eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad realizacji przez szkoły programu matury międzynarodowej (program IBO), utworzenia i funkcjonowania ośrodków wsparcia wychowawczego, stopniowej likwidacji trzyletniego liceum profilowanego kształcącego w profilach kształcenia ogólnozawodowego, przesunięcia terminu zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, umożliwienia Centralnej Komisji Egzaminacyjnej inspirowania i prowadzenia badań naukowych i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania, określenia przypadków, w jakich można przyjąć osobę, która ukończyła 16 lat do szkoły dla dorosłych, ułatwienia realizacji programów edukacyjnych Unii Europejskiej, możliwości kształcenia uczniów za granicą oraz delegowania nauczycieli za granicę, wspomagania nauczania dzieci pracowników migrujących języka polskiego i innych przedmiotów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 246
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 917

246

pkt 1-3 - w zakresie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz
przeprowadzania egzaminów, oraz ust. 3 pkt 5.”;
20) w art. 35:
a) ust. 2a otrzymuje brzmienie:
„2a. Minister Sprawiedliwości i podporządkowane organy sprawują nadzór
pedagogiczny nad zakładami poprawczymi, schroniskami dla nieletnich,
ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz nad szkołami w tych
zakładach i schroniskach, a także nad szkołami przy zakładach karnych i
aresztach śledczych, z wyjątkiem nadzoru nad nauczaniem przedmiotów
ogólnokształcących, który sprawuje kurator oświaty.”,
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z
właściwymi ministrami, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
warunki i tryb sprawowania oraz formy nadzoru pedagogicznego, wykaz
stanowisk, o których mowa w ust. 5, kwalifikacje niezbędne do sprawowania
nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacje osób, o których mowa w ust.
5a, uwzględniając wymogi sprawności, skuteczności i efektywności nadzoru
pedagogicznego.”;
21) w art. 36 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Szkołą lub placówką za zgodą kuratora oświaty, a w przypadku szkoły i
placówki artystycznej - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, może również kierować osoba niebędąca
nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący.
Odpowiednio kurator oświaty i minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego przy wyrażaniu zgody uwzględniają w szczególności
posiadanie przez tę osobę wykształcenia i przygotowania zawodowego
odpowiadającego kierunkowi kształcenia w szkole lub zakresowi zadań
placówki.”;
22) w art. 39:
a) w ust. 1 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i
nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;”,
b) uchyla się ust. 4a;
23) w art. 40:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
10
„3. W skład rady pedagogicznej wchodzi dyrektor szkoły lub placówki i
wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce oraz pracownicy
innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki
zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w
placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i
wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie. W zebraniach rady
pedagogicznej mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby
zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady
pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w
szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest
działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku
szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i
promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w
miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek
organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły lub
placówki, rady szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub
placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.”;
24) w art. 43 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Osoby wchodzące w skład rady pedagogicznej są obowiązane do
nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą
naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych
pracowników szkoły lub placówki.”;
25) w art. 51:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W skład rady szkoły lub placówki wchodzą z zastrzeżeniem ust. 1a - 1c, w
równej liczbie:
1) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli;
2) rodzice wybrani przez ogół rodziców;
3) uczniowie wybrani przez ogół uczniów.”,
b) ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. W skład rady szkoły lub placówki nie wchodzą uczniowie przedszkoli, szkół
podstawowych, z wyłączeniem szkół dla dorosłych, a także uczniowie szkół
specjalnych oraz placówek i ośrodków, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim, oraz szkół i
placówek wymienionych w przepisach wydanych na podstawie art. 55 ust. 6.”,
c) po ust. 1a dodaje się ust. 1b i 1c w brzmieniu:
11
„1b. W gimnazjach dla dzieci i młodzieży udział uczniów w radzie szkoły nie jest
obowiązkowy.
1c. W szkołach i placówkach, określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 53 ust. 6, udział rodziców w radzie szkoły lub placówki nie jest
obowiązkowy.”,
d) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. W szkołach artystycznych przepisy ust. 1a-1c i 9 stosuje się odpowiednio.”;
26) w art. 52 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Rady szkoły lub placówki nie powołuje się w szkołach i placówkach, w
których ze względu na specyfikę organizacji pracy i zadania nie ma możliwości
wyłonienia stałej reprezentacji rodziców lub uczniów, o której mowa w art. 51
ust. 1 pkt 2 i 3.”;
27) w art. 58 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż
jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga zezwolenia:
1) właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem
jest prowadzenie szkół i placówek publicznych danego typu, wydanego po
uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkół rolniczych i
placówek rolniczych także pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw
rolnictwa;
2) ministra
właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
wydanego w odniesieniu do szkół realizujących kształcenie ogólne po
uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty - w przypadku szkół
artystycznych.”;
28) w art. 59:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Szkoła publiczna, z zastrzeżeniem ust. 1 a i 2, może być zlikwidowana z
końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu
przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole
publicznej tego samego typu, a także kształcącej w tym samym lub zbliżonym
zawodzie. Organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy
przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców
uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych - uczniów), właściwego kuratora
oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej
do prowadzenia szkół danego typu.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Szkoła lub zawód, w jakim szkoła kształci, a także placówka publiczna
prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust.
2a, mogą zostać zlikwidowane po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora
oświaty, a w przypadku szkoły rolniczej i placówki rolniczej lub szkoły morskiej
12
także odpowiednio ministra właściwego do spraw rolnictwa lub ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej, a szkoła lub placówka publiczna
prowadzona przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną - za zgodą organu,
który udzielił zezwolenia na jej założenie. W przypadku szkoły i placówki
artystycznej jest wymagana pozytywna opinia ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.”,
c) ust. 2a otrzymuje brzmienie:
„2a. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, kurator
oświaty, przed wyrażeniem opinii, o której mowa w ust. 2, jest obowiązany
zasięgnąć opinii odpowiednio wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia,
a także opinii:
1) ministra właściwego do spraw zdrowia - w przypadku szkoły prowadzącej
kształcenie w zawodach, dla których zgodnie z klasyfikacją zawodów
szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, ministrem
właściwym jest minister do spraw zdrowia;
2) ministra właściwego do spraw środowiska - w przypadku szkoły leśnej;
3) ministra właściwego do spraw transportu - w przypadku szkół
prowadzących kształcenie w zawodach dla żeglugi śródlądowej.”,
d) po ust. 2b dodaje się ust. 2c w brzmieniu:
„2c. Przepisy ust. 2 i 2b stosuje się odpowiednio w przypadku likwidacji
warsztatu szkolnego oraz szkolnego gospodarstwa pomocniczego.”,
e) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Organ prowadzący szkołę lub placówkę może przenieść kształcenie w
określonym zawodzie z tej szkoły lub placówki do innej szkoły tego samego
typu lub innej placówki tego samego rodzaju prowadzonej przez ten organ, po
zawiadomieniu, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem przeniesienia,
kuratora oświaty i rodziców uczniów. Przepisu ust. 2 nie stosuje się.”;
29) po art. 70b dodaje się art. 70c-70g w brzmieniu:
„Art. 70c. 1. Uczniowie gimnazjów podlegający obowiązkowi szkolnemu, którzy
sprawiają szczególne trudności wychowawcze oraz wymagają pomocy
psychologiczno-pedagogicznej i wzmożonych oddziaływań wychowawczych,
mogą być skierowani do ośrodka wsparcia wychowawczego. 2. Ośrodek wsparcia
wychowawczego umożliwia wychowankom kontynuowanie nauki w gimnazjum w
warunkach zapewniających:
1) redukowanie lub korygowanie niewłaściwych zachowań i postaw;
2) specjalistyczną terapię zaburzeń zachowania, stymulowanie optymalnego
rozwoju psychicznego, społecznego oraz moralnego;
3) przygotowanie wychowanka do prawidłowego funkcjonowania w środowisku
społecznym.
13
3. Ośrodek wsparcia wychowawczego zapewnia wychowankom opiekę
całodobową w ciągu całego roku. Liczba wychowanków w ośrodku nie może
przekraczać 100.
4. Tworzy się odrębne ośrodki wsparcia wychowawczego dla dziewcząt i
chłopców.
5. W ośrodku wsparcia wychowawczego zatrudnia się:
1) nauczycieli posiadających co najmniej stopień awansu zawodowego
nauczyciela mianowanego oraz kwalifikacje określone w odrębnych przepisach
w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
2) pracowników niebędących nauczycielami.
Art. 70d. 1. Uczeń gimnazjum może być skierowany do ośrodka wsparcia
wychowawczego przez dyrektora szkoły na podstawie uchwały rady
pedagogicznej, po uzyskaniu orzeczenia zespołu orzekającego działającego w
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wychowania
specjalnego ucznia w ośrodku wsparcia wychowawczego.
2. Orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w ust. 1,
powinno zawierać szczegółową diagnozę psychologiczno-pedagogiczną oraz
zalecenia do prowadzenia pracy wychowawczej i korekcyjnej w ośrodku
wsparcia wychowawczego, a także określać zalecany okres pobytu ucznia w
ośrodku.
3. Skierowanie ucznia do ośrodka wsparcia wychowawczego w trybie
określonym w ust. 1 wymaga zgody rodziców ucznia.
4. W przypadku braku zgody rodziców na skierowanie ucznia do ośrodka
wsparcia wychowawczego dyrektor gimnazjum występuje z wnioskiem do sądu
rodzinnego o umieszczenie ucznia w ośrodku wsparcia wychowawczego.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, dyrektor gimnazjum jest obowiązany
dołączyć uchwałę rady pedagogicznej, o której mowa w ust. 1, oraz orzeczenie
poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wychowania specjalnego
ucznia w ośrodku wsparcia wychowawczego - o ile zostało wydane.
6. Orzekanie przez sąd rodzinny w sprawie umieszczenia ucznia w ośrodku
wsparcia wychowawczego następuje w trybie określonym w przepisach o
postępowaniu w sprawach nieletnich.
7. Marszałek województwa zapewnia umieszczenie w ośrodku wsparcia
wychowawczego ucznia skierowanego do tego ośrodka w trybie, o którym
mowa w ust. 1, lub wobec którego sąd rodzinny orzekł o umieszczeniu w
ośrodku.
Art. 70e. 1. Okres pobytu ucznia w ośrodku wsparcia wychowawczego nie
może być krótszy niż dwa miesiące i dłuższy niż dwanaście miesięcy.
2. W trakcie pobytu wychowanka w ośrodku wsparcia wychowawczego
dokonuje się systematycznej oceny efektów oddziaływań wychowawczo-
resocjalizacyjnych i osiągnięć wychowanka.
3. W przypadku pozytywnych ocen efektów oddziaływań wychowawczo-
resocjalizacyjnych i osiągnięć wychowanka, dyrektor ośrodka wsparcia
wychowawczego może wystąpić z wnioskiem odpowiednio do dyrektora
gimnazjum lub sądu rodzinnego o skrócenie okresu pobytu wychowanka w
ośrodku.
4. W przypadku negatywnych ocen efektów oddziaływań wychowawczo-
resocjalizacyjnych i osiągnięć wychowanka, dyrektor ośrodka wsparcia
14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: