eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi

Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 324
  • Data wpłynięcia: 2008-03-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570

324



IV. DANE ZGŁASZAJ CEGO LEKARZA / FELCZERA

1. Pieczątka imienna (z numerem PWZL) 2.
Telefon(y) kontaktowy(e):
3.
Podpis





18
Uzasadnienie

Projekt
rozporządzenia stanowi realizacje upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 27 ust. 9 ustawy z dnia …………………… 2008 r. o zapobieganiu
oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

Przedmiotowe
rozporządzenia określa wykaz zakażeń i chorób zakaźnych, w
przypadku których podejrzenia lub rozpoznania zakażenia, choroby zakaźnej lub
zgonu z ich powodu dokonywane są zgłoszenia, podmioty, którym są przekazywane
zgłoszenia podejrzenia lub rozpoznania zakażenia, choroby zakaźnej lub zgonu z
powodu zakażenia lub choroby zakaźnej, wzory formularzy zgłoszeń podejrzenia lub
rozpoznania zakażenia, choroby zakaźnej lub zgonu z powodu zakażenia lub
choroby zakaźnej, sposób dokonywania zgłoszeń, sposób prowadzenia i
udostępniania danych z rejestru zgłoszeń podejrzeń lub rozpoznań zakażeń, chorób
zakaźnych lub zgonów z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej, oraz okres ich
przechowywania, tryb dokonywania zgłoszeń wystąpienia zachorowania lub
podejrzenia o zachorowanie osoby odbywającej podróż zagraniczną lub zgonu osoby
w trakcie takiej podróży, na chorobę szczególnie niebezpieczną i wysoce zakaźną
oraz tryb finansowania kosztów, wraz ze sposobem dokumentowania dokonanych
zgłoszeń wraz z terminami ich rozliczeń.
W projekcie rozporządzenia uwzględniono konieczność ochrony danych osobowych
oraz stworzenia rozwiązań umożliwiających prowadzenie skutecznego nadzoru
epidemiologicznego.
Art. 27 nakłada na lekarzy, felczerów obowiązek nie tylko zgłaszania
zachorowań lub zgonów z powodu zakażeń i chorób zakaźnych, ale i prowadzenia
rejestrów dokonanych zgłoszeń w celu zapewnienia możliwości egzekwowania wyżej
wymienionego obowiązku. W przypadku rozpoznania choroby zakaźnej lekarz ma
obowiązek informować chorych i ich opiekunów o metodach zapobiegających
szerzeniu się zakażeń na inne osoby, a w odniesieniu do chorób szczególnie
niebezpiecznych i wysoce zakaźnych, nałożony został obowiązek podejmowania
działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń na inne osoby.


19

Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej, jak również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039 z późn. zm.).






























20
Ocena Skutków Regulacji


1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem organy Państwowej Inspekcji
Sanitarnej, lekarzy i felczerów.

2. Konsultacje społeczne.
Konsultacje społeczne będą prowadzone z następującymi podmiotami:
1. Państwowi wojewódzcy i powiatowi inspektorzy sanitarni,
2. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego,
3. Krajowy Konsultant w dziedzinie Epidemiologii,
4. Krajowy Konsultant w dziedzinie Chorób Zakaźnych,
5. Krajowy konsultant w dziedzinie Mikrobiologii Lekarskiej,
6. Naczelna Izba Lekarska,
7. Narodowy Fundusz Zdrowia,
8. OPZZ,
9. NSZZ Solidarność,
10. Forum Związków Zawodowych,
- projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków
regulacji po ich zakończeniu.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
– koszty finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister
właściwy do spraw zdrowia
- dotychczas nie istniały przepisy, które regulowałyby kwestie związane
z pokrywaniem kosztów za dokonanie zgłoszeń, w związku z koniecznością
zwiększenia skuteczności nadzoru epidemiologicznego należy odciążyć lekarzy i
kierowników laboratoriów od obowiązku ponoszenia kosztów zgłoszenia
- koszty związane z finansowaniem przez Ministra Zdrowia zgłoszeń dokonywanych
na podstawie art. 27 ust. 1 oraz 29 ust. 1 będą szacunkowo wynosiły 1.500.000 zł,

21
a wynika to z wyliczenia dokonanego przy przyjęciu, iż pojedynczy koszt zgłoszenia
jest równy kosztowi znaczka pocztowego (1,2 zł), a kopert i formularzy około 1 zł, zaś
z danych z 2004 r. wynika, iż na podstawie art. 22 i 21 obecnie obowiązującej ustawy
dokonano 755.739 zgłoszeń, daje więc to kwotę w granicach 1.662.625 zł.
łączny szacunkowy koszt: 1.500.000 zł.
- prowadzenie przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej rejestrów zgłoszeń
- dotychczas kwestie związane z prowadzeniem rejestrów i sporządzania raportów
regulowały przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o chorobach zakaźnych i
zakażeniach. Zadania, o których mowa w art. 30 realizowane są w ramach
ustawowej działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Przepis ten precyzuje
jedynie zakres danych, które musza być zawarte w tych rejestrach. Poszczególne
dane, o których mowa w art. 30, organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej posiadają i
gromadzą w ramach prowadzonego nadzoru sanitarno – epidemiologicznego, w
związku powyższym przepis ten nie rodzi żadnych skutków finansowych.

Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

7. Wpływ na zdrowie ludzi.
Proponowana regulacja znacząco wpływa na zdrowie ludzi ograniczając możliwość
pojawiania się chorób zakaźnych. Nastąpi zmniejszenie występowania masowych
zachorowań poprzez szybkie ich wykrywanie oraz zapobieżenie występowania

22
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 56 . [ 57 ] . 58 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: