-
Sylwester 2013: porady UOKiK
11:23 30.12.2013
„Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi?” – ta praktyka z „Misia” jest niezgodna z prawem. Sylwestrowe problemy przyprawiają o zawrót głowy. Czy szatnia odpowiada za nasze płaszcze? Czy można reklamować nieudaną imprezę sylwestrową? Jak bezpiecznie korzystać z solarium?
-
Większe prawa e-konsumenta
12:54 20.12.2013
Klient będzie miał 14, a nie 10 dni, aby odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość - są to założenia projektu nowej ustawy o prawach konsumenta.
-
Zakupy świąteczne przez Internet: prawo do odstąpienia od umowy
12:28 18.12.2013
Każdemu z nas zdarzyło się kupić świąteczny prezent, który nie przypadł do gustu osobie obdarowanej. Czasem to kwestia złego rozmiaru, a czasem koloru. Oprócz możliwości wymiany towaru na odpowiedni, kupującym w sieci przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy.
-
Świąteczne zakupy online: pamiętaj o swoich prawach
00:44 14.12.2013
W tym roku aż 32 proc. Europejczyków kupi prezenty przez internet. Zdecydowanie częściej będą robić to jednak Polacy. Według najnowszego raportu Deloitte, aż 46 proc. Polaków kupi prezenty w sieci. Co więcej, aż 72 proc. będzie robić zakupy na ostatnią chwilę, czyli w grudniu. Nie ...
-
Sprzedaż bezpośrednia: prawa konsumentów przed Świętami
10:44 09.12.2013
Wielkimi krokami zbliżają się święta Bożego Narodzenia a tym samym czas wzmożonej aktywności zakupowej prezentów dla najbliższych, jak również organizacji różnego rodzaju spotkań i pokazów, inspirujących do zakupów. Prezenty mogą być mniej lub bardziej trafione, warto zatem ...
-
Idą święta: zagraniczne zakupy przez Internet
00:16 08.12.2013
Klienci często mają wątpliwości, czy ich prawa będą respektowane, tym bardziej jeżeli dokonają zakupu w sklepie on-line zarejestrowanym w innym kraju niż Polska. Brak zaufania nie powinien jednak ograniczać możliwości, jakie daje Internet, szczególnie kiedy e-commerce może ...
-
Święty Mikołaju! Zachowaj dowód zakupu!
13:53 06.12.2013
Zwrot prezentu? Możliwy tylko wtedy, gdy kupujemy przez Internet. Zabawka popsuta zaraz po zakupie? Trzeba złożyć reklamację. Kosztowny „gratis”? Porównuj ceny. Zastrzeżenia Inspekcji Handlowej wzbudziło jedynie 7 proc. ze sprawdzonych 2477 promocyjnych produktów. UOKiK przypomina jak ...
-
Prawa pacjenta: masz ich więcej niż myślisz!
12:32 04.12.2013
Narzekania na polską służbę zdrowia mają już charakter rytualny. Problem ten sam, co od lat: wielomiesięczne oczekiwania na zabiegi, wędrówki między przychodniami i kolejki, w których trzeba odstać swoje. Często zdarza się, że w tym całym zamieszaniu zmęczony pacjent zapomina o ...
-
Zakupy przez Internet w USA: na co uważać?
11:04 28.11.2013
Wielkimi krokami zbliża się święto zakupów – Czarny Piątek, tylko w zeszłym roku Amerykanie wydali w tym dniu rekordowy miliard dolarów na zakupy w sieci. Z tej okazji korzystają coraz częściej również Polacy. Przyciągają ich głównie duże rabaty oraz atrakcyjny kurs dolara ...
-
Zakupy w Internecie: UOKiK wyjaśnia zasady
12:14 27.11.2013
Zakupy w Internecie rządzą się swoimi prawami. Jak wynika z najnowszych badań UOKiK, konsumenci znają je w niewystarczającym stopniu. Niewielu internautów zdaje sobie sprawę, że ich prawa zależą od tego, czy kupują od konsumenta, przedsiębiorcy, na aukcji lub licytacji. Przykładowo ...
-
Klauzule abuzywne: właściwość umowna sądu w umowach
00:40 26.11.2013
W umowach występujących w obrocie prawnym i gospodarczym jednym z często stosowanych postanowień jest poddanie oznaczonemu sądowi sporów mogących wystąpić w przyszłości w związku z ich zawarciem lub wykonywaniem. Podstawą do takiej praktyki stwarza art. 46 § 1 k.p.c., zgodnie z ...
-
Naprawa samochodu - prawo do reklamacji
10:18 14.11.2013
Przedsiębiorca korzystający z usług serwisu samochodowego w ramach prowadzonej przez siebie działalności znajduje się w mniej korzystnej sytuacji od przysłowiowego Kowalskiego, który jako konsument podlega szczególnej ochronie prawnej. Pomimo tego firma nie jest pozbawiona środków ...
-
Umowa sprzedaży: rękojmia, gwarancja, niezgodność towaru z umową
11:49 30.10.2013
Każdego dnia przeciętny Jan Kowalski staje się stroną umowy sprzedaży. Raz dzieje się to przez zakup gazety codziennej, innym razem markowego zegarka, a jeszcze innym wymarzonego domu na przedmieściach. Wszystko jest w porządku, gdy nabyte przez Jana towary są takie jak by tego oczekiwał. ...
-
Sprzedaż bezpośrednia: prawa konsumentów
10:55 16.10.2013
Dokument tożsamości, potwierdzenie prowadzenia działalności gospodarczej oraz formularz odstąpienia od umowy – takie dokumenty przed zawarciem umowy każdy akwizytor czy sprzedający na pokazie musi przedstawić klientowi. Przed Dniem Sprzedaży Bezpośredniej, UOKiK przypomina o prawach ...
-
Umowa na odległość wg nowych zasad
11:42 11.10.2013
Nowoczesna technika pozwala na zawieranie umów praktycznie o każdej porze dnia i w każdym miejscu. Wygodne, ale często problemotwórcze. Dzieje się tak, ponieważ konsumenci zawierający umowy na odległość to grupa prawnie uprzywilejowana. To co jest prawidłowe w stosunkach b2b, w ...
-
Rezygnacja z umowy kredytu gotówkowego
10:16 03.10.2013
Podjąłeś pochopną decyzję biorąc kredyt gotówkowy? Nie musisz się martwić, o ile od daty podpisania kontraktu nie minęło więcej niż dwa tygodnie. Wynika to z zapisu ustawy o kredycie konsumenckim, która pozwala każdemu kredytobiorcy na odstąpienie od zobowiązania bez podania ...
-
E-commerce: prawa użytkowników prywatnych
00:50 26.09.2013
Internauci, kupujący produkty od użytkowników prywatnych, nie są zazwyczaj świadomi swoich praw i obowiązków. Takie transakcje są regulowane przez Kodeks Cywilny. Nakłada on m.in. obowiązek udzielenia rocznej rękojmi na sprzedawane towary. Takich regulacji prawnych jest jednak więcej i ...
-
Inspekcja Handlowa: kontrole 2012
12:00 24.09.2013
23 tys. kontroli, 18 tys. zawiadomień od konsumentów o niewłaściwej jakości sprzedawanych towarów – to efekty pracy Inspekcji Handlowej w 2012 roku. Sprawdzano m.in. paliwa, sale zabaw, artykuły spożywcze, produkty sprzedawane w strefach kibica.
-
Zagubiony bagaż, opóźniony lot czyli powakacyjne kłopoty
00:22 15.09.2013
Sezon urlopowy dobiega końca. Wracający z zagranicznych wyjazdów turyści przywożą zdjęcia, wspomnienia i pamiątki. Niestety, niektórzy konsumenci wracają do domu również z kłopotami. Jeśli kupiony produkt okazał się wadliwy, linia lotnicza zniszczyła bagaż, a w pokoju hotelowym ...
-
Egzotyczne wakacje: jak się przygotować?
11:48 12.09.2013
O ile wyjazd do europejskich kurortów czy turystycznych regionów Turcji, Egiptu czy Tunezji nie wymaga od podróżujących wielkich przygotowań, o tyle egzotyczna podróż na Karaiby czy do Azji wiąże się z koniecznością lepszego poznania warunków danego kraju, jak i samego przelotu. Co ...
-
Podróż samolotem: bagaż
00:38 04.09.2013
Jedną z najczęstszych wątpliwości, która pojawia się przed podróżą to pytanie o bagaż. Jak duży? Ile sztuk? Co można zabrać ze sobą w ramach bagażu podręcznego? To są pytania, które zawsze stawiane są przed podróżą i bardzo często są powodem niemałego stresu. Zaraz za nimi ...
-
Witaj szkoło: prawa najmłodszych konsumentów
12:19 30.08.2013
Wadliwy plecak można reklamować u sprzedawcy. Kapcie, które okazały się za małe raczej trudno będzie oddać do sklepu, bo zwroty to wyłącznie dobra wola sprzedawcy. O czym powinien pamiętać rodzic zapisując dziecko na kurs językowy? UOKiK przypomina na co zwrócić uwagę przed ...
-
Praktyki rynkowe dyskryminują konsumentów
13:39 27.08.2013
Przedsiębiorcy mają swobodę przy określaniu zakresu terytorialnego swojej działalności, jednak skargi kierowane przez konsumentów do centrów sieci ECC-Net pokazują, że wybrane praktyki rynkowe stosowane przez firmy są kształtowane ze szkodą dla konsumentów oraz nie są zgodne z ...
-
Egzotyczne wakacje: oferty wybieraj rozważnie
00:30 24.08.2013
Okazje cenowe na wyjazdy w odległe zakątki świata, które coraz częściej można znaleźć w Internecie, mogą dawać poczucie, że spełnienie marzeń o egzotycznej podróży jest na wyciągnięcie ręki. Jak się okazuje, niska cena nie zawsze daje gwarancję udanego wypoczynku i ...
-
Skarga do rzecznika ubezpieczonych
10:20 23.08.2013
Warto pamiętać o tym, że ustawodawca dostarczył ubezpieczonym bezpłatne narzędzie chroniące ich prawa, pozwalające wpłynąć na dotychczasowe stanowisko zajmowane przez zakład ubezpieczeń. Rzecznik Ubezpieczonych, a konkretniej, możliwość skierowania do niego skargi na działanie ...