eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o podatku akcyzowym

- wprowadzenie nowej ustawy o podatku akcyzowym określającej opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy;- wejście w życie niniejszej ustawy spowoduje utratę mocy poprzedniej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r.;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1083
  • Data wpłynięcia: 2008-10-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2008-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 3, poz. 11

1083

65

Art. 89. 1. Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.,
objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu
należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy
alkoholu przekraczającej 22% obj.;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
2. Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie,
oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.
3. Podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu
etylowego 100% vol. w temperaturze 20 °C zawartego w gotowym wyrobie.
4. Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4550,00 zł od 1 hektolitra alkoholu
etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Art. 90. 1. Piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00
oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte
pozycją CN 2206 00, jeżeli w każdym przypadku rzeczywista objętościowa moc alkoholu w
tych wyrobach przekracza 0,5% obj.
2. Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także
jego rozlew.
3. Podstawą opodatkowania piwa jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu na 1 stopień
Plato.
4. Stawka akcyzy na piwo wynosi 6,86 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego
wyrobu.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe metody ustalania parametrów służących do określenia podstawy opodatkowania
piwa, o których mowa w ust. 3, w szczególności wyznaczania liczby stopni Plato w piwie
gotowym, uwzględniając przepisy prawa Wspólnoty Europejskiej w zakresie akcyzy oraz
technologię wytwarzania piwa.

Art. 91. 1. Winem w rozumieniu ustawy jest:
1) wino niemusujące – wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem
wina musującego określonego w pkt 2:
a) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., lecz
nieprzekraczającej 15% obj., pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w
gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo
b) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% obj., lecz
nieprzekraczającej 18% obj., pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków
wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi
wyłącznie z procesu fermentacji;
2) wino musujące – wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29
10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:

66
a) znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za
pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3
bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,
b) mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% obj., lecz
nieprzekraczającą 15% obj.,
c) cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu
fermentacji.
2. Produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także
jego rozlew.
3. Podstawą opodatkowania wina jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu.
4. Stawka akcyzy na wino wynosi 136,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Art. 92. 1. Napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:
1) niemusujące napoje fermentowane – niebędące musującymi napojami fermentowanymi
określonymi w pkt 2 – wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem
wyrobów określonych w art. 91 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z
wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 90 ust. 1:
a) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., lecz
nieprzekraczającej 10% obj., albo
b) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% obj., lecz
nieprzekraczającej 15% obj.
– pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi
wyłącznie z procesu fermentacji;
2) musujące napoje fermentowane – wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz
wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205,
niewymienione w art. 91, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w
kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się
nadciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku
węgla w roztworze, oraz:
a) mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% obj., lecz
nieprzekraczającą 13% obj., albo
b) mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% obj., lecz
nieprzekraczającą 15% obj.
– pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi
wyłącznie z procesu fermentacji.
2. Produkcją napojów fermentowanych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub
przetwarzanie napojów fermentowanych, a także ich rozlew.
3. Podstawą opodatkowania napojów fermentowanych jest liczba hektolitrów gotowego
wyrobu.
4. Stawka akcyzy na napoje fermentowane wynosi 136,00 zł od 1 hektolitra gotowego
wyrobu.

Art. 93. 1. Wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o
rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., lecz nieprzekraczającej

67
22% obj., objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w
art. 90–92.
2. Produkcją wyrobów pośrednich w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub
przetwarzanie wyrobów pośrednich, a także ich rozlew.
3. Podstawą opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego
wyrobu.
4. Stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 273,00 zł od 1 hektolitra gotowego
wyrobu.

Rozdział 3
Wyroby tytoniowe

Art. 94. 1. Do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na
kod CN:
1) papierosy;
2) tytoń do palenia;
3) cygara i cygaretki.
2. Za papierosy uznaje się:
1) tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani
cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
2) tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w
tutkach z bibuły papierosowej;
3) tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę
papierosową.
3. Do celów akcyzy za jeden papieros uznaje się tytoń zrolowany, o którym mowa w ust.
2, o długości nieprzekraczającej 9 centymetrów, wyłączając filtr i ustnik, a w przypadku gdy
jego długość jest większa niż 9 centymetrów, za jeden papieros uznaje się każde 9
centymetrów długości tego tytoniu, wyłączając filtr lub ustnik, a także końcowy odcinek tej
długości krótszy niż 9 centymetrów.
4. Za cygara lub cygaretki przeznaczone do palenia uznaje się:
1) tytoń zrolowany w całości zrobiony z naturalnego tytoniu;
2) tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu;
3) tytoń zrolowany ze spreparowanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w
naturalnym kolorze cygara pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie
zachodzi taka konieczność, ale nie w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie ustnik oraz
spoiwo są wykonane z odzysku, kiedy waga jednej sztuki, nie włączając filtra lub ustnika,
wynosi nie mniej niż 1,2 grama, i gdzie owijający liść tytoniu jest ułożony w kształcie
spirali z kątem ostrym wynoszącym przynajmniej 30° względem pionowej osi cygara;
4) tytoń zrolowany ze spreparowanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w
naturalnym kolorze cygara z odzyskanego tytoniu pokrywającym produkt w całości,
łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik w przypadku cygar z
ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi przynajmniej 2,3 grama,
a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry.
5. Za tytoń do palenia uznaje się:
1) tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci
bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

68
2) odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub
cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.
6. Tytoń do palenia, określony w ust. 5, w którym więcej niż 25% w masie drobin tytoniu
ma szerokość cięcia mniejszą niż 1 milimetr, jest uznawany za tytoń drobnokrojony
przeznaczony do skręcania papierosów.
7. Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym
spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki, pod warunkiem
że posiadają odpowiednio:
1) owinięcie z naturalnego tytoniu;
2) owinięcie i owijkę z tytoniu, oba z ponownie uformowanego tytoniu;
3) owinięcie z ponownie uformowanego tytoniu.
8. Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza
tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do
palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają
tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Art. 95. 1. Produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie,
przetwarzanie, a także pakowanie.
2. Stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynoszą:
1) na papierosy, z zastrzeżeniem ust. 10 – 138,50 zł za każde 1000 sztuk i 31,41%
maksymalnej ceny detalicznej;
2) na tytoń do palenia, z zastrzeżeniem ust. 10 – 95,00 zł za każdy 1 kilogram i 31,41%
maksymalnej ceny detalicznej;
3) na cygara i cygaretki – 235,00 zł za każde 1000 sztuk.
3. Na papierosy lub tytoń do palenia nieobjęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy i
nieoznaczone maksymalną ceną detaliczną stawki akcyzy wynoszą :
1) na papierosy – 300,00 zł za każde 1000 sztuk;
2) na tytoń do palenia – 200,00 zł za każdy 1 kilogram.
4. Minimalna stawka akcyzy na papierosy wynosi 100% całkowitej kwoty akcyzy,
naliczonej od ceny równej najpopularniejszej kategorii cenowej.
5. Najpopularniejszą kategorią cenową jest, ustalana na dany rok kalendarzowy, cena
stosowana w obrocie dla grupy papierosów o największej sprzedaży w okresie 10 miesięcy
(od stycznia do października) poprzedniego roku kalendarzowego, obliczana według ilości
sprzedanych papierosów, na podstawie maksymalnych cen detalicznych, w przeliczeniu na
1000 sztuk. Najpopularniejsza kategoria cenowa jest ogłaszana w drodze obwieszczenia
ministra właściwego do spraw finansów publicznych w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, przed dniem 1 stycznia każdego roku.
6. Za maksymalną cenę detaliczną przyjmuje się cenę wyznaczoną i wydrukowaną przez
producenta, importera lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego na
opakowaniu jednostkowym papierosów lub tytoniu do palenia, z zastrzeżeniem ust. 9.
7. Producent, importer lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego
papierosów lub tytoniu do palenia, przeznaczonych do sprzedaży na terytorium kraju, jest
obowiązany wyznaczyć i wydrukować maksymalną cenę detaliczną na opakowaniu
jednostkowym tych wyrobów.

69
8. W przypadku importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów lub tytoniu do
palenia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w opakowaniach
jednostkowych nieoznaczonych maksymalną ceną detaliczną, stosuje się odpowiednio stawki
akcyzy w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 i 2, przy czym za maksymalną cenę detaliczną
przyjmuje się trzykrotną wartość najpopularniejszej kategorii cenowej, przeliczonej na
jednostkę 1000 sztuk dla papierosów, a dla tytoniu do palenia, przyjmując założenie, iż
jednostka 1000 sztuk papierosów odpowiada 1 kilogramowi tytoniu do palenia.
9. W przypadku nabycia lub posiadania papierosów lub tytoniu do palenia znajdujących
się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w opakowaniach jednostkowych

nieoznaczonych lub oznaczonych maksymalną ceną detaliczną, jeżeli od tych wyrobów nie
została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej,
postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie można tego ustalić, stosuje
się odpowiednio stawki akcyzy w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 i 2, przy czym za
maksymalną cenę detaliczną przyjmuje się trzykrotną wartość najpopularniejszej kategorii
cenowej, przeliczonej na jednostkę 1000 sztuk dla papierosów, a dla tytoniu do palenia,
przyjmując założenie, iż jednostka 1000 sztuk papierosów odpowiada 1 kilogramowi tytoniu
do palenia.
10. W przypadku, o którym mowa w art. 5 ust. 5, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości
70% maksymalnej ceny detalicznej, wydrukowanej na opakowaniu jednostkowym.
11. Producent, importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego
papierosów są obowiązani do sporządzania i przekazywania ministrowi właściwemu do spraw
finansów publicznych informacji o wielkości sprzedaży poszczególnych marek papierosów
oznaczonych maksymalną ceną detaliczną w okresie 10 miesięcy (od stycznia do
października) danego roku kalendarzowego.
12. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
termin, formę przekazywania oraz zakres informacji, o których mowa w ust. 11,
uwzględniając potrzebę ustalenia najpopularniejszej kategorii cenowej.

Dział V

Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych

Art. 96. 1. W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą
jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju
zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na
terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na
terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1
albo 2.
2. W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również
każda sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium
kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 45

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: