eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad realizacji przez szkoły programu matury międzynarodowej (program IBO), utworzenia i funkcjonowania ośrodków wsparcia wychowawczego, stopniowej likwidacji trzyletniego liceum profilowanego kształcącego w profilach kształcenia ogólnozawodowego, przesunięcia terminu zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, umożliwienia Centralnej Komisji Egzaminacyjnej inspirowania i prowadzenia badań naukowych i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania, określenia przypadków, w jakich można przyjąć osobę, która ukończyła 16 lat do szkoły dla dorosłych, ułatwienia realizacji programów edukacyjnych Unii Europejskiej, możliwości kształcenia uczniów za granicą oraz delegowania nauczycieli za granicę, wspomagania nauczania dzieci pracowników migrujących języka polskiego i innych przedmiotów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 246
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 917

246

Ponieważ dotychczasowe brzmienie przepisu powodowało szereg wątpliwości
interpretacyjnych na tle Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczących formy,
w jakiej dyrektor szkoły wyraża opinię o potrzebie przyznania uczniowi pomocy
materialnej, celem projektowanej zmiany jest odformalizowanie i w konsekwencji
uproszczenie procedury przyznawania uczniom świadczeń pomocy materialnej o
charakterze socjalnym.
21) do art. 1 pkt 42 (delegowanie za granicę uczniów w celu kształcenia
i nauczycieli w celu doskonalenia)

Projektowana zmiana rozszerza podstawy delegowania za granicę uczniów w celu
kształcenia i nauczycieli w celu doskonalenia o porozumienia o współpracy
bezpośredniej zawierane przez szkoły, organy prowadzące jednostki samorządu
terytorialnego, organy administracji rządowej lub zakłady kształcenia nauczycieli i
placówki doskonalenia nauczycieli. Wynika to ze zmieniającej się struktury współpracy
międzynarodowej, w tym odejścia przez niektóre kraje od podpisywania umów
międzynarodowych na rzecz współpracy bezpośredniej szkół, zakładów kształcenia i
placówek doskonalenia nauczycieli czy jednostek samorządu terytorialnego.
Jednocześnie projektowana zmiana uwzględnia możliwość delegowania uczniów oraz
nauczycieli za granicę na podstawie programów edukacyjnych Unii Europejskiej.
22) do art. 2 (zmiany w ustawie - Karta Nauczyciela) - realizuje Program
„Zero tolerancji (…)”

W związku z występującymi w szkołach zjawiskami agresji i innymi zjawiskami
patologicznymi, jednym z priorytetowych zadań jest stworzenie warunków
przeciwdziałającym tym zjawiskom. Projektowana nowelizacja ma na celu poprawę
bezpieczeństwa uczniów oraz nauczycieli w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
m.in. poprzez zwiększenie odpowiedzialności dyrektorów szkół oraz nauczycieli za
zapewnienie bezpieczeństwa uczniom.
Szczegółowe rozwiązania zawarte w projekcie przewidują:
1) rozszerzenie zadań nauczycieli o zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa
uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (nowe brzmienie art. 6 ustawy -
Karta Nauczyciela) oraz zadań dyrektora szkoły o zadania związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
(art. 7 ust. 2 pkt 6 ustawy - Karta Nauczyciela i art. 39 ust. 1 pkt 5a ustawy o systemie
oświaty);
2) wprowadzenie obowiązku występowania przez dyrektora szkoły, przed
nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, do Krajowego Rejestru Karnego w celu
potwierdzenia faktu niekaralności nauczyciela za przestępstwo popełnione umyślnie
(art. 10 ust. 8a ustawy - Karta Nauczyciela);
W świetle art. 10 ust. 8 ustawy - Karta Nauczyciela nie można nawiązać
stosunku pracy z nauczycielem, który nie spełnia w szczególności warunku określonego
w art. 10 ust. 5 pkt 4, tj. z nauczycielem, który był karany za przestępstwo popełnione
umyślnie. Obowiązujące przepisy ustawy - Karta Nauczyciela nie określają jednak, w
jaki sposób należy udokumentować spełnianie powyższego warunku. Pomimo, iż
przepisy art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze
Karnym (Dz. U. Nr 50,

18
poz. 580, z późn. zm.) przyznają pracodawcom prawo do uzyskania informacji o
osobach, których dane osobowe zgromadzone zostały w Rejestrze w zakresie
niezbędnym dla zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika
wymóg niekaralności, to w praktyce część dyrektorów szkół nie korzysta z tego
uprawnienia, poprzestając na przyjęciu od zatrudnianego nauczyciela oświadczenia o
niekaralności. Z uwagi na dobro uczniów nie jest jednak wystarczające potwierdzanie
faktu niekaralności jedynie oświadczeniem nauczyciela. Dyrektor szkoły nie zasięgając
w Krajowym Rejestrze Karnym informacji o osobie, której opiece powierza dzieci, nie
jest bowiem w stanie wykluczyć możliwości, iż do pracy z dziećmi zgłosi się osoba
skazana za przestępstwo popełnione umyślnie, np. osoba skazana w przeszłości za
pedofilię lub przemoc wobec dzieci. Proponowana zmiana, wprowadzająca obowiązek
występowania przez dyrektora szkoły do Krajowego Rejestru Karnego w celu
potwierdzenia faktu niekaralności nauczyciela za przestępstwo popełnione umyślnie,
będzie stanowić skuteczną barierę uniemożliwiającą osobom skazanym za przestępstwa,
w tym za przestępstwa, w których pokrzywdzonym było dziecko, dostęp do pracy w
zawodzie nauczyciela.
3) doprecyzowanie upoważnień dla organów prowadzących szkoły oraz dla ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania do ustalenia kryteriów i trybu
przyznawania nagród dla nauczycieli, poprzez uwzględnienie wśród tych kryteriów
osiągnięć nauczycieli w zakresie realizacji zadań związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (art. 49 ust. 2 i 3
ustawy - Karta Nauczyciela). Zgodnie z nowym brzmieniem minister właściwy do
spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia tryb i kryteria
przyznawania nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia w zakresie pracy dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej, w tym osiągnięcia w zakresie realizacji zadań
związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych
przez szkołę. Planowane zmiany będą ponadto dotyczyć sposobu zgłaszania kandydatów
do nagrody kuratora oświaty i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Jednocześnie, w celu wzmocnienia roli i wpływu rodziców na proces kształcenia i
wychowania dzieci, a także na wzmocnienie opiekuńczo-wychowawczej funkcji szkoły
i relacje pomiędzy nauczycielami i dziećmi planuje się wprowadzenie możliwości
zgłaszania kandydatów do nagród przez radę rodziców;
4) rozszerzenie odpowiedzialności dyscyplinarnej na wszystkich nauczycieli
zatrudnionych w szkole (art. 75 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela).
Zgodnie z aktualną treścią przepisu art. 75 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela
odpowiedzialności dyscyplinarnej podlegają jedynie nauczyciele mianowani i
dyplomowani. Z uwagi na skalę negatywnych zjawisk zachodzących w szkołach oraz
konieczność poprawy bezpieczeństwa uczniów, niezbędne jest, aby za uchybienia
godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, określonym w art. 6 ustawy - Karta
Nauczyciela, odpowiadali wszyscy nauczyciele, a nie tylko nauczyciele mianowani i
dyplomowani. W świetle obowiązujących przepisów nauczyciele stażyści oraz
nauczyciele kontraktowi nie podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej, a więc nie
można orzec w stosunku do nich m.in. zakazu przyjmowania do pracy w zawodzie
nauczycielskim przez pewien okres ani też wydalić takiego nauczyciela z zawodu.
Nauczyciel stażysta lub kontraktowy, z którym zostanie rozwiązany stosunek pracy z
uwagi na popełnienie przewinienia, które uniemożliwia dalszą

19
pracę w szkole, może więc następnie podjąć pracę w innej szkole. Proponowana
zmiana ma na celu wyeliminowanie takich zjawisk.
Jednocześnie proponuje się doprecyzowanie niektórych przepisów Rozdziału 10
ustawy - Karta Nauczyciela.
W art. 76 ust. 5 ustawy dookreślono, iż do akt osobowych nauczyciela włącza
się prawomocny odpis orzeczenia wraz z uzasadnieniem. W obowiązującym dotychczas
przepisie mowa jest jedynie o odpisie orzeczenia wraz z uzasadnieniem.
W art. 81 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela określono, po upływie jakiego
okresu ulega zatarciu kara dyscyplinarna określona w art. 76 ust. 1 pkt 3a ustawy, tj.
kara zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie
nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania. Obecnie z powyższego przepisu wynika
bowiem, iż kara określona w art. 76 ust. 1 pkt 3a ustawy - Karta Nauczyciela nigdy nie
podlega zatarciu. Jednocześnie określono sposób liczenia terminu, po upływie którego
kary dyscyplinarne podlegają zatarciu, w przypadku, gdy przed zatarciem kary
dyscyplinarnej nauczyciel będzie ponownie ukarany dyscyplinarnie (art. 81 ust. 2
ustawy -Karta Nauczyciela).
Proponuje się również zmianę przepisu art. 83 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela
polegającą na tym, że wyrazy „postępowanie wyjaśniające” zastępuje się wyrazami
„postępowanie dyscyplinarne lub postępowanie karne”.
Projektowana regulacja zawiera również zmianę upoważnienia zawartego w art.
85 ustawy - Karta Nauczyciela, do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu
prowadzenia postępowania wyjaśniającego i postępowania dyscyplinarnego. Zmiana ta
ma na celu dostosowanie brzmienia powyższego upoważnienia do wymogów
wynikających z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP poprzez dodanie wytycznych dotyczących
treści aktu wykonawczego.
23) do art. 3 (zmiana ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich) -
realizuje Program „Zero tolerancji (…)”
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach
nieletnich są związane przede wszystkim z projektowanym utworzeniem w systemie
oświaty nowego rodzaju placówki - ośrodków wsparcia wychowawczego,
przeznaczonych dla uczniów gimnazjum, którzy sprawiają szczególne trudności
wychowawcze oraz wymagają pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także
wzmożonego nadzoru wychowawczego. Projektowany tryb umieszczania ucznia w
ośrodku wsparcia wychowawczego ma być dwojaki:
- w przypadku, gdy rodzice ucznia wyrażają na to zgodę, uczeń byłby
kierowany do ośrodka wsparcia wychowawczego przez dyrektora gimnazjum
na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po uzyskaniu orzeczenia zespołu
orzekającego w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- w przypadku braku zgody rodziców ucznia, o jego umieszczeniu w ośrodku
wsparcia wychowawczego orzekałby sąd rodzinny na wniosek dyrektora
gimnazjum.
Postępowanie przed sądem w sprawie umieszczenia ucznia w ośrodku wsparcia
wychowawczego byłoby prowadzone z zastosowaniem przepisów ustawy o


postępowaniu w sprawach nieletnich dotyczących orzekania

20
o zastosowaniu środka wychowawczego i wykonaniu tego środka. W postępowaniu
tym stroną byłby także dyrektor gimnazjum, który wystąpił z wnioskiem o
umieszczenie ucznia w ośrodku wsparcia wychowawczego. W celu zapewnienia
sprawnego i efektywnego przebiegu postępowania proponuje się wprowadzenie
przepisu obligującego sąd do podjęcia rozstrzygnięcia w sprawie wymienionego
wniosku dyrektora gimnazjum nie później niż w ciągu 14 dni od wpłynięcia wniosku.
Zmiany w rozdziale 4 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich są
związane z wykonywaniem orzeczenia sądu o umieszczeniu nieletniego ucznia
gimnazjum w ośrodku wsparcia wychowawczego i dotyczą określenia przypadków w
jakich byłoby możliwe zastosowanie wobec wychowanka ośrodka wsparcia
wychowawczego środków przymusu bezpośredniego.
Zmiana przewidziana w pkt 8 art. 4 projektu polega na wykreśleniu z przepisów
ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich określających rodzaje placówek systemu
oświaty, w których małoletni może zostać umieszczony przez sąd, placówki o nazwie
„ośrodek szkolno-wychowawczy”. Przede wszystkim trzeba wskazać, że placówka o
takiej nazwie nie występuje aktualnie w systemie oświaty. Ponadto istniejące w tym
systemie specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze są
placówkami przeznaczonymi dla dzieci niepełnosprawnych (ośrodek szkolno-
wychowawczy również dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym), w
których nie powinni być umieszczani nieletni wykazujący przejawy demoralizacji, lub
którzy dopuścili się czynu karalnego.
Dodanie nowego art. 40a w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich jest
związane z projektowanym wprowadzeniem w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym przepisu umożliwiającego wprowadzenie przez radę gminy
zakazu przebywania w miejscach publicznych w porze nocnej osób nieletnich bez
opieki osoby dorosłej (vide art. 5 niniejszego projektu). Na podstawie tego przepisu,
nieletni naruszający taki zakaz mógłby zostać zatrzymany przez Policję i do czasu
przekazania rodzicom lub opiekunom umieszczony w policyjnej izbie dziecka.
24) do art. 4 (zmiana ustawy o samorządzie gminnym) - realizuje Program „Zero
tolerancji (…)”

Celem zmiany projektowanej w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym jest stworzenie podstawy prawnej dla podejmowania przez rady gmin uchwał
wprowadzających na obszarze gminy lub jej części zakazu przebywania w miejscach
publicznych w porze nocnej osób małoletnich bez opieki osoby dorosłej.
Potrzeba wprowadzenia takiego rozwiązania wynika z faktu, że wśród
dzieci i młodzieży wzrasta liczba zjawisk patologicznych: zwiększa się liczba
zagrożonych uzależnieniami, uczestniczących w
grupach
psychomanipulacyjnych, popełniających czyny karalne, nasila się agresja i przemoc.
Obserwuje się także niewydolność wychowawczą rodziców, którą znacząco nasilają
czynniki zewnętrzne, związane z koniecznością funkcjonowania w warunkach
transformacji, konkurencyjnego rynku pracy i wysokiego bezrobocia.
W celu zahamowania wzrostu przestępczości małoletnich, eliminowania
zjawisk i tendencji związanych z przestępczością i demoralizacją małoletnich oraz w
celu wspomagania rodzin i szkoły w zapewnieniu

21
prawidłowych warunków wychowania i opieki dzieciom i młodzieży konieczne jest
niezwłoczne podjęcie radykalnych wielopłaszczyznowych działań.
Jednym z takich elementarnych działań profilaktycznych, mogących
niezwłocznie przynieść pożądane skutki, jest wprowadzenie ograniczeń w przebywaniu
dzieci i młodzieży w porze nocnej w miejscach publicznych bez opieki dorosłych. W
przeszłości, w niektórych województwach były już podejmowane próby wprowadzenia
takich rozwiązań, jednak nie zostały one wdrożone ze względu na brak wyraźnej
podstawy prawnej.
W art. 5 przedmiotowego projektu proponuje się wprowadzenie w ustawie z
dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z
późn. zm.) upoważnienia dla rad gmin do wprowadzenia, w drodze aktu prawa
miejscowego, przepisów ustanawiających zakaz przebywania w miejscach publicznych
w porze nocnej osób małoletnich bez opieki osoby pełnoletniej.
Proponuje się, aby kompetencję do decydowania o wprowadzeniu na
określonym obszarze wspomnianego zakazu przyznać radzie gminy ze względu na to,
iż sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli należą do zadań własnych
gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
(Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.), do zadań własnych gminy o charakterze
obowiązkowym należy m. in. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania
problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy
społecznej i profilaktyki oraz rozwiązywania problemów alkoholowych i innych,
których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka, a także
tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną...
Ponadto, zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej w
przedszkolach oraz szkołach, o których mowa w art. 5 ust. 5, jest zadaniem
oświatowym gmin.
25) do art. 5 (zmiana ustawy o strażach gminnych) - realizuje Program „Zero
tolerancji (…)”

Projektowana zmiana ma na celu przeciwdziałanie tzw. wagarom. Samowolne
opuszczanie zajęć szkolnych, oprócz tego że nierzadko stanowi wstęp do wypadania z
systemu edukacji, sprzyja również demoralizacji młodzieży, a w dalszej konsekwencji
może prowadzić do poważniejszych następstw, w tym konfliktów z prawem. Należy
zatem podjąć działania, które będą miały na celu wyeliminowanie tego typu praktyk, bo
uzyskanie pozytywnych osiągnięć w tym względzie odsunie jednocześnie lub
zminimalizuje ryzyko poważniejszych problemów z wagarującą młodzieżą w
przyszłości.
W ramach przeciwdziałania temu zjawisku projekt proponuje wprowadzenie
obowiązku reakcji odpowiednich służb w sytuacji zauważenia młodzieży przebywającej
w godzinach zajęć lekcyjnych w miejscach publicznych. W tym celu projekt uzupełnia
dotychczasowe zadania straży gminnych o obowiązek informowania dyrektorów szkół o
uczniach uchylających się od uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych.
Projektodawcy wychodzą z założenia, że na gruncie dotychczasowych przepisów
o strażach gminnych mogą powstawać wątpliwości co do dopuszczalności
podejmowania przez strażników gminnych tego rodzaju

22
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: