eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o sieci szpitali

Poselski projekt ustawy o sieci szpitali

- projekt przewiduje powołanie sieci szpitali służących zabezpieczeniu potrzeb zdrowotnych osób uprawnionych do swiadczeń opieki zdrowotnej oraz służących optymalizacji zasobów opieki zdrowotnej. Projekt określa m.in. zasady tworzenia sieci szpitali, funkcjonowania regionalnych planów opieki szpitalnej oraz działania krajowej Rady do Spraw WSzpitali i Wojewódzkich Komisji do Spraw Szpitali, szczegółowe warunki funkcjonowania i zasady finansowania szpitali włączonych do sieci szpitali, zasady monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej tych szpitali, zasady monitorowania i oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej przez nie udzielanych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1520
  • Data wpłynięcia: 2008-05-14
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 51 dn. 09-10-2009

1520

sieci, niezbędne będzie podnoszenie kwalifikacji przez pracowników lub zmniejszenie
liczby zatrudnionych pracowników, kierownik szpitala może wystąpić do Ministra
Zdrowia z wnioskiem o refundowanie całości lub części kosztów kursów lub szkoleń
specjalistycznych lub kwalifikacyjnych dla tych osób, a także odpraw wypłacanych
tym osobom. Wnioski składa się w terminie od dnia 1 maja do dnia 31 maja każdego
roku . rodki finansowe na refundację tych działań określa corocznie ustawa budże-
towa. Kierownik szpitala zawiera z pracownikiem szpitala umowę o refundację cało-
ści albo części kosztów kursów lub szkoleń. Regulacje te miałyby także
zastosowanie do pracowników szpitala, w stosunku do którego wydano decyzję o
odmowie włączenia do sieci, skutkiem czego ograniczono rodzaje i zakres udziela-
nych świadczeń lub podmiot tworzący szpital podjął decyzję o jego likwidacji.
W przypadku zmian w zatrudnieniu, związanych z realizacją przepisów ustawy o sieci
szpitali zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 13 marca 2003 r.
o
szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy
z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844, z późn. zm.).
Pierwotnie do projektu ustawy o sieci szpitali wprowadzony został przepis o zastoso-
waniu ww. ustawy. Jednakże powoływanie tych przepisów miałoby charakter infor-
macyjny, ponieważ znajdą one swoje zastosowanie bez względu na fakt ich
przywołania w projekcie ustawy o sieci szpitali. Ponadto przepis w zaproponowanym
projekcie w pierwotnym kształcie (art. 45 projektu „W przypadku likwidacji stosuje się
przepisy ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr
90, poz. 844, z późn. zm.), w szczególności dotyczące odpraw pieniężnych, jeżeli
zachodzą przesłanki określone w art. 1 tej ustawy”) stwarzał ryzyko zawężenia sto-
sowania ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosun-
ków pracy z

przyczyn niedotyczących pracowników, ograniczając je tylko do
przypadków likwidacji szpitala, gdy tymczasem art. 1 tej ustawy stanowi, że jej prze-
pisy stosuje się w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego
co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowni-
ków, w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, a także na mocy po-
rozumienia stron, jeżeli w okresie nieprzekraczającym 30 dni zwolnienie obejmuje co
najmniej:
1) 10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników,
26
2) 10% pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 100, jednakże mniej
niż 300 pracowników,
3) 30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 300 lub więcej pracow-
ników.
Dotyczy to zatem przypadków „grupowych zwolnień”. Powołane liczby odnoszące się
do pracowników obejmują pracowników, z którymi w ramach grupowego zwolnienia
następuje rozwiązanie stosunków pracy z inicjatywy pracodawcy na mocy porozu-
mienia stron, jeżeli dotyczy to co najmniej 5 pracowników.
Projekt ustawy o sieci szpitali przewiduje również zmianę ustawy o dopłatach do
oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniar-
kom i położnym oraz o umarzaniu tych kredytów, gdzie przewiduje się złagodzenie
warunków umożliwiających uzyskanie kredytu na preferencyjnych warunkach oraz
warunków częściowego umorzenia kredytów. Kredyt na preferencyjnych warunkach
będą mogły uzyskać osoby, wykonujące wyżej wymienione zawody, jeżeli rozwiąza-
no z nimi umowę o pracę oraz podjęli działalność prywatną po dniu 1 stycznia 2008
r., lub osoby z którymi rozwiązano z nimi umowę o pracę w publicznym zakładzie
opieki zdrowotnej i złożą oświadczenie o gotowości podjęcia działalności prywatnej
oraz osoby, które są nadal zatrudnione w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej i
złożą oświadczenie o gotowości rozwiązania umowy o pracę oraz podjęcia działalno-
ści prywatnej. Do 20% umorzenia kredytu niezbędne jest m.in. prowadzenie przez
okres 3 lat prywatnej działalności, tj. praktyki lekarskiej lub pielęgniarskiej/położniczej
lub niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Inwestycje dostosowawcze do wymogów projektowanej ustawy mogą być dofinan-
sowane przez podmioty tworzące. Regulacje w tym zakresie zawiera ustawa
o zakładach opieki zdrowotnej oraz projektowana ustawa o sieci szpitali. Obecnie
zakłady opieki zdrowotnej prowadzone w formie samodzielnego publicznego zakładu
opieki zdrowotnej mogą otrzymywać dotacje budżetowe na remonty, inwestycje, w
tym zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz inne cele określone przepisami.
Zgodnie z propozycją projektu ustawy o sieci szpitali Minister Zdrowia, podmioty two-
rzące szpitale włączone do sieci szpitali oraz inne organy będą mogły finansować lub
dofinansować nakłady na inwestycje, które są niezbędne do realizacji zadań szpitala,
wynikających z regionalnego planu opieki szpitalnej opracowanego dla województwa,
w którym dany szpital jest zlokalizowany.
27
Istnieje również możliwość aplikowania o środki unijne w ramach funduszy struktu-
ralnych. Szpitale mogą skorzystać ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura
i rodowisko, które w części przeznaczone są na poprawę bezpieczeństwa zdrowot-
nego i efektywności systemu ochrony zdrowia.
Program skupia się na dwóch działaniach:
Grupa operacyjna 13.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego
Celem działania jest zapewnienie nowoczesnego wyposażenia jednostek udzielają-
cych świadczeń w zakresie ratownictwa medycznego. W ramach działania wsparcie
uzyskają projekty infrastrukturalne, których realizacja pozwoli na zapewnienie wyso-
kiej jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, wyznaczonej standardami obowią-
zującymi w państwach Unii Europejskiej, w ramach ratownictwa przedszpitalnego w
ok. 300 wyspecjalizowanych szpitalnych oddziałach ratunkowych. Realizowane pro-
jekty będą przyczyniać się do zapewnienia każdej osobie w stanie nagłego zagroże-
nia zdrowia lub życia możliwości niezwłocznego przybycia na miejsce zdarzenia
właściwych służb ratunkowych, niezwłocznego przewiezienia i przyjęcia do najbliż-
szego zakładu opieki zdrowotnej, udzielającego świadczeń zdrowotnych we właści-
wym zakresie. Działania zmierzające do podniesienia poziomu bezpieczeństwa
ludności w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia są wsparte od dnia 1 stycznia
2007 r. przez rozwiązania prawne (ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym
Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410)), które stworzą jednolite ramy
funkcjonowania systemu. Priorytetowo traktowane będą projekty z zakresu urazów,
kardiologii inwazyjnej oraz udarów. Dostępne fundusze będą przeznaczone na mo-
dernizację oraz wyposażenie infrastruktury jednostek organizacyjnych zakładów
opieki zdrowotnej wyspecjalizowanych w udzielaniu świadczeń zdrowotnych nie-
zbędnych dla ratownictwa medycznego w celu dostosowania do obowiązujących
przepisów prawa, a także zapewnienia jednolitego wysokiego poziomu wykonywa-
nych świadczeń.
Grupa operacyjna 13.2 Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu po-
nadregionalnym
Działanie polega na doposażeniu oraz modernizacji zakładów opieki zdrowotnej
o charakterze ponadregionalnym, co przyczyni się do poprawy dostępności do
świadczeń wysokospecjalistycznych i specjalistycznych. Niniejsze działanie jest na-
28
kierowane na: rozbudowę, przebudowę, remont i wyposażenie obiektów infrastruktu-
ry ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym. Ponadto w ramach działania
wsparcie otrzymają projekty dotyczące zakupu nowoczesnego sprzętu diagnostycz-
nego i terapeutycznego spełniającego aktualne standardy ochrony zdrowia. Nakłady
na inwestycje, rozumiane w sposób wszechstronny i kompleksowy, będą ponoszone
zarówno na poszczególne obiekty infrastruktury, jak też w ich wyposażenie.
Całkowita kwota alokacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla Osi
priorytetowej XIII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochro-
ny zdrowia 2007-2013 wynosi 349 990 000 euro, natomiast krajowy wkład publiczny
z budżetu państwa wynosi 61 762 941,17 euro oraz wkład prywatny 8 822 941 euro:
– dla grupy operacyjnej 13.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego z Europej-
skiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeznaczonych zostanie 200 000 000
euro, krajowy wkład publiczny wraz z wkładem prywatnym wyniesie 44 120 000
euro,

dla grupy operacyjnej 13.2 Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia
o znaczeniu ponadregionalnym przeznaczonych zostanie 149 990 000 mln euro,
krajowy wkład publiczny wyniesie 26 470 000 euro.
Ponadto na zadania inwestycyjne, w tym na projekty dotyczące zakupu aparatury
medycznej oraz działań modernizacyjnych, publiczne zakłady opieki zdrowotnej mo-
gą uzyskać wsparcie w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Projekto-
wane wydatki przedstawia poniższa tabela:


Kwota z EFRR na infra-
Udział %wydatków
Całkowita kwota
strukturę zdrowotną i
Lp. Województwo
na infrastrukturę
EFRR na RPO [euro]
opiekę nad dzieckiem w
zdrowotną
RPO [euro]
1 dolnośląskie
1 213 144 879
48 123 461
3,9 %
2
kujawsko-pomorskie
951 003 820
38 154 273
4,0 %
3
lubelskie
1 155 845 549
45 656 228
3,9 %
4
lubuskie
439 173 096
13 297 715
3,0 %
5
łódzkie
863 852 363
27 556 891
3,2 %
6 małopolskie
1 147 745 855
41 701 666
3,5 %
7
mazowieckie
1 831 496 698
73 990 952
4,0 %
8
opolskie
427 144 813
12 814 344
3 %
9
podkarpackie
1 136 307 823
25 703 283
2,2%
10 podlaskie
636 207 883
17 500 788
2,7 %
11 pomorskie
885 065 762
34 340 522
3,8 %
12 śląskie
1 570 451 757
32 000 000
2,0 %
29
13 świętokrzyskie
725 807 266
52 431 000
7,4 %
14 warmińsko-mazurskie
1 036 542 041
35 096 261
3,3 %
15 wielkopolskie
1 130 264 000
52 620 000
4,6 %
16 zachodniopomorskie
835 437 299
29 310 000
3,5 %

Ł CZNIE
15 985 490 904
580 297 384
3,6 %




Ocena Skutków Regulacji (OSR)

I. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Zakłady opieki zdrowotnej, będące szpitalami, funkcjonujące w formie publicznych
i niepublicznych jednostek. Wśród publicznych zakładów opieki zdrowotnej będą
szpitale (samorządowe i kliniczne) funkcjonujące jako samodzielne publiczne za-
kłady opieki zdrowotnej, a także jednostki badawczo-rozwojowe realizujące zada-
nia określone w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach
opieki zdrowotnej. Projektowana regulacja oddziałuje na działalność podmiotów,
które utworzyły zakłady opieki zdrowotnej, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Mini-
stra Zdrowia, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministra Obrony Na-
rodowej oraz Wojewodę.


[TFK1]II.
Analiza skutków regulacji
30
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: