Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw
- projekt ma na celu udoskonalenie dotychczasowych regulacji, które stworza warunki do efektywniejszego współdziałania organizacji pozarządowych z organami administracji publicznej przez wzmocnienie instytucji, zasad i form dialogu obywatelskiego, zwiększenia racjonalności społeczneji ekonomicznej realizacji zasad publicznychsłużących rozwojowi, zarówno na poziomie lokalnym jak i makrospołecznym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1727
- Data wpłynięcia: 2009-02-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 28, poz. 146
1727
wniosek lub z urzędu, od udziału w kontroli. Przepis ten ma na celu przede wszystkim
zabezpieczenie interesów kontrolowanej organizacji pożytku publicznego.
Projekt rozporządzenia określa także rodzaje kontroli, tj. kontrolę problemową wynikającą
z planu kontroli i kontrolę doraźną, która jest efektem skarg i wniosków kierowanych zarówno
przez obywateli, organizacje pozarządowe, podmioty kościelne i organy administracji publicznej.
Ważną kwestią zawartą w projekcie rozporządzenia są regulacje dotyczące prowadzenia
i przechowywania akt kontroli (§ 11) oraz obowiązek zarządzającego kontrolę do powiadomienia
właściwych organów w przypadku ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na
popełnienie przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa skarbowego lub wykroczenia
skarbowego.
Istotną częścią projektu rozporządzenia, z punktu widzenia przede wszystkim organizacji
pożytku publicznego, jest rozdział, w którym precyzyjnie określone zostały elementy składowe
protokołów kontroli (§ 17) i wystąpień pokontrolnych (§ 20).
Proponowany projekt rozporządzenia określa także w § 22 sposób i tryb prowadzenia kontroli
organizacji pożytku publicznego przy zastosowaniu trybu uproszczonego, która do tej pory
prowadzona była w oparciu o regulacje wewnętrzne Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Dodatkowo, proponowany projekt rozporządzenia wprowadza, w załącznikach, wzór
upoważnienia, wzór protokołu oględzin i wzór protokołu przyjęcia ustnego oświadczenia.
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje
10
Projekt rozporządzenia swoim zakresem wywiera wpływ na organy administracji publicznej
i organizacje pozarządowe, podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, posiadające status
organizacji pożytku publicznego.
2. Konsultacje społeczne
Przedkładane rozporządzenie zostanie poddane konsultacjom społecznym,
w szczególności zostanie przekazane organizacjom posiadającym status organizacji pożytku
publicznego takim jak : Fundacja im. Stefana Batorego, Fundacja Instytut Spraw
Publicznych, Polska Akcja Humanitarna.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora publicznego
Dotychczasowa kontrola organizacji pożytku publicznego była przeprowadzana na podstawie
art. 30 i następnych ustawy. Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie spowoduje
więc nowych wydatków z budżetu państwa ani skutków finansowych w sektorze publicznym.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie wpłynie bezpośrednio na rynek pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie wpłynie bezpośrednio na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie wpłynie bezpośrednio na sytuację
i rozwój regionów.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej. Projekt
rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych.
33/02/BS
11