  • 1. Data: 2009-04-16 17:38:41
    Temat: zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy - wydzielone obszary
    Od: bud <b...@i...pl>

    Czesc,

    Mam pytanie dotyczace zakazu konkurencji zawartego przy okazji
    zawierania umowy o prace. Zakaz obowiazuje po ustaniu stosunku pracy.

    Pracodawca zastrzegl sobie, ze nie moge w ciagu 6 miesiecy po ustaniu
    stosunku pracy pracowac w obszarach:
    - sprzedaz rozwiazan informatycznych z zakresu programowania w jezyku C++
    - doradztwo biznesowe z zakresu zakladania sklepow internetowych

    Pracodawca swiadczy uslugi w duzo szerszym zakresie czyli:
    budowa skle internetowychpow internetowych, uslugi programistyczne w
    dowolnym jezyku (Perl, C++, JAVA itp), doradztwo informatyczne i
    gospodarcze ( biznesowe)dotyczace uslug informatycznych, sprzedaz
    serwerow, routerow, laptopow, szkolenia (glownie z programow Microsoft i
    specjalistycznych systemow CRM).

    Moje pytanie:
    czy zgodnie z Kodeksem Pracy moglismy zawrzec taka klauzule o zakazie
    konkurencji na 6 miesiecy?
    I czy moglismy zapisac tylko czesc tego czym zajmuje sie pracodawca i
    jesli pojde do pracy do innego Pracodawcy, ktory sprzedaje serwery i
    robi szkolenia to czy moge byc pociagniety do odpowiedzialnosci?
    -kara umowna to 60.000 zl za zlamanie zakazu.

    Pomozcie, jestem w zawieszeniu bo nie wiem czy przyjac oferte innego
    Pracodawcy i czy cos mi za to grozi.

    Przemek

  • 2. Data: 2009-04-16 17:52:17
    Od: spp <s...@o...pl>

    bud pisze:
    > Czesc,
    >
    > Mam pytanie dotyczace zakazu konkurencji zawartego przy okazji
    > zawierania umowy o prace. Zakaz obowiazuje po ustaniu stosunku pracy.

    Ile za to dostajesz?

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-04-16 17:54:04
    Od: spp <s...@o...pl>

    spp pisze:

    > Ile za to dostajesz?

    Tzn, jakie odszkodowanie za to wypłaca pracodawca?

    --
    spp

  • 4. Data: 2009-04-16 18:27:16
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    bud pisze:

    > Pomozcie, jestem w zawieszeniu bo nie wiem czy przyjac oferte innego
    > Pracodawcy i czy cos mi za to grozi.

    Zapisac sobie oczywiscie mogli, ale za okres zakazu konkurencji musza Ci
    placic. Jesli tego nie robia, albo takiego zapisu w ogole nie ma to po
    prostu moga sie bujac i tyle :)

    Jacek Kustra

  • 5. Data: 2009-04-16 18:34:52
    Od: spp <s...@o...pl>

    castrol pisze:

    > Zapisac sobie oczywiscie mogli, ale za okres zakazu konkurencji musza Ci
    > placic. Jesli tego nie robia, albo takiego zapisu w ogole nie ma to po
    > prostu moga sie bujac i tyle :)

    Niestety nieprawda. :(
    Ale muszą płacić.

    --
    spp

  • 6. Data: 2009-04-16 18:55:44
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    spp pisze:

    > Niestety nieprawda. :(
    > Ale muszą płacić.

    Co niestety nieprawda?

    Jacek Kustra

  • 7. Data: 2009-04-16 19:30:16
    Od: spp <s...@o...pl>

    castrol pisze:

    > Co niestety nieprawda?

    Nieprawda, że umowa jest nieważna i nie obowiązuje.

    --
    spp

  • 8. Data: 2009-04-16 19:32:50
    Od: spp <s...@o...pl>

    spp pisze:

    > Nieprawda, że umowa jest nieważna i nie obowiązuje.

    Tu więcej:

    wyrok Sądu Najwyższego - Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń
    Społecznych z dnia 17 grudnia 2001 roku, I PKN 742/2000 (publ. OSNP
    2003/24 poz. 588), teza 1 - umowa przewidująca nieodpłatny zakaz
    działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy nie jest nieważna,
    lecz klauzula o nieodpłatności zostaje automatycznie zastąpiona przez
    odszkodowanie gwarantowane w art. 101[2] § 3 KP;

    --
    spp

  • 9. Data: 2009-04-16 20:07:32
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 16 Apr 2009 21:32:50 +0200, spp napisał(a):

> [...]
    > lecz klauzula o nieodpłatności zostaje automatycznie zastąpiona przez
    > odszkodowanie gwarantowane w art. 101[2] § 3 KP;

    OIDP były też wyroki, że umowa jest ważna, ale pracownik nie jest
    związany zakazem ;-) co zresztą jest zgodne z par. 2.

    Nieważna jest na pewno klauzula o karze umownej za naruszenie tego
    zakazu. Odszkodowania pracodawca może dochodzić, ale do wysokości
    poniesionej szkody.

    --
    pozdrawiam, Olgierd | http://olgierd.bblog.pl

  • 10. Data: 2009-04-16 21:01:14
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    spp pisze:

> [...]
    > lecz klauzula o nieodpłatności zostaje automatycznie zastąpiona przez
    > odszkodowanie gwarantowane w art. 101[2] § 3 KP;

    ja sie bije w piers bo jak zwykle uzylem skrotu myslowego :)
    Co do reszty to Olgierd wszystko jasno wyjasnil :)

    Jacek Kustra