-
Kolejny wyrok TSUE w sprawie wynagrodzenia za korzystanie z kapitału oraz uprawnień konsumenta
13:41 07.12.2023
TSUE wydał dziś wyrok, zgodnie z którym sąd krajowy nie może uzależniać skorzystania przez konsumenta z przysługujących mu praw od złożenia przez konsumenta oświadczenia, że nie chce być związany nieuczciwym warunkiem. Roszczenie konsumenta o zwrot świadczeń, które spełnił na ...
-
Bezpłatny okres próbny może być pułapką dla sprzedawców
11:39 27.11.2023
Jeśli przedsiębiorca oferuje bezpłatny okres próbny, który po zakończeniu automatycznie przekształca się w abonament płatny, musi poinformować klienta o jego prawie do odstąpienia od umowy w sposób jasny, zrozumiały i dokładny. W przeciwnym razie zamiast 14 dni konsument będzie miał ...
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
11:16 23.11.2023
Black Friday, Black Week, Cyber Monday... W te dni ogarnia nas zakupowe szaleństwo. Poszukując jak najatrakcyjniejszych cen możemy jednak wpaść w niejedną pułapkę. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało 7 porad dla kupujących i przypomina o przysługujących konsumentom prawach.
-
Black Friday z Dyrektywą Omnibus - koniec windowania cen
00:22 22.11.2023
Przed nami Black Friday, czyli gorący okres promocji, na który wielu z nas czeka z niecierpliwością. Sklepy kuszą konsumentów akcjami promocyjnymi w styli "3 za 2", "1+1", czy rabatami zniżkowymi. Wielu korzysta z takich okazji, szczególnie w kontekście zbliżających się Świąt Bożego ...
-
Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena
12:00 20.11.2023
24 listopada przypada tegoroczny Black Friday. Jednak już teraz sklepy proponują różnego rodzaju akcje promocyjne w ramach Black Weeks. Z tej okazji UOKiK przypomina, w jaki sposób zgodnie z obowiązującymi przepisami powinna być prezentowana okazja cenowa. Jak możemy rozpoznać, czy ...
-
UOKiK: eBilet zwróci klientom opłatę serwisową
10:59 16.11.2023
Prezes UOKiK zobowiązał spółkę eBilet do zmiany sposobu informowania konsumentów o minimalnej cenie biletów. Cena ta będzie musiała zawierać opłatę serwisową lub inne opłaty obligatoryjne, jeśli takie zostaną wprowadzone. eBilet ma zwrócić opłatę serwisową klientom, którzy ...
-
Black Friday w cieniu dyrektywy Omnibus
09:16 16.11.2023
W Polsce pod hasłem Black Friday kryje się wstęp do najgorętszego dla handlu okresu związanego ze Świętami Bożego Narodzenia. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same Święta, ale i Black Friday. Z punktu widzenia marketingu w większości przypadków pod ...
-
IH zbadała zabawki magnetyczne. Są nieprawidłowości
00:30 13.11.2023
Inspektorzy Inspekcji Handlowej po raz kolejny wzięli pod lupę bezpieczeństwo zabawek. Tym razem przedmiotem ich zainteresowania stały się zabawki magnetyczne, w tym cyferki i literki, puzzle, klocki, wędki z rybkami, kulki i patyczki magnetyczne. Czy możemy być spokojni o bezpieczeństwo ...
-
Czy w salonie dealerskim musi być cennik samochodów?
00:40 05.11.2023
Cena towaru zaraz obok marki czy też indywidualnych preferencji jest jednym z najważniejszych kryteriów, którymi kierują się konsumenci przy zakupie towaru lub usługi. Nabywca powinien mieć dostęp do informacji o towarze, w tym również jego cenie. Prawo do informacji to podstawowe ...
-
Prawo do naprawy: zachęty dla konsumentów do naprawiania produktów
09:21 26.10.2023
Europosłowie przyjęli rozwiązania zachęcające konsumentów do naprawiania produktów zamiast kupowania nowych.
-
Odpowiedzialność za produkty wadliwe - jakie zmiany w dyrektywie unijnej?
13:01 20.10.2023
Nowa wersja przepisów dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za produkty wadliwe (w polskim prawie - za produkty niebezpieczne) ma przede wszystkim zwiększyć odpowiedzialność biznesu i dbałość o to, by produkt pojawiający się na rynku spełniał wszystkie wymagania. Ma to się ...
-
Płaciłeś za kontakt z infolinią Orange? Sprawdź jak otrzymać zwrot kosztów
13:09 06.10.2023
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) zakwestionował dwie praktyki spółki Orange Polska. Pierwsza polegała na pobieraniu opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, również w sytuacji, gdy konsument miał w ofercie darmowe rozmowy do sieci komórkowych i ...
-
5 trików, które stosują linie lotnicze, aby nie wypłacić odszkodowania
08:48 18.09.2023
Opóźniony czy odwołany lot to rzeczywistość podróżujących. W określonych przypadkach pasażer, któremu przyszło zmierzyć się z takimi niedogodnościami, może wystąpić do przewoźnika o odszkodowanie. Okazuje się jednak, że o uzyskanie zadośćuczynienia może być trudno - linie ...
-
Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych
11:52 30.08.2023
Niespełna rok po opublikowaniu "Rekomendacji Prezesa UOKiK dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych" i po licznych działaniach w ramach kampanii #OznaczamReklamy, Prezes UOKIK wymierzył pierwsze kary za kryptoreklamę i wprowadzanie ...
-
Jakie są prawa pasażerów z niepełnosprawnością?
10:42 18.08.2023
Europejskie Centrum Konsumenckie wspólnie z UOKiK omawiają najważniejsze kwestie dotyczące podróżowania samolotem, koleją, autokarem oraz promem osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej. Na jaką pomoc mogą liczyć ci pasażerowie? Jak podróżuje osoba ...
-
Ile alkoholu można przewieźć samolotem, a ile samochodem?
09:57 13.08.2023
Miejscowe trunki należą do pamiątek dość chętnie przywożonych przez Polaków z wakacji. W tym kontekście warto pamiętać o obowiązujących limitach w przewozie alkoholi zza granicy. Z jakimi ograniczeniami musimy się liczyć?
-
Rowerki, hulajnogi i pojazdy akumulatorowe dla dzieci. Czy są bezpieczne?
12:00 07.08.2023
Inspektorzy Inspekcji Handlowej po raz kolejny wyruszyli w Polskę. Tym razem wzięli pod lupę bezpieczeństwo rowerków, hulajnóg oraz akumulatorowych pojazdów dla dzieci. Przedmiotem ich zainteresowania była m.in. maksymalna prędkość oraz mechanizmy blokujące. Skontrolowanych zostało 40 ...
-
Pożary w Grecji, czyli o ochronie konsumentów dotkniętych sytuacją kryzysową
10:32 28.07.2023
W związku z pożarami w Grecji, na Sycylii i w Chorwacji, które zagrażają także bezpieczeństwu turystów, Forum Konsumentów zwraca uwagę na szczególną odpowiedzialność touroperatorów w tej sytuacji oraz na przysługujące konsumentom prawa.
-
Jakie uprawnienia powinna posiadać kadra kolonii i obozów?
13:40 30.06.2023
Jak wynika z raportu Oddziału Turystyki Dziecięcej i Młodzieżowej Polskiej Izby Turystyki (2022), ponad 70 proc. wyjazdów dla dzieci i młodzieży organizują podmioty, które nie mają wpisu do ewidencji organizatorów turystyki. Zorganizowane formy wypoczynku cieszą się coraz większą ...
-
5 pomysłów na szybkie zwroty w e-commerce
11:28 22.06.2023
Budowanie silnego brandu oraz zaufania wśród klientów czy też lojalizacja konsumentów – to tylko kilka korzyści, które płyną z łatwych i szybkich zwrotów w e-commerce. Jak je prowadzić, żeby korzystali z nich zarówno kupujący, jak i sprzedawcy? Oto pięć propozycji eksperta ...
-
UOKiK ściga scam wymierzony w seniorów. Na celowniku reklamy "cudownych" leków
10:35 22.06.2023
Seniorzy to ta grupa konsumentów, która w największym chyba stopniu narażona jest na wprowadzające w błąd reklamy środków, które mają służyć poprawie zdrowia i samopoczucia. Potwierdzeniem tego są skargi wpływające do UOKiK. Prezes Urzędu prowadzi właśnie kilka postępowań ...
-
Kolonie i obozy. Jakie prawa mają dzieci? Jakie są obowiązki organizatora?
00:20 10.06.2023
Przed nami sezon kolonii i obozów letnich. Czas, kiedy wysyłamy swoje pociechy na dłuższe wyjazdy z rówieśnikami i pod opieką wyszkolonych wychowawców. Często zdarza się, że rodzice nie zdają sobie sprawy, jakie prawa przysługują ich dzieciom, a także jak wygląda kontrola obozów ...
-
Podróż z dzieckiem w samolocie, aucie i pociągu. Krótki poradnik ECK
10:37 01.06.2023
Jak podróżować z dzieckiem samolotem i o czym pamiętać jadąc na wakacje autem lub pociągiem? W jakim wieku dziecko może podróżować samodzielnie? Czy fotelik jest standardowym wyposażeniem wypożyczanego auta? Czy Twoja karta EKUZ obejmuje również innych członków rodziny? Na te i ...
-
Informacja o obniżce ceny - co musi wiedzieć przedsiębiorca i konsument?
11:58 16.05.2023
Długo oczekiwane przez przedsiębiorców wytyczne Prezesa Urzędu dotyczące prawidłowego stosowania Dyrektywy Omnibus w zakresie informowania o obniżce ceny to obszerny, bo liczący blisko 80 stron dokument. W artykule prezentujemy najważniejsze kwestie z punktu widzenia przedsiębiorcy i ...
-
Jak obliczać i prezentować obniżki cen?
10:32 08.05.2023
Od 1 stycznia 2023 przedsiębiorcy, którzy obniżają cenę produktu, mają obowiązek poinformować konsumentów o najniższej cenie z 30 dni poprzedzających promocję - przypomina UOKiK. Jak przedstawiać promocyjne ceny?