eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1


Art. 4
Art. 4. Jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie powstał przed postanowienia przedmiotowego przepisu stanowią odzwierciedlenie zasady
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy nie działania prawa wstecz w zakresie przepisów stosowanych w
dotychczasowe.
przypadku, gdy obowiązek podatkowy w akcyzie powstał na podstawie
przepisów obowiązujących przed dniem wejścia wżycie projektu.

Art. 5
Art. 5. Do wszczętych na podstawie ustawy, o której mowa w niniejszy przepis wprowadza zasadę, że w przypadku niektórych
art. 1, i nie zakończonych przed dniem wejścia w życie postępowań, tzn. postępowań dotyczących: zezwoleń wyprowadzenia,
niniejszej ustawy postępowań w sprawie:
zabezpieczeń akcyzowych i zwolnień z obowiązku złożenia
1) zezwoleń wyprowadzenia;
zabezpieczenia, nierozstrzygniętych do dnia wejścia w życie niniejszej
2) zabezpieczeń akcyzowych,;
nowelizacji, stosuje się nowe przepisy.
3) zwolnień od obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego W przypadku zezwoleń wyprowadzenia regulacja taka jest uzasadniona
- z zastrzeżeniem art. 8 ust. 2 stosuje się przepisy ustawy, o koniecznością objęcia zabezpieczeniem akcyzowym zobowiązań
której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
podatkowych mogących powstać wobec podmiotu posiadającego

przedmiotowe zezwolenie, zgodnie z przyjętą w ustawie zasadą
zagwarantowania pokrycia zobowiązań podatkowych we wszystkich
przypadkach, w których mogą one powstać. W świetle dotychczas
obowiązujących przepisów zasada ta nie była stosowana w przypadku
korzystania z zezwoleń wyprowadzenia.
Z kolei, mając na uwadze fakt, iż zabezpieczenia akcyzowe mogą być
złożone na długie okresy, a nawet na czas nieoznaczony, wskazane jest,
aby w nierozstrzygniętych sprawach dotyczących zabezpieczeń
akcyzowych, takich jak złożenie zabezpieczenia akcyzowego, były
stosowane nowe regulacje.
W przypadku zwolnień z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego
niniejsza regulacja umożliwi zainteresowanym podmiotom skorzystanie z
ułatwienia, jakie daje możliwość uzyskania tego zwolnienia w przypadku,
gdy podmiot posiada zaległości w zakresie podatków i składek
ubezpieczeniowych, ale uzyskał przewidziane prawem zwolnienie,
odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w
całości wykonania decyzji właściwego organu.
Art. 6
Art. 6. 1. Wnioski o wydanie zezwolenia na nabywanie Art. 6 ust. 1 – przyjęcie na gruncie projektu nowej systematyki w zakresie
wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec albo na podmiotów uprawnionych do uzyskania zezwolenia (wprowadzenie nowej
nabywanie wyrobów akcyzowych jako niezarejestrowany instytucji zarejestrowanego wysyłającego oraz połączenie instytucji
handlowiec, złożone przed dniem wejścia w życie niniejszej zarejestrowanego handlowca i niezarejstrowanego handlowca w jedną
ustawy, uznaje się za wnioski o wydanie zezwolenia na instytucję zarejestrowanego odbiorcy) wymaga uregulowania kwestii

nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca wniosków o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako

104
albo na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec albo na nabywanie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca.
niezarejestrowany handlowiec, złożone przed dniem wejścia w życie
2. Zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako ustawy.
zarejestrowany handlowiec wydane przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy, uznaje się za zezwolenia na nabywanie Art. 6 ust. 2 – z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłości działalności
wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.
prowadzonej przez podmioty posiadające status zarejestrowanego
handlowca, w przepisie przewidziano regulację, zgodnie z którą
3. Zezwolenia na nabycie wyrobów akcyzowych jako dotychczasowe zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako
niezarejestrowany handlowiec wydane przed dniem wejście w
ż
zarejestrowany handlowiec, wydane przed dniem wejścia w życie
ycie niniejszej ustawy, uznaje się za zezwolenia na znowelizowanej ustawy, uznaje się za zezwolenia na nabywanie wyrobów
jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako
akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.
zarejestrowany odbiorca. Zezwolenia te mogą być
wykorzystane w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie Art. 6 ust. 3 – w celu umożliwienia wykorzystania wydanych przed dniem
niniejszej ustawy.
wejścia w życie znowelizowanej ustawy zezwoleń na jednorazowe nabycie
wyrobów akcyzowych jako niezarejestrowany handlowiec, w
przedmiotowym przepisie przewidziano regulację, zgodnie z którą
zezwolenia te uznaje się za zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów
akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca. Jednocześnie, z uwagi na fakt,
iż wydane zezwolenia na nabycie wyrobów akcyzowych jako
niezarejestrowany handlowiec mają charakter jednorazowy, w określono
termin, w którym zezwolenia te zachowują ważność. Termin ten został
określony na 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 7
Art. 7. Zezwolenia wyprowadzenia udzielone przed dniem Zachowanie ważności zezwoleń wyprowadzenia udzielonych przed
wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność do czasu wejściem w życie niniejszej ustawy wynika z ochrony bezpieczeństwa
ich wygaśnięcia, pod warunkiem złożenia przez podmioty, prawnego oraz zaufania podmiotów prawa do państwa. Oznacza to, że
którym zostały one udzielone, w terminie dwóch miesięcy od ustalone już prawa i obowiązki tych podmiotów nie powinny ulegać
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, wymaganego zmianom, zwłaszcza zmianom niekorzystnym. Zezwolenia zachowają
zabezpieczenia akcyzowego lub uzyskania przez te podmioty, w swoją ważność do czasu ich wygaśnięcia.
tym terminie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia Nałożenie na podmioty którym udzielono zezwolenia wyprowadzenia
akcyzowego.
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, obowiązku złożenia
zabezpieczenia lub uzyskania zwolnienia z obowiązku złożenia
zabezpieczenia w terminie dwóch miesięcy od daty wejścia w życie
ustawy, jest konsekwencją zmiany wprowadzonej w art. 54 ust. 1. W
wyniku tej zmiany podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia poza
warunkami określonymi w art. 48 ust. 1 pkt 2-4 i 6 ustawy musi spełniać
również warunek określony w art. 48 ust. 1 pkt 5 ustawy tj. złożyć
zabezpieczenie akcyzowe. Dwumiesięczny termin na złożenie

105
zabezpieczenia jest wystarczający na załatwienie wszystkich związanych z
tym formalności.
Art. 8
Art. 8. 1. Zabezpieczenia akcyzowe złożone przed dniem przepis ten wprowadzono mając na uwadze szereg zmian przepisów
wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują swoją ważność.
dotyczących zabezpieczeń akcyzowych, których zastosowanie do
2. Do zabezpieczeń akcyzowych, o których mowa w ust. 1 wszystkich zabezpieczeń mogłyby spowodować konieczność wymiany
stosuje się przepisy art. 63 ust. 5 i art. 67 ust. 2 ustawy, o której niektórych z nich, złożonych przed wejściem w życie mniejszej
mowa w art. 1, w brzmieniu sprzed wejścia w życie niniejszej nowelizacji ustawy. Mogłoby to stanowić duże utrudnienie dla podmiotów
ustawy.
gospodarczych i powodować dodatkowe koszty. Przyjęto zatem
3. Zabezpieczenia akcyzowe, o których mowa w ust. 1 oraz rozwiązanie pozwalające podmiotom na prowadzenie działalności w
zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego oparciu o zabezpieczenia akcyzowe, a także zwolnienia z obowiązku
udzielone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z złożenia zabezpieczenia akcyzowego, złożone przed dniem wejścia w życie
określonym terminem ważności, nie mogą ulec przedłużeniu.
niniejszej nowelizacji.
Jednocześnie w ust. 2 wprowadzono odnośnie zabezpieczeń akcyzowych
złożonych przed dniem wejście w życie niniejszej nowelizacji szczególną
regulację dotyczącą stosowania art. 63 ust. 5 i 67 ust. 2 ustawy w
dotychczasowym brzmieniu. Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art.
63 ust. 3 ustawy zabezpieczenie akcyzowe może zostać złożone przez
osobę trzecią zamiast podmiotu zobowiązanego do jego złożenia, przy
czym przepis ten nie określa kategorii osób trzecich mogących to uczynić.
Na podstawie art. 63 ust. 5 wszystkie te osoby odpowiadają całym swoim
majątkiem za zobowiązanie podatkowe podmiotu obowiązanego do
złożenia zabezpieczenia akcyzowego, solidarnie z tym podmiotem.
Niniejszy projekt zmienia treść art. 63 ust. 3 ustawy ograniczając katalog
osób trzecich, mogących złożyć „zastępczo” zabezpieczenie akcyzowe,
tylko do przewoźnika, spedytora, właściciela wyrobów akcyzowych i ich
odbiorcy, co jest zgodne z treścią art. 18 ust. 2 dyrektywy Rady
2008/118/WE. W związku ze zmianą brzmienia art. 63 ust. 3 zmieniono
również treść art. 63 ust. 5, zgodnie z którym odpowiedzialność majątkową
za zobowiązanie podatkowe podmiotu obowiązanego do złożenia
zabezpieczenia akcyzowego ponoszą osoby wymienione w art. 63 ust. 3,
tzn. tylko przewoźnik, spedytor, właściciel wyrobów akcyzowych i ich
odbiorca.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 niniejszego projektu zabezpieczenia akcyzowe
złożone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują swoją
ważność, co oznacza, że zachowują ważność również zabezpieczenia
złożone przez osoby trzecie inne niż przewoźnik, spedytor, właściciel

106
wyrobów akcyzowych i ich odbiorca. Zatem w przypadku wszczęcia
postępowania na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy w celu pokrycia
niezapłaconej kwoty akcyzy z zabezpieczenia akcyzowego złożonego
przez takie osoby, nie odpowiadałyby one swoim majątkiem za
zobowiązanie podatkowe podmiotu obowiązanego do złożenia
zabezpieczenia akcyzowego, zgodnie z nowym brzmieniem art. 63 ust. 5.
Podobna sytuacja występuje w przypadku art. 67 ust. 2, który w
dotychczasowym brzmieniu stanowi, iż zabezpieczenie akcyzowe powinno
obowiązywać na terytorium Wspólnoty Europejskiej w przypadku dostawy
wewnątrzwspólnotowej i nabycia wewnątrzwspólnotowego, podczas gdy
jego nowa treść stanowi, że zabezpieczenie akcyzowe obowiązuje na
całym terytorium Unii Europejskiej w każdym przypadku. Zatem treść
gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych złożonych jako
zabezpieczenie akcyzowe przed dniem wejścia w życie niniejszej
nowelizacji, w których treści widnieje zapis o odpowiedzialności gwaranta
tylko za zobowiązania podatkowe z tytułu dostawy i nabycia
wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, byłaby sprzeczna z
nowym brzmieniem art. 67 ust. 2 ustawy. Wymiana złożonych gwarancji
na nowe, w celu dostosowania ich treści do nowego brzmienia ww.
przepisu, naraziłaby podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia
akcyzowego na duże trudności i dodatkowe koszty. Z tego względu
konieczne jest wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym do
zachowujących ważność zabezpieczeń złożonych przed dniem wejścia w
życie niniejszej nowelizacji ustawy stosuje się przepisy art. 63 ust. 5 i art.
67 ust. 2 w dotychczasowym brzmieniu.
Ponadto w celu zapewnienia sprawnego działania nowych rozwiązań
prawnych przyjęto zasadę, że złożone przed dniem wejścia w życie
projektu zabezpieczenia akcyzowe oraz udzielone przed tym dniem
zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, z
określonym terminem ważności, nie będą mogły ulec przedłużeniu.
Art. 9
Art. 9. W postępowaniach w sprawie zezwoleń, o których Z uwagi na zastąpienie w niniejszej ustawie stosowanych dotychczas
mowa w art. 84 ust. 1 ustawy o której mowa w art. 1, w instytucji zarejestrowanego handlowca i niezarejestrowanego handlowca
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wszczętych po dniu jedną instytucją zarejestrowanego odbiorcy, przewidziano regulację, która
wejścia w życie niniejszej ustawy, przy ocenie spełnienia pozwala na uwzględnienie przy ocenie spełnienia warunku, o którym
warunku o którym mowa w art. 48 ust. 1 pkt 6 ustawy, o której mowa w art. 48 ust. 1 pkt 6 i art. 56 ust. 1 pkt 5 ustawy, faktu cofnięcia
mowa w art. 1, a w przypadku zezwolenia na prowadzenie podmiotowi, występującemu wcześniej jako zarejestrowany bądź
działalności jako podmiot pośredniczący warunku, o którym niezarejestrowany handlowiec, odpowiedniego zezwolenia.

107
mowa w art. 56 ust. 1 pkt 5 tej ustawy, bierze się pod uwagę
także cofnięte podmiotowi, ze względu na naruszenie przepisów
prawa, zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany handlowiec lub na nabycie wyrobów
akcyzowych jako niezarejestrowany handlowiec.
Art. 11
zawiera przepisy przejściowe związane z wejściem w życie
Art. 11. Do dnia 31 grudnia 2010 r. nabycie
elektronicznego systemu obsługującego przemieszczanie wyrobów
wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych przez
akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury
System ten obligatoryjnie musi funkcjonować od dnia 1 stycznia 2011 r.
zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na zasadach W związku z powyższym przyjęto rozwiązanie, iż do dnia 31 grudnia 2010
obowiązujących przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, r. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych przez
określonych odpowiednio dla zarejestrowanego handlowca lub zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
niezarejestrowanego handlowca.
akcyzy odbywa się na zasadach obowiązujących przed dniem wejścia w
życie ustawy, określonych odpowiednio dla zarejestrowanego handlowca
lub niezarejestrowanego handlowca
Art. 12
Art. 12. Do dnia 31 grudnia 2010 r. przemieszczanie wyrobów zawiera przepisy przejściowe związane z wejściem w życie
akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru elektronicznego systemu obsługującego przemieszczanie wyrobów
akcyzy dokonywane przez zarejestrowanego wysyłającego akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
odbywa się na zasadach obowiązującymi przed dniem wejścia System ten obligatoryjnie musi funkcjonować od dnia 1 stycznia 2011 r.
w życie niniejszej ustawy, określonych dla podmiotu W związku z powyższym przyjęto rozwiązanie, iż do dnia 31 grudnia 2010
prowadzącego skład podatkowy, w szczególności dokonuje się r. przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury
z dołączeniem do przemieszczanych wyrobów akcyzowych zawieszenia poboru akcyzy dokonywane przez zarejestrowanego
administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
wysyłającego odbywa się na zasadach obowiązującymi przed dniem
wejścia w życie ustawy, określonych dla podmiotu prowadzącego skład
podatkowy, w szczególności dokonuje się z dołączeniem do
przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu
towarzyszącego.
Art. 13
Art. 13. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z
Jednocześnie wprowadzono regulację, zgodnie z którą przemieszczanie w
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na zasadach
się na zasadach z zastosowaniem których, zgodnie z art. 10-12 obowiązujących w momencie rozpoczęcia przemieszczania. Jeżeli
rozpoczęto to przemieszczanie, nawet jeśli jego zakończenie przemieszczanie rozpocznie się na podstawie administracyjnego
nastąpi po upływie terminu, o którym mowa w tych przepisach. dokumentu towarzyszącego w formie papierowej, to pomimo rozpoczęcia
funkcjonowania Systemu, przemieszczanie to zakończy się na podstawie
papierowej formy tego dokumentu.
Art. 14
Art. 14. Opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 z uwagi na zmianę treści art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. b, przedmiot opodatkowania
lit. b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym określony tym przepisem dotyczący naruszenia warunków uprawniających
niniejszą ustawą, podlega użycie wyrobów akcyzowych do zwolnienia od akcyzy będzie miał zastosowanie w stosunku do

108
strony : 1 ... 40 ... 49 . [ 50 ] . 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: