eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o akredytacji w ochronie zdrowia

Poselski projekt ustawy o akredytacji w ochronie zdrowia

dotyczy możliwości wystąpienia do Ministra Zdrowia przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych z wnioskiem o potwierdzenie spełniania standardów udzielania świadczeń zdrowotnych i funkcjonowania - w formie certyfikatu akredytacyjnego oraz funkcjonowania Rady Akredytacyjnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 311
  • Data wpłynięcia: 2008-02-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o akredytacji w ochronie zdrowia
  • data uchwalenia: 2008-11-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 52, poz. 418

311


3
przeglądu podmiotu ubiegającego się o akredytację. Artykuł 3 ust. 5 pkt 3
upoważnia do wglądu do innej dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia
przeglądu, w szczególności dokumentacji pracowników danego podmiotu.
Artykuł 7 projektu przewiduje składanie przez członków Rady Akredytacyjnej
oświadczeń zawierających dane dotyczące pełnionych przez nich funkcji,
zajmowanych stanowisk, pełnionych zadań oraz ich stanu majątkowego
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24
października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie
przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych określa
m.in. zasady odnoszące się do postępowania z danymi osobowymi. W
szczególności dane muszą być prawidłowe, stosowne oraz nienadmierne
ilościowo w stosunku do celów, dla których zostały zgromadzone lub dalej
przetworzone (art. 6 ust. 1 lit. c dyrektywy). Szczególna regulacja odnosi się do
przetwarzania danych osobowych dotyczących m.in. zdrowia. Co do zasady
istnieje zakaz przetwarzania tych danych (art. 8 ust. 1 dyrektywy). Jednak art. 8
ust. 3 dyrektywy zezwala na ich przetwarzanie, jeśli jest to wymagane dla celów
medycyny prewencyjnej, diagnostyki medycznej, świadczenia opieki lub
leczenia, lub też zarządzania opieką zdrowotną, a dane są przetwarzane przez
pracownika służby zdrowia zobowiązanego do zachowania tajemnicy
zawodowej albo inną osobę zobowiązaną do zachowania tajemnicy o
charakterze równoważnym z charakterem tajemnicy zawodowej.
Oceniając przytoczone przepisy projektu, należy stwierdzić, że:
1) w zakresie prawa wglądu do dokumentacji pozamedycznej (art. 3 ust.
5 pkt 3) oraz gromadzenia danych osobowych dotyczących członków Rady
Akredytacyjnej (art. 7) projekt nie narusza zasad ochrony danych osobowych
określonych w dyrektywie 95/46/WE;
2) w zakresie prawa wglądu do dokumentacji medycznej projekt w art. 3
ust. 5a stwierdza, że osoba upoważniona do wglądu do dokumentacji medycznej
„jest obowiązana do zachowania tajemnicy”, a w art. 3 ust. 5 pkt 2 odsyła do
zasad określonych w innym projekcie ustawy – o ochronie indywidualnych i
zbiorowych praw pacjenta oraz o Rzeczniku Praw Pacjenta, zaliczonym przez
projektodawcę do projektów ustaw z zakresu ochrony zdrowia (pośrednio
wynika to z art. 11 projektu ustawy o akredytacji oraz art. 60 projektu ustawy o
ochronie indywidualnych i zbiorowych praw pacjenta oraz o Rzeczniku Praw
Pacjenta). Artykuł 28 ust. 2 pkt 8 projektu o ochronie indywidualnych i
zbiorowych praw pacjenta oraz o Rzeczniku Praw Pacjenta zakłada prawo
wglądu do dokumentacji medycznej w związku z przeprowadzaniem procedury
oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych. Przepis ten nie określa
szczegółowych zasad udostępniania dokumentacji medycznej, a jedynie
stwierdza, że dokumentacja medyczna może być udostępniona osobom
wykonującym zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki albo położnej.
Artykuł 8 ust. 3 dyrektywy 95/46/WE wymaga, aby dane osobowe dotyczące


4
zdrowia były przetwarzane przez pracownika służby zdrowia zobowiązanego do
zachowania tajemnicy zawodowej albo inną osobę zobowiązaną do zachowania
tajemnicy o charakterze równoważnym z charakterem tajemnicy zawodowej.
Przepisy art. 40 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza
dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, ze zmianami) oraz art. 21 ustawy z
dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57,
poz. 602, ze zmianami) zobowiązują lekarza, lekarza dentystę, pielęgniarkę i
położną do zachowania tajemnicy informacji związanych z pacjentem, a
uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu. Ustawy te określają
(odpowiednio: w art. 2 oraz art. 4 i 5), na czym polega wykonywanie
wymienionych zawodów. Wśród wymienionych działań nie ma takich, które
odpowiadałyby czynnościom wykonywanym z upoważnienia ośrodka
akredytacyjnego. Należy więc wnioskować, że informacje uzyskane w związku
z wykonywaniem czynności z upoważnienia ośrodka akredytacyjnego
(czynności nie będących wykonywaniem zawodu) nie są objęte tajemnicą
zawodową w rozumieniu wymienionych ustaw. Jednak z art. 3 ust. 5a projektu
wynika, że osoby upoważnione przez ośrodek akredytacyjny będą zobowiązane
do zachowania tajemnicy. Można uznać, że osoby uprawnione do wglądu do
dokumentacji medycznej w związku z działaniem z upoważnienia ośrodka
akredytacyjnego będą zobowiązane do zachowania tajemnicy o charakterze
równoważnym z charakterem tajemnicy zawodowej. Projekt nie określa jednak
zakresu i treści obowiązku, o którym mowa w art. 3 ust. 5a. Biorąc pod uwagę
konieczność stworzenia pełnych gwarancji ochrony danych dotyczących
zdrowia – wynikającą z art. 8 ust. 3 dyrektywy 95/56/WE – należałoby
doprecyzować, czego ten obowiązek dotyczy.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.
z 2002 r. Nr 101, poz. 962, ze zmianami) dopuszcza przetwarzanie danych o
stanie zdrowia, jeżeli jest ono prowadzone w celu ochrony stanu zdrowia,
świadczenia usług medycznych lub leczenia pacjentów przez osoby trudniące
się zawodowo leczeniem lub świadczeniem innych usług medycznych,
zarządzania udzielaniem usług medycznych i są stworzone pełne gwarancje
ochrony danych osobowych (art. 27 ust. 2 pkt 7 ustawy). Takie gwarancje
powinny być stworzone w m.in. w przypadku, gdy nowa regulacja prawna
zakłada nowe wykorzystanie danych zawartych w dokumentacji medycznej, a
więc dokumentacji zawierającej dane o stanie zdrowia.

4. Konkluzja
Projekt ustawy o akredytacji w ochronie zdrowia, w wersji
uwzględniającej autopoprawki: z dnia 4 marca 2008 r. oraz z dnia 10 marca
2008 r. w zakresie, w jakim przewiduje stworzenie systemu akredytacji nie jest
objęty
prawem Unii Europejskiej.


5
Projekt nie narusza prawa Unii Europejskiej w zakresie ochrony danych
osobowych. W trakcie prac legislacyjnych należałoby jednak doprecyzować,
jaki jest treść i zakres obowiązku, o którym mowa w art. 3 ust. 5a projektu.

Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski





Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, ochrona zdrowia, świadczenia
zdrowotne, tajemnica zawodowa, ochrona danych osobowych

strony : 1 ... 6 . [ 7 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: