Poselski projekt ustawy o akredytacji w ochronie zdrowia
dotyczy możliwości wystąpienia do Ministra Zdrowia przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych z wnioskiem o potwierdzenie spełniania standardów udzielania świadczeń zdrowotnych i funkcjonowania - w formie certyfikatu akredytacyjnego oraz funkcjonowania Rady Akredytacyjnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 311
- Data wpłynięcia: 2008-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o akredytacji w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2008-11-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 52, poz. 418
311-s
Warszawa, 30 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-77(3)/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy
- o akredytacji w ochronie zdrowia (druk
nr 311).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Zdrowia
do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
STANOWISKO RZĄDU
DO POSELSKIEGO PROJEKTU USTAWY O AKREDYTACJI W OCHRONIE
ZDROWIA
(DRUK NR 311)
Przedkładany projekt ustawy o akredytacji w ochronie zdrowia zawarty w druku sejmowym
nr 311, stanowi część pakietu zmian legislacyjnych, które zastąpić mają obecnie
obowiązującą ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o
zakładach opieki zdrowotnej
(Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, Nr 123, poz. 849, Nr 166, poz. 1172, Nr 176, poz. 1240
i Nr 181, poz. 1290).
W uzasadnieniu do omawianego poselskiego projektu ustawy o akredytacji w ochronie
zdrowia podkreślono, iż z uwagi na bardzo obszerny i różnorodny zakres zagadnień
zawartych obecnie w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej uznano za właściwe podzielenie
ich i uregulowanie w odrębnych aktach prawnych. Wydaje się rozwiązaniem zasadnym
opracowanie projektu ustawy, która ureguluje wszelkie kwestie związane z akredytacją
zakładów opieki zdrowotnej.
Poselski projekt ma na celu wprowadzenie jednolitych, przejrzystych zasad oceny standardów
udzielania świadczeń zdrowotnych i funkcjonowania podmiotów udzielających tych
świadczeń.
Spośród przepisów projektowanej ustawy za najistotniejsze propozycje należy uznać:
1) możliwość dobrowolnego wystąpienia przez podmiot udzielający świadczeń
zdrowotnych z wnioskiem o potwierdzenie spełniania określonych standardów
udzielania świadczeń zdrowotnych i funkcjonowania;
2) precyzyjne określenie procedury akredytacyjnej;
3) ustanowienie fachowego i reprezentatywnego gremium (Rady Akredytacyjnej), na
wniosek, którego Minister Zdrowia udziela akredytacji w formie certyfikatu
akredytacyjnego.
Wprowadzenie w życie powyższych propozycji przyczyni się do zwiększenia przejrzystości
zasad oceny standardów udzielania świadczeń zdrowotnych. Koniecznym wydaje się jednak
wprowadzenie dodatkowych zmian, które mogą przyczynić się do poprawy jakości rozwiązań
proponowanych w projekcie ustawy. Otóż w:
1) art. 4 projektu ustawy należy wprowadzić regulację stanowiącą, że opłata za
przeprowadzenie procedury oceniającej stanowi dochód budżetu państwa;
2) art. 3 w ust. 5 pkt 2 projektu ustawy Rząd proponuje nadać brzmienie:
„2) wglądu do dokumentacji medycznej na zasadach określonych w ustawie z dnia ….
2008 r. o ochronie indywidualnych i zbiorowych praw pacjenta oraz o Rzeczniku
Praw Pacjenta (Dz. U. Nr …, poz…..), w sposób uniemożliwiający identyfikację
pacjenta, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia przeglądu;”;
3) art. 6 ust. 1 projektu ustawy Rząd proponuje nadać brzmienie:
„1. Rada składa się z 12 osób, powoływanych i odwoływanych przez ministra
właściwego do spraw zdrowia, przy czym:
1) 8 osób powołuje się spośród kandydatów przedstawionych przez samorządy
zawodów medycznych i organizacje społeczne, których działalność statutowa
polega na działaniu na rzecz poprawy jakości w zakresie udzielania świadczeń
zdrowotnych i funkcjonowania podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych;
2) 1 osobę powołuje się spośród kandydatów przedstawionych przez Ministra Obrony
Narodowej;
3) 1 osobę powołuje się spośród kandydatów przedstawionych przez ministra
właściwego do spraw wewnętrznych.”.
Jednocześnie należy zauważyć, iż w Uzasadnieniu do projektu ustawy dokonano kalkulacji
kosztów wynagrodzeń członków Rady Akredytacyjnej w oparciu o przeciętne miesięczne
wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw włącznie z wypłatami z zysku za II kwartał
2007 r., co jest niewłaściwe biorąc pod uwagę przepis art. 9 ust. 2 projektu ustawy, w którym
jest mowa o I kwartale roku ubiegłego. Z uwagi na to ze skutki wejścia w życie ustawy będą
dotyczyły 2009 r., to do wyliczeń trzeba będzie przyjąć przeciętne miesięczne wynagrodzenie
w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, za I kwartał 2008 r., które zostanie
ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Monitorze Polskim.
W związku powyższym przedstawione roczne skutki dla 12 członków Rady Akredytacyjnej
będą wymagać korekty. Ponadto na str. 11 Uzasadnienia zamieszczono informację, iż
przeciętne miesięczne wynagrodzenie dla członków korpusu służby cywilnej w Ministerstwie
Zdrowia wynosi 4.165 zł. Przedstawiona kwota jest zaniżona, gdyż przeciętne miesięczne
wynagrodzenie członków korpusu służby cywilnej w części 46 w dziale administracja
publiczna (łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym) wg ustawy budżetowej na
2008 r. wynosi 4.306 zł.
Rada Ministrów, po dokonaniu analizy projektu ustawy – o akredytacji w ochronie zdrowia,
z zastrzeżeniem wątpliwości zgłoszonych powyżej, pozytywnie opiniuje ww. projekt ustawy
i opowiada się za prowadzeniem dalszych prac parlamentarnych nad tym projektem.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
311
› Pobierz plik
-
286-287-294-311-002
› Pobierz plik
-
286-287-294-311-003
› Pobierz plik
-
311-004
› Pobierz plik
-
311-005
› Pobierz plik
-
311-006
› Pobierz plik
-
287-286-311-294-006
› Pobierz plik
-
311-s
› Pobierz plik