eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2500
  • Data wpłynięcia: 2009-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 229, poz. 1499

2500


4. Proponowane zmiany w świetle prawa Unii Europejskiej
Proponowane zmiany zgodne są z prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 13 listopada 2009 r.
BAS-WAL-2365/09



Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Antoni Mężydło)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zakłada dodanie art. 43a oraz zmianę art. 206 ust. 2 i art. 209 ust.
1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171,
poz. 1800, ze zmianami). Zgodnie z zaproponowaną regulacją Prezes Urzędu
Komunikacji Elektronicznej będzie mógł, w drodze decyzji, zatwierdzić
„szczegółowe warunki regulacyjne”. Będą one zatwierdzane, po
przeprowadzeniu określonego w projekcie postępowania, na wniosek
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej, na którego
zostały nałożone obowiązki regulacyjne w zakresie dostępu
telekomunikacyjnego. Szczegółowe warunki regulacyjne są to – w rozumieniu
projektu – szczegółowe warunki wykonywania obowiązków regulacyjnych
nałożonych wcześniej na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego oraz inne
zobowiązania takiego przedsiębiorcy, które mogą się przyczynić do skutecznej
realizacji obowiązków regulacyjnych, rozwoju konkurencji i wykorzystania
nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej lub zapewnienia użytkownikom
korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług użytkownikom.
Projekt przewiduje prawo odwołania się przedsiębiorcy od decyzji
zatwierdzającej szczegółowe warunki regulacyjne oraz karę pieniężną za
niewypełnienie szczegółowych warunków regulacyjnych.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W prawie Unii Europejskiej należy wskazać dyrektywy:
- 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r.
w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej
(dyrektywa ramowa) (Dz. Urz. WE L 108 z 24.4.2002 r., str. 33, ze zmianami;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 29, str. 349),
- 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r.
w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących
oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie) (Dz. Urz. WE L 108 z
24.4.2002 r., str. 7; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 29, str.
323).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Zgodnie z zaproponowanym art. 43a ustawy – Prawo telekomunikacyjne
Prezes UKE będzie mógł – na wniosek przedsiębiorcy telekomunikacyjnego o
znaczącej pozycji rynkowej, na którego zostały nałożone obowiązki regulacyjne
w zakresie dostępu telekomunikacyjnego – zatwierdzić szczegółowe warunki
regulacyjne. Z brzmienia proponowanego przepisu wynika, że zatwierdzane
przez Prezesa UKE szczegółowe warunki regulacyjne mogą oznaczać nałożenie
na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego nowych zobowiązań wykraczających
poza zakres istniejących obowiązków regulacyjnych. Artykuł 8 ust. 3 akapit 2
dyrektywy o dostępie stanowi, że w wyjątkowych okolicznościach, jeżeli
krajowy organ regulacyjny zamierza nałożyć na operatorów posiadających
znaczącą pozycję rynkową inne niż wymienione w dyrektywie obowiązki w
zakresie dostępu czy wzajemnych połączeń, jest on zobowiązany przedstawić w
tej sprawie odpowiedni wniosek Komisji Europejskiej. Komisja podejmuje
wówczas decyzję zezwalającą albo zabraniającą podjęcie takich środków. W
polskim systemie prawnym obowiązek ten jest wykonywany przez Prezesa UKE
na podstawie art. 44 ustawy – Prawo telekomunikacyjne. Nałożenie na
operatorów o znaczącej pozycji rynkowej obowiązków innych niż wskazane w
art. 44 ustawy może nastąpić pod warunkiem uzyskania zgody Komisji.
Proponowana regulacja nie narusza prawa UE. Należy jednak zauważyć, że
podjęcie przez Prezesa UKE decyzji na podstawie proponowanego art. 43a
ustawy będzie wymagało stosowania art. 44 ustawy, a więc procedury uzyskania
zgody Komisji.
Proponowana zmiana art. 206 ust. 2 ustawy – Prawo telekomunikacyjne
przewidująca prawo odwołania się przedsiębiorcy od decyzji zatwierdzającej
szczegółowe warunki regulacyjne jest zgodna z motywem 12 preambuły oraz
art. 4 dyrektywy ramowej, dotyczącymi prawa odwołania się od decyzji
krajowego organu regulacyjnego.



2
4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne jest
zgodny z prawem Unii Europejskiej.


Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: p.o. Szefa Kancelarii Sejmu







Lech
Czapla









Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, telekomunikacja, postępowanie
administracyjne, przedsiębiorca

3
Warszawa, 13 listopada 2009 r.
BAS-WAL-2366/09

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Antoni Mężydło) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Projekt zakłada dodanie art. 43a oraz zmianę art. 206 ust. 2 i art. 209 ust.
1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171,
poz. 1800, ze zmianami). Zgodnie z zaproponowaną regulacją Prezes Urzędu
Komunikacji Elektronicznej będzie mógł, w drodze decyzji, zatwierdzić
„szczegółowe warunki regulacyjne”. Będą one zatwierdzane, po
przeprowadzeniu określonego w projekcie postępowania, na wniosek
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej, na którego
zostały nałożone obowiązki regulacyjne w zakresie dostępu
telekomunikacyjnego. Szczegółowe warunki regulacyjne są to – w rozumieniu
projektu – szczegółowe warunki wykonywania obowiązków regulacyjnych
nałożonych wcześniej na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego oraz inne
zobowiązania takiego przedsiębiorcy, które mogą się przyczynić do skutecznej
realizacji obowiązków regulacyjnych, rozwoju konkurencji i wykorzystania
nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej lub zapewnienia użytkownikom
korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług użytkownikom. Ponadto
projekt przewiduje prawo odwołania się przedsiębiorcy od decyzji
zatwierdzającej szczegółowe warunki regulacyjne oraz karę pieniężną za
niewypełnienie szczegółowych warunków regulacyjnych.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: p.o. Szefa Kancelarii Sejmu











Lech Czapla

Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, telekomunikacja, postępowanie
administracyjne, przedsiębiorca
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: