eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym

- wprowadzenie nowej ustawy o podatku akcyzowym określającej opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy;- wejście w życie niniejszej ustawy spowoduje utratę mocy poprzedniej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r.;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1083
  • Data wpłynięcia: 2008-10-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2008-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 3, poz. 11

1083

70
została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania
kontrolnego albo postępowania podatkowego nie można tego ustalić.
3. Czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, są przedmiotem opodatkowania akcyzą
niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych
przepisami prawa.
4. Jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku
z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek
podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy
została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
5. Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne
objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte
pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami
wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu
meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.
6. Na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się:
1) sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny,
samochodu osobowego;
2) zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny,
samochodu osobowego;
3) wydanie samochodu osobowego w zamian za wierzytelności;
4) wydanie samochodu osobowego w miejsce świadczenia pieniężnego;
5) darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny,
samochodu osobowego;
6) wydanie samochodu osobowego w zamian za dokonanie określonej czynności;
7) przekazanie lub wykorzystanie samochodu osobowego na potrzeby reprezentacji albo
reklamy;
8) przekazanie przez podatnika samochodu osobowego na potrzeby osobiste podatnika,
wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników,
członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także
zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
9) użycie samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
7. Do opodatkowania akcyzą samochodów osobowych stosuje się odpowiednio art. 10 ust.
1–4, 6–8, 10 i 13, art. 12, art. 13 ust. 1 i 2, art. 14, przepisy wydane na podstawie art. 15, art.
16 ust. 5 oraz art. 22–24.

Art. 97. 1. Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego
niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym
powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.
2. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu
osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu
drogowym powstaje z dniem:
1) przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na
terytorium kraju – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak
właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

71
2) nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel – jeżeli nabycie
prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po
przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
3) złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z
przepisami o ruchu drogowym – jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na
terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego
właścicielem.
3. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego
niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z
dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 96 ust. 6 pkt 2–9, z dniem
wykonania tych czynności.
4. Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek
podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od
dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 96 ust. 6 pkt 2–9, z dniem wykonania
tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty
akcyzy od dokonanej sprzedaży.
5. Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu danej
czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 96 ust. 1 lub ust. 2, za datę jego
powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy lub organ kontroli
skarbowej stwierdził dokonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Art. 98. 1. Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna
niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 96 ust. 1
lub 2.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 2 pkt 1 i 2, jeżeli przemieszczenia
samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał
inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak
właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna
niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym
jak właściciel.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 97 ust. 2 pkt 3, podatnikiem jest osoba fizyczna,
osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która wystąpiła o
rejestrację tego samochodu na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Art. 99. 1. Organy egzekucyjne, określone w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji, oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne, w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr
43, poz. 296, z późn. zm.13)), są płatnikami akcyzy od sprzedaży, dokonywanej w trybie
egzekucji, samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie
z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza nie została zapłacona.
2. Płatnik akcyzy od sprzedaży, dokonywanej w trybie egzekucji, samochodu osobowego
niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,
jest obowiązany obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej w terminie do
7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym sprzedano samochód, a także
przekazać w tym terminie do właściwego naczelnika urzędu celnego deklarację o wysokości
pobranej i wpłaconej akcyzy według ustalonego wzoru.

72
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres danych zawartych w deklaracji o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej
przez płatnika oraz wzór tej deklaracji, zamieszczając objaśnienia co do sposobu
prawidłowego składania deklaracji oraz informacje o miejscu ich składania, jak również
zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia kwoty akcyzy.

Art. 100. 1. Podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest:
1) kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju
pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego
samochodu osobowego;
2) kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy – w przypadku jego
nabycia wewnątrzwspólnotowego, z tym że w przypadku, o którym mowa w art. 97 ust. 2
pkt 3, podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego, o
której mowa w ust. 11, pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę
akcyzy;
3) wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło – w przypadku importu
tego samochodu, z zastrzeżeniem ust. 2–5.
2. W przypadku samochodu osobowego, wobec którego mają zastosowanie przepisy
dotyczące procedury uszlachetnienia biernego, podstawą opodatkowania jest różnica między
wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a
wartością produktów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło.
3. Podstawą opodatkowania z tytułu importu samochodu osobowego objętego procedurą
odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych lub
procedurą przetwarzania pod kontrolą celną jest wartość celna powiększona o cło, które
byłoby należne, gdyby samochód ten był objęty procedurą dopuszczenia do obrotu.
4. Podstawa opodatkowania w przypadku importu samochodu osobowego obejmuje
również prowizję oraz koszty transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały do niej włączone, a
zostały już poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez
pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie
przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego samochód jest importowany.
5. Do podstawy opodatkowania z tytułu importu samochodu osobowego dolicza się
określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają
obowiązek pobierać te należności z tytułu importu samochodu.
6. Podstawą opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu
osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Wspólnoty
Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego
państwa członkowskiego jest wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 3, z uwzględnieniem
prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale
zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.
7. Jeżeli nie można określić kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w szczególności w
przypadku darowizny samochodu osobowego, za podstawę opodatkowania przyjmuje się
średnią wartość rynkową samochodu osobowego na rynku krajowym, pomniejszoną o kwotę
podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.
8. Jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku czynności, o których mowa w
art. 96 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2, bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej
wartości rynkowej tego samochodu osobowego, organ podatkowy lub organ kontroli
skarbowej wzywa podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania

73
przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej
wartości rynkowej samochodu osobowego.
9. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wysokości podstawy
opodatkowania lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie jej wysokości znacznie
odbiegającej od średniej wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej
określi wysokość podstawy opodatkowania.
10. Jeżeli wysokość podstawy opodatkowania ustalona z uwzględnieniem opinii biegłego
odbiega co najmniej o 33% od zadeklarowanej podstawy opodatkowania, koszty opinii
biegłego lub biegłych ponosi podatnik.
11.
rednia wartość rynkowa samochodu osobowego jest to wartość ustalana na
podstawie notowanej na rynku krajowym, w dniu powstania obowiązku podatkowego,
średniej ceny samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju tej samej marki,
modelu, rocznika oraz, jeżeli jest to możliwe do ustalenia, wyposażenia i o przybliżonym
stanie technicznym co nabyty na terytorium kraju lub nabyty wewnątrzwspólnotowo
samochód osobowy.
12. Do przeliczenia podstawy opodatkowania wyrażonej w walucie obcej stosuje się
bieżący kurs średni waluty obcej wyliczony i ogłoszony przez Narodowy Bank Polski w dniu
powstania obowiązku podatkowego.
13. W przypadku gdy w dniu powstania obowiązku podatkowego nie został wyliczony i
ogłoszony przez Narodowy Bank Polski bieżący kurs średni waluty obcej, do przeliczenia
podstawy opodatkowania wyrażonej w walucie obcej stosuje się ostatni, przed dniem
powstania obowiązku podatkowego, bieżący kurs średni wyliczony i ogłoszony przez
Narodowy Bank Polski.

Art. 101
. Stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi:
1) 13,6 % podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika
powyżej 2.000 centymetrów sześciennych;
2) 3,1 % podstawy opodatkowania – dla pozostałych samochodów osobowych.

Art. 102. 1. Podatnik z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego jest
obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać, we właściwym urzędzie celnym, deklaracje podatkowe w sprawie akcyzy,
według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej
– za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
2. Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest
obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu
podatkowego złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, do właściwego
naczelnika urzędu celnego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku
podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium
kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
3. Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest
obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu
podatkowego dokonać obliczenia i zapłaty na rachunek właściwej izby celnej, akcyzy w

74
terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w
dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu
drogowym.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
wzory:
1) deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1,
2) deklaracji uproszczonych, o których mowa w ust. 2
- zamieszczając objaśnienia, co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji,
informacje o terminach i miejscu ich składania, pouczenie, że deklaracje stanowią podstawę
do wystawienia tytułu wykonawczego, jak również zapewniając możliwość prawidłowego
obliczenia wysokości akcyzy.

Art. 103. 1. Podmiotowi, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak
właściciel, i który dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu
niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym
samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, lub jeżeli w
jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, przysługuje zwrot akcyzy na wniosek,
złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie roku od dnia dokonania
dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.
2. Zwrotowi nie podlega akcyza w kwocie niższej niż minimalna kwota zwrotu.
3. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty,
potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w
szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne
dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.
4. Do wniosku o zwrot załącza się dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z
wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy
wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, o których mowa w ust. 3.
5. Organami podatkowymi właściwymi w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy
wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza została
zapłacona na terytorium kraju, są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, u których
dokonano rozliczenia i zapłaty akcyzy z tytułu ostatniej czynności podlegającej
opodatkowaniu, której przedmiotem był ten samochód osobowy.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy od samochodu osobowego, minimalną kwotę
zwrotu akcyzy, wzór wniosku o zwrot akcyzy oraz terminy zwrotu akcyzy, uwzględniając
konieczność prawidłowego określenia kwot zwracanej akcyzy oraz ekonomiczną opłacalność
dokonania zwrotu akcyzy.
Art. 104. 1. Podmiot
dokonujący nabyć wewnątrzwspólnotowych lub dostaw
wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać we właściwym
urzędzie celnym informacje podsumowujące o dokonanych nabyciach
wewnątrzwspólnotowych i dostawach wewnątrzwspólnotowych, zwane dalej "informacjami
podsumowującymi", według ustalonego wzoru, za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia
miesiąca następującego po kwartale, w którym dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej
albo w którym powstał obowiązek podatkowy – w przypadku nabycia
wewnątrzwspólnotowego.

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 40 ... 45

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: