  • 11. Data: 2008-08-11 15:05:52
    Temat: Re: wykorzystanie zdjęć
    Od: "dropzone" <d...@N...gazeta.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał:

    > "Sprzedać" jest IMO za mało precyzyjne :)
    > Dopóki nie oszukasz klienta, twierdząc jakoby dostawał treść tego
    > zdjęcia na wyłączność, to przeszkód nie widzę.
    > Przez "sprzedać" ktoś (chyba jest to dość częste) może rozumieć
    > "przekazać na wyłączność wszystkie majkowe prawa autorskie na
    > wszystkich polach eksploatacji", a to oczywiście będzie już
    > niemożliwe (skoro na pewnych polach eksploatację zaczynasz sam).

    > pzdr, Gotfryd

    Doprecyzujmy. W ramach dziennikarstwa obywatelskiego, na stronie ww.
    portalu, pojawił się tzw. news ze zdjęciami z koncertu. Obiekt zdjęć, muzyk,
    po ich zobaczeniu, stwierdził, że chciałby niektóre z nich wykorzystać w
    promocji swojej działalności (plakat, strona w Internecie, może wkładka do
    CD). Zatem nie wiem jak teraz to ugryźć. Jeśli mu sprzedam zdjęcie do
    jednokrotnego wykorzystania, to jest wszystko OK?

    Link do regulaminu serwisu: http://www.mmtrojmiasto.pl/regulamin Z jednej
    strony serwis nie wypłacił mi żadnego honorarium, ale z drugie jest tam
    zapis XV pkt. 4
    "Użytkownicy zobowiązują się do wykorzystywania wszystkich prezentowanych w
    Portalu materiałów wyłącznie w zakresie własnego użytku osobistego.
    Modyfikowanie, kopiowanie, przesyłanie, publiczne odtwarzanie oraz wszelkie
    wykorzystywanie tych treści do celów komercyjnych wymaga wyrażenia
    uprzedniej, pisemnej zgody przez Właściciela / Administratora lub przez inny
    uprawniony podmiot."

    Rozumiem, że użytkownik X zobaczył np. moje zdjęcie i postanowił je
    sprzedać, więc tutaj już narusza regulamin i moje prawa autorskie, ale jako
    autor chyba mam prawo robić z tym zdjęciem co chcę?

    pzdr

  • 12. Data: 2008-08-11 15:59:16
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    > Rozumiem, że użytkownik X zobaczył np. moje zdjęcie i postanowił je
    > sprzedać, więc tutaj już narusza regulamin i moje prawa autorskie, ale
    > jako autor chyba mam prawo robić z tym zdjęciem co chcę?

    Tak.
    "Wszelkie prawa do Portalu i stron zastrzeżone są na rzecz Właściciela,
    a prawa do elementów dźwiękowych, audiowizualnych, tekstowych,
    graficznych, zdjęć, aplikacji i baz danych są zastrzeżone na rzecz
    Właściciela lub odpowiednio podmiotów, których materiały - na podstawie
    umowy/współpracy z Właścicielem - są udostępniane na stronach Portalu. "

    Ty jesteś podmiot, którego materiały są udostępnione na stronach portalu.

    Te zabezpieczenia regulaminowe są przede wszystkim po to, żeby portal
    nie ponosił odpowiedzialności za to że X ukradł twoje zdjęcie i
    zamieścił (sprzedał) w jakimś innym miejscu. Portal wtedy twiedzi, że X
    złamał regulamin i ty możesz sobie Xa ścigać.

    Jest to dosyć normalne - no bo jak gdzieś wieszasz zdjęcia, to musisz
    się liczyć z tym, że ktoś je może skopiować.

    MAc
    PS nie czytałem więcej(czas) - ale zakładam, że to nie jest portal
    handlowy za pomocą którego sprzedaje się fotki i należy mu się prowizja?
    No bo wtedy to trochę inaczej...

  • 13. Data: 2008-08-11 16:53:57
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Mon, 11 Aug 2008 08:12:32 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

    > Co do utworów zależnych to GNU GPL, aczkolwiek nie dotyczy to rzeczy
    > 'dotkniętych' takim oprogramowaniem.

    No tak, przeoczenie. W glowie mialem post sprzed kilku dni, gdzie byla mowa
    o edytorze/kompilatorze C (chyba) i programy za jego pomoca stworzone
    dziedziczyly licencje.

    > Napisz taki, zobaczymy co z tego będzie ;-)

    Napisalem przed momentem "skrypt" PHP dodajacy pikselowa ramke do zdjecia.
    Skrypt napisany w Notepad++, ktory jest na GPL :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 14. Data: 2008-08-11 18:08:01
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 11 sierpień 2008 18:53
    (autor Jan Bartnik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <1qodqq8bdqpdf$.1gg0phn7uuoll.dlg@40tude.net>):

    > No tak, przeoczenie. W glowie mialem post sprzed kilku dni, gdzie byla
    > mowa o edytorze/kompilatorze C (chyba) i programy za jego pomoca stworzone
    > dziedziczyly licencje.

    Nic nie dziedziczyły, o ile nie linkowały z bibliotekami na GPL. Dlatego
    glibce i inne są na LGPL. Ale już np. Qt czy MySQL zarażają, bo taka jest
    idea, żeby zarażały, a komercyjni mogą kupić niezarażającą wersję.

    --
    Tristan

  • 15. Data: 2008-08-11 19:33:41
    Od: "dropzone" <d...@N...gazeta.pl>

    Użytkownik "MAc" napisał:

    PS nie czytałem więcej(czas) - ale zakładam, że to nie jest portal
    handlowy za pomocą którego sprzedaje się fotki i należy mu się prowizja?
    No bo wtedy to trochę inaczej...

    nie, takie coś w stylu wiadomosci24.pl

  • 16. Data: 2008-08-11 21:33:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Aug 2008, dropzone wrote:

> [...]
    > nie wiem jak teraz to ugryźć. Jeśli mu sprzedam zdjęcie do jednokrotnego

    Może być dowolnie, wcale nie musi być "jednokrotnie": z opisu wynika
    że artysta akceptuje stan zastany, idzie wyłącznie o to żeby w umowie
    nie było inaczej niż jest :)
    Nie może być *wyłączności*, może być "wyłączność z zastrzeżeniem już
    dokonanej eksploatacji".
    Całość sprowadza się do tego, że może mieć/proponować jakąś umowę
    - "gotowca", napisaną przez kogoś albo wziętą od kogoś itp., która
    mogłaby nie odpowiadać stanowi zastanemu.
    Jak masz do czynienie z "normalnym człowiekiem", to nawet jakby
    przydarzył się kiks (i w umowie, mimo świadomości obu stron że to
    nieprawda) byłoby coś w stylu "wyłączności", to rzecz jasna nic się
    nie stanie.
    Ale jak to mawiają - lepiej na zimne dmuchać... :)

    > Link do regulaminu serwisu: http://www.mmtrojmiasto.pl/regulamin

    Do tego się nie wtykam *W OGÓLE*!
    Idzie wyłącznie o umowę Z MUZYKIEM: skoro utwór JUŻ był częściowo
    eksploatowany (przez Ciebie, poprzez wystawienie na stronie), to
    zapisanie "wyłączności" mogłoby być sprzeczne z tym co jest.
    W zależności od zapisu albo później ichni prawnik mogłby zażądać
    skasowania tego zdjęcia z Twojej strony, albo wręcz oskarżyć,
    że mimo przekazania tego pola eksploatacji eksploatujesz je
    nadal, naruszając umowę :)

    Po polsku: umowa musi wyraźnie określać, czy:
    - będziesz mógł nadal je "wystawiać"
    - czy "on" i Ty będziecie mogli je powielać, rozpowszechniać,
    PRZERABIAĆ (plakat! - wymaga osobnego zapisu), czy tylko
    jedna strona
    ...i IMO najlepiej jeśliby miało iść "na wyłączność", żeby gdzieś
    była informacja, że to zdjęcie już BYŁO eksploatowane - można
    przemycić mimochodem w treści "uprzednio prezentowane na portalu..."
    na przykład.

    Prawdę mówiąc owo zastrzeżenie może wcale nie byc warte
    paru kB tekstu w naszych postach ;), bo z Twojego opisu
    wynika, że umowa *raczej* *nie* ma być "z przekazaniem na
    wyłączność".
    Ale piszę tak na wszelki wypadek... jakby taka treść się
    miała pojawić.

    > Rozumiem, że użytkownik X zobaczył np. moje zdjęcie i postanowił je sprzedać,
    > więc tutaj już narusza regulamin i moje prawa autorskie, ale jako autor chyba
    > mam prawo robić z tym zdjęciem co chcę?

    Sądząc z cytatu, żadnych praw portalowi nie przekazałeś.
    Czyli "niemal tak" :)
    A "niemal" dlatego, że np. prawa do pierwszej publikacji już nie możesz
    przekazać. Nie możesz, bo JUŻ JEJ DOKONAŁEŚ (sam).
    Zacząłeś (sam) eksploatować :) i do tego sprowadza się mój post: że
    nie da się już podpisać umowy "z przekazaniem wszystkiego".
    Umowę na wykorzystanie, obojętne czy jednokrotne, wielokrotne, z prawem
    do utworów zależnych (plakat :)) czy bez - oczywiście można.
    Ale z bardzo ostrożnym szafowaniem jeśliby miało się pojawić słowo
    "wyłączność".

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2008-08-20 13:49:40
    Od: "dropzone" <d...@N...gazeta.pl>

> [...]

    > do utworów zależnych (plakat :)) czy bez - oczywiście można.
    > Ale z bardzo ostrożnym szafowaniem jeśliby miało się pojawić słowo

    Wyczerpująco wszystko ująłeś, dzięki. Skoro już jesteś pod tablicą, znasz
    może jakąś stronę z rozsądnymi umowami, które by się przydały w tym temacie?
    Wiem, że nie znajdę gotowca dobrego na wszystko, ale przynajmniej będzie na
    czym budować umowę.

    pzdr

    --
    dropzone