kredytów. Kredyt na prefe-
rencyjnych warunkach będ mogły uzyskać osoby, wykonuj ce wyżej wymie-
nione zawody, jeżeli rozwi zano z nimi umowę o pracę oraz podjęli działalno ć
prywatn po dniu 1 stycznia 2008 r., lub osoby z którymi rozwi zano z nimi
umowę o pracę w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej i złoż o wiadczenie
o gotowo ci podjęcia działalno ci prywatnej oraz osoby, które s nadal zatrud-
nione w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej i złoż o wiadczenie o gotowo-
ci rozwi zania umowy o pracę oraz podjęcia działalno ci prywatnej. Do 20%
umorzenia kredytu niezbędne jest m.in. prowadzenie przez okres 3 lat prywat-
nej działalno ci, tj. praktyki lekarskiej lub pielęgniarskiej/położniczej lub niepu-
blicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Inwestycje dostosowawcze do wymogów projektowanej ustawy mog być dofi-
nansowane przez podmioty tworz ce. Regulacje w tym zakresie zawiera usta-
wa o zakładach opieki zdrowotnej oraz projektowana ustawa o sieci szpitali.
Obecnie zakłady opieki zdrowotnej prowadzone w formie samodzielnego pu-
blicznego zakładu opieki zdrowotnej mog otrzymywać dotacje budżetowe na
remonty, inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz inne
cele okre lone przepisami. Zgodnie z propozycj projektu ustawy o sieci szpitali
Minister Zdrowia, podmioty tworz ce szpitale wł czone do sieci szpitali oraz
inne organy będ mogły finansować lub dofinansować nakłady na inwestycje,
które s niezbędne do realizacji zadań szpitala, wynikaj cych z regionalnego
planu opieki szpitalnej opracowanego dla województwa, w którym dany szpital
jest zlokalizowany.
Istnieje również możliwo ć aplikowania o rodki unijne w ramach funduszy
strukturalnych. Szpitale mog skorzystać ze rodków Programu Operacyjnego
Infrastruktura i rodowisko, które w czę ci przeznaczone s na poprawę bez-
pieczeństwa zdrowotnego i efektywno ci systemu ochrony zdrowia.
Program skupia się na dwóch działaniach:
Grupa operacyjna 13.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego
Celem działania jest zapewnienie nowoczesnego wyposażenia jednostek udzie-
laj cych wiadczeń w zakresie ratownictwa medycznego. W ramach działania

65

wsparcie uzyskaj projekty infrastrukturalne, których realizacja pozwoli na za-
pewnienie wysokiej jako ci udzielanych wiadczeń zdrowotnych, wyznaczonej
standardami obowi zuj cymi w państwach Unii Europejskiej, w ramach ratow-
nictwa przedszpitalnego w ok. 300 wyspecjalizowanych szpitalnych oddziałach
ratunkowych. Realizowane projekty będ przyczyniać się do zapewnienia każ-
dej osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia możliwo ci nie-
zwłocznego przybycia na miejsce zdarzenia wła ciwych służb ratunkowych,
niezwłocznego przewiezienia i przyjęcia do najbliższego zakładu opieki zdro-
wotnej, udzielaj cego wiadczeń zdrowotnych we wła ciwym zakresie. Działa-
nia zmierzaj ce do podniesienia poziomu bezpieczeństwa ludno ci
w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia s wsparte od dnia 1 stycznia
2007 r. przez rozwi zania prawne (ustawa z dnia 8 wrze nia 2006 r. o Pań-
stwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410)), które stworz
jednolite ramy funkcjonowania systemu. Priorytetowo traktowane będ projekty
z zakresu urazów, kardiologii inwazyjnej oraz udarów. Dostępne fundusze będ
przeznaczone na modernizację oraz wyposażenie infrastruktury jednostek or-
ganizacyjnych zakładów opieki zdrowotnej wyspecjalizowanych w udzielaniu
wiadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego w celu do-
stosowania do obowi zuj cych przepisów prawa, a także zapewnienia jednoli-
tego wysokiego poziomu wykonywanych wiadczeń.
Grupa operacyjna 13.2 Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu
ponadregionalnym
Działanie polega na doposażeniu oraz modernizacji zakładów opieki zdrowotnej
o charakterze ponadregionalnym, co przyczyni się do poprawy dostępno ci do
wiadczeń wysokospecjalistycznych i specjalistycznych. Niniejsze działanie jest
nakierowane na: rozbudowę, przebudowę, remont i wyposażenie obiektów in-
frastruktury ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym. Ponadto w ra-
mach działania wsparcie otrzymaj projekty dotycz ce zakupu nowoczesnego
sprzętu diagnostycznego i terapeutycznego spełniaj cego aktualne standardy
ochrony zdrowia. Nakłady na inwestycje, rozumiane w sposób wszechstronny
i kompleksowy, będ ponoszone zarówno na poszczególne obiekty infrastruktu-
ry, jak też w ich wyposażenie.

66

Całkowita kwota alokacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla
Osi priorytetowej XIII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywno ci sys-
temu ochrony zdrowia 2007-2013 wynosi 349 990 000 euro, natomiast krajowy
wkład publiczny z budżetu państwa wynosi 61 762 941,17 euro oraz wkład pry-
watny 8 822 941 euro:
– dla grupy operacyjnej 13.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego z Eu-
ropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeznaczonych zostanie
200 000 000 euro, krajowy wkład publiczny wraz z wkładem prywatnym wy-
niesie 44 120 000 euro,
– dla grupy operacyjnej 13.2 Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia
o znaczeniu ponadregionalnym przeznaczonych zostanie 149 990 000 mln
euro, krajowy wkład publiczny wyniesie 26 470 000 euro.
Ponadto na zadania inwestycyjne, w tym na projekty dotycz ce zakupu apara-
tury medycznej oraz działań modernizacyjnych, publiczne zakłady opieki zdro-
wotnej mog uzyskać wsparcie w ramach Regionalnych Programów Operacyj-
nych. Projektowane wydatki przedstawia poniższa tabela:


Kwota z EFRR na infra-
Udział %wydatków
Całkowita kwota
strukturę zdrowotn i
Lp. Województwo
na infrastrukturę
EFRR na RPO [euro]
opiekę nad dzieckiem w
zdrowotn
RPO [euro]
1 dolno l skie
1 213 144 879
48 123 461
3,9 %
2
kujawsko-pomorskie
951 003 820
38 154 273
4,0 %
3
lubelskie
1 155 845 549
45 656 228
3,9 %
4
lubuskie
439 173 096
13 297 715
3,0 %
5
łódzkie
863 852 363
27 556 891
3,2 %
6 małopolskie
1 147 745 855
41 701 666
3,5 %
7
mazowieckie
1 831 496 698
73 990 952
4,0 %
8
opolskie
427 144 813
12 814 344
3 %
9
podkarpackie
1 136 307 823
25 703 283
2,2%
10 podlaskie
636 207 883
17 500 788
2,7 %
11 pomorskie
885 065 762
34 340 522
3,8 %
12
l skie
1 570 451 757
32 000 000
2,0 %
13
więtokrzyskie
725 807 266
52 431 000
7,4 %
14 warmińsko-mazurskie
1 036 542 041
35 096 261
3,3 %
15 wielkopolskie
1 130 264 000
52 620 000
4,6 %
16 zachodniopomorskie
835 437 299
29 310 000
3,5 %

Ł CZNIE
15 985 490 904
580 297 384
3,6 %

67

Ocena Skutków Regulacji

I. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Zakłady opieki zdrowotnej, będ ce szpitalami, funkcjonuj ce w formie pu-
blicznych i niepublicznych jednostek. W ród publicznych zakładów opieki
zdrowotnej będ szpitale (samorz dowe i kliniczne) funkcjonuj ce jako sa-
modzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, a także jednostki badawczo-
rozwojowe realizuj ce zadania okre lone w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia
30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. Projektowana regulacja
oddziałuje na działalno ć podmiotów, które utworzyły zakłady opieki zdro-
wotnej, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Ministra Zdrowia, Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji, Ministra Obrony Narodowej oraz Wojewodę.


II. Analiza skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego
Szacowane koszty będ także znacznie zróżnicowane w zależno ci od
etapu realizacji projektu utworzenia sieci szpitali. Wyższe prognozowane
s w pocz tkowym i końcowym okresie pierwszego etapu procesu, niż-
sze w okresie przej ciowym i w etapie drugim – po zakończeniu pierw-
szego, pięcioletniego okresu. Zakłada się, że poziom finansowania
wiadczeń opieki zdrowotnej przez Narodowy Fundusz Zdrowia nie ule-
gnie zmianie, gdyż nadal będzie determinowany wysoko ci składki na
ubezpieczenie zdrowotne oraz poziomem wynagrodzeń. Istniała będzie
natomiast konieczno ć dokonania zmian w sposobie finansowanie
wiadczeń opieki zdrowotnej (modyfikacja mechanizmu finansowania).
Modyfikacja mechanizmu finansowania będzie następstwem wprowa-

68

dzenia kategorii stabilno ci ekonomiczno-finansowych oraz kategorii ja-
ko ciowych.
Szacuje się, że wprowadzenie do ustawy o wiadczeniach opieki zdro-
wotnej finansowanych ze rodków publicznych przepisów stwarzaj cych
szpitalom możliwo ć uzyskania dodatkowych rodków finansowych za
posiadanie akredytacji lub certyfikatu jako ci ISO 9001:2000 dla działal-
no ci medycznej szpitala oraz zarz dzania szpitalem, jak również osi -
gnięcie każdej kolejnej kategorii ekonomiczno-finansowej i każdej kolej-
nej kategorii jako ciowej, w pierwszym roku ich obowi zywania pozwoli
szpitalom wł czonym do sieci pozyskać dodatkowe fundusze w wysoko-
ci ok. 196 mln zł, co będzie stanowiło ok. 0,45% kwoty przeznaczanej
przez NFZ na finansowanie wiadczeń zdrowotnych.
Konieczno ć wydatkowania rodków z budżetu państwa będzie wi zała
się z:
1) sprawowaniem przez Ministra Zdrowia nadzoru nad funkcjonowaniem
sieci szpitali oraz kontrol szpitali,
2) powołaniem i funkcjonowaniem Krajowej Rady ds. Szpitali przy Mini-
strze Zdrowia,
3) wdrożeniem systemu oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz
oceny jako ci,
4) programami osłonowymi,
6) likwidowaniem i przekształceniem łóżek szpitalnych.

Ad. 1. Koszty zwi zane ze sprawowaniem przez Ministra Zdrowia nadzoru
nad funkcjonowaniem sieci szpitali oraz kontrol szpitali
Sprawowanie nadzoru Ministra Zdrowia nad funkcjonowaniem sieci
szpitali, w szczególno ci przeprowadzanie kontroli szpitali wymaga
przyznania Ministrowi dodatkowych 20 etatów oraz rodków finanso-
wych na pokrycie kosztów wynagrodzenia w wysoko ci ok. 855 tys. zł.
rocznie (20 x 3000 zł + pochodne od wynagrodzeń x 12 m-cy). Jedno-

69
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: