eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1

akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju – celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych w nowym brzmieniu
w przypadku importu albo nabycia
doprecyzowano, iż kwota akcyzy od wyprodukowanych wyrobów
wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład akcyzowych może zostać obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich
podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami wyprodukowania wyrobów akcyzowych, ale tylko od tych, które weszły w
akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium skład wyprodukowanego wyrobu. W przypadku wyrobów akcyzowych
państwa członkowskiego;
zużytych do produkcji, które nie wchodzą w skład wyprodukowanego
4) następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego wyrobu nie zawsze jest bowiem możliwe stwierdzenie, jaka ich ilość
– w przypadku:
została zużyta do wyprodukowania konkretnego wyrobu, np. w sytuacji
zużywania energii elektrycznej do wytworzenia światła podczas produkcji
a) zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych.
zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie
na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca,

b) właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w
art. 13 ust. 3.

8. Kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych
wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem
podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona
o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania
składników będących wyrobami akcyzowymi.

9. W przypadku ubytków wyrobów akcyzowych

przekraczających normy dopuszczalnych ubytków, o których
mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a, oraz całkowitego
zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2
ust. 1 pkt 20, z wyłączeniem ubytków i całkowitego Art. 21 ust. 9 [implementacja] - celem zmiany jest doprecyzowanie
zniszczenia, o których mowa w art. 30 ust. 3, podatnik jest przepisu regulującego zasady składania deklaracji podatkowych w
obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać przypadku ubytków wyrobów akcyzowych tak, aby miały zastosowanie
deklarację podatkową, obliczać oraz wpłacać akcyzę za dzienny również do całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych. Instytucja ta
okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca została wprowadzona zgodnie z wymogiem dyrektywy 2008/118/WE.
następującego po miesiącu, w którym powstał ten ubytek lub Ponadto wyłączono konieczność składania deklaracji w przypadku
całkowite zniszczenie.”;
ubytków i całkowitego zniszczenia, o których mowa w art. 30 ust. 3. W
sytuacjach tych deklaracja jest zbędna.
59

Art. 1
art. 24 otrzymuje brzmienie:
Art. 24 ust. 1 - zmiana jest konsekwencją zmian wprowadzonych w art. 11
pkt 13
„Art. 24. 1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest i polega na określeniu szczegółowo płatności i terminu składania deklaracji
obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać podatkowych dla podatników akcyzy od energii elektrycznej w związku z
właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje
nową koncepcją podejścia do obowiązku podatkowego w przypadku
podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać sprzedaży energii elektrycznej nabywcom końcowym na terytorium kraju.
akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. I tak przepis określa, że podatnik zobowiązany jest złożyć deklarację i
dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
zapłacić podatek do 25 dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, w
którym upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie
termin ten nie został określony – po miesiącu, w został określony w umowie – do 25 dnia miesiąca, który następuje po
którym wystawiono fakturę – w przypadku nabycia miesiącu, w którym upłynął termin płatności wynikający z faktury lub
wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika
nabywcę końcowego;
zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a
2) upłynął termin płatności określony w umowie jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w
właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii tym dokumencie – do 25 dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, w
elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży
w umowie – upłynął termin płatności wynikający z energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju.
faktury lub innego dokumentu wystawionego przez
podatnika, z którego wynika zapłata należności za Art. 24 ust. 2 – w przepisie tym uregulowano sytuację, w której wytwórca
sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli energii elektrycznej nie będzie musiał składać deklaracji podatkowej, jeżeli
termin płatności nie został określony w umowie ani w nie będzie posiadał żadnych zobowiązań podatkowych, a jego działalność
fakturze lub w tym dokumencie – po miesiącu, w będzie ograniczała się tylko do energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy.
którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w
przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy
końcowemu na terytorium kraju;
3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w
przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i
6.
2. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów
posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, o
której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 19, które zużywają energię
elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6
lub 7, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których
mowa w art. 9 ust. 1.”;
Art. 1
uchyla się art. 25
w związku z nowym brzmieniem art. 24 regulacje dotyczące wpłat
pkt 14
miesięcznych wynikające z obecnego brzmienia art. 25 nie będą miały

60
zastosowania, skoro podatnicy będą uiszczać podatek na podstawie
blankietów lub faktur prognozowych, które wystawiane są z
częstotliwością jedno, dwu lub trzymiesięczną. W związku z powyższym
art. 25 został uchylony.
Art. 1
w art. 26 ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
zmiana jest konsekwencją zmian wprowadzonych w art. 24 i polega na
pkt 15
„2) dłuższe niż wymienione w art. 21 ust. 1, 2 i 9 oraz w art. 23 zastąpieniu odesłania do art. 24, odesłaniem do art. 24 ust. 1.
ust. 2 i art. 24 ust. 1 okresy rozliczeniowe, terminy składania
deklaracji lub wpłaty akcyzy”;

Art. 1 b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
Art. 30 ust. 5 [implementacja] – w związku ze zwolnieniem od akcyzy,
pkt 16
obok ubytków wyrobów akcyzowych, również ich całkowitego
lit. b i c
„5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 3 i 4, nie ma zniszczenia, zasadnym stało się zastosowanie jednakowych kryteriów, w
zastosowania w przypadku ubytków lub całkowitego których przedmiotowe zwolnienia nie mają zastosowania. Dotyczy to np.
zniszczenia wyrobów akcyzowych, wynikających z sytuacji, gdy ubytki lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych
popełnienia przestępstwa przeciwko mieniu.”,
wynikają z popełnienia przestępstwa przeciwko mieniu.
c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
Dyrektywa Rady 2008/118/WE jednakowo reguluje kwestie dotyczące
„7. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej całkowitego zniszczenia i nieodwracalnej utraty (w celu zachowania
w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w zgodności z dotychczasową, utrwaloną w przepisach akcyzowych i
skojarzeniu.”,
praktyce nomenklaturą ustawa posługuje się terminem „ubytki wyrobów
akcyzowych”) wynikające z właściwości fizykochemicznych,

nieprzewidzianych okoliczności, działania siły wyższej lub zezwolenia
udzielonego przez organy państwa.
Należy jednak wskazać, iż przepis art. 7 ust. 5 ww. dyrektywy pozostawia
państwom członkowskim swobodę ustanowienia własnych zasad i
warunków ustalania całkowitego zniszczenia i nieodwracalnej utraty
wyrobów akcyzowych.
Art. 30 ust. 7 – z dotychczasowej treści przepisu wykreślone zostały
wyrazy „w elektrociepłowniach”. Zmiana wynika z faktu, że ustawa nie
zawiera definicji legalnej słowa elektrociepłownia. Powyższa zmiana
pozwala także ujednolicić nazewnictwo dotyczące procesu produkcji ciepła
i energii w skojarzeniu z ustawą - prawo energetyczne. W praktyce,
produkcji energii elektrycznej zawsze towarzyszy wytwarzanie ciepła, bez
względu na to, czy energia produkowana jest w elektrociepłowni czy
elektrowni. Wprowadzona zmiana ma celu wyeliminowanie wątpliwości
dotyczących zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej w procesie
produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. Zwolnienie od akcyzy
dla energii elektrycznej zużywanej w procesach produkcji energii

61
elektrycznej i ciepła w skojarzeniu nie będzie wymagało rozpatrywania, czy
zużycie nastąpiło w elektrowni czy elektrociepłowni.

Art. 1
w art. 32:
Art. 32 w ust. 1 pkt 1 - zmiana przepisu stanowi konsekwencję zmiany
pkt 18
a) w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
definicji podmiotu zużywającego (art. 2 ust. 1 pkt 22). Warunek posiadania
lit. a
statku powietrznego zastąpiony został warunkiem dostarczania nabytych
akapit 1 „1) używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o wyrobów akcyzowych bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego
kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników na statku powietrznym oraz warunkiem zidentyfikowania w dokumencie
odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników dostawy statku powietrznego, na który będą dostarczane nabyte wyroby
odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do akcyzowe korzystające z przedmiotowego zwolnienia. Warunki te
silników lotniczych – w przypadkach, o których mowa w ust. 3, wynikają z prowadzenia działalności jako podmiot zużywający.
jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5–13;

Art. 32 ust. 1 pkt 2
– zmiana polega na rozszerzeniu zwolnienia od akcyzy
paliw żeglugowych poprzez objęcie tym zwolnieniem wszystkich
wyrobów energetycznych wykorzystywanych do celów żeglugowych, a nie
jak dotychczas tylko ograniczonego katalogu wyrobów (tj. olejów
smarowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81, olejów napędowych i
opałowych). Zmiana dostosowuje przepisy krajowe do postanowień art. 14
ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w
sprawie restrukturyzacji przepisów ramowych dotyczących opodatkowania
produktów energetycznych i energii elektrycznej
, na mocy którego poza
przepisami ogólnymi wymienionymi w dyrektywie 92/12/EWG w sprawie
zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu, i bez
uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, państwa członkowskie
zwalniają od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów
zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz
zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub
nadużyciom, produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako
paliwo do celów żeglugi na wodach terytorialnych Wspólnoty (włącznie z
połowami), z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej i energii
elektrycznej produkowanej na pokładzie statku. Ponadto dokonano zmiany
przepisu w związku ze zmianą definicji podmiotu zużywającego, na
podstawie której dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia podmiot
zużywający nie będzie zobligowany do posiadania jednostki pływającej.
Warunek posiadania jednostki pływającej zastąpiony został warunkiem
dostarczania nabytych wyrobów bezpośrednio do zbiornika na stałe

62
zamontowanego na jednostce pływającej oraz warunkiem zidentyfikowania
w dokumencie dostawy jednostki pływającej, na którą będą dostarczane
nabyte wyroby korzystające z przedmiotowego zwolnienia. Warunki te
wynikają z prowadzenia działalności jako podmiot zużywający.
Art. 1
c) w ust. 3:
w związku ze zmianą definicji podmiotu pośredniczącego w art. 2 pkt 23 i
pkt 18
przyjęciem, iż podmiotem pośredniczącym będzie mógł być również
- dodaje się pkt 9 w brzmieniu:
lit. c
podmiot prowadzący skład podatkowy (w tym zużywający wyroby
tiret
„9) zużycia przez podmiot pośredniczący występujący akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie), dodano
trzecie
jako podmiot zużywający.”,
nowy przypadek stosowania zwolnienia, uwzględniający sytuacje, w

których zużycia wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu
na przeznaczenie dokonuje podmiot pośredniczący występujący w danym
stanie faktycznym jako podmiot zużywający.
Art. 1
d) w ust. 4:
z uwagi na zmienioną treść art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b, zgodnie z którym
pkt 18
dopuszczalne normy zużycia będą ustalane również dla alkoholu
- w pkt 2 po średniku dodaje się wyrazy:
lit. d
etylowego częściowo skażonego
środkami skażającymi i
akapit 2 „w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy wykorzystywanego do produkcji produktów nieprzeznaczonych do
dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm spożycia przez ludzi, w art. 32 ust. 4 pkt 2 dodano warunek zwolnienia od
zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 akcyzy dla przedmiotowego alkoholu etylowego dotyczący ilości
pkt 1 lit. b;”,
zwalnianego alkoholu w przypadku zużywania tego alkoholu przez

podmiot zużywający (producenta produktów nieprzeznaczonych do
spożycia przez ludzi na bazie skażonego częściowo alkoholu etylowego).
Określone zostało, iż podmiot zużywający może korzystać ze zwolnienia
od akcyzy dla alkoholu etylowego jw. w ilości nieprzekraczającej norm
zużycia ustalonych przez właściwego naczelnika urzędu celnego, w drodze
decyzji. Powyższe rozwiązanie prawne pozwoli uzyskać pełną informację
odnośnie ilości alkoholu etylowego, która faktycznie podlegać powinna
zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 2 projektu ustawy.
Zapobiegnie tym samym możliwość występowania nieprawidłowości i
nadużyć w stosowaniu przedmiotowego zwolnienia.
Art. 1 w ust. 5:
Art. 32 ust. 5 pkt 1 - w celu uniknięcia ewentualnych wątpliwości
pkt 18
interpretacyjnych doprecyzowano, że objęcie wyrobów akcyzowych
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
lit. e
zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie zabezpieczeniem, ma
„1) objęcie wyrobów akcyzowych będących na celu zabezpieczyć kwotę zobowiązania podatkowego mogącego
przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym powstać nie tylko w wyniku naruszenia warunków zwolnienia, ale również
lub w przypadku importu – zabezpieczeniem złożonym w wyniku użycia przedmiotowych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem
w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności uprawniającym do zwolnienia od akcyzy. Dotychczasowy zapis wskazywał
celnych na podstawie przepisów prawa celnego,
ł ż
jedynie na naruszenie warunków zwolnienia (art. 32 ust. 5-13) i mógł
d
i d i
d i t
d

63
strony : 1 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: