eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1

złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący powodować nieprawidłowe oszacowanie wysokości zobowiązania
skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub
podatkowego objętego zabezpieczeniem.
zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem
zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie Art. 32 ust. 5 pkt 3 - wyłączono obowiązek prowadzenia ewidencji
na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie w stosunku
zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania do podmiotu zużywającego, który pozostałe węglowodory gazowe o
podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 używa wyłącznie do celów
tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem
opałowych.
uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub

naruszenia warunków zwolnienia – do czasu
potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez,
odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot
pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o
której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;”,
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych
zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego
odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie
wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot
pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący
działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych
objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który
wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory
gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.”,
Art. 1 dodaje się ust. 14 w brzmieniu:
w związku z uregulowaniem w ustawie zasad zwrotu wyrobów
pkt 18
akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie do
„14. W przypadku zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych
lit. f
podmiotu, od którego zostały nabyte, w niniejszym przepisie określono
od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
sposób dokumentowania tego zwrotu. Zwrot będzie się odbywał na
1) przez podmiot zużywający do podmiotu pośredniczącego;
podstawie nowo wystawionego dokumentu dostawy. Szczegółowe zasady
2) przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający do dokonywania tego zwrotu zostaną określone w rozporządzeniu
składu podatkowego
wykonawczym.
- przemieszczanie tych wyrobów odbywa się na podstawie
dokumentu dostawy.”;
Art. 1 w art. 38:
Art. 38 ust. 1 pkt 1 – w związku z brzmieniem art. 42 ust. 1a, w którym
pkt 19
uregulowano
przypadki
powrotnego wprowadzenia do składu

64
a) w ust. 1:
podatkowego wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu
na przeznaczenie, niedostarczonych ze składu podatkowego do podmiotu
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
pośredniczącego albo ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
rozszerzono delegację dla ministra właściwego do spraw finansów
„1) wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy, w tym publicznych do określenia w drodze rozporządzenia wzoru i sposobu
w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a, oraz stosowania dokumentu dostawy również w sytuacji, o której mowa w
podmioty, które wystawiają dokument dostawy,”,
dodanym ww. art. 42 ust. 1a.



- dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
Art. 38 w ust. 1 pkt 4 – w przepisie dodano delegację dla ministra
właściwego do spraw finansów publicznych do uregulowania warunków i
„4) warunki i sposób zwrotu wyrobów akcyzowych sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu
zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie do na ich przeznaczenie do podmiotu pośredniczącego albo do składu
podmiotu pośredniczącego albo do składu podatkowego”,
podatkowego.

b) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
Art. 38 ust. 2 pkt 2 - rozszerzono delegację dla ministra właściwego do
spraw finansów publicznych o możliwość określenia sytuacji, w których

„2) sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione niektóre
akcyzy nie muszą być spełnione niektóre albo wszystkie albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 lub 5-13. W
warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 lub 5-13,”;
przypadku niektórych zwolnień, takich jak np. zwolnienie gazu płynnego

do celów opałowych rozlewanego w składzie podatkowym do butli
gazowych, zwolnienie nie powinno być ograniczone tylko do
przemieszczania pomiędzy składem podatkowym, podmiotem
pośredniczącym i podmiotem zużywającym. W tym przypadku możliwe
będzie występowanie większej ilości pośredników.
Art. 1 w art. 40:
Art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a – z uwagi na konieczność uregulowania kwestii
pkt 20
a) w ust. 1:
związanych ze zwrotem do składu podatkowego (np. w związku z
lit. a
reklamacją) wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na
tiret 1 i
- w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
przeznaczenie wyprowadzonych ze składu podatkowego i skutecznie
3
dostarczonych do podmiotu pośredniczącego albo podmiotu zużywającego,
„a) w składzie podatkowym, w tym również w wprowadzono możliwość ponownego objęcia procedurą zawieszenia
wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo poboru akcyzy w składzie podatkowym takich wyrobów. Potrzeba zmiany
podmiot zużywający,”,
przepisów w tym zakresie była sygnalizowana przez podmioty i organy
- uchyla się pkt 3,
podatkowe.


Art. 40 ust. 1 pkt 3 – w związku z wprowadzeniem instytucji
zarejestrowanego wysyłającego i rezygnacją z konieczności wprowadzania

65
wyrobów akcyzowych importowanych i objętych procedurą zawieszenia
poboru akcyzy do składu podatkowego importera (dotychczasowy art. 40
ust. 1 pkt 2), zrezygnowano również z wprowadzonego ustawą z dnia 21
maja 2009 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 98, poz.
819) wyjątku od powyższej zasady, dotyczącego węglowodorów
gazowych.

Art. 1 d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
w wyniku zmiany możliwe będzie stosowanie instytucji przedpłaty akcyzy
pkt 20
w przypadku prowadzenia działalności w zakresie produkcji wyrobów
„6. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na
lit. e
akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych
terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Obecna regulacja przewiduje
określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy możliwość prowadzenia działalności w zakresie produkcji ww. wyrobów
inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i poza składem podatkowym jedynie w przypadku określonym w art. 47 ust.
5.”,
1 pkt 1.
Art. 1 c) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
Art. 41 ust. 9 [implementacja] – zmiana polega na doprecyzowaniu
pkt 21
brzmienia przepisu poprzez wyraźne wskazanie, że procedura zawieszenia
„9.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma
lit. c-f
poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych
zastosowania wobec wyrobów akcyzowych oznaczonych oznaczonych znakami akcyzy, które są przemieszczane między składami
znakami akcyzy przemieszczanych:
podatkowymi na terytorium kraju (z wyjątkiem składów podatkowych tego
1) w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;
samego podmiotu), w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub w celu
2) w celu dokonania eksportu;
dokonania eksportu. Zmiana tego przepisu ma przede wszystkim na celu
3) między składami podatkowymi na terytorium kraju, z umożliwienie przemieszczania wyrobów akcyzowych oznaczonych
wyjątkiem składów podatkowych tego samego
znakami akcyzy z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru z miejsca
podmiotu.”,
importu do składu podatkowego na terytorium kraju. Zgodnie z definicją
d) ust. 10-13 otrzymują brzmienie:
zarejestrowanego wysyłającego podmiot ten wysyła importowane wyroby
akcyzowe z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia
„10. Podmiot prowadzący skład podatkowy jest
poboru akcyzy m.in. do składu podatkowego na terytorium kraju. Z
obowiązany do prowadzenia ewidencji dokumentów przepisów ustawy wynika, że wyroby importowane mogą być oznaczone
handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów znakami akcyzy zarówno w państwie trzecim, jak i w składzie
akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do podatkowym przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.
Względy praktyczne często przemawiają za oznaczaniem wyrobów
11. Ewidencja, o której mowa w ust. 10, może być akcyzowych na linii produkcyjnej, a więc w omawianym przypadku w
prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po państwie trzecim. Importowane wyroby mogą być następnie
uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego przemieszczane na terytorium kraju od zarejestrowanego wysyłającego do
naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.
składu podatkowego. Mając na uwadze powyższe zaproponowano zmianę
12. Ewidencja, o której mowa w ust. 10, powinna zawierać art. 41 ust. 9 pozwalającą na przemieszczanie w takich przypadkach na
dane dotyczące dokumentów handlowych, w szczególności terytorium kraju wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy w

66
w zakresie podmiotów i wyrobów akcyzowych, których te procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
dokumenty dotyczą.

13. Ewidencja, o której mowa w ust. 10, powinna być Art. 41 ust. 10-13 [implementacja] – w związku z faktem, iż
przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury
od końca roku kalendarzowego, w którym została zawieszenia poboru akcyzy będzie się odbywało na podstawie e-AD, które
sporządzona.”,
będą ewidencjonowane przez System, zrezygnowano z regulacji
przewidujących obowiązek prowadzenia ewidencji administracyjnych
e) uchyla się ust. 14,
dokumentów towarzyszących w formie papierowej. Pozostawiono
f) ust. 15 otrzymuje brzmienie:
natomiast obowiązek ewidencji dokumentów handlowych, na podstawie
„15. W przypadku dokonania kontroli lub wystąpienia w których przemieszczane są wyroby akcyzowe inne niż określone w
trakcie przemieszczania wyrobów akcyzowych z
załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy
innego zdarzenia, które może mieć wpływ na
Art. 41 ust. 15 [implementacja] – zmiana dotychczasowego przepisu
przemieszczenie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem polega na wprowadzeniu nowych zasad zamieszczania informacji o
tej procedury lub na jej dokumentowanie, właściwy dokonanej kontroli przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Zgodnie
naczelnik urzędu celnego zamieszcza w Systemie z obowiązującym brzmieniem przepisu właściwy naczelnik urzędu celnego
informację o dokonanej kontroli lub o takim zdarzeniu.”;
jest obowiązany do zamieszczania informacji o dokonanej kontroli na
administracyjnym dokumencie towarzyszącym. W związku z

wprowadzeniem e-AD, w nowym stanie prawnym informacja ta będzie
zamieszczana w Systemie. Dodatkowo przepis zobowiązuje właściwego
naczelnika urzędu celnego do zamieszczania w Systemie informacji o
innych zdarzeniach, które wystąpiły w trakcie przemieszczania wyrobów
akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i
mogą mieć wpływ na to przemieszczanie lub dokumentowanie tej
procedury. Szczegółowy opis zdarzeń i informacji zamieszczanych przez
właściwego naczelnika urzędu celnego w Systemie zostanie uregulowany
w rozporządzeniu wykonawczym, wydanym przez ministra właściwego do
spraw finansów publicznych na podstawie delegacji określonej w art. 41h
ust 3.
Art. 1
w art. 42:

pkt 23
a) w ust. 1:
Art. 42 ust. 1 pkt 1 – zmiana jest konsekwencją dodania przepisu art. 42
lit. a
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
ust. 1a i wprowadzenia regulacji, zgodnie z którą w przypadku powrotnego
„1) z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze wprowadzenia do składu podatkowego wyrobów akcyzowych zwolnionych
składu podatkowego poza procedurą zawieszenia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, niedostarczonych ze składu
poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowego do podmiotu pośredniczącego albo ze składu podatkowego
podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek do podmiotu zużywającego, uznaje się, że nie nastąpiło zakończenie
podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych wyrobów.

67
podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z
tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5;”, Art. 42 ust. 1 pkt 3 i 4 - zmiana treści przepisów w stosunku do ich
- pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
dotychczasowego brzmienia wynika z wprowadzenia Systemu i polega na
„3) w przypadku nieotrzymania przez podmiot dostosowaniu zasad w zakresie dokumentowania zakończenia procedury
wysyłający, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki zawieszenia poboru akcyzy, do wymogów Systemu. Zgodnie z
wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru dotychczasowym brzmieniem, zakończenie procedury następowało w
albo dokumentu zastępującego raport odbioru, lub przypadku nieotrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy
raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport administracyjnego dokumentu towarzyszącego w terminie 2 miesięcy (przy
wywozu jeżeli przemieszczanie miało miejsce na przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju) lub 4
terytorium kraju – następnego dnia po upływie tego miesięcy (przy przemieszczaniu wewnątrzwspólnotowym) od dnia wysyłki
terminu;
wyrobów ze składu podatkowego. W związku z wprowadzeniem Systemu,
zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy będzie miało miejsce w
4) w przypadku nieotrzymania przez podmiot
przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający raportu odbioru lub -
wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki gdy System będzie niedostępny - dokumentu zastępującego raport odbioru.
wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru Nowe brzmienie przepisu uwzględnia ponadto przypadki wysyłania
albo dokumentu zastępującego raport odbioru, lub wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy również z
raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport miejsca importu. W związku z wprowadzeniem instytucji zarejestrowanego
wywozu jeżeli przemieszczanie miało miejsce w wysyłającego (w ramach, której funkcjonowały będą podmioty uprawnione
ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy), niezbędne stało się
przez terytorium państwa członkowskiego –
określenie przypadków, w których następowało będzie zakończenie
następnego dnia po upływie tego terminu;”,
procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy procedura ta stosowana będzie
- pkt 6 otrzymuje brzmienie:
przez zarejestrowanego wysyłającego.

„6) w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych lub Art. 42 ust. 1 pkt 6 – przedmiotowa zmiana wynika z wprowadzenia do
całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o ustawy regulacji dotyczących całkowitego zniszczenia wyrobów
których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 – z dniem akcyzowych (art. 8 ust. 3 i art. 30 ust. 3). W związku z przyjęciem, iż w
powstania ubytków wyrobów akcyzowych lub ich przypadku całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych powstaje
całkowitego zniszczenia, a gdy nie można ustalić tego obowiązek podatkowy, ale stosuje się zwolnienie od akcyzy - w art. 42 ust.
dnia – z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ 1 pkt 6 przewidziano przypadek zakończenia procedury zawieszenia
ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego poboru akcyzy w takiej sytuacji.
zniszczenia;”,

Art. 1
W art. 42 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
wprowadzenie przedmiotowej regulacji umożliwia powrotne
pkt 23
„W przypadku powrotnego wprowadzenia do składu wprowadzenie do składu podatkowego wyrobów akcyzowych zwolnionych
lit. b
podatkowego wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze od akcyzy ze względu na przeznaczenie, które nie zostały skutecznie
względu na przeznaczenie, niedostarczonych ze składu dostarczone bezpośrednio ze składu podatkowego do podmiotu
podatkowego do podmiotu pośredniczącego albo ze składu pośredniczącego albo do podmiotu zużywającego, wskazanego w

68
strony : 1 ... 30 ... 41 . [ 42 ] . 43 ... 50 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: