  • 21. Data: 2009-04-24 14:31:56
    Temat: Re: zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy - wydzielone obszary
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 24 Apr 2009 14:31:10 +0000, S. Koper napisał(a):

> [...]
    >
    > Wyrok SN z dnia 10.10.2003 (I PK 528/02) "1. W umowie o zakazie
    > konkurencji po ustaniu stosunku pracy dopuszczalne jest zastrzezenie
    > kary umownej na rzecz by?ego pracodawcy w razie niewykonania lub
    > nienalezytego wykonania przez by?ego pracownika obowizzku
    > powstrzymywania sie od dzia?alnosci konkurencyjnej (art. 483 k.c. w
    > zwiazku z art. 300 k.p.)."
    >
    > Wyrok SN z dnia 5.04.2005 (I PK 196/04) "W umowie o zakazie konkurencji
    > po ustaniu stosunku pracy (art. 101(2) k.p.) dopuszczalne jest
    > zastrze?enie kary umownej (art. 483 k.c.) na wypadek naruszenia przez

    Hmmm, a to bardzo ciekawe. W sumie kłóci się z tym, co przyjmuje się nt.
    art. 300 kp.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 22. Data: 2009-04-24 14:35:08
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

    > Hmmm, a to bardzo ciekawe. W sumie kłóci się z tym, co przyjmuje się nt.
    > art. 300 kp.

    Czemu się kłóci? Właśnie ten art. 300 kp jest pośrednią podstawą tych
    kar umownych.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 23. Data: 2009-04-24 19:51:34
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 24 Apr 2009 16:35:08 +0200, Johnson napisał(a):

    > Czemu się kłóci? Właśnie ten art. 300 kp jest pośrednią podstawą tych
    > kar umownych.

    Jest taka interpretacja, że nie daje on uprawnienia do rozszerzania pojęć
    z kp. Na tej podstawie ja np. odrzucam weksel w prawie pracy, a to
    dlatego, że kp sam w sobie wyczerpująco reguluje odpowiedzialność
    pracownika wobec pracodawcy.
    Moim zdaniem art. 300 kp mówi o tym, żeby według kc liczyć sobie terminy,
    zdolność prawną, pojęcie osoby, wady itd. Ale nie modyfikować podstawowe
    narzędzia prawa pracy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl [Lege Artis]

  • 24. Data: 2009-04-24 20:01:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

> [...]
    > z kp. Na tej podstawie ja np. odrzucam weksel w prawie pracy, a to
    > dlatego, że kp sam w sobie wyczerpująco reguluje odpowiedzialność

    może ty odrzucasz, ale jesteś raczej wyjątkiem.
    A poza tym art. 300 kp dotyczy tylko kodeksu cywilnego - to jego nie
    stosuje się w sprawach z zakresu prawa pracy jeśli dana kwestia jest
    uregulowana. Prawa wekslowego na pewno nie dotyczy.

    > Moim zdaniem art. 300 kp mówi o tym, żeby według kc liczyć sobie terminy,
    > zdolność prawną, pojęcie osoby, wady itd. Ale nie modyfikować podstawowe
    > narzędzia prawa pracy.

    Wszystko co nie jest uregulowane w kp.
    Ty twierdzisz że umowa o zakazie konkurencji jest całościowo uregulowana
    w kp, a to oczywista nieprawda.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 25. Data: 2009-04-24 20:17:50
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 24 Apr 2009 22:01:42 +0200, Johnson napisał(a):

    > Wszystko co nie jest uregulowane w kp. Ty twierdzisz że umowa o zakazie
    > konkurencji jest całościowo uregulowana w kp, a to oczywista nieprawda.

    Nie wiem dlaczego oczywista nieprawda.

  • 26. Data: 2009-04-29 10:24:57
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

    > Nie wiem dlaczego oczywista nieprawda.

    Dobra to powiedzmy, dla mnie oczywista nieprawda.
    SN już wielokrotnie przerabiał umowę o zakazie konkurencji i zastosował
    do niej wiele różniastych przepisów kc, co świadczy niewątpliwie o tym,
    że jego zdaniem nie jest to całościowo uregulowane w kp. Ja tam się z
    tym zgadzam. A niektórzy to nawet twierdzom że jest to umowa z
    "pogranicza" prawa pracy i cywilnego - co by to nie miało znaczyć ;)- i
    więcej w niej rozwiązań cywilistycznych (w sumie obowiązuje ona już po
    tym jak nie ma stosunku pracy) niż rozwiązań prawa pracy.

    --
    @2009 Johnson