eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2500
  • Data wpłynięcia: 2009-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 229, poz. 1499

2500-s



Warszawa, 6 kwietnia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-190(7)/09

Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy


- o zmianie ustawy - Prawo
telekomunikacyjne (druk nr 2500).


Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Infrastruktury do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.


(-) Donald Tusk

STANOWISKO RZĄDU
w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy –
Prawo telekomunikacyjne (nr druku 2500)


Rada Ministrów pozytywnie opiniuje poselski projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo telekomunikacyjne (druk sejmowy 2500), z zastrzeżeniem dokonania w nim
wskazanych poniżej zmian.

W/w projekt zakłada dodanie do ustawy - Prawo telekomunikacyjne przepisu art. 43a,
który przyznawałby Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanemu dalej
„Prezesem UKE”, na wniosek przedsiębiorcy telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji
rynkowej, na którego nałożone zostały obowiązki regulacyjne w zakresie dostępu
telekomunikacyjnego, uprawnienie do
wydania decyzji w
przedmiocie zatwierdzenia
szczegółowych warunków wykonywania obowiązków regulacyjnych nałożonych
na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego oraz innych zobowiązań przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego. Zgodnie z przedłożonym projektem przewiduje się, iż decyzja
zatwierdzająca szczegółowe warunki regulacyjne może zostać wydana z zastrzeżeniem
warunków lub terminów, które to zgodnie z ustalonym od dawna poglądem stanowią
dodatkowe składniki decyzji, o których mowa w art. 107 § 2 Kodeksu postępowania
administracyjnego. Proponuje się także zmianę przepisów art. 206 ust. 2 i art. 209 ust. 1,
co stanowi konsekwencję wprowadzenia do ustawy regulacji zawartej w projektowanym
przepisie art. 43a.
Wprowadzenie proponowanej w projekcie poselskim regulacji może się przyczynić
do wzmocnienia konkurencji na rynku usług telekomunikacyjnych, bez potrzeby sięgania
po inne, bardziej radykalne środki, jakim jest na przykład bardziej kosztowna przymusowa
separacja funkcjonalna. W związku z tym, iż projektowane unormowanie sprowadza
się
do
wprowadzenia do ustawy Prawo telekomunikacyjne możliwości dobrowolnego
zobowiązywania się przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego do określonych zachowań
związanych z wykonywaną działalnością telekomunikacyjną, nie ma oczywiście pewności,
iż proponowane rozwiązania przyniosą spodziewane efekty. Jednakże z uwagi na fakt,
iż wprowadzenie przedmiotowej regulacji nie wiąże się z ryzykiem wystąpienia negatywnych
skutków oraz nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, za zasadne należy uznać podjęcie próby przyspieszenia rozwoju
skutecznej i trwałej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym w sposób zaprezentowany
w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne.
Mając jednakże na uwadze kompleksowość projektowanej regulacji, należy wskazać
na konieczność wprowadzenia stosownych zmian legislacyjnych do zaproponowanego
brzmienia art. 43a. Przede wszystkim zasadnym jest, aby ust. 1 tego przepisu wyraźnie
stanowił, iż przedsiębiorca telekomunikacyjny na którego nałożone zostały obowiązki
regulacyjne był uprawniony do złożenia wniosku, w którym wskaże:
1) propozycje szczegółowych warunków wykonywania obowiązków regulacyjnych
nałożonych na tego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego lub
2) inne zobowiązania, które mogą przyczynić się do skutecznej realizacji obowiązków
regulacyjnych nałożonych na tego przedsiębiorcę, rozwoju równoprawnej i skutecznej
konkurencji, rozwoju i wykorzystania nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej
lub zapewnienia użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności,
ceny i jakości usług telekomunikacyjnych,
a które miałyby podlegać zatwierdzeniu w drodze decyzji Prezesa UKE.
Z zaprojektowanego przepisu art. 43a projektu poselskiego nie wynika bowiem
jednoznacznie, że inicjatywa w zakresie ustalenia szczegółowych warunków
regulacyjnych będzie uzewnętrzniania poprzez złożenie do Prezesa UKE wniosku
zawierającego propozycje szczegółowych warunków regulacyjnych lub zobowiązań,
a co wynika z uzasadnienia do projektu.
Ponadto należy zauważyć, że w ramach zatwierdzania dodatkowych zobowiązań
nakładanych na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej, nie
można wpływać na sposób świadczenia usług telekomunikacyjnych przez spółki należące
do grupy kapitałowej takiego przedsiębiorcy. W związku z tym negatywnie należy odnieść się
do sformułowania w pkt 2 uzasadnienia (akapit pierwszy) zgodnie z którym w ramach
zobowiązań, które nie są związane bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków
regulacyjnych, mieścić się może ”określenie sposobu wykonywania świadczenia usług
telekomunikacyjnych przez spółki z grupy kapitałowej przedsiębiorcy o znaczącej pozycji
rynkowej”.
Jednocześnie należy wskazać, iż nie ma potrzeby wprowadzania uregulowania
zawartego w proponowanym art. 43a ust. 8, który jednoznacznie stwierdza, że regulacja
w żadnym stopniu nie powinna wyłączać kompetencji Prezesa UKE do podejmowania
wszelkich innych działań zmierzających do zapewnienia wykonywania obowiązków
regulacyjnych nałożonych na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego. W związku z faktem,
że projekt w żaden sposób nie wyłącza kompetencji Prezesa UKE w tym zakresie,
proponujemy uzupełnienie uzasadnienia do ustawy o takie wskazanie i wykreślenie ust. 8
z art. 43a.
Reasumując, poselski projekt zawiera korzystne regulacje dla rynku
telekomunikacyjnego, a jednocześnie regulacje te nie pozostają w sprzeczności
z unormowaniami ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Biorąc to pod uwagę, Rada Ministrów przedstawia pozytywne - z poczynionym
powyżej zastrzeżeniem - stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy –
Prawo telekomunikacyjne.


strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: