eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1

podatkowego do podmiotu zużywającego, uznaje się, że nie dokumencie dostawy. Przepis nie obejmuje natomiast sytuacji, gdy wyroby
nastąpiło naruszenie warunków zwolnienia oraz że nie nastąpiło zwolnione nie zostały skutecznie dostarczone do podmiotu zużywającego
zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku przez podmiot pośredniczący. W przypadkach, o których mowa w
do tych wyrobów.”
przedmiotowym przepisie, przyjmuje się fikcję, iż wyroby nie opuściły
składu podatkowego, a związku z tym nie nastąpiło naruszenie warunków
zwolnienia i procedura zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych
wyrobów nie uległa zakończeniu.
Przemieszczanie zwolnionych wyrobów akcyzowych do składu
podatkowego, z którego wyroby te zostały uprzednio wyprowadzone,
będzie się odbywało na podstawie dokumentu dostawy, na podstawie
którego wyroby zostały wysłane ze składu podatkowego. Szczegółowy
sposób stosowania dokumentu dostawy w takim przypadku zostanie
określony w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy, wydanym na
podstawie art. 38 ust. 1.
Art. 1
zmiana treści przepisu wynika z wprowadzenia Systemu i polega na
d) w ust. 4:
pkt 23
dostosowaniu do wymogów Systemu zasad w zakresie dokumentowania
lit. d
zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku ubiegania
- zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
się przez podmiot wysyłający o zwrot akcyzy w związku z otrzymaniem
potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych po upływie terminów, o
„Podmiotowi wysyłającemu, który otrzymał:”,
których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 3 i 4. W miejsce administracyjnego
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
dokumentu towarzyszącego lub jego duplikatu z potwierdzeniem odbioru
„1) raport odbioru albo dokument zastępujący raport odbioru po wyrobów akcyzowych przez odbiorcę, podstawą do zwrotu akcyzy będzie
upływie terminów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, albo”,
otrzymany (po upływie ww. terminów) raport odbioru lub dokument
zastępujący raport odbioru.
Na uwagę zasługuje również fakt, iż dotychczas zwrot akcyzy przysługiwał
wyłącznie podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, który był
jedynym podmiotem uprawnionym do wysyłania wyrobów akcyzowych w
procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W związku z rozszerzeniem kręgu
podmiotów uprawnionych do wysyłania wyrobów akcyzowych z
zastosowaniem tej procedury o zarejestrowanych wysyłających,
uprawnienie do zwrotu zapłaconej akcyzy w przypadkach określonych w
niniejszym przepisie rozszerzono również na te podmioty.
Art. 1
W art. 43:
Art. 43 ust. 1 pkt 1-3 i 5 – zmiany w przedmiotowych przepisach polegają
pkt 24
na rezygnacji z upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów
a) w ust. 1:
publicznych do określenia w drodze rozporządzenia wzoru formularza
- uchyla
się pkt 1-3 i 5,
administracyjnego dokumentu towarzyszącego, warunków, na jakich
-
pkt 6 otrzymuje brzmienie:
dokument handlowy może zastąpić administracyjny dokument

69
„6) szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy w towarzyszący, szczegółowego sposobu stosowania i dokumentowania
przypadkach, o których mowa w art. 42 ust. 4 i procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz sposobu postępowania w
8;”,
przypadku nieotrzymania administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
- uchyla
się pkt 7,
Zmiany te wynikają z wprowadzenia Systemu do obsługi przemieszczania
wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
akcyzy.
„3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych Art. 43 ust. 1 pkt 7 – zmiana polega na rezygnacji z upoważnienia ministra
określi, w drodze rozporządzenia, które dane
właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze
pozostawione do decyzji państw członkowskich rozporządzenia przypadków i warunków, na jakich pobór akcyzy od
umieszcza się obowiązkowo w e-AD lub w wyrobów akcyzowych może być zawieszony, jeżeli wyroby te otrzymały
dokumencie zastępującym e-AD, uwzględniając inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego. Zmiana
przepisy Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 684/2009 z ta wynika z braku potrzeby wydawania aktu wykonawczego w tym
dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy przedmiocie, z uwagi na inne niż dotychczasowe rozumienie pojęcia
Rady 2008/118/WE w odniesieniu do
importu wyrobów akcyzowych.
skomputeryzowanych procedur przemieszczania
Art. 43 ust. 3 - zapisy niniejszej regulacji stanowią delegację dla ministra
wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia właściwego do spraw finansów publicznych do wydania aktu
poboru akcyzy.”;
wykonawczego, który określi, dane, jakie umieszcza się obligatoryjnie w e-

AD lub dokumencie zastępującym e-AD. Powyższe dane zostały wskazane
w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009r. w
sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do
skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w
procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako fakultatywne chyba, że
państwa członkowskie uznają je za obligatoryjne.

Art. 1
Art. 44 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
zmiany w pkt 1-5 mają charakter doprecyzowujący i związane są z
pkt 25
wprowadzeniem do ustawy instytucji zarejestrowanego wysyłającego.
„1. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy Zmianie nie uległa dotychczasowa treść punktu 6, ponieważ nie
następuje również z dniem:
wprowadzono regulacji umożliwiającej zwolnienie zarejestrowanego
1) cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu wysyłającego z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (patrz
podatkowego lub na wysyłanie wyrobów akcyzowych uzasadnienie do art. 64 ust. 1a).
jako zarejestrowany wysyłający;
Nie przewidziano również odpowiedniego stosowania w przypadku
2) upływu okresu, na jaki zostało wydane zezwolenie na zarejestrowanego wysyłającego regulacji zawartych w art. 44 ust. 2 i 3
prowadzenie składu podatkowego lub na wysyłanie ustawy, dotyczących sporządzania z natury wyrobów akcyzowych. Wynika
wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany
to z faktu, iż zgodnie z art. 62 ustawy zarejestrowany wysyłający nie jest
wysyłający, jeżeli podmiot nie uzyskał nowego uprawniony do magazynowania importowanych wyrobów akcyzowych
zezwolenia przed upływem tego okresu;
obejmowanych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przemieszczanie
3) zaprzestania
przez
podmiot
prowadzący skład ww. wyrobów przez zarejestrowanego wysyłającego rozpoczyna się z

70
podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego chwilą dopuszczenia ich do obrotu na terytorium kraju (art. 41a ust. 1 pkt
wykonywania czynności podlegających 2).
opodatkowaniu akcyzą;
4) likwidacji przedsiębiorstwa podmiotu prowadzącego
skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego;
5) utraty ważności zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli
przed utratą ważności podmiot prowadzący skład
podatkowy albo zarejestrowany wysyłający nie złożył
nowego zabezpieczenia akcyzowego albo podmiot
prowadzący skład podatkowy nie uzyskał zwolnienia z
obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o
którym mowa w art. 64 ust. 1;
6) utraty
ważności zwolnienia z obowiązku złożenia
zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 64 ust. 1,
jeżeli przed utratą ważności podmiot prowadzący skład
podatkowy nie złożył zabezpieczenia akcyzowego lub nie
uzyskał przedłużenia zwolnienia.”
Art. 1
Art. 46 otrzymuje brzmienie:
Zmiana przepisu polega na rezygnacji z wprowadzenia systemu
pkt 26
teleinformatycznego Bachus. Wprowadzenie przepisów w tym zakresie nie
„Art. 46. 1. Systemem administruje minister właściwy do jest koniecznie ze względu na brak skutków negatywnych
spraw finansów publicznych.
(przemieszczenie wyrobów akcyzowych odbywa się równolegle z
2. Użytkownikami Systemu są podmioty prowadzące składy zastosowaniem dokumentu papierowego). W nowym brzmieniu
podatkowe, zarejestrowani wysyłający, zarejestrowani wprowadza się obowiązek obsługi przemieszczeń wyrobów akcyzowych w
odbiorcy, podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy procedurze zawieszenia poboru akcyzy przy wykorzystaniu Systemu
wynikającym z art. 31 ust. 1 i organy podatkowe.
EMCS i reguluje się zasady działania tego Systemu. W niniejszym artykule
3. Zarejestrowany wysyłający, zarejestrowany odbiorca lub przewidziano delegację dla ministra właściwego do spraw finansów
podmiot prowadzący skład podatkowy każdorazowo publicznych do wydania rozporządzenia określającego m. in. sposób
dokonuje elektronicznego podpisu dokumentów
podpisywania dokumentów przesyłanych do Systemu, strukturę lokalnego
przesyłanych do Systemu.
numeru referencyjnego oraz warunki i sposób w jaki podmioty mogą
4. Każdy dokument przesyłany do Systemu podlega dostarczać dane właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. W ust. 4
sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości wprowadzono zapis o sprawdzaniu komunikatów przesyłanych przez
przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności podmioty do Systemu pod kątem kompletności i poprawności danych w
z danymi z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 3.
nim zawartych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z
5. Po przesłaniu dokumentu do Systemu, do podmiotu, ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 3.
który ten dokument przesłał jest automatycznie wysyłane Dane, które będą wprowadzane do Systemu będą sprawdzane pod kątem
potwierdzenie jego otrzymania z podaniem czasu
logiki i zasadności ich wprowadzenia, a zatem będzie to weryfikacja o
h
k
h i
Ni b d i
żli ś i
d
i d
h
d

71
otrzymania.
charakterze technicznym. Nie będzie możliwości sprawdzenia danych pod
6. W Systemie jest prowadzona ewidencja wszystkich kątem ich zgodności ze stanem faktycznym. Ust. 7 daje możliwość
przemieszczeń wyrobów akcyzowych z zastosowaniem zwrócenia się przez podmiot dokonujący przemieszczeń do właściwego
procedury zawieszenia poboru akcyzy.
naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o usunięcie nieprawidłowości w
Systemie, w przypadku gdy System nie będzie działał zgodnie z
7. Z urzędu lub na wniosek złożony przez podmiot przepisami, akceptując dane lub dokonując czynności niezgodnie z
wysyłający lub podmiot odbierający do właściwego przewidzianymi w tych przepisach procedurami. Również organ
naczelnika urzędu celnego usuwane są stwierdzone w podatkowy będzie mógł z urzędu podjąć kroki celem usunięcia ww.
Systemie nieprawidłowości spowodowane niezgodnością niezgodności. Odmowa organu uwzględnienia wniosku będzie następowała
czynności dokonywanych w Systemie z przepisami w drodze decyzji.
niniejszej ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na
jej podstawie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w
drodze decyzji.
8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może
określić, w drodze rozporządzenia:
1) sposób podpisywania dokumentów przesyłanych do
Systemu;
2) strukturę lokalnego numeru referencyjnego;
3) warunki i sposób na jakich podmioty mogą dostarczyć
dane właściwemu naczelnikowi urzędu celnego celem
wprowadzenia ich do Systemu.
9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 7,
uwzględni:
1) konieczność skutecznego funkcjonowania procedury
zawieszenia poboru akcyzy;
2) konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad
wyrobami akcyzowymi;
3) konieczność zapewnienia przepływu informacji
dotyczących przemieszczania wyrobów akcyzowych, od
których nie zapłacono akcyzy.”;
Art. 1
W art. 47
zmiana polega na wyłączeniu spod obowiązku produkcji w składzie
pkt 27
podatkowym również produkcji wyrobów akcyzowych (określonych w
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone
„1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka
wyrobów akcyzowych, od których akcyza została
ł
zerowa) z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych
k ś i ó
j l b
ż j d k t

72
zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem, że
akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od
wyrobów akcyzowych albo z wykorzystaniem wyłącznie akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zmiana uwzględnia postulaty
wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze podmiotów dokonujących blendowania (mieszania) zwolnionych od
względu na przeznaczenie pod warunkiem, że akcyzy ze względu na przeznaczenie paliw żeglugowych w trakcie
wyprodukowany wyrób jest również wyrobem
doprowadzania ich z bunkierki do zbiornika jednostki pływającej.
akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na
przeznaczenie;


zmiana wynika z wprowadzenia Systemu do obsługi przemieszczania
wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
b) w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
akcyzy i polega na uzupełnieniu regulacji o wskazanie, iż przeładunek
„2) w których dochodzi do zmiany środka transportu, a wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia
przeładowane wyroby akcyzowe w całości są przemieszczane poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z
do jednego miejsca odbioru wskazanego w e-AD albo w wyłączeniem sytuacji, w których dochodzi do zmiany środka transportu, a
dokumencie zastępującym e-AD.
przeładowane wyroby akcyzowe w całości są przemieszczane do jednego
miejsca odbioru wskazanego w e-AD (a nie jak dotychczas w papierowym
administracyjnym dokumencie towarzyszącym).
Art. 1
W art. 49 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
zmiana jest konsekwencją podziału art. 2 na ustępy i polega na zmianie
pkt 28
odwołania (było „art. 2 pkt 1”, jest „art. 2 ust. 1 pkt 1”).
„11. Jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy zamierza
produkować, magazynować lub dokonywać przeładunku
wyrobów należących do innej niż będąca przedmiotem
dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych
wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1, jest obowiązany uzyskać
nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.”
Art. 1
W art. 51 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
zmiana wynika z wprowadzenia Systemu do obsługi przemieszczania
pkt 29
wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
„1. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany akcyzy i polega na uzupełnieniu regulacji o wskazanie, iż podmiot
umieszczać w e-AD albo w dokumencie zastępującym e-AD, prowadzący skład podatkowy jest obowiązany umieszczać numer
numer akcyzowy składu podatkowego, z którego są akcyzowy składu podatkowego, z którego są wyprowadzane wyroby
wyprowadzane wyroby akcyzowe.”
akcyzowe, w e-AD, albo w dokumencie zastępującym e-AD.
Art. 1
W art. 53 uchyla się ust. 1-4b i 8;
uchylenie przepisów stanowi konsekwencję wprowadzenia do ustawy
pkt 30
regulacji dotyczących Systemu z jednoczesnym określeniem zasad jego

stosowania
Art. 1
W art. 54:
przepis wprowadza dodatkowy warunek uzyskania zezwolenia
pkt 31
wyprowadzenia (określony w art. 48 ust. 1 pkt 5), jakim jest złożenie
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

zabezpieczenia akcyzowego. Warunek ten został wprowadzony w celu
„1. Zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z zagwarantowania zapłaty podatku akcyzowego przez podmiot posiadający

73
strony : 1 ... 30 ... 42 . [ 43 ] . 44 ... 50 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: