eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych

Poselski projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych

Poselski projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1847
  • Data wpłynięcia: 2009-03-18
  • Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 49 dn. 11-09-2009

1847


Druk nr 1847

Warszawa, 18 marca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zadaniach publicznych w dziedzinie
usług medialnych.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Iwonę ledzińską-Katarasińską.



(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Bartosz Arłukowicz;
(-) Tadeusz Aziewicz; (-) Andrzej Biernat; (-) Renata Butryn; (-) Zbigniew
Chlebowski; (-) Stanisław Chmielewski; (-) Janusz Cichoń; (-) Leszek
Cieślik; (-) Andrzej Czerwiński; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Alicja
Dąbrowska; (-) Bronisław Dutka; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Tomasz
Garbowski; (-) Witold Gintowt-Dziewałtowski; (-) Henryk Gołębiewski;
(-) Eugeniusz Grzeszczak; (-) Iwona Guzowska; (-) Jolanta Hibner;
(-) Tadeusz Iwiński; (-) Izabela Jaruga-Nowacka; (-) Stanisław Kalemba;
(-) Jarosław Kalinowski; (-) Ryszard Kalisz; (-) Jan Kamiński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Grzegorz Karpiński; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Jarosław
Katulski; (-) Jan Kaźmierczak; (-) Ewa Kierzkowska; (-) Witold Klepacz;
(-) Józef Piotr Klim; (-) Eugeniusz Kłopotek; (-) Jan Kochanowski;
(-) Domicela Kopaczewska; (-) Jerzy Kozdroń; (-) Janusz Krasoń;
(-) Marek Krząkała; (-) Adam Krzyśków; (-) Jan Kulas; (-) Tomasz
Kulesza; (-) Jan Kuriata; (-) Arkadiusz Litwiński; (-) Jan Łopata;
(-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Krystyna Łybacka; (-) Beata Małecka-
Libera; (-) Wacław Martyniuk; (-) Jarosław Matwiejuk; (-) Krzysztof
Matyjaszczyk; (-) Antoni Mężydło; (-) Janusz Mikulicz; (-) Henryk Milcarz;
(-) Tadeusz Motowidło; (-) Tadeusz Naguszewski; (-) Witold Namyślak;
(-) Grzegorz Napieralski; (-) Sławomir Neumann; (-) Tomasz Piotr Nowak;
(-) Stanisław Olas; (-) Wojciech Olejniczak; (-) Artur Ostrowski;
(-) Witold Pahl; (-) Andrzej Pałys; (-) Mirosław Pawlak; (-) Waldemar
Pawlak; (-) Janusz Piechociński; (-) Elżbieta Pierzchała; (-) Danuta
Pietraszewska; (-) Grzegorz Pisalski; (-) Wojciech Pomajda; (-) Stanisława
Prządka; (-) Józef Racki; (-) Damian Raczkowski; (-) Stanisław Rakoczy;
(-) Tadeusz Ross; (-) Jakub Rutnicki; (-) Arkadiusz Rybicki; (-) Stanisław
Rydzoń; (-) Wojciech Saługa; (-) Joanna Senyszyn; (-) Witold Sitarz;
(-) Aleksander Marek Skorupa; (-) Tadeusz Sławecki; (-) Aleksander
Sopliński; (-) Stanisław Stec; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Elżbieta
Streker-Dembińska; (-) Wiesław Andrzej Szczepański; (-) Jerzy Szmajdziński;
(-) Grzegorz Sztolcman; (-) Bożena Szydłowska; (-) Jolanta Szymanek-
Deresz; (-) Iwona ledzińska-Katarasińska; (-) Jan Walenty Tomaka; (-) Piotr
Tomański; (-) Irena Tomaszak-Zesiuk; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Piotr
van der Coghen; (-) Piotr Waśko; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Wiesław Woda;
(-) Edward Wojtas; (-) Bogusław Wontor; (-) Marek Wójcik; (-) Adam
Wykręt; (-) Stanisław Wziątek; (-) Renata Zaremba; (-) Ryszard Zawadzki;
(-) Wojciech Ziemniak; (-) Józef Zych; (-) Stanisław elichowski.
Projekt

USTAWA
z dnia 2009 r.
o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych

Rozdział 1
Przepisy ogólne

Art. 1.
Ustawa reguluje zadania publiczne w dziedzinie usług medialnych, zasady i warunki
finansowania tych zadań, w tym zasady gospodarowania powierzonymi środkami
pochodzącymi z budżetu państwa, oraz organy właściwe w tych sprawach.

Art. 2.
W rozumieniu ustawy:
1) usługi medialne – oznaczają radiofonię, telewizję oraz inne linearne usługi medialne
przekazu programu, niezależnie od systemu odbioru (system powszechnego odbioru,
system zbiorowego odbioru, system indywidualnego odbioru), a także usługi nielinearne
odbioru audycji na życzenie z katalogu udostępnianego za pomocą systemu
teleinformatycznego;
2) beneficjent licencji programowej – oznacza podmiot, któremu przyznano licencję
programową;
3) Fundusz – oznacza Fundusz Zadań Publicznych;
4) program lokalny - oznacza program radiowy lub telewizyjny o zasięgu lokalnym
realizujący zadania lokalne, zawierający różnorodne tematycznie audycje i inne przekazy
dotyczące wydarzeń i problemów lokalnych, adresowany do ogółu słuchaczy lub widzów
objętych zasięgiem nadawania na obszarze dzielnicy, miasta, gminy lub kilku
sąsiadujących ze sobą gmin;
5) program ponadregionalny – oznacza program radiowy lub telewizyjny adresowany do
ogółu słuchaczy lub widzów objętych zasięgiem nadawania na obszarze obejmującym co
najmniej dwa województwa;
6) program regionalny - oznacza program radiowy lub telewizyjny o zasięgu regionalnym
realizujący zadania regionalne, zawierający różnorodne tematycznie audycje i inne
przekazy dotyczące wydarzeń i problemów regionalnych, adresowany do ogółu słuchaczy
lub widzów objętych zasięgiem nadawania na obszarze nie większym niż jedno
województwo;

2
7) nadawca publiczny – oznacza spółkę akcyjną z jednoosobowym udziałem Skarbu Państwa
utworzoną na podstawie art. 26 ust. 2, 3, 3a i 3b ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o
radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531, z późn. zm.), zwanej dalej
„ustawą o radiofonii i telewizji”, w celu tworzenia i rozpowszechniania programów
radiowych lub telewizyjnych i realizacji misji publicznej, określonej w art. 21 tej ustawy;
8) spółka radiowa – oznacza nadawcę publicznego założonego w celu tworzenia i
rozpowszechniania lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych programów radiowych, a
także innych usług medialnych;
9) spółka telewizyjna – oznacza nadawcę publicznego założonego w celu tworzenia i
rozpowszechniania lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych programów

telewizyjnych, a także innych usług medialnych;
10) nadawca niepubliczny – oznacza nadawcę, który działa na podstawie koncesji udzielanej
na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji, w tym nadawcę społecznego oraz nadawcę
pożytku publicznego;
11) nadawca pożytku publicznego – oznacza szkołę, uczelnię wyższą lub jednostkę
organizacyjną gminy powołaną do prowadzenia działalności kulturalnej na jej terenie,
która uzyskała koncesję na rozpowszechnianie programu radiowego lub telewizyjnego,
na warunkach określonych w ustawie o radiofonii i telewizji, skierowanego do uczniów
lub środowisk akademickich albo ograniczonego kręgu odbiorców zamieszkałych na
terenie gminy;
12) dostawca usług medialnych – oznacza nadawcę programu lub dostawcę audycji na
żądanie z katalogu udostępnianego za pomocą systemu teleinformatycznego.

Rozdział 2
Zadania publiczne w dziedzinie usług medialnych

Art. 3.
Nadawcy publiczni wypełniają misję publiczną, o której mowa w art. 21 ustawy o radiofonii i
telewizji, poprzez :
1) wspieranie budowy społeczeństwa obywatelskiego oraz kultury demokratycznej
polegającej na uczestnictwie obywateli w życiu publicznym;
2) inspirowanie debaty publicznej w kluczowych kwestiach społecznych;
3) promowanie postaw propaństwowych, sprzyjanie tożsamości narodowej;
4) wspieranie edukacji na wszystkich poziomach kształcenia;
5) upowszechnianie kultury języka polskiego i dbałość o tę kulturę;

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 85,
poz. 728, Nr 267, poz. 2258, 2006 r. Nr 51, poz. 377, Nr 83, poz. 574, Nr 133, poz. 935 oraz z 2007 r. Nr 25,
poz. 162 i Nr 61, poz. 411.

2

3
6) ukazywanie bogactwa tradycji oraz współczesnej kultury polskiej, kultury
europejskiej i kultury światowej;
7) wspieranie aspiracji kulturowych mniejszości etnicznych zamieszkujących
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
8) promowanie dorobku nauki polskiej i światowej;
9) przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na rasę, narodowość, wyznanie, płeć,
orientację seksualną;
10) propagowanie integracji europejskiej;
11) propagowanie praw człowieka.
12) rozwój różnorodnych form polskiej twórczości audiowizualnej;
13) tworzenie programów wyspecjalizowanych;
14) budowę i eksploatację stacji nadawczych;
15) rozpowszechnianie przekazów tekstowych;
16) rozwijanie nowych technik tworzenia i dystrybucji usług medialnych;

Art. 4.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zwana dalej „Krajową Radą”, może powierzyć
nadawcom niepublicznym lub innym niepublicznym dostawcom usług medialnych,
realizację zadań publicznych, określonych w art. 3 pkt 1–8, ze środków Funduszu, na
podstawie licencji programowej.

Rozdział 3
Organy właściwe w dziedzinie usług medialnych

Art. 5.
Organem właściwym w sprawach przyznawania licencji programowych, kontroli i nadzoru
ich wykonania przez beneficjentów licencji programowej jest Krajowa Rada.

Art. 6.
1. Tworzy się Radę Programową przy Krajowej Radzie, będącą organem opiniodawczym
Krajowej Rady.
2. Do zadań Rady Programowej należy:
1) ocena poziomu i jakości programów nadawców;
2) opiniowanie programów lub audycji finansowanych ze środków Funduszu na
podstawie licencji programowej;
3) wyrażanie opinii w sprawie udzielania absolutorium programowego;

3
strony : [ 1 ] . 2 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: