eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o państwowych instytutach naukowych

Poselski projekt ustawy o państwowych instytutach naukowych

projekt reguluje zagadnienia związane z powoływaniem, działalnością i likwidacją państwowych instytutów naukowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 252
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o instytutach badawczych
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 618

252

Art. 9. Do powołania dyrektora państwowego instytutu naukowego i jego zastępcy nie
stosuje się przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i
wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.3)).

Art. 10. Minister może odwołać dyrektora na wniosek rady nadzorczej ub w przypadku:
1) złożenia przez niego rezygnacji;
2) utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek długotrwałej
choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;
3) niewypełniania lub nienależytego wypełniania przez niego obowiązków;
4) zaprzestania spełniania jednego z wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 3 pkt 2-4.

Art. 11. 1. Rada naukowa jest organem doradczym dyrektora w sprawach dotyczących
działalności badawczej i rozwojowej państwowego instytutu naukowego.

2. Członków rady naukowej, w liczbie nie większej niż 11 osób, w tym co najmniej 2
osoby reprezentujące zagraniczne środowisko naukowe, powołuje i odwołuje Minister spośród
kandydatów wskazanych przez dyrektora państwowego instytutu naukowego, posiadających
znaczący dorobek naukowy w określonej dziedzinie lub dziedzinach nauki.

3. Członkiem rady naukowej nie może być osoba zatrudniona w państwowym instytucie
naukowym lub realizująca inne zadania na rzecz tego instytutu.

4. Pierwszą radę naukową powołuje Minister nie później niż przed upływem 6 miesięcy
od utworzenia państwowego instytutu naukowego.

5. Kadencja rady naukowej trwa 4 lata.

6. Pracami rady naukowej kieruje przewodniczący wybierany przez tę radę spośród jej
członków.

7. Tryb działalności rady naukowej oraz wyboru przewodniczącego określa regulamin
ustanowiony przez radę.



8. Minister może odwołać członka rady naukowej w trakcie trwania kadencji:

1) na jego wniosek;
2) w razie utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków;
3) w przypadku niewypełniania lub nienależytego wypełniania przez niego
obowiązków określonych w regulaminie, o którym mowa w ust. 7.

Art. 12. 1. Do zadań rady naukowej państwowego instytutu naukowego należy:

1) opiniowanie planów działalności państwowego instytutu naukowego;
2) opiniowanie przedstawionych przez dyrektora programów badań naukowych i prac
rozwojowych;
3) ocena realizacji programów, o których mowa w pkt 2;
4) przedstawianie dyrektorowi propozycji dotyczących działalności instytutu;
5) opiniowanie sprawozdania dyrektora z wykonania zadań.

2. Rada naukowa, w celu wykonania swoich zadań, ma prawo wglądu do odpowiednich
dokumentów państwowego instytutu naukowego. Dyrektor jest obowiązany udzielić radzie
wyjaśnień i informacji niezbędnych do realizacji jej zadań.

3. Członkowie rady naukowej są obowiązani do nieujawniania uzyskanych informacji,
stanowiących tajemnicę państwowego instytutu naukowego w rozumieniu przepisów o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Art. 13. 1. Rada nadzorcza jest organem sprawującym kontrolę nad działalnością
państwowego instytutu naukowego i dyrektora w zakresie:

1) zarządzania mieniem instytutu;
2) bieżącej gospodarki finansowej;
3) realizacji zadań dotyczących użytkowania i rozbudowy infrastruktury badawczej
oraz innych składników majątku.

2. Rada nadzorcza w celu wykonywania uprawnień, o których mowa w ust. 1, ma prawo
do wglądu do dokumentów państwowego instytutu naukowego i może żądać niezbędnych
informacji od dyrektora.

3. Członkowie rady nadzorczej są obowiązani do nieujawniania uzyskanych informacji,
stanowiących tajemnicę państwowego instytutu naukowego w rozumieniu przepisów o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

4. Rada nadzorcza opiniuje i przedstawia Ministrowi plany finansowe, roczne
sprawozdania finansowe państwowego instytutu naukowego oraz sprawozdania z realizacji
zadań, o których mowa w ust. 1.

5. Członków rady nadzorczej, w liczbie nie większej niż 7 osób, powołuje Minister na
okres 4 lat spośród osób posiadających znaczące doświadczenie w zarządzaniu badaniami
naukowymi lub przedsięwzięciami gospodarczymi.


6. Pierwszą radę nadzorczą powołuje Minister nie później niż przed upływem 6 miesięcy
od dnia utworzenia państwowego instytutu naukowego.

7. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
zadania, uprawnienia i organizację pracy rady nadzorczej, biorąc pod uwagę prawidłowe
sprawowanie kontroli nad działalnością państwowego instytutu naukowego i dyrektora.


Rozdział 3
Gospodarka finansowa państwowego instytutu naukowego



Art. 14. 1. Państwowy instytut naukowy prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.

2. Państwowy instytut naukowy pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych
przychodów, w tym:
1) z dotacji na prowadzenie działalności statutowej i innych środków
przyznawanych przez Ministra na zasadach dotyczących finansowania nauki;
2) ze środków uzyskiwanych, na podstawie odrębnych przepisów, na realizację
krajowych i międzynarodowych programów oraz innych zadań badawczych;
3) z działalności badawczo-rozwojowej zlecanej przez inne podmioty;
4) z komercjalizacji wyników prowadzonych badań naukowych i prac
rozwojowych;
5) spadków i darowizn.

Art. 15. 1. Państwowy instytut naukowy tworzy następujące fundusze:

1) fundusz statutowy;
2) fundusze określone w odrębnych ustawach.

2. Fundusz statutowy państwowego instytutu naukowego odzwierciedla równowartość
netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników mienia,
stanowiących jego wyposażenie na dzień rozpoczęcia działalności przez ten instytut.

3. Fundusz statutowy ulega zwiększeniu o wartość zysku netto.

4. Fundusz statutowy ulega zmniejszeniu o wartość pokrycia straty netto.

5. Niewykorzystane środki funduszów, o których mowa w ust. 1, przechodzą na rok
następny.

Art. 16. 1. Podstawą gospodarki finansowej państwowego instytutu naukowego jest
roczny plan finansowy, ustalany przez dyrektora na okres roku obrotowego.

2. Projekt planu finansowego na następny rok obrotowy opracowuje dyrektor.

3. Plan finansowy zatwierdza Minister na wniosek dyrektora zaopiniowany przez radę
nadzorczą.

4. Państwowy instytut naukowy prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza
sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.

5. Minister zatwierdza sprawozdanie finansowe.

6. Minister właściwy do spraw nauki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych, określi w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady prowadzenia
gospodarki finansowej państwowego instytutu naukowego, z uwzględnieniem zasad sporządzania
planu rzeczowo-finansowego oraz zasad rozliczania kosztów.

Rozdział 4
Nadzór nad działalnością państwowego instytutu naukowego


Art. 17. 1. Minister sprawuje nadzór nad działalnością państwowego instytutu naukowego
oraz pracą dyrektora z punktu widzenia legalności, gospodarności i rzetelności.

2. W ramach nadzoru Minister w szczególności:

1) uchyla sprzeczne z prawem decyzje dyrektora;
2) zatwierdza plany finansowe państwowego instytutu naukowego;
3) zatwierdza roczne sprawozdania finansowe oraz roczne sprawozdania dyrektora z
działalności państwowego instytutu naukowego;
4) rozpatruje opinie rady naukowej i rady nadzorczej o działalności państwowego
instytutu naukowego.

3. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa lub niegospodarności w działalności
państwowego instytutu naukowego Minister może odwołać dyrektora lub skrócić kadencję rady
naukowej lub rady nadzorczej tego instytutu.


Rozdział 5
Pracownicy państwowego instytutu naukowego


Art. 18. 1. Państwowy instytut naukowy może zatrudniać:
1) pracowników naukowych;
2) pracowników badawczo-technicznych i inżynieryjnotechnicznych;
3) pracowników bibliotecznych, dokumentacji i informacji naukowej;
4) pracowników administracyjno-ekonomicznych;
5) pracowników na stanowiskach robotniczych i obsługi.

2. Stosunek pracy z pracownikiem naukowym nawiązuje się na podstawie mianowania
lub umowy o pracę. Na podstawie mianowania zatrudnia się pracownika naukowego wyłącznie w
pełnym wymiarze czasu pracy.

3. Pracownicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, są obowiązani o uzyskania zgody
dyrektora na podjęcie dodatkowego zatrudnienia lub działalności gospodarczej.

4. Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia,
kwalifikacje dla określonych stanowisk w ramach grup, o których mowa w ust. 1, oraz
wynikające z nich szczegółowe zasady wynagradzania pracowników, biorąc pod uwagę zakres
ich zadań.

Art. 19. 1. Pracownicy naukowi podlegają okresowej ocenie obejmującej wyniki ich
pracy, w szczególności dorobek naukowy.

2. Oceny dokonuje się w sposób wskazany w statucie państwowego instytutu naukowego,
nie rzadziej niż raz na 4 lata lub na wniosek dyrektora. Szczegółowe kryteria dokonywania oceny
określa statut państwowego instytutu naukowego.


Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących i przepisy końcowe


Art. 20. W ustawie z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U.
z 2001 r. Nr 33, poz. 388, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące zmiany:

1) po art. 7 dodaje się art. 7a w brzmieniu:
„Art. 7a. 1. Jednostka badawczo-rozwojowa może być przekształcona w państwowy instytut
naukowy na zasadach określonych w ustawie z dnia ….. o państwowych instytutach naukowych
(Dz. U. Nr …, poz. ...). Przekształcenie odbywa się z zachowaniem trybu określonego w art. 7
ust. 1 i 2.

2. Wykreślenie jednostki badawczo-rozwojowej z Krajowego Rejestru Sądowego
następuje na wniosek państwowego instytutu naukowego powstałego w wyniku przekształcenia
jednostki. Wniosek powinien zostać złożony w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przekształcenia.”.

Art. 21. W ustawie z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75,
poz. 469, z późn. zm.5)) wprowadza się następujące zmiany:


1) art. 41 otrzymuje brzmienie:
„Art. 41. Likwidacja instytutu może polegać na:
1) przekształceniu instytutu w placówkę naukową Akademii niemającą osobowości
prawnej;
2) przekształceniu instytutu w państwowy instytut naukowy, na zasadach określonych
w ustawie z dnia …… o państwowych instytutach naukowych (Dz. U. Nr …, poz. ...);
3) przejęciu przez inny instytut lub instytuty Akademii, za zgodą dyrektora instytutu
przejmującego;
4) całkowitym zakończeniu działalności instytutu.”;

2) art. 42 otrzymuje brzmienie:

„Art.42. 1. W przypadkach określonych w art. 41 pkt 1 i 4 na Akademię przechodzą wszystkie
prawa i zobowiązania likwidowanego instytutu.
2. W przypadku określonym w art. 41 pkt 2 prawa i zobowiązania likwidowanego instytutu
przejmuje państwowy instytut naukowy utworzony w wyniku przekształcenia.
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: