eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oswiaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad realizacji przez szkoły programu matury międzynarodowej (program IBO), utworzenia i funkcjonowania ośrodków wsparcia wychowawczego, stopniowej likwidacji trzyletniego liceum profilowanego kształcącego w profilach kształcenia ogólnozawodowego, przesunięcia terminu zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, umożliwienia Centralnej Komisji Egzaminacyjnej inspirowania i prowadzenia badań naukowych i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania, określenia przypadków, w jakich można przyjąć osobę, która ukończyła 16 lat do szkoły dla dorosłych, ułatwienia realizacji programów edukacyjnych Unii Europejskiej, możliwości kształcenia uczniów za granicą oraz delegowania nauczycieli za granicę, wspomagania nauczania dzieci pracowników migrujących języka polskiego i innych przedmiotów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 246
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 917

246

wychowawczego występuje z wnioskiem odpowiednio do dyrektora gimnazjum
lub sądu rodzinnego o przedłużenie okresu pobytu wychowanka w ośrodku, z
uwzględnieniem ust. 1. Przepisy art. 70d ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio. 5. W
przypadku negatywnych ocen efektów oddziaływań wychowawczo-
resocjalizacyjnych i osiągnięć wychowanka oraz negatywnej prognozy co do
możliwych do osiągnięcia w ośrodku wsparcia wychowawczego rezultatów
podejmowanych działań wychowawczych, dyrektor ośrodka może wystąpić do
sądu rodzinnego z wnioskiem o umieszczenie wychowanka w młodzieżowym
ośrodku wychowawczym lub młodzieżowym ośrodku socjoterapii, w trybie
określonym w przepisach o postępowaniu w sprawach nieletnich.
Art. 70f. 1. Odpłatność za pobyt wychowanka w ośrodku wsparcia
wychowawczego ponoszą rodzice wychowanka.
2. Wysokość odpłatności ustala marszałek województwa, z tym że odpłatność
nie może przekroczyć kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie
wychowanka w ośrodku wsparcia wychowawczego.
3. Marszałek województwa może zwolnić rodziców wychowanka z całości lub z
części odpłatności za jego pobyt w ośrodku wsparcia wychowawczego, w
przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny oraz w szczególnie
uzasadnionych przypadkach losowych.
Art. 70g. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe zadania, organizację i warunki działania
ośrodków wsparcia wychowawczego oraz warunki pobytu wychowanków w tych
ośrodkach, a także tryb dokonywania oceny efektów oddziaływań
wychowawczo-resocjalizacyjnych i osiągnięć wychowanka, zakres i tryb
współdziałania ośrodków wsparcia wychowawczego z rodzicami wychowanków
oraz tryb wnoszenia opłat za pobyt wychowanka w ośrodku wsparcia
wychowawczego. 2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno
uwzględniać:
1)
zapewnienie wychowankom różnorodnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych oraz wszechstronnej
pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) organizację oddziałów klasowych i grup wychowawczych w ośrodku oraz
liczbę wychowanków w tych oddziałach lub grupach, zapewniającą warunki
osiągania odpowiednich efektów kształcenia lub wychowania;
3) sprawowanie opieki nad grupą wychowawczą przez co najmniej dwóch
wychowawców oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych w oddziałach klasowych
z udziałem psychologa lub pedagoga albo drugiego nauczyciela;
4) warunki wspierania ośrodków wsparcia wychowawczego przez
wolontariuszy;
5) udzielanie pomocy rodzicom wychowanków w zakresie doskonalenia ich
umiejętności wychowawczych.”;
30) w art. 71 b ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia, skład zespołów orzekających, tryb ich powołania, szczegółowe
zasady działania tych zespołów, tryb postępowania odwoławczego, wzory
orzeczeń oraz szczegółowe zasady kierowania dzieci i młodzieży do
15
kształcenia lub wychowania specjalnego, lub indywidualnego nauczania.
Rozporządzenie powinno uwzględniać jak najpełniejszą realizację potrzeb
dziecka, a także zapewnić możliwość dostosowania form kształcenia i
wychowania do aktualnych możliwości psychofizycznych dziecka.”;
31) w art. 77a ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Przepisów ust. 4 nie stosuje się do publicznych placówek doskonalenia, o których
mowa w art. 5 ust. 3b, ust. 3c i ust. 3d pkt 2.”;
32) w art. 78 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia ponadto zadania, które
mogą być realizowane wyłącznie przez placówki posiadające akredytację oraz
publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 5 ust. 3b, ust. 3c i ust 3d pkt
2.”;
33) w art. 80:
a) po ust. 2b dodaje się ust. 2c w brzmieniu:
„2c. Publiczne przedszkola, szkoły podstawowe, oraz ośrodki, o których mowa
w art. 2 pkt 5, a także publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które
zgodnie z art. 71 b ust. 2a prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
otrzymują dotacje z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu, w wysokości nie
niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym
wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek
samorządu terytorialnego pod warunkiem, że osoba prowadząca szkołę lub
ośrodek przedstawi organowi właściwemu do udzielenia dotacji planowaną
liczbę dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie
później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Szkoły, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z
budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia
odpowiedniego typu i rodzaju szkół, w wysokości równej wydatkom bieżącym
przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju
prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, jednak nie
niższej od kwoty przewidzianej na jednego ucznia szkoły danego typu i
rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej. W przypadku nieprowadzenia
przez jednostkę samorządu terytorialnego szkoły tego samego typu i rodzaju
podstawą ustalenia wysokości dotacji jest kwota przewidziana na jednego
ucznia szkoły publicznej danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji
ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
c) ust. 3b i 3c otrzymują brzmienie:
16
„3b. Placówki publiczne prowadzone przez osoby prawne i fizyczne,
niewymienione w ust. 3a i 3d, mogą otrzymywać dotacje z budżetu powiatu w
wysokości i na zasadach ustalonych przez radę powiatu. 3c. Dotacje, o
których mowa w ust. 2-3a i 3d, są przekazywane w 12 częściach w terminie
do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy szkoły lub
placówki.”,
d) po ust. 3c dodaje się ust. 3d w brzmieniu:
„3d. Placówki publiczne, o których mowa w art. 2 pkt 4a, prowadzone przez
osoby prawne i fizyczne, otrzymują na każdego wychowanka dotację z
budżetu samorządu województwa w wysokości równej wydatkom bieżącym
przewidzianym na jednego wychowanka w placówkach tego samego rodzaju
prowadzonych przez samorząd województwa.”,
e) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb
udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2-3a i 3d, uwzględniając
w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny
być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji oraz w rozliczeniu wykorzystania
dotacji.”;
34) w art. 82:
a) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) określenie odpowiednio typu i rodzaju szkoły lub placówki oraz daty
rozpoczęcia jej funkcjonowania, a w przypadku szkoły prowadzącej
kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić,
zgodnych z nazwami zawodów występujących w klasyfikacji zawodów
szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, lub klasyfikacji
zawodów i specjalności ustalanej na potrzeby rynku pracy przez ministra
właściwego do spraw pracy;”,
b) ust. 2a otrzymuje brzmienie:
„2a. W przypadku szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej
ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia
działalności wpis do ewidencji może nastąpić, jeżeli osoba prowadząca
przedstawi pozytywną opinię kuratora oświaty, a w przypadku szkoły
prowadzącej kształcenie w zawodach, dla których zgodnie z klasyfikacją
zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust.1, ministrem
właściwym jest minister właściwy do spraw zdrowia - także opinię ministra
właściwego do spraw zdrowia, o spełnieniu wymagań określonych w art. 7 ust.
3”,
c) w ust. 3a uchyla się pkt 7;
35) w art. 84 dodaje ust. 2a w brzmieniu:
17
„2a. Do uczniów niepublicznych gimnazjów oraz do niepublicznych ośrodków
wsparcia wychowawczego stosuje się przepisy art. 70c-70f oraz przepisy
rozporządzenia wydanego na podstawie art. 70g, z tym że zadania marszałka
województwa, o których mowa w art. 70f ust. 2 i 3, wykonuje organ prowadzący
ośrodek.”;
36) w art. 85 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Organ jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 82 ust. 1, na
wniosek osoby prowadzącej szkołę niepubliczną nieposiadającą uprawnień szkoły
publicznej nadaje tej szkole uprawnienia szkoły publicznej, jeżeli osoba ta przedstawi
pozytywną opinie kuratora oświaty, w przypadku szkół prowadzących kształcenie w
zawodach, dla których zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, o
której mowa w art. 24 ust.1, ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw
zdrowia - także opinię tego ministra o spełnieniu wymagań określonych w art. 7 ust.
3.”;
37) w art. 90:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe, oraz ośrodki wymienione w
art. 2 pkt 5, a także niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które
zgodnie z art. 71 b ust 2a prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
otrzymują dotacje z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu, w wysokości nie
niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym
wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek
samorządu terytorialnego pod warunkiem, że osoba prowadząca szkołę lub
ośrodek przedstawi organowi właściwemu do udzielenia dotacji planowaną liczbę
dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż
do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.”,
b) ust. 3c otrzymuje brzmienie:
„3c. Dotacje, o których mowa w ust. 1-3a i 3d, są przekazywane w 12 częściach
w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy szkoły lub
placówki.”,
c) po ust. 3c dodaje się ust. 3d w brzmieniu:
„3d. Placówki niepubliczne, o których mowa w art. 2 pkt 4a, otrzymują na każdego
wychowanka dotację z budżetu samorządu województwa w wysokości równej
średnim wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego wychowanka tego
samego rodzaju placówki publicznej - pod warunkiem, że osoba prowadząca
niepubliczną placówkę poda samorządowi województwa planowaną liczbę
wychowanków nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok
udzielania dotacji.”,
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
18
„4. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i
rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a, 2a-3b i 3d, uwzględniając w
szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być
zawarte we wniosku o udzielenie dotacji oraz w rozliczeniu wykorzystania
dotacji.”;
38) w art. 90d ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Stypendium szkolne jest przyznawane na okres nie krótszy niż miesiąc i nie
dłuższy niż dziesięć miesięcy w danym roku szkolnym, a w przypadku słuchaczy
kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów
pracowników służb społecznych - na okres nie krótszy miesiąc i nie dłuższy niż
dziewięć miesięcy w danym roku szkolnym.”;
39) w art. 90f pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego w zależności od sytuacji
materialnej uczniów i ich rodzin, z uwzględnieniem oceny zachowania za rok
szkolny poprzedzający rok, na który składany jest wniosek, oraz innych
okoliczności, o których mowa w art. 90d ust.1;”;
40) w art. 90g:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Stypendium za wyniki w nauce może być przyznane uczniowi, który uzyskał
wysoką średnią ocen oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie
(semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to
stypendium, a stypendium za osiągnięcia sportowe może być przyznane
uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na
szczeblu co najmniej międzyszkolnym oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania
w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się
to stypendium.”,
c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Warunek uzyskania co najmniej dobrej oceny zachowania, o którym
mowa w ust. 2, nie dotyczy uczniów szkół policealnych oraz szkół dla
dorosłych.”;
41) w art. 90n ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia;”;
42) w art. 94 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kształcenie uczniów oraz doskonalenie nauczycieli może odbywać się za
granicą na podstawie umów międzynarodowych, porozumień o współpracy
bezpośredniej zawieranych przez szkoły, organy prowadzące szkoły, jednostki
samorządu terytorialnego, organy administracji rządowej, zakłady kształcenia
19
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: