Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2966
- Data wpłynięcia: 2010-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013
2966-cz1
bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od wejścia w życie projektu.
akcyzy, dostarczonych podmiotowi zużywającemu po dniu
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 15
w przypadku energii elektrycznej, która jest sprzedawana podmiotom
Art. 15. 1. Jeżeli okres rozliczeniowy energii elektrycznej posiadającym koncesję na wytwarzanie (które staną się od dnia wejścia w
rozpoczął się przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i życie zmiany ustawy podatnikami od zużywania tejże energii), faktura
obejmuje również okres po dniu jej wejścia w życie, podmiot obejmująca okres obowiązywania ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o
sprzedający energię elektryczną podmiotowi posiadającemu podatku akcyzowym w brzmieniu dotychczasowym oraz okres po wejściu
koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej jest obowiązany w życie niniejszej zmiany, powinna zawierać szacunkową kwotę akcyzy za
na wystawianej temu podmiotowi fakturze uwzględnić akcyzę okres wydania energii pod rządami ustawy w brzmieniu dotychczasowym.
należną za energię elektryczną wydaną przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy.
2. W przypadku braku możliwości określenia ilości energii
elektrycznej wydanej przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, jej ilość ustala się proporcjonalnie do okresu
obowiązywania w okresie rozliczeniowym ustawy, o której
mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym oraz nadawanym
niniejszą ustawą.
Art. 16
w związku z koniecznością rozliczenia wpłat miesięcznych zapłaconych
Art. 16. Wstępne wpłaty akcyzy za okresy miesięczne, o pod rządami ustawy sprzed wprowadzenia niniejszej zmiany konieczne
których mowa w art. 25 ustawy zmienianej w art. 1 w uregulowanie jest sytuacji, w której okres rozliczeniowy w odniesieniu do
brzmieniu sprzed wejścia w życie niniejszej ustawy, uiszczone zapłaconych wpłat miesięcznych ulega zakończeniu po wejściu w życie
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i
zmiany. W tym przypadku uiszczone wpłaty miesięczne w okresie przed
nieuwzględnione w deklaracjach podatkowych złożonych przed wejściem w życie niniejszej zmiany powinny zostać rozliczone w
dniem jej wejścia w życie, są uwzględniane w deklaracjach deklaracji złożonej po dniu wejścia w życie niniejszej zmiany.
podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, o której
mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 17
Art. 17. Decyzje wydane na podstawie art. 85 ust. 2 pkt 2 Przepis jest konsekwencją zmiany art. 85 ust. 2 pkt 2 ograniczającej
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu sprzed wejścia w obowiązek ustalania z urzędu przez właściwego naczelnika urzędu celnego
życie niniejszej ustawy, ustalające dopuszczalne normy zużycia dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych, określonych w art.
wyrobów akcyzowych, dla których po wejściu w życie 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i
niniejszej ustawy nie ustala się dopuszczalnych norm zużycia, objętych zerową stawką akcyzy, tylko do wyrobów wymienionych w
wygasają dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
załączniku nr 2 do ustawy. Zawężenie przedmiotowego zakresu objętego
normowaniem zużycia spowoduje konieczność wygaśnięcia dniem wejścia
w życie nowej regulacji decyzji wydanych w stosunku do wyrobów spoza
załącznika nr 2 do ustawy.
Art. 18
Art. 18. Ostateczna zmiana wstępnego zapotrzebowania na Przepis jest konsekwencją wprowadzenia w ust. 4 art. 125 ostatecznego
109
znaki akcyzy, o której mowa w art. 125 ust. 4 ustawy, o której terminu zmiany wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy na dzień 31
mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, sierpnia danego roku. Mając na uwadze, że jako datę wejścia w życie
dotycząca wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy ustawy przyjęto dzień 1 września 2010 r. tj. już po upływie terminu, o
złożonego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, może którym mowa w art. 125 ust. 4 niniejszej ustawy, należało wprowadzić
być złożona w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie przepis przejściowy, który umożliwi podmiotom ostateczną zmianę
niniejszej ustawy i nie może przekraczać 2% ilości zamówienia wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy w 2010 r.
zawartego w ostatniej zmianie wstępnego zapotrzebowania, a
jeżeli takiej zmiany nie było – we wstępnym zapotrzebowaniu.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy
25/03/BS
110
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2966-cz1 › Pobierz plik
- 2966-cz2 › Pobierz plik
- 2966-001-c2 › Pobierz plik
- 2966-006 › Pobierz plik
- 2966-002.PDF › Pobierz plik
- 2966-003 › Pobierz plik
- 2966-004.PDF › Pobierz plik
- 2966-005 › Pobierz plik