eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz zmianie niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy sytuacji, w której jednocześnie zostaną odwołani lub złożą rezygnację przewodniczący i wiceprzewodniczący rady gminy (i odpowiednio rady powiatu lub sejmiku województwa). W takiej sytuacji projektodawcy proponują by w celu wyboru nowych władz rady gminy (rady powiatu lub sejmiku województwa) posiedzenie zwoływał odpowiedni wojewoda

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1898
  • Data wpłynięcia: 2009-03-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o samorządzie powiatowym
  • data uchwalenia: 2009-12-17
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2010 Nr 28, poz. 142

1898-s


Warszawa, 16 czerwca 2009 r.

SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA–140 –83(4)/09



Pan


Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:

-
o zmianie ustawy o samorządzie
gminnym oraz zmianie niektórych
innych ustaw
(druk nr 1898).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku
prac parlamentarnych.



(-) Donald Tusk


Stanowisko Rządu do poselskiego projektu ustawy
o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz zmianie niektórych innych ustaw
(druk nr 1898)


Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz zmianie
niektórych innych ustaw przewiduje nowelizację:
1) art. 20 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142,
poz. 1591, z późn. zm.),
2) art. 15 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr
142, poz. 1590, z późn. zm.),
3) art. 21 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r., Nr
142, poz. 1590, z późn. zm.).
Istotą przygotowanych rozwiązań w poselskim projekcie ustawy jest uregulowanie
przypadków, w których jednocześnie zostają odwołani lub złożą rezygnację przewodniczący
i wiceprzewodniczący organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego (rady gminy,
rady powiatu lub sejmiku województwa), a w ich miejsce nie wybrano osób do pełnienia tych
funkcji.

Z uwagi na brak określenia, w aktualnych przepisach prawnych, podmiotu właściwego
do zwołania sesji rady gminy, powiatu, sejmiku województwa, w konsekwencji może
to skutkować, nieprawidłowym funkcjonowaniem organu stanowiącego.
Wnioskodawcy przedmiotowej inicjatywy legislacyjnej proponują by w takiej sytuacji
sesję rady gminy, powiatu, czy też sejmiku województwa zwoływał odpowiedni wojewoda.
Oceniając powyższą inicjatywę, na wstępie należy już wskazać na konieczność
dokonania korekty redakcyjnej, polegającej na zastąpieniu w projektowanych: art. 1, art. 2
oraz art. 3 wyrazu: „posiedzenie” wyrazem: „sesję”, stosowanym w zmienianych ustawach.
Dodatkowo, przedmiotowe ustawy nie posługują się występującym w projekcie pojęciem:
„władz rad gmin”, lecz pojęciem: „przewodniczącego” oraz „wiceprzewodniczącego”.
Nie ma także potrzeby dookreślania, który wojewoda będzie zwoływał sesję organu
stanowiącego. Taka praktyka, nie występuje w aktualnie obowiązujących ustawach, które
przyjmują w sposób dorozumiany, iż jest to wojewoda właściwy miejscowo.
Ponadto treść art. 2 i art. 3 poselskiego projektu wymaga dostosowania do zakresu
podmiotowego, którego dotyczy. Jest w nich mowa o radzie gminy, podczas gdy de facto odnoszą
się do organu stanowiącego odpowiednio: powiatu i województwa.


Niezależnie od powyższego, należy zauważyć, iż proponowane zmiany budzą
wątpliwości. Przedstawione propozycje, z uwagi na obligatoryjną konstrukcję, będą
zobowiązywały wojewodę do każdorazowego zwoływania sesji rady gminy (powiatu lub sejmiku
województwa) w sytuacji, gdy przewodniczący i wiceprzewodniczący zostali odwołani lub
złożyli rezygnację. Nie jest to rozwiązanie właściwe, ponieważ osoby, które dotychczas pełniły
ww. funkcje mogą przecież do momentu wyboru swoich następców, należycie wykonywać
powierzone im uprzednio zadania. W takich przypadkach ingerowanie przez organ nadzoru
w działalność organu stanowiącego byłoby nieuzasadnione.
Wydaje się również, iż opracowane rozwiązania powinny precyzować, który podmiot oraz
w jakim trybie będzie prowadził taką „nadzwyczajną” sesję, gdyż wojewoda, w przedłożonym
brzmieniu projektu, będzie ją tylko zwoływał.
W związku z powyższym mając na względzie zgłoszone zastrzeżenia jak również fakt,
iż obecnie w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji trwają prace nad zmianami
w ustawach ustrojowych, m.in. w zakresie opracowania instytucji prawnej, która w sposób
kompleksowy będzie regulować wskazane zagadnienie, Rada Ministrów odnosi się negatywnie
do proponowanych zmian.





2
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: