eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

na bezpieczeństwo jazdy. trakcyjne motocykla.
Opowiadanie
Uświadomienie wpływu
Amortyzatory i resory.
uzupełnione pokazem
działania amortyzatorów
Resory sprężynowe i amortyzatory – zasada
rysunków z
na bezpieczeństwo jazdy. działania.
amortyzatorami
Rola amortyzatorów w układzie jezdnym.
motocyklowymi.
Zdobycie informacji o
Akumulator. Prądnica lub alternator (prądnica Proponuje się metodę
urządzeniach
prądu zmiennego trójfazowego –
wykładu, lub
prądotwórczych
wyprostowanego).
opowiadania.
w motocyklu.
wiatła zewnętrzne motocykla.
Główny nacisk należy
Przyswojenie wiadomości Cechy charakterystyczne żarówek (żarówki
położyć na cechy
o światłach w motocyklu
dwu włóknowe, żarówki halogenowe). Sygnał użytkowe urządzeń
i sposobach wymiany
dźwiękowy. Bezpieczniki instalacji
(ustawienie świateł,
żarówek.
elektrycznej.
montowanie żarówek).

TEMAT VI Czynności obsługowe.

Czas realizacji: 1 godzina zajęć praktycznych.

Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Stosowanie zasad BHP
Ogumienie – stan, ciśnienie powietrza.
Sugeruje się
przy pracach obsługowych Zmiana koła – zapas (BHP).
prowadzenie zajęć
przy motocyklu (np. przy
wiatła motocykla – sprawdzenie
przy motocyklu (np.
wymianie koła lub
poprawności działania (szczególnie świateł
szkoleniowym).
sprawdzaniu stanu
STOP i KIERUNKOWSKAZÓW).
Jako metodę
naładowania
Sprawdzenie stanu naładowania akumulatora. proponuje się
akumulatora).
Sprawdzenie poziomu oleju, płynu
instruktaż bieżący.
Zdobycie wiedzy i
hamulcowego (brd).
umiejętności związanych z Wymiana żarówek (szczególnie świateł
codzienną obsługą
drogowych
motocykla oraz wymianą
i mijania oraz świateł stop i pozycyjnych).
żarówek.



3.3.
Technika kierowania samochodem.

3.3.1. Podział materiału nauczania.


L.p Tematy nauczania

Teori
Ćwic Raze
.
a
zenia m
godzi
n.

1.
Przygotowanie do jazdy. Uruchamianie silnika. Ruszanie i
1
1
zatrzymanie.
2.
Skręcanie w lewo i w prawo.



Zmiana biegów w górę i w dół.
1
1
3.
Ósemka. Jazda slalomem. Jazda po okręgu.
1 1
4.
Hamowanie (zmniejszenie prędkości jazdy motocykla,



zatrzymanie).



Hamowanie na wzniesieniu i spadku drogi.



Ruszanie motocyklem na wzniesieniu drogi.



Jazda w ruchu miejskim.
1
1
2

Przejeżdżanie przez tory tramwajowe ułożone w jezdni.
5.
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i



po zmierzchu.
1
1
6.
Jazda w terenie. Jazda drogą z koleinami, Przejazd przez



kopny piach. Przejazd przez muldy. Jazda w terenie
1
1
2
błotnistym.
7.
Zwiększanie przyczepności przedniego koła (dociążanie



przodu).



Pokonywanie łuków i zakrętów.
1
1
2
Jazda w górach.
8.
Jazda drogą ekspresową i autostradą. Włączanie się do ruchu.



Zachowanie się w czasie wyprzedzania. Opuszczenie drogi
1
1
2
ekspresowej.
9.
Holowania motocykla. Jazda z przyczepą. Jazda z bocznym
1 1
wózkiem.
10. Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych (ulewa,



śnieżyca, mgła).



Poślizg – przyczyny – sposoby zapobiegania.
1
1
1
Podsumowanie materiału.

Razem godzin
10
5
15

3.3.2. Materiał nauczania:

TEMAT I Przygotowanie do jazdy. Uruchamianie silnika. Ruszanie i zatrzymanie.

Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.

Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Poznanie zasad
Przygotowanie do jazdy.
Zajęcia prowadzone w
przygotowania się
Ubiór kierowcy: Nieprzemakalne ubranie,
sali wykładowej,
kierowcy do jazdy
buty z cholewką, rękawice, hełm ochronny,
metodą wykładu lub
motocyklem.
okulary, nakolanniki
opowiadania,
Poznanie czynności
i nałokietniki.
uzupełnionego
związanych z
Ustawienie kierownicy – dopasowanie do
filmem, slajdami, lub
przystosowaniem
wzrostu kierowcy.
inną formą audio
motocykla do
Ustawienie dźwigni hamulca koła przedniego wizualną
indywidualnych cech i
i sprzęgła w płaszczyźnie stanowiącej
wymagań użytkownika. przedłużenia rąk kierowcy.
Poznanie reguł
Ustawienie lusterka w taki sposób aby do
prawidłowej pozycji,
obserwacji drogi za motocyklem przy jeździe
zapewniającej
na wprost, wystarczyło skierować wzrok na
możliwość obsługi
lusterko, bez odchylania głowy.
urządzeń w zasięgu rąk i Ustawienie podnóżków na równym poziomie.
nóg kierowcy.
Dźwignia zmiany biegów ustawiona tak aby
Poznanie sposobów
znajdowała się w poziomie zelówki buta
ergonomicznej i pewnej lewej nogi opartej na podnóżku.
obsługi urządzeń, co
Stopy opierają się na podnóżku śródstopiem.
prowadzi do działań
Pozycja przy ruszaniu.
szybkich, skutecznych i
- Lewa noga na podnóżku, obok dźwigni
nie rozpraszających
zmiany biegów.
uwagi.
- Prawą nogą kierowca opiera się o krawężnik
(podłoże).

- Ręce na kierownicy.

Uruchomienie silnika.
Proponuje się np.
Przed uruchomieniem silnika, szczególnie
metodę. Opowiadania,
zimnego, należy „rozkleić” sprzęgło.
uzupełnioną slajdami,
Następnie otwieramy kranik paliwa i
filmem video i tp.
naciskamy przycisk do „przelewania”
gaźnika, trzymamy wciśnięty tak długo aż
benzyna nie zacznie wyciekać przez specjalny
otworek w komorze pływakowej.
Wykonujemy dwa, trzy ruchy starterem przy
wyłączonym zapłonie w celu zassania
mieszanki do komory spalania. Jeżeli
motocykl wyposażony jest w urządzenie
rozruchowe (ssanie), przesuwamy manetkę w
położenie „ssanie”.
Włączamy zapłon i starterem uruchamiamy
silnik.
Poznanie sposobu
Ruszanie: sprzęgło, I bieg, oglądamy się za
Proponuje się metodę
płynnego ruszania i
siebie sprawdzając czy możemy włączyć się
opowiadania z
zatrzymania pojazdu.
do ruchu. Jeśli droga jest wolna –
użyciem środków

sygnalizujemy zamiar włączenia się do ruchu audio wizualnych.
lewą ręką po czy wciskamy sprzęgło
włączamy I bieg i kontrolując sytuację za
plecami w lusterku, zwiększamy nieco
obroty silnika i łagodnie z wyczuciem
puszczamy sprzęgło.
Utrzymanie kierunku
jazdy na wprost
(prawa strona jezdni).
Zatrzymanie: Spoglądamy w lusterko.
Sygnalizujemy prawą ręką jak do skrętu w
prawo. Zjeżdżamy jak najbliżej prawej
krawędzi jezdni następnie wciskamy sprzęgło
i jednocześnie hamujemy oboma hamulcami.
Gdy motocykl się zatrzyma – podpieramy się
prawą nogą. Lewą nogą „wyrzucamy na luz”.
Jeżeli zakończyliśmy jazdę wyłączamy
zapłon zakręcamy kranik paliwa i zsiadamy z
motocykla ustawiając go, najlepiej w miejscu
gdzie nie będzie tamował ruchu pojazdów i
pieszych, na podstawce centralnej lub
bocznej.


TEMAT II Skręcanie w lewo i w prawo.
Zmiana biegów w górę i w dół.

Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.

Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienie
Skręcanie w lewo i w prawo.
Jako metodę -
konieczności
Podczas pierwszych jazd motocyklem,
proponuje się
opanowania
musimy opanować trzy elementy:
opowiadanie z
utrzymywania
- utrzymanie równowagi i kierunku jazdy,
możliwością

równowagi i kierunku
- sygnalizowanie kierunku jazdy,
przerodzenia się w
jazdy, sygnalizowania
- opanowanie nierównomiernej jazdy na
dyskusję.
zamiaru zmiany
pierwszym biegu, szczególnie motocyklem z
kierunku jazdy,
silnikiem dwusuwowym.
nierównomiernej jazdy
Zamiar skrętu, po upewnieniu się, że droga
na niskim biegu.
jest wolna, sygnalizujemy wyciągniętą w bok
Zdobycie wiedzy o
ręką. Jeżeli skręcamy w prawo – wyciągamy
sposobach sygnalizacji
rękę prawą, jeżeli w lewo – wyciągamy rękę
zamiaru skrętu w lewo i lewą. Zdarza się, że nie możemy wyciągnąć
wprawo.
ręki lewej przy skręcie w lewo, ponieważ ręką
tą akurat obsługujemy dźwignię sprzęgła.
Wówczas możemy zasygnalizować skręt w
lewo ręką prawą, układając ją łukiem nad
głową. Dłoń prawej ręki wskaże kierunek w
lewo.
Przyswojenie algorytmu Zmiana biegu z I na II.
Proponuje się
postępowania przy
Zwiększenie obrotów silnika (prędkości jazdy pogadankę jako
zmianie biegu z I na II.
motocykla) na I biegu.
metodę nauczania,
Zamknięcie „gazu” z jednoczesnym
uzupełnioną slajdami
wciśnięciem sprzęgła.
lub filmem.
Przełożenie dźwigi zmiany biegów z I na II

(lewa noga oparta śródstopiem na podnóżku,
zmiany biegu dokonujemy częścią palcową
stopy, bez odrywania stopy od podnóżka).
Płynne puszczenie sprzęgła z jednoczesnym
zwiększeniem obrotów.
Ćwiczenie wyobraźni na Zmiana biegu w górę.
Jako metodę
bazie wiadomości
Przygotowanie do zmiany biegu:
proponuje się
zdobytych przy nauce
- plce lewej nogi pod dźwignią zmiany
opowiadanie,
zmiany biegu z I na II
biegów,
uzupełnione slajdami
oraz rozszerzenie
- zamknięcie „gazu” i jednoczesne wciśnięcie lub filmem.
poznanej metody przy
sprzęgła.
zmianie na wyższe biegi. - przełożenie dźwigni biegów w górę,
- puszczenie „sprzęgła” z jednoczesnym
dodaniem „gazu”. Pozycja zasadnicza.
Uświadomienie
Zmiana biegu w dół.
Proponuje się
warunków, które
Doprowadzenie do zmniejszenia prędkości
opowiadanie jako
wymuszają zmianę biegu ( zdjęcie „gazu” lub hamowanie ).
metodę nauczania,
z wyższego na niższy
Przygotowanie do zmiany biegu jw.
uzupełnioną slajdami
(np. konieczność
Zmiana biegu w dół.
lub filmem.
zwiększenia mocy lub
Wciśnięcie sprzęgła.
zmniejszenie prędkości
Przełożenie dźwigni na odpowiedni bieg
jazdy).
(niższy).
Uświadomienie
Płynne puszczenie „sprzęgła” – dohamowanie
konieczności wyboru
silnikiem.
odpowiedniego
Opisany sposób zmiany biegów w dół, dotyczy
momentu redukcji biegu. sytuacji, w której chodzi o wytracenie
Poznanie manualnych
prędkości np. przed skrzyżowaniem lub
czynności związanych z skrętem.
redukcją biegów, w
szczególności płynnego
puszczenia sprzęgła po
włączeniu niższego
biegu.



TEMAT III „Ósemka”. Jazda slalomem. Jazda po okręgu.

Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.

Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uzmysłowienie
„Ósemka”.
Proponuje się
technicznych możliwości Jazda torem w kształcie ósemki.
opowiadanie jako
skrętu motocykla.
Wariant A: przejazd symetryczny.
metodę nauczania.
Przygotowanie do
Tor jazdy powinien być taki, żeby Motocykl
Niezbędną pomocą
zdobycia umiejętności
przejeżdżając koło słupka ustawiony był
dydaktyczną będzie
oceny przestrzeni
prostopadle do prostej łączącej dwa słupki.
tablica. Wskazanymi
niezbędnej do
Wariant B: przejazd niesymetryczny.
byłyby slajdy lub
wykonania manewru
Tor jazdy powinien być taki, aby motocykl po film.
zawracania przy prawie
nawrocie znalazł się obok słupka i był
maksymalnym skręcie
ustawiony równolegle do prostej łączącej oba
kół.
słupki.
Wpajanie zasady
wykonywania czynności
„zawczasu”
Uświadomienie
Jazda slalomem.
Proponuje się
konieczności szybkich
Przejazd slalomu z nawrotem, z
opowiadanie jako
zmian kierunku jazdy.
wykorzystaniem uprzednio zdobytych
metodę nauczania.
Uświadomienie
wiadomości.
Niezbędną pomocą
konieczności nabrania
Elementy przejazdu slalomu:
dydaktyczną będzie
umiejętności
A/ Właściwe ustawienie motocykla.
tablica. Wskazanym
wyczuwania gabarytów
B/ Właściwy wybór strefy skrętu (rozpoczęcie byłyby slajdy lub
motocykla.
skrętu powinno nastąpić „zawczasu” przed
film.
Pobudzenie wyobraźni,
mijanym słupkiem). Zachowanie właściwej
rozwijanie zdolności
odległości od słupka związanej z gabarytami
przewidywania.
motocykla, co przekłada się bezpośrednio na
Stosowanie zasady
bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
„zawczasu”.
C/ Wykonanie nawrotu w taki sposób, aby po

wykonaniu nawrotu motocykl znalazł się obok
słupka, w takiej pozycji jak gdyby był to
kolejny słupek slalomu ( nabieranie
umiejętności oceny możliwości skrętu
motocykla, co również przekłada się na brd.
Uświadomienie związku Jazda po okręgu.
Proponuje się
pomiędzy prędkością
Jazda torem w kształcie koła. Jazda na II lub
opowiadanie jako
jazdy, reakcją
III biegu.
metodę nauczania.
odśrodkową i
Nauka jazdy po okręgu uwidacznia związek
Niezbędną pomocą
pochyleniem motocykla pomiędzy prędkością jazdy, działaniem reakcji dydaktyczną będzie
w zakręcie.
odśrodkowej
tablica. Wskazanym
Zdobycie wiadomości o i pochyleniem motocykla.
byłyby slajdy lub
pozycji motocyklisty
Zachowanie jednej płaszczyzny motocykla i
film.
przy pokonywaniu
kierowcy podczas jazdy w pochyleniu
zakrętów.
(pozycja zasadnicza) i odstępstwa od tej
zasady (pozycja żużlowca i pozycja kierowcy
na torze wyścigowym).

TEMAT IV Hamowanie. Hamowanie na wzniesieniu i spadku drogi. Ruszanie na
wzniesieniu.


strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 70 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: