eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Służbie Więziennej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Więziennej

- określenie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania Służby Więziennej;- utrata mocy ustawy z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2062
  • Data wpłynięcia: 2009-05-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Więziennej
  • data uchwalenia: 2010-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 523

2062

2) nieprzydatności na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej w opinii służbowej
w służbie stałej;
3) niewywiązywania się z obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku,
stwierdzonego w okresie służby stałej w dwóch kolejnych opiniach służbowych,
między którymi upłynęło co najmniej 6 miesięcy;
4) likwidacji zajmowanego stanowiska, jeżeli nie ma możliwości mianowania
funkcjonariusza na równorzędne stanowisko w zakresie pobieranego uposażenia
zasadniczego.
3. Funkcjonariusza można przenieść na niższe stanowisko służbowe również na jego
prośbę.

Rozdział 10
Opiniowanie funkcjonariuszy

Art. 85. Funkcjonariusz podlega okresowemu opiniowaniu służbowemu, które ma na
celu:
1) stworzenie podstaw do określenia indywidualnego programu rozwoju
zawodowego;
2) ustalenie przydatności do służby, ocenę wywiązywania się z obowiązków
służbowych oraz przydatności na zajmowanym stanowisku;
3) wyłanianie kandydatów do mianowania i powoływania na wyższe stanowiska
służbowe oraz awansowania na wyższe stopnie Służby Więziennej.

Art. 86. 1. Opiniowanie służbowe uwzględnia następujące kryteria:
1) umiejętności zawodowe, z uwzględnieniem wymagań na zajmowanym stanowisku
służbowym, kwalifikacji specjalistycznych wynikających z ukończenia szkoleń lub
studiów, znajomości języków obcych oraz wyniki osiągane przez funkcjonariusza
podczas szkoleń;
2) wykorzystywanie posiadanych umiejętności, z uwzględnieniem znajomości
obowiązujących przepisów i procedur oraz ich stosowania, zasobu wiadomości
i umiejętności pozwalających na wywiązywanie się z obowiązków i realizację
zadań służbowych na zajmowanym stanowisku;

40
3) inicjatywę oraz podnoszenie kwalifikacji, a także umiejętności samodzielnego
wyszukiwania i zdobywania niezbędnych informacji;
4) umiejętność planowania i organizowania pracy, z uwzględnieniem zdolności
stopniowania zadań według ich ważności, oraz sprawność i terminowość realizacji
zadań;
5) umiejętność pracy w zespole, z uwzględnieniem przejawiania postawy sprzyjającej
kształtowaniu dobrej atmosfery pracy, niepowodowanie sytuacji konfliktowych,
a w razie potrzeby udzielania pomocy i doradzania;
6) komunikatywność, z uwzględnieniem umiejętności przekazywania, odbierania
i rozumienia informacji w mowie i piśmie, jasnego i wyrazistego formułowania
wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie;
7) zdolność analitycznego myślenia, z uwzględnieniem umiejętności oceny wartości
informacji, ich źródeł i wyboru oraz interpretowania, wyciągania wniosków;
8) samodzielność, z uwzględnieniem umiejętności działania bez angażowania innych
osób oraz konieczności nadzoru przełożonych;
9) motywację i kreatywność, z uwzględnieniem umiejętności tworzenia nowych
rozwiązań oraz doskonalenia już istniejących, inicjowania działań i przyjmowania
odpowiedzialności za nie;
10) dyspozycyjność, z uwzględnieniem możliwości i gotowości podejmowania oraz
realizacji zadań i czynności służbowych;
11) radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych, z uwzględnieniem umiejętności
stanowczego i zdecydowanego działania w sytuacjach nietypowych, gdy nie
wystarczają obowiązujące (standardowe) procedury postępowania, odporność na
stres, opanowanie emocjonalne, umiejętność dostosowania działań do szybko
zmieniających się warunków i sytuacji;
12) przestrzeganie etyki zawodowej i zdyscyplinowanie, z uwzględnieniem
przestrzegania zasad wynikających ze złożonego ślubowania.
2.
W opiniowaniu służbowym na stanowisko kierownicze oprócz kryteriów
wymienionych w ust. 1 ocenie podlega:
1) umiejętność efektywnego zarządzania, z uwzględnieniem umiejętności
prawidłowego rozlokowania i wykorzystania potencjału ludzkiego oraz zasobów
rzeczowych, finansowych i informacyjnych, niezbędnych w realizacji zadań
służbowych, umiejętności pozyskania nowych zasobów, nadzoru nad realizacją

41
czynności służbowych oraz kontroli realizacji zadań, a także motywowania
podległych funkcjonariuszy i pracowników do wyższej jakości pracy oraz rozwoju
zawodowego;
2) zdolność negocjowania, z uwzględnieniem umiejętności wypracowania
pożądanego stanowiska, utrzymania właściwych stosunków międzyludzkich,
a w sytuacji konfliktowej podejmowanie otwartej dyskusji na temat źródeł
konfliktu w celu rozwiązania problemu;
3) umiejętność strategicznego myślenia, rozpoznawania potrzeb i generowania
kierunków działania, umiejętność oceny ryzyka, tworzenia strategii działania
zgodnej z celami służby.

Art. 87. Opinie służbowe wydają:
1) Minister Sprawiedliwości – o Dyrektorze Generalnym;
2) Dyrektor Generalny – o swoich zastępcach, kierownikach komórek
organizacyjnych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, dyrektorach
okręgowych, komendancie Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej,
komendantach ośrodków szkolenia Służby Więziennej oraz komendantach
ośrodków doskonalenia kadr Służby Więziennej bezpośrednio mu podległych;
3) dyrektor okręgowy – na terenie swojego działania – o swoich zastępcach
i funkcjonariuszach pełniących służbę w okręgowym inspektoracie Służby
Więziennej, dyrektorach zakładów karnych i aresztów śledczych, komendantach
ośrodków doskonalenia kadr Służby Więziennej;
4) komendant Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej, komendant
ośrodka szkolenia Służby Więziennej, komendant ośrodka doskonalenia kadr
Służby Więziennej – odpowiednio – o swoich zastępcach, kierownikach komórek
organizacyjnych oraz funkcjonariuszach pełniących służbę na stanowiskach
samodzielnych;
5) dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego – o swoich zastępcach,
kierownikach komórek organizacyjnych oraz funkcjonariuszach pełniących służbę
na stanowiskach samodzielnych;
6) kierownik komórki organizacyjnej – o podległych mu bezpośrednio
funkcjonariuszach;

42
7) o funkcjonariuszach delegowanych do czasowego pełnienia służby w innej
jednostce organizacyjnej – przełożony właściwy w czasie delegowania.

Art. 88. 1. Opinię służbową funkcjonariusza wydaje się:
1) w okresie służby przygotowawczej, nie później niż 30 dni przed upływem
pierwszego roku tej służby i 60 dni przed mianowaniem na stałe;
2) w służbie stałej, nie później niż 30 dni przed upływem każdych 3 lat służby do
osiągnięcia 15 lat służby oraz każdych 5 lat służby po przekroczeniu 15 lat służby.
2. Termin wydania opinii liczy się od dnia przyjęcia do służby lub ostatniego
opiniowania.
3. Termin wydania opinii może ulec przesunięciu o okres:
1) zawieszenia w czynnościach służbowych;
2) odbywania szkolenia zawodowego;
3) urlopu macierzyńskiego;
4) urlopu wychowawczego;
5) urlopu bezpłatnego lub zwolnienia od zajęć służbowych;
6) choroby;
7) delegowania do czasowego pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej;
8) oddelegowania do pełnienia służby poza Służbą Więzienną.
4. Opiniowanie służbowe przeprowadza się niezależnie od terminów, o których mowa
w ust. 1, w następujących przypadkach:
1) wniosku o mianowanie lub powołanie funkcjonariusza na wyższe stanowisko
służbowe albo o nadanie kolejnego wyższego stopnia Służby Więziennej, jeżeli od
ostatniego opiniowania upłynął co najmniej 1 rok;
2) stwierdzenia nieprzydatności na zajmowanym stanowisku, nieprzydatności do
służby w okresie służby przygotowawczej albo niewywiązywania się
z obowiązków służbowych;
3) jeżeli od dnia wydania opinii stwierdzającej niewywiązywanie się z obowiązków
służbowych upłynęło 6 miesięcy;
4) polecenia wyższego przełożonego.


43
Art. 89. 1. Wydający opinię służbową zapoznaje z nią opiniowanego funkcjonariusza
w terminie 14 dni od dnia jej sporządzenia, który potwierdza fakt zapoznania się z treścią
opinii własnoręcznym podpisem.

2. W razie odmowy złożenia podpisu wydający opinię sporządza na tę okoliczność
adnotację na arkuszu opinii.
3. Funkcjonariusz, który nie zgadza się z treścią opinii, może wnieść, za
pośrednictwem wydającego opinię, wniosek o jej zmianę do wyższego przełożonego
w terminie 14 dni od dnia zapoznania się z nią.
4. Jeżeli opinia została wydana przez Ministra Sprawiedliwości, Dyrektor Generalny
może zwrócić się ponownie do Ministra Sprawiedliwości z wnioskiem o jej zmianę.

Art. 90. 1. W razie uznania w całości wniosku funkcjonariusza o zmianę opinii,
przełożony wydaje nową opinię. Opinia poprzednia podlega zniszczeniu.
2. Jeżeli przełożony uzna wniosek o zmianę opinii za niezasadny, przesyła go
w terminie 7 dni wyższemu przełożonemu wraz z opinią i własnym stanowiskiem w sprawie.
3.
Wyższy przełożony rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia.


Art. 91. 1. Wyższy przełożony może zaskarżoną opinię:
1) utrzymać w mocy;
2) uchylić w całości i polecić wydanie nowej opinii z uwzględnieniem wskazanych
okoliczności.
2. Funkcjonariusza informuje się na piśmie, za pośrednictwem wydającego opinię,
o sposobie rozpatrzenia wniosku.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, poprzednia opinia podlega
zniszczeniu.
4. Opinię, co do której nie został złożony wniosek o jej zmianę, opinię utrzymaną
w mocy, a także opinię wydaną w wyniku rozpoznania tego wniosku, włącza się do akt
osobowych funkcjonariusza.

Art. 92. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzór arkusza
opinii służbowej, uwzględniając w szczególności kryteria oceny wymagań na zajmowanym
stanowisku służbowym, a także kryteria oceny cech osobowości, umiejętności i predyspozycji
funkcjonariusza do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku służbowym.

44
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 60 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: