Poselski projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
- wprowadzenie nowych uregulowań określających zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku, a także warunki udzielenia zezwoleń i prowadzenia działalności w zakresie objętym przedmiotową nowelizacją;- uchylenie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1169
- Data wpłynięcia: 2008-07-25
- Uchwalenie:
1169-s
w drodze uchwały przejąć od właścicieli nieruchomości obowiązki dotyczące wyposażenia
nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz pozbywania
się zebranych odpadów oraz nieczystości ciekłych, na podstawie akceptacji mieszkańców
wyrażonej w przeprowadzonym uprzednio referendum gminnym. Poselski projekt ustawy
znosi instytucję referendum gminnego w wyżej wskazanym zakresie i daje radzie gminy
możliwość podjęcia uchwały o przejęciu wykonywania działania w zakresie odbierania
odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych w każdej chwili. Takie uregulowanie może
doprowadzić do sytuacji braku stabilnych warunków funkcjonowania tej sfery usług
publicznych.
Jednocześnie Rząd jest świadomy istnienia potrzeby zapewnienia odpowiedniego strumienia
odpadów komunalnych do nowoczesnych instalacji ich odzysku i unieszkodliwiania, a także
wyeliminowania powstawania tzw. „dzikich” wysypisk odpadów, co ma miejsce w związku
z działaniem nieuczciwych przedsiębiorców zajmujących się odbieraniem i transportem
odpadów, naruszających warunki określone w zezwoleniu i wywożących odpady
na nielegalne składowiska. Ze względu na ryzyko dla środowiska naturalnego, a także ryzyko
nie wywiązania się Polski ze zobowiązań wobec Unii Europejskiej, Rząd widzi potrzebę
nowelizacji obowiązującej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i uważa
niektóre spośród zaproponowanych w poselskim projekcie ustawy rozwiązań za korzystne.
Dotyczy to:
− stworzenia możliwości wskazywania konkretnych miejsc odzysku i miejsc
unieszkodliwiania odpadów komunalnych, do których odpady z terenu gminy
przekazywane będą przez przedsiębiorców,
− regulacji wzmacniających funkcje kontrolne gmin − w zakresie procedury
przeprowadzania kontroli w stosunku do właścicieli nieruchomości
oraz przedsiębiorców,
− wprowadzenia instrumentu w postaci zarządzenia zastępczego wojewody
w przypadku nie uchwalenia w wyznaczonym terminie przez radę gminy
regulaminu utrzymania czystości i porządku.
Należy ponadto zauważyć, że projekt wymaga licznych poprawek redakcyjnych i
legislacyjnych oraz uzupełnienia uzasadnienia oraz zmian w ocenie skutków regulacji.
5
Podsumowując, Rząd jest przeciwny poselskiemu projektowi nowej ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach, popiera jednak niektóre rozwiązania przewidziane w
poselskim projekcie. Włączenie ich do porządku prawnego może nastąpić poprzez zmianę
obecnie obowiązującej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
6