Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
Czas realizacji 1 godz. zajęć teoretycznych
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie uprawnień Prawo jazdy i wynikające z prawa jazdy Proponuje się realizację
wynikających z uzyskania uprawnienia.
tematu metodą
prawa jazdy ale także
pogadanki.
uświadomienie
potencjalnego zagrożenia
wynikającego z faktu
jadącego samochodu.
Zatrzymanie i cofnięcie prawa jazdy.
Poznanie warunków w
Opowiadanie.
jakich może dojść do
zatrzymania lub cofnięcia Ubezpieczenie pojazdów OC, NW i AC,
prawa jazdy.
korzyści i obowiązki wynikające z
Wykład.
Uświadomienie
ubezpieczeń.
konieczności
ubezpieczenia samochodu
i płynących z
Zachowanie się w razie uczestniczenia
Opowiadanie (szersze
ubezpieczenia korzyści.
w wypadku drogowym.
omówienie w
Zdobycie informacji o
przedmiocie pomocy
zasadach zachowania się
przed lekarskiej).
w przypadku
uczestniczenia w wypadku
drogowym.
3.2. Technika kierowania samochodem.
3.2.1. Podział materiału nauczania.
L.p Tematy nauczania
Teoria Ćwicze
Razem
.
nia
godzin.
1.
Przygotowanie do jazdy. Uruchamianie silnika.
Ruszanie i zatrzymanie. Skręcanie w lewo i w prawo.
1
1
2.
Zmiana biegów w górę i w dół. Jazda do tyłu. Ósemka
przodem i tyłem. Slalom.
1
1
3.
Jazda w ruchu miejskim. Hamowanie. Hamowanie na
wzniesieniu i spadku drogi. Ruszanie na wzniesieniu.
1
1
2
4.
Zmiana biegów w górę i w dół z wyrównaniem obrotów
silnika. Zawracanie. Parkowanie. Cofanie.
1
1
2
5.
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w
dzień i po zmierzchu. Jazda w górach.
1
1
2
6.
Pokonywanie łuków i zakrętów. Charakterystyki
samochodów. Zwiększanie przyczepności przednich kół
w momencie rozpoczynania skrętu. Dociążanie przodu.
1
1
2
7.
Warunki holowania przyczepy. Jazda z przyczepą.
Cofanie z przyczepą.
Jazda drogą ekspresową i autostradą. Włączanie się do
1
1
2
ruchu. Zachowanie się w czasie wyprzedzania.
Opuszczenie drogi ekspresowej.
8.
Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych (ulewa,
śnieżyca, mgła).
Poślizg – przyczyny – sposoby zapobiegania.
1
1
2
Podsumowanie materiału.
Razem godzin
8
6
14
3.2.2. Materiał nauczania:
TEMAT I Przygotowanie do jazdy. Uruchamianie silnika. Ruszanie i zatrzymanie.
Kręcenie kierownicą – skręty manewrowe.
Czas realizacji: 1 godzina
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie reguł
Przygotowanie do jazdy.
Zajęcia
prawidłowej pozycji
Ubiór kierowcy. Zajęcie miejsca za kierownicą.
prowadzone
kierowcy, zapewniającej
Regulacje:
w sali
możliwość obsługi
Fotel – siedzenie – jak najdalej do tyłu, tak jednak,
wykładowej,
urządzeń w samochodzie.
aby lewą nogą można było swobodnie wcisnąć pedał metodą
Poznanie sposobów
sprzęgła,
wykładu lub
ergonomicznej i pewnej
- oparcie – tak, aby ręką można było sięgnąć do
opowiadania,
obsługi urządzeń, co
umownej godz.12 na kole kierownicy, bez
uzupełnioneg
prowadzi do działań
odrywania pleców od oparcia..
o filmem,
szybkich, skutecznych i nie - kierownica, w zależności od potrzeby. Do jazdy w slajdami, lub
rozpraszających uwagi.
ruchu miejskim powinna być usytuowana wyżej.
inną formą
Przy jeździe szosowej, można lekko obniżyć.
audio
- lusterka – w lewym lusterku kierowca powinien
wizualną.
widzieć fragment lewego boku samochodu i lewy
obszar przestrzeni za samochodem, w lusterku
prawym – fragment prawego boku samochodu i
obszar przestrzeni po prawej stronie za samochodem,
w lusterku wewnętrznym kierowca widzi przestrzeń
za samochodem w osi jazdy. Wszystkie lusterka
powinny mieć ten sam profil powierzchni
odblaskowej. Najpewniej gdy wszystkie są płaskie.
- zagłówki – powinny być ustawione blisko - za
głową.
Zapięcie pasów.
Pozycja zasadnicza.
Lewa noga na podłodze, obok sprzęgła lub na
specjalnym wsporniku, prawa noga na pedale gazu,
ręce na kierownicy w pozycji 9. – 3. ewentualnie 10.
- 2.
Obsługa urządzeń w zasięgu dłoni wspartych na
kierownicy.
Skręty manewrowe: Przygotowanie do rozpoczęcia
skrętu, przy skręcie w lewo, lewa ręka na godz. 12.
Przy skręcie w prawo, prawa ręka na godz. 12.
Wykonywanie skrętów w lewo i wprawo
z przekładaniem rąk ( 12÷4 w prawo, 12÷8 w lewo ).
Skręty szosowe: Przy skręcie w prawo, prawą rękę
przekładamy w okolice godz. 12, na taką wysokość
aby po wykonaniu skrętu prawa ręka znalazła się na
wysokości godz. 3. Ręka lewa, w czasie ciągnięcia
kierownicy prawą ręką, przesuwa się pozostając na
godz. 9. Tor jazdy korygujemy, trzymając ręce na
poziomej średnicy, Skręt kończymy ściągając lewą
ręką kierownicę do pozycji wyjściowej. Według tej
samej zasady wykonujemy skręt szosowy w lewo.
Obsługa pedałów: gazu, hamulca, sprzęgła.
Obsługa lewarka zmiany biegów.
Obsługa hamulca ręcznego (blokada).
Ruszanie: sprzęgło, I bieg, zwolnienie hamulca
Proponuje się
pomocniczego, spojrzenie w lusterko,
metodę
kierunkowskaz, zwiększenie obrotów silnika,
opowiadania z
łagodne puszczenie sprzęgła.
użyciem
ś
Pięta lewej nogi oparta na podłodze!
rodków
Po puszczeniu sprzęgła, lewa noga na wsporniku
audio
Poznanie sposobu
lub na podłodze obok sprzęgła.
wizualnych.
płynnego ruszania i
Utrzymanie kierunku jazdy na wprost (prawa
zatrzymania pojazdu.
strona jezdni).
Zatrzymanie pojazdu: lusterko, kierunkowskaz,
zjechać jak najbliżej prawej krawędzi jezdni,
sprzęgło, hamulec, wyłączyć bieg, puścić sprzęgło.
Sprawdzić czy samochód się zatrzymał (czy się nie
toczy).
W przypadku dłuższego postoju - zaciągnąć hamulec
pomocniczy ( nie stosować w czasie mrozu ).
Poznanie sposobu
Uruchomienie silnika (wciśnięte sprzęgło).
Proponuje się
uruchamiania silnika (
Różnice w uruchamianiu silnika o zapłonie
np. metodę.
silnik benzynowy lub
iskrowym
Opowiadania,
diesel ).
i silnika wysoko prężnego.
uzupełnioną
Poznanie możliwości
Sprawdzenie przyrządów kontrolno-pomiarowych na slajdami,
oceny funkcjonowania lub desce rozdzielczej.
filmem video
stanów niektórych
itp.
urządzeń pojazdu, poprzez
obserwację urządzeń
kontrolnych lub
pomiarowych.
Kręcenie kierownicą – skręty manewrowe.
Jako metodę
Przypomnienie o układzie rąk na kierownicy,
proponuje się
przygotowanie do skrętu, praca rąk.
opowiadanie z
Przygotowanie do rozpoczęcia skrętu ( lewa lub
użyciem
prawa ręka na godz. 12 ).
kierownicy
Wykonywanie skrętów w lewo i wprawo z
jako elementu
Poznanie zasad
przekładaniem rąk ( 12÷4 w prawo, 12÷8 w lewo )
do
posługiwania się
Koło kierownicy obraca się bez przerwy
zademonstrow
kierownicą w odniesieniu
a ręce ciągną kierownice
ania sposobu
do skrętów manewrowych
posługiwania
oraz pracy rąk na
się
kierownicy podczas
kierownicą.
skrętów drogowych.
Uświadomienie przewagi
„ciągnącego” ruchu ręki
nad ruchem pchającym.
TEMAT II Zmiana biegu z I na II. Zmiana biegów w górę. Zmiana biegów w dół.
Ogólne zasady jazdy do tyłu. Jazda do tyłu na wprost. Skręty podczas
jazdy do tyłu. „Ósemka” przodem i tyłem. Jazda slalomem.
Czas realizacji: 1 godzina.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki metodyczne.
Zmiana biegu z I na II.
Proponuje się opowiadanie
Zwiększenie obrotów silnika (prędkości jazdy jako metodę nauczania.
pojazdu) na I biegu.
Dla lepszego zrozumienia
Puszczenie „gazu” z jednoczesnym
omawianych zagadnień,
Poznanie sposobu zmiany wciśnięciem pedału sprzęgła.
proponuje się użycie
biegów.
Przełożenie dźwigi zmiany biegów z I na II
lewarka jako elementu do
Uświadomienie potrzeby ( otwarta dłoń prawej ręki prowadzi
zademonstrowania
współdziałania pracy rąk dźwignię przy lewej krawędzi w linii prostej sposobu zmiany biegu.
i nóg podczas zmiany
– z zaakcentowaniem przejścia przez „luz”).
biegów.
Puszczenie sprzęgła z jednoczesnym
zwiększeniem obrotów.
Ćwiczenie wyobraźni na Zmiana biegu w górę.
Jako metodę proponuje się
bazie wiadomości
Przygotowanie do zmiany biegu: lewa noga
opowiadanie z użyciem
zdobytych przy nauce
nad sprzęgłem, prawa ręka na dźwigni zmiany lewarka jako elementu do
zmiany biegu z I na II
biegów.
zademonstrowania
oraz rozszerzenie
Puszczenie pedału „gazu” i jednoczesne
sposobu zmiany biegu.
poznanej metody przy
wciśnięcie pedału sprzęgła.
zmianie na wyższe biegi. Przełożenie dźwigni biegów z zachowaniem
prawidłowego ułożenia dłoni na gałce dźwigni,
prostolinijnego prowadzenia dźwigni lub
zachowania katów prostych i odpowiedniego
rytmu.
Puszczenie „sprzęgła” z jednoczesnym
dodaniem „gazu”. Pozycja zasadnicza.
Zmiana biegu w dół.
Proponuje się opowiadanie
Doprowadzenie do zmniejszenia prędkości
jako metodę nauczania.
Uświadomienie
( zdjęcie nogi z „gazu” lub hamowanie ).
warunków, które
Przygotowanie do zmiany biegu jw.
wymuszają zmianę biegu Zmiana biegu w dół.
z wyższego na niższy
Wciśnięcie pedału sprzęgła.
(np. konieczność
Przełożenie dźwigni na odpowiedni bieg
znacznego zmniejszenia
(niższy).
prędkości jazdy).
Płynne puszczenie „sprzęgła” – dohamowanie
Umiejętność wybrania
silnikiem.
odpowiedniego momentu Opisany sposób zmiany biegów w dół, dotyczy
redukcji.
sytuacji, w której chodzi o wytracenie
Poznanie manualnych
prędkości np. przed skrzyżowaniem lub
czynności związanych z
skrętem.
redukcją biegów, w
szczególności płynnego
puszczenia sprzęgła po
włączeniu niższego biegu.
Uświadomienie
Jazda do tyłu. Ogólne zasady jazdy do tyłu. Proponuje się opowiadanie
oczywistej prawdy, że
Ustalenie prawej i lewej strony samochodu.
jako metodę nauczania.
samochód ma tylko jedną Obojętnie czy jedziemy do przodu czy do tyłu Niezbędną pomocą
stronę prawą
– kręcąc kierownicą w prawo pojedziemy w
dydaktyczną będzie
i tylko jedną lewą.
prawo a kręcąc w lewo pojedziemy w lewo.
tablica.
Poznanie sposobu
Należy pamiętać o zasadzie:
Wskazanym byłyby slajdy
regulacji prędkości jazdy Patrzeć w kierunku jazdy.
lub film.
za pomocą sprzęgła –
Podczas jazdy do tyłu stosujemy zasadę jazdy
jazda na pół sprzęgle.
na „pół sprzęgle”. Ustalamy obroty silnika i
wykorzystując poślizg sprzęgła - regulujemy
prędkość jazdy.
Poznanie zasad
Jazda do tyłu na wprost. Pozycja
Proponuje się opowiadanie
stosowanych podczas
zasadnicza: lewa ręka trzyma kierownicę na
jako metodę nauczania.
jazdy do tyłu na wprost.
„godz. 12”, odwracamy się przez prawe ramię, Niezbędną pomocą
prawą rękę trzymamy na oparciu fotela
dydaktyczną będzie
pasażera. Drogę za samochodem obserwuje
tablica. Wskazanym
przez tylną szybę.
byłyby slajdy lub film.
Lewą ręką możemy prowadzić samochód po
linii prostej lub wykonywać niewielkie skręty
korygując tor jazdy od „8” w lewo do „4” w
prawo.
Gdy ręka powróci na „12” – mamy
pewność, że koła ustawione są do jazdy na
wprost.
Poznanie zasad
Skręty podczas jazdy do tyłu.
Proponuje się opowiadanie
stosowanych podczas
Skręt w lewo wykonujemy odwracając głowę jako metodę nauczania.
wykonywania skrętów w i patrzymy przez lewe ramię. Przestrzeń za
Niezbędną pomocą
czasie jazdy
samochodem obserwujemy przez lewe tylne
dydaktyczną będzie
do tyłu.
okna samochodu.
tablica. Wskazanym
Przy skręcie w prawo, odwracamy głowę
byłyby slajdy lub film.
przez prawe ramię, obserwując drogę przez
okna prawe.
Przy zmianie kierunku jazdy z lewego na
prawy czy odwrotnie – zwrotowi głowy
powinien towarzyszyć jednoczesny zwrot koła
kierownicy.
W czasie skrętów kierownice kręcimy obiema
rękami, przekładając ręce jak przy skrętach
manewrowych.
Rozpoczynając jazdę do tyłu, najpierw
odwracamy się w odpowiednim kierunku a
potem ruszamy z miejsca.
Przy zatrzymaniu – odwracamy głowę do
przodu dopiero po zatrzymaniu samochodu.
Uzmysłowienie
„Ósemka” przodem i tyłem.
Proponuje się opowiadanie
technicznych możliwości Jazda torem w kształcie ósemki.
jako metodę nauczania.
skrętu samochodu w
Wariant A: przejazd symetryczny – jazda
Niezbędną pomocą
prawo i w lewo.
przodem i tyłem. Tor jazdy powinien być taki, dydaktyczną będzie
Przygotowanie do
żeby samochód przejeżdżając koło słupka
tablica. Wskazanym
zdobycia umiejętności
ustawiony był prostopadle do prostej łączącej
byłyby slajdy lub film.
oceny przestrzeni
dwa słupki.
niezbędnej do wykonania Wariant B: przejazd niesymetryczny – jazda
manewru zawracania przy przodem i tyłem. Tor jazdy powinien być taki,
maksymalnym skręcie
aby samochód po nawrocie znalazł się obok
kół.
słupka i był ustawiony równolegle do prostej
Poznanie zasady
łączącej oba słupki.
wykonywania czynności
„zawczasu”.